Osallistuvan budjetoinnin markkinointiviestinnän hankinta

De ärenden som har publicerats före 2019 får beslutets rubrik.
HEL 2018-009314
Ärendet har nyare handläggningar
§ 192

Osallistuvan budjetoinnin markkinointiviestinnän hankinta

Kanslichef

Päätös

Kansliapäällikkö päätti hankkia N2 Albiinolta osallistuvan budjetoinnin markkinointiviestintää liitteenä olevan tarjouksen mukaisesti 41 680,00 eurolla. Hankintakustannukset maksetaan osallisuusrahaston määrärahoista (kaupunginhallituksen käyttövarat, projektinumero 1040201056, toimintoaluenumero 100090)

Hankintasopimus sopijapuolten välillä syntyy vasta myöhemmin erikseen allekirjoitettavalla sopimuksella.

Kansliapäällikkö päätti oikeuttaa osallisuus- ja vuorovaikutuspäällikön allekirjoittamaan tämän päätöksen perusteella tehtävän sopimuksen.

Päätöksen perustelut

Kilpailutus perustuu 7.8.2018 lähetettyyn tarjouspyyntöön. Tarjousten määräaika päättyi 17.8.2018 klo 16. Lisäksi lähetettiin 24.8.2018 lähetettiin täydennyspyyntö tarjouksiin ja näihin pyydettiin vastaukset 28.8.2018 klo 16 mennessä. Määräaikaan mennessä saapui kolme tarjousta: Sherpa Oy, Miltton Oy ja N2 Albiino Oy.

Tällä päätöksellä saadaan Helsingin osallistuvan budjetoinnin markkinointikonseptin ja suunnittelu ja kanavasuunnitelma (visuaalinen ilme, kuvamaailma, pääviestit ja tekstinsuunnittelu kattaen koko osallistuvan budjetoinnin vaiheet ideoinnista äänestykseen), markkinoinnin suunnittelu ja toteutus sovittuihin kanaviin ja alueella järjestettäviin tapahtumiin, kampanjan oheismateriaalien suunnittelu ja mediapaikkojen varaukset.

Helsingin kaupunki käynnistää uuden kaupunkitasoisen osallistuvan budjetoinnin syksyllä 2018. Kaupunki avaa 4,4 miljoonaa euroa omaa budjettiaan ja kaupunkilaiset voivat ehdottaa ja äänestää mihin raha käytetään. Tavoitteena on tiedottaa laajasti eri puolilla kaupunkia uudesta suoran osallistumiskanavan tarjoamasta mahdollisuudesta. Osallistuvan budjetoinnin tavoitteena on vahvistaa kuntalaisten vaikuttamismahdollisuuksia, edistää yhdenvertaisuutta sekä lisätä ymmärrystä kunnan toiminnasta. Osallistuva budjetointi avaa kanavan koko kaupunkiyhteisölle ideoida, ehdottaa ja äänestää investoinneista ja käyttötalousmenoista alueellisesti.

Osallistuvan budjetoinnin markkinoinnin tavoitteet: 1) kertoa mistä osallistuvassa budjetoinnissa on kysymys ja miten se toimii 2) innostaa ja motivoida osallistumaan osallistuvaan budjetointiin 3) tekemään ehdotuksia, yhteiskehittämään niistä budjettiehdotuksia ja äänestämään 4) markkinointi muodostaa eheän kokonaisuuden ja tukee koko osallistuvan budjetoinnin prosessia 5) ohjata asukkaita käyttämään osallistu.hel.fi-palvelua 6) ylläpitää yllä kiinnostusta ja tekemisen intoa pitkän prosessin aikana 7) viestiä uudesta osallistumisen tavasta, jossa kaupunki ja kaupunkilaiset tekevät yhdessä toimivaa arkea 8) tavoittaa mahdollisimman moni helsinkiläinen eri asukasryhmät huomioiden 9) markkinointiviestintään osallistuvat myös alueen asukkaat, järjestöt, yhteisöt ja yritykset 10) markkinointiviestintä osaltaan madaltaa kynnystä osallistua ja motivoi ja antaa riittäviä tietoja ja taitoja osallistua osallistuvaan budjetointiin.

