Avustuksen myöntäminen, sosiaali- ja terveyslautakunta, järjestöavustukset vuodelle 2019, maahanmuuttajatyön tukeminen
Africans and African-Europeans Association (AFAES) ry:n oikaisuvaatimus sosiaali- ja terveyslautakunnan avustuspäätöksestä 11.12.2018, § 341
Päätös
Sosiaali- ja terveyslautakunta päätti hylätä Africans and African-Europeans Association (AFAES) ry:n oikaisuvaatimuksen sosiaali- ja terveyslautakunnan järjestöavustuspäätöksestä 11.12.2018, § 341.
Perustelut
Sosiaali- ja terveyslautakunnan päätökset järjestöjen tekemistä avustushakemuksista perustuvat kaupungin avustusten myöntämisessä noudatettaviin yleisohjeisiin (12.12.2011) sekä sosiaali- ja terveyslautakunnan 3.9.2013 (288 §) vahvistamiin avustusten jakoperusteisiin.
AFAES ry. anoi vuodelle 2019 sosiaali- ja terveyslautakunnalta avustusta 40 000 euroa käytettäväksi monikulttuuristen perheiden äiti-lapsi-toimintaan ja yksin asuvien maahanmuuttajien tukeen kotivierailujen muodossa.
Sosiaali- ja terveyslautakunta myönsi (11.12.2018, § 341) yhdistykselle 2 000 euron avustuksen helsinkiläisten arfikkalaistaustaisten ja monikulttuuristen nuorten ja perheiden kotoutumista edistävien ryhmien ja kerhojen kuluihin. Päätöksessä todettiin, että yhdistyksen tulee kiinnittää huomiota talouden tasapainoon, koska omavaraisuusaste on heikko.
Vuodelle 2017 yhdistykselle myönnettiin avustusta 2 000 euroa. Vuodelle 2018 yhdistykselle ei myönnetty avustusta, koska pyydettyjä liitteitä ei toimitettu määräpäivään mennessä. Lisäksi silloin todettiin, että yhdistyksen omavaraisuusaste on negatiivinen, joten avustusta ei silläkään perusteella olisi voitu myöntää.
AFAES ry:n omavaraisuusaste vuonna 2017 oli 0,19 % ja sitä edellisenä vuonna se oli negatiivinen. Yhdistyksen taloudellinen tilanne on siis heikko, mutta kehittymässä myönteiseen suuntaan.
Kaupungin avustusten myöntämistä noudatettavien yleisohjeiden kohdassa 2.3. todetaan, että avustettavan toiminnan rahoitussuunnitelmien tulee olla hyväksyttävät ja että talouden hoidossa on otettava huomioon menojen sovittaminen käytettävissä oleviin tuloihin. Yhdistyksen talous ei ole tasapainossa, joten on kaupungin ohjeen mukaista ottaa tilanne huomioon avustuksen suuruutta määriteltäessä.
Edellä kuvatun perusteella voidaan katsoa, että oikaisuvaatimuksessa esitetyt perustelut eivät anna aihetta päätöksen muuttamiseen.
Oikaisuvaatimuksessa ei ole esitetty näyttöä siitä, että sosiaali- ja terveyslautakunnan päätös olisi syntynyt virheellisessä järjestyksessä tai että päätöksen tehnyt viranomainen olisi ylittänyt toimivaltansa tai että päätös olisi muutenkaan lainvastainen.
Käsittely
Talouspäällikkö Armi Vadén ja erityissuunnittelija Hanna-Leena Nuutinen olivat kutsuttuina asiantuntijoina läsnä kokouksessa tämän asian käsittelyssä. Heitä kuultiin samassa yhteydessä kahdesta muusta sosiaali- ja terveyslautakunnan avustuksia koskevasta oikaisuvaatimusasiasta (tämän pöytäkirjan § 43- 45).
Päätös on ehdotuksen mukainen.
Talouspäällikkö Armi Vadén ja erityissuunnittelija Hanna-Leena Nuutinen ovat kutsuttuina asiantuntijoina läsnä kokouksessa tämän asian käsittelyssä.
AFAES ry:n avustushakemus on asian liitteenä 1. Hakemuksen liitteet ovat nähtävillä kokouksessa sekä tiistaina 12.3.2019 klo 12.00‒16.00 osoitteessa Kallion virastotalo, Toinen linja 4 A, 5. krs, huoneessa 519.
Sosiaali- ja terveyslautakunnan yhdistyksen avustushakemuksesta tekemä päätös 11.12.2018, 341 § on asian liitteenä 2.
Yhdistyksen oikaisuvaatimus on asian liitteenä 3.
Kaupungin avustusten myöntämisessä noudatettavat yleisohjeet (12.12.2011) ovat asian liitteenä 4.
Sosiaali- ja terveyslautakunnan myöntämien avustusten hakukuulutus, josta näkyvät avustusten jakoperusteet, on asian liitteenä 5.
Oikaisuvaatimus on tehty kuntalain (410/2015) 138 §:n mukaisessa määräajassa.
AFAES ry. pyytää oikaisuvaatimuksessaan nostamaan avustussummaa lähemmäksi anottua summaa. Lisäksi todetaan, että vapaaehtoisten työ ei ole omavaraisuutta vahvistamassa tilastoissa. Saatua avustusta myös verrataan erääseen toiseen yhdistykseen, jolle myönnettiin 80 % anotusta avustuksesta ja tiedustellaan syytä tähän.
Perusteluina oikaisuvaatimukselle todetaan, että yhdistyksen toiminta on hyvin tarpeellista Helsingissä ja sitä halutaan vahvistaa.
Avustushakemukseen ja sen liitteisiin sisältyvien tietojen perusteella yhdistyksen taloudellinen tilanne ei ole viime vuosina ollut tasapainossa, vaikkakin myönteistä kehitystä on tapahtunut. On kaupungin ohjeen mukaista ottaa tilanne huomioon avustuksen suuruutta harkittaessa.
Toiselle yhdistykselle myönnetyn avustuksen suuruuteen koskevaan kysymykseen todetaan, että kaikki avustuspäätökset tehdään yksilöllisen harkinnan perusteella ottaen kaupungin ohjeiden mukaisesti huomioon sekä toiminnalliset että taloudelliset näkökohdat.
Sosiaali- ja terveystoimiala Sosiaali- ja terveystoimialan toimialajohtaja 21.12.2018 § 186
Päätös
Sosiaali- ja terveystoimialan toimialajohtaja päätti myöntää järjestöjen viidelle hakemukselle avustusta vuoden 2019 toimintaan yhteensä 14 200 euroa liitteenä 1 olevan taulukon mukaisesti. Lisäksi toimialajohtaja päätti hylätä yhden hakemuksen taulukossa esitetyin perusteluin.