Tarjousten vertailu

Valintaperusteena on kokonaistaloudellinen edullisuus, jonka perusteena käytetään parasta hinta-laatusuhdetta. Hinnan painoarvo 60 %, 60 pistettä ja laadun painoarvo 40%, 40 pistettä.

Tarjoukset arvioitiin tarjouspyynnössä esitettyjen kriteereiden perusteella. Pisteiden laskennassa on käytetty seuraavia kaavoja. Hintapisteiden kaava: halvin tarjous/tarjottu hinta x 60. Laatupisteiden kaava: pistemäärä/korkein pistemäärä x 40.

Tarjousten arvioinnin perusteella osallistuvan budjetoinnin markkinointiviestinnän toteuttajaksi valittiin N2 Albiino.

N2 Albiinon tarjouksessa ehdotettu konsepti tuo digitaalisen osallisuuspalvelun keskiöön ja viestii yhteisöllisyyttä ja yhdessä tekemistä. Alueellisuus ja kaupunginosat on huomioitu kampanjassa hyvin. Pääviesti on konkreettinen, turvallinen ja monipuolinen. Konsepti on selkeä, helposti lähestyttävä ja raikas. Tarjoukseen sisältyy monipuolinen kanavasuunnitelma. Tarjouksessa on huomioitu jälkimarkkinointi, joka puuttui muista. Jälkimarkkinointi on keskeinen osa viestintää, jolla vahvistetaan osallistumisen ja vaikuttamisen tunnetta, joka on koko osallistuvan budjetoinnin päätavoite. Tarjous on tehty tarjouspyynnön mukaisesti.

Hintapisteet: 54,7 p Laatupisteet: 40 p Yhteensä: 94,7 p

Miltton Oy:n tarjouksesta välittyi melko hyvä ymmärrys siitä, mistä osallistuvassa budjetoinnissa on kyse. Tarjouksen pääviesti ei kuitenkaan sovi osbun toiminnan periaatteisiin ja arvoihin. Inklusiivisuus ja erilaiset kaupunkilaiset huomioidaan. Kanavasuunnitelma on monipuolinen ja lisäksi mukana on ideoita kaupunkilasten aktivoinneista, jotka houkuttelevat tulemaan tilaisuuksiin. Tarjous oli osittain puutteellinen suhteessa tarjouspyyntöön.

Hintapisteet: 60 p Laatupisteet: 21,8 p Yhteensä: 81,8 p

Sherpa Oy:n tarjous on laadittu huolellisesti ja siitä välittyy ymmärrys osallistuvan budjetoinnin prosessista ja tavoitteista. Itse konsepti ja pääviesti tuntuvat kuitenkin kaukaisilta ja toimivat varsin abstraktilla tasolla. Etukäteen arvioituna pääviesti ei puhuttele kaikkia kaupunkilaisia. Monipuolinen kanavasuunnitelma, jossa mukana myös radio. Markkinoinnin vaiheet ja niihin liittyvät toimenpiteet on kuvattu hyvin. Tarjous on tehty tarjouspyynnön mukaisesti.

Hintapisteet: 51,3 p Laatupisteet: 36,4 p Yhteensä: 87,7 p

Detta beslut publicerades 10.09.2018

MUUTOKSENHAKU HANKINTAPÄÄTÖKSEEN

Tähän päätökseen tyytymätön asianosainen voi hakea päätökseen muutosta tekemällä hankintaoikaisuvaatimuksen tai kuntalain mukaisen oikaisuvaatimuksen taikka molemmat.

OHJEET HANKINTAOIKAISUVAATIMUKSEN TEKEMISEKSI
Oikaisuvaatimusaika

Asianosaisen on esitettävä vaatimus 14 päivän kuluessa siitä, kun asianosainen on saanut tiedon