Samalla toimialajohtaja päätti avustusten ehdoista, että
- rahoitus tulee käyttää vuoden 2019 aikana avustuksen käyttötarkoitukseksi nimettyyn toimintaan helsinkiläisiin kohdistuvana
- avustusta ei saa käyttää toimintaan, jota kaupunki hankkii avustuksen saajalta ostopalveluna. Mikäli avustettava toiminta muuttuu vuoden aikana kilpailutuksen tai muun järjestelyn seurauksena järjestön kaupungille tuottamaksi ostopalvelutoiminnaksi, tulee järjestön ilmoittaa asiasta sosiaali- ja terveystoimialalle, jotta avustuksen maksatus voidaan keskeyttää ja tarvittaessa sopia avustuksen takaisinmaksusta
- avustuksen käytöstä tulee antaa sosiaali- ja terveyslautakunnalle selvitys vapaamuotoisella kirjallisella selvityksellä vuoden 2020 kesäkuun loppuun mennessä. Mukaan tulee liittää yhdistyksen vuoden 2019 toimintakertomus, vahvistettu tuloslaskelma ja tase, tilintarkastus- tai toiminnantarkastuskertomus, allekirjoitettu vuosikokouksen pöytäkirja, josta löytyy pykälä vastuuvapauden myöntämisestä sekä
- järjestöjen tulee toiminnassaan ja taloudenpidossaan noudattaa kaupunginhallituksen 12.12.2011 hyväksymiä, tämän päätöksen liitteenä 3. olevia avustusohjeita
- avustusten saajien on pidettävä kirjanpito kirjanpitolain ja sen nojalla annettujen säädösten ja määräysten edellyttämällä tavalla ja kirjanpito on järjestettävä siten, että avustuksen käyttöä voidaan kirjanpidosta seurata
- sosiaali- ja terveystoimialan mahdolliset saatavat korkoineen vähennetään avustuksesta ennen sen maksamista avustettavalle järjestölle
- avustukset voidaan periä takaisin, mikäli ilmenee seikkoja, ettei edellytyksiä avustuksen myöntämiselle ole ollut.
Lisäksi toimialajohtaja toteaa, että sosiaali- ja terveyslautakunnan 11.12.2018 (§ 341) tekemän päätöksen mukaisesti sosiaali- ja terveystoimiala huolehtii avustusten maksatuksesta kaupunginhallituksen avustusohjetta noudattaen kuitenkin niin, että avustusten ensimmäinen ja toinen erä maksetaan samassa yhteydessä helmikuussa. Kaikki tässä päätöksessä mainitut avustukset ovat suuruudeltaan sen kokoisia, että ne maksetaan yhtenä eränä helmikuussa 2019.
Päätöksen perustelut
Sosiaali- ja terveyslautakunnan vuoden 2019 avustusten hakuaika oli 1. - 28.9.2018. Hakukuulutus julkaistiin 30.8.2018 sosiaali- ja terveystoimialan internet-sivuilla ja 31.8.2018 Helsingin Sanomissa, Hufvudstadsbladetissa sekä Metro-lehdessä. Hausta tiedotettiin myös sosiaali- ja terveystoimialan sosiaalisessa mediassa. Ilmoituksissa ja tiedotteissa kerrottiin nettiosoite, josta löytyivät yksityiskohtaiset avustusten jakoperusteet ja hakuohjeet.
Kuulutuksessa kerrottiin, että avustushakemusten jättäminen tapahtuu ensisijaisesti sähköisesti Helsingin kaupungin asiointipalvelusivustolla (https://asiointi.hel.fi). Toissijaisesti avustusta sai hakea paperisella lomakkeella, jonka voi tulostaa internetistä tai noutaa kaupungin kirjaamosta.
Alla kuvataan sosiaali- ja terveyslautakunnan 3.9.2013 (§ 288) vahvistamat periaatteet, joita noudatetaan jaettaessa järjestöille avustuksia sosiaali- ja terveystoimialan määrärahoista. Nämä perusteet täydentävät Helsingin kaupungin avustusten myöntämisessä noudatettavia yleisohjeita (12.12.2011), jotka lähetetään tämän päätöksen mukana.
1) Yleisperiaatteena on, että avustuksen piiriin hyväksyttävän toiminnan tulee tukea sosiaali- ja terveysviraston voimassa olevan strategiasuunnitelman tavoitteiden toteuttamista.
2) Avustuksilla tuetaan ensisijaisesti toimintaa, joka tähtää helsinkiläisen väestön terveys- ja hyvinvointierojen kaventamiseen. Tällä tarkoitetaan muun muassa seuraavia asioita: a. Terveyden ja toimintakyvyn ja itsenäisen selviytymisen tukeminen, b. Sosiaalisten ongelmien ennaltaehkäiseminen ja vähentäminen, c. Omatoimisuuden ja itsehoidon lisääminen, d. Eri-ikäisten syrjäytymisen ehkäisy ennaltaehkäisevin ja/tai korjaavin toimin, e. Maahanmuuttajien kotoutumisen edistäminen, f. Haavoittuviin ryhmiin kuuluvien auttaminen ja vertaistuki sekä kriisiapu, jolloin kohderyhminä ovat: lapset, nuoret, pienituloiset perheet, ikääntyneet, pitkäaikaissairaat, eri tavoin vammaiset, päihde- tai mielenterveyspalveluja tarvitsevat, asunnottomat, toimeentulovaikeuksissa olevat, terveyden edistämisen kannalta merkitykselliset, vaikkakin pienet väestöryhmät, joihin kuuluvien hoito- tai tukisuhde vaatii erityistä asiantuntemusta ja luottamuksellisuutta, g. Vapaaehtoistyö ja kansalaistoiminta.
3) Avustuksen saajalla tulee olla omaa varainhankintaa tai muuta toimintaresurssia (esim. vapaaehtoistyö), jotta toiminta ei kokonaan ole ulkopuolisen tuen varassa.
4) Avustus kohdennetaan pääsääntöisesti välittömään auttamis- ja tukemistoimintaan, joten välillistä järjestötyötä, kuten yhteistyötä muiden järjestöjen kanssa ja järjestön tunnetuksi tekemistä, ei ensisijaisesti avusteta eikä myöskään järjestötoiminnan hallinnollisia ja vieraanvaraisuuteen liittyviä kuluja (esimerkiksi kokouskulut, tarjoilut, toimistotarvikkeet, kalusteet, ATK, Internet, AV-laitteet, puhelin, posti, matka- tai päivärahat, henkilökunnan koulutus, julkaisujen tilaaminen tai tuottaminen, korjausrakentaminen ja remontointi, yleiset kiinteistönhoitokulut) eikä sellaisia ajanvietteeseen liittyviä kuluja, jotka järjestön tai osallistujien voidaan katsoa pystyvän kustantamaan itse (esim. luentopalkkiot, juhlat ja retket).
5) Kertaluontoisia kohdeavustuksia ei pääsääntöisesti myönnetä.
6) Avustusta ei myönnetä uskonnolliseen tai poliittiseen toimintaan, eikä sellaiseen toimintaan, johon hakija saa muuta Helsingin kaupungin avustusta.
Sosiaali- ja terveyslautakunta on 12.12.2013 (§ 12) tehnyt delegointipäätöksen, jonka mukaan toimialajohtaja tekee päätökset enintään 10 000 euron suuruisista järjestöjen avustushakemuksista. Näitä hakemuksia saapui vuoden 2019 hakuun yhteensä 102. Vuodelle 2019 sosiaali- ja terveyslautakunta osoitti 11.12.2018 näiden hakemusten avustuspäätöksille varattavaksi yhteensä 208 700 euroa. Toimialajohtaja tekee päätöksen avustusten myöntämisestä kullekin kohderyhmälle erikseen.
Muista maahanmuuttajatyön tukemiseen liittyvistä avustushakemuksista sosiaali- ja terveyslautakunta on tehnyt päätöksen 11.12.2018.
Ennakkotieto vuoden 2020 avustusten hakemisesta
Sosiaali- ja terveyslautakunnan vuodelle 2020 myöntämien avustusten hakuaika on 2.9. klo 00.00 - 30.9.2019 klo 16.00. Tällöin on edelleen käytäntönä, että kukin hakijataho tekee vain yhden avustushakemuksen kuitenkin niin, että hakemus voi sisältää avustuksen hakemisen useampiin eri käyttötarkoituksiin. Nämä tulee kuvata hakemuksessa selkeästi. Hakuajasta ja hakuohjeista tullaan tiedottamaan sosiaali- ja terveystoimialan internetsivuilla sekä sanomalehdissä.
Lisätiedot
Armi Vadén, talouspäällikkö, puhelin: 310 15970
Hanna-Leena Nuutinen, erityissuunnittelija, puhelin: 310 42662
Sosiaali- ja terveyslautakunta 11.12.2018 § 341
Päätös
Sosiaali- ja terveyslautakunta päätti
- esittelytekstistä ilmenevin perustein myöntää järjestöjen 12 hakemukselle avustusta vuoden 2019 toimintaan yhteensä 470 000 euroa liitteenä 1 olevan taulukon mukaisesti
- osoittaa toimialajohtajan päätettäväksi enintään 14 200 euroa niille maahanmuuttajatyön tukemista koskeville hakemuksille, jotka ovat suuruudeltaan enintään 10 000 euroa ja jotka eivät sisälly edellä mainittuun taulukkoon
- hylätä 14 liitteen 1 taulukossa mainittua hakemusta taulukoissa esitetyin perusteluin.
Samalla sosiaali- ja terveyslautakunta päätti avustusten ehdoista, että
- rahoitus tulee käyttää vuoden 2019 aikana avustuksen käyttötarkoitukseksi nimettyyn toimintaan helsinkiläisiin kohdistuvana
- avustusta ei saa käyttää toimintaan, jota kaupunki hankkii avustuksen saajalta ostopalveluna. Mikäli avustettava toiminta muuttuu vuoden aikana kilpailutuksen tai muun järjestelyn seurauksena järjestön kaupungille tuottamaksi ostopalvelutoiminnaksi, tulee järjestön ilmoittaa asiasta sosiaali- ja terveystoimialalle, jotta avustuksen maksatus voidaan keskeyttää ja tarvittaessa sopia avustuksen takaisinmaksusta.
- avustuksen käytöstä tulee antaa sosiaali- ja terveyslautakunnalle selvitys vapaamuotoisella kirjallisella selvityksellä vuoden 2020 kesäkuun loppuun mennessä. Mukaan tulee liittää yhdistyksen vuoden 2019 toimintakertomus, vahvistettu tuloslaskelma ja tase, tilin- tai toiminnantarkastuskertomus, allekirjoitettu vuosikokouksen pöytäkirja, josta löytyy pykälä vastuuvapauden myöntämisestä
- järjestöjen tulee toiminnassaan ja taloudenpidossaan noudattaa kaupunginhallituksen 12.12.2011 hyväksymiä, tämän päätöksen liitteenä 5 olevia avustusohjeita
- avustusten saajien on pidettävä kirjanpito kirjanpitolain ja sen nojalla annettujen säädösten ja määräysten edellyttämällä tavalla ja kirjanpito on järjestettävä siten, että avustuksen käyttöä voidaan kirjanpidosta seurata
- sosiaali- ja terveystoimialan mahdolliset saatavat korkoineen vähennetään avustuksesta ennen sen maksamista avustettavalle järjestölle
- avustukset voidaan periä takaisin, mikäli ilmenee seikkoja, ettei edellytyksiä avustuksen myöntämiselle ole ollut.
Lisäksi sosiaali- ja terveyslautakunta päätti kehottaa sosiaali- ja terveystoimialaa huolehtimaan avustusten maksatuksesta kaupunginhallituksen avustusohjetta noudattaen, kuitenkin niin, että avustusten ensimmäinen ja toinen erä maksetaan samassa yhteydessä helmikuussa, kolmas erä maksetaan kesäkuussa ja neljäs erä syyskuussa.
Käsittely
Asiassa tehtiin seuraavat vastaehdotukset:
Vastaehdotus 1:
Puheenjohtaja Sanna Vesikansa: Lisätään myönnettäviin avustuksiin Al-Birr - Lähimmäisapu ry:lle 2000 euroa ja Föreningen Luckan rf:lle 7000 euroa.
Kannattaja: jäsen Sami Heistaro
Vastaehdotus 2:
Jäsen Mari Rantanen: Vähennetään avustuksista seuraavasti:
Ihmisoikeusliitto ry:ltä 40 000 euroa, koska raha on sidoksissa somalinkielisen miespuolisen työntekijän palkkakuluihin. Sukupuolella ja etnisellä taustalla määriteltävä tehtävä on syrjivä ja täten yhdenvertaisuuden vastainen.
Vivo ry:ltä 20 000 euroa, jossa viime vuoteen verrattuna lisäystä 20 000 euroa laittomasti maassa olevien majoittamiseen.
Jäsen Mari Rantasen vastaehdotus raukesi kannattamattomana.
Sosiaali- ja terveyslautakunnan päätös syntyi seuraavan äänestyksen tuloksena:
1 äänestys
JAA-ehdotus: Esityksen mukaan
EI-ehdotus: Vastaehdotus 1 (puheenjohtaja Sanna Vesikansa)
Jaa-äänet: 1
Mari Rantanen
Ei-äänet: 9
Heidi Ahola, Tapio Bergholm, Cecilia Ehrnrooth, Sami Heistaro, Matias Pajula, Karita Toijonen, Hannu Tuominen, Tuomas Tuure, Sanna Vesikansa
Tyhjä: 1
Leo Bergman
Poissa: 2
Saku Etholen, Seija Muurinen
Sosiaali- ja terveyslautakunta hyväksyi puheenjohtaja Sanna Vesikansan vastaehdotuksen äänin 9 - 1 (tyhjää 1, poissa 2).
Sosiaali- ja terveyslautakunta päätti asiasta hyväksyn vastaehdotuksen osalta esittelijän ehdotuksesta poiketen.
Jäsen Mari Rantanen jätti päätöksestä eriävän mielipiteen.
04.12.2018 Pöydälle
Esittelijä
Lisätiedot
Armi Vadén, talouspäällikkö, puhelin: 310 15970
Hanna-Leena Nuutinen, erityissuunnittelija, puhelin: 310 42662
Detta beslut publicerades 20.03.2019
VALITUSOSOITUS
Tähän päätökseen haetaan muutosta kunnallisvalituksella.
Valitusoikeus
Päätökseen saa hakea muutosta kunnallisvalituksella vain se, joka on tehnyt alkuperäistä päätöstä koskevan oikaisuvaatimuksen.
Mikäli alkuperäinen päätös on oikaisuvaatimuksen johdosta muuttunut, saa tähän päätökseen hakea muutosta kunnallisvalituksella myös
- se, johon päätös on kohdistettu tai jonka oikeuteen, velvollisuuteen tai etuun päätös välittömästi vaikuttaa (asianosainen)
- kunnan jäsen.
Valitusaika
Kunnallisvalitus on tehtävä 30 päivän kuluessa päätöksen tiedoksisaannista.
Valitus on toimitettava valitusviranomaiselle viimeistään valitusajan viimeisenä päivänä ennen valitusviranomaisen aukioloajan päättymistä.
Mikäli päätös on annettu tiedoksi postitse, asianosaisen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon, jollei muuta näytetä, seitsemän päivän kuluttua kirjeen lähettämisestä. Kunnan jäsenen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon seitsemän päivän kuluttua siitä, kun pöytäkirja on nähtävänä yleisessä tietoverkossa.
Mikäli päätös on annettu tiedoksi sähköisenä viestinä, asianosaisen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon, jollei muuta näytetä, kolmen päivän kuluttua viestin lähettämisestä.
Tiedoksisaantipäivää ei lueta valitusaikaan. Jos valitusajan viimeinen päivä on pyhäpäivä, itsenäisyyspäivä, vapunpäivä, joulu- tai juhannusaatto tai arkilauantai, saa valituksen tehdä ensimmäisenä arkipäivänä sen jälkeen.
Valitusperusteet
Kunnallisvalituksen saa tehdä sillä perusteella, että
- päätös on syntynyt virheellisessä järjestyksessä
- päätöksen tehnyt viranomainen on ylittänyt toimivaltansa
- päätös on muuten lainvastainen.
Valitusviranomainen
Kunnallisvalitus tehdään Helsingin hallinto-oikeudelle.
Hallinto-oikeuden asiointiosoite on seuraava:
Sähköpostiosoite: | helsinki.hao@oikeus.fi |
Postiosoite: | Radanrakentajantie 5 |
00520 HELSINKI | |
Faksinumero: | 029 56 42079 |
Käyntiosoite: | Radanrakentajantie 5 |
Puhelinnumero: | 029 56 42000 |
Valituksen voi tehdä myös hallinto- ja erityistuomioistuinten asiointipalvelussa osoitteessa: https://asiointi2.oikeus.fi/hallintotuomioistuimet
Valituksen muoto ja sisältö
Valitus on tehtävä kirjallisesti. Myös sähköinen asiakirja täyttää vaatimuksen kirjallisesta muodosta.
Valituksessa, joka on osoitettava valitusviranomaiselle, on ilmoitettava
- päätös, johon haetaan muutosta
- miltä kohdin päätökseen haetaan muutosta ja mitä muutoksia siihen vaaditaan tehtäväksi
- perusteet, joilla muutosta vaaditaan.
Valituksessa on ilmoitettava valittajan nimi ja kotikunta. Jos valittajan puhevaltaa käyttää hänen laillinen edustajansa tai asiamiehensä tai jos valituksen laatijana on joku muu henkilö, valituksessa on ilmoitettava myös tämän nimi ja kotikunta.
Valituksessa on lisäksi ilmoitettava postiosoite ja puhelinnumero, joihin asiaa koskevat ilmoitukset valittajalle voidaan toimittaa.
Valittajan, laillisen edustajan tai asiamiehen on allekirjoitettava valitus. Sähköistä asiakirjaa ei kuitenkaan tarvitse täydentää allekirjoituksella, jos asiakirjassa on tiedot lähettäjästä eikä asiakirjan alkuperäisyyttä tai eheyttä ole syytä epäillä.
Valitukseen on liitettävä
- päätös, johon haetaan muutosta valittamalla, alkuperäisenä tai jäljennöksenä
- todistus siitä, minä päivänä päätös on annettu tiedoksi, tai muu selvitys valitusajan alkamisen ajankohdasta
- asiakirjat, joihin valittaja vetoaa vaatimuksensa tueksi, jollei niitä ole jo aikaisemmin toimitettu viranomaiselle.
Oikeudenkäyntimaksu
Hallinto-oikeus perii muutoksenhakuasian käsittelystä 260 euron oikeudenkäyntimaksun. Mikäli hallinto-oikeus muuttaa valituksenalaista päätöstä muutoksenhakijan eduksi, oikeudenkäyntimaksua ei peritä.
Pöytäkirja
Päätöstä koskevia pöytäkirjan otteita ja liitteitä lähetetään pyynnöstä. Asiakirjoja voi tilata Helsingin kaupungin kirjaamosta.
Sähköpostiosoite: | helsinki.kirjaamo@hel.fi |
Postiosoite: | PL 10 |
00099 HELSINGIN KAUPUNKI | |
Faksinumero: | (09) 655 783 |
Käyntiosoite: | Pohjoisesplanadi 11-13 |
Puhelinnumero: | (09) 310 13700 (Yleishallinto) |
Kirjaamon aukioloaika on maanantaista perjantaihin klo 08.15–16.00.
Föredragande
Mer information fås av
Armi Vadén, talouspäällikkö, puhelin: 09 310 15970
Hanna-Leena Nuutinen, erityissuunnittelija, puhelin: 09 310 42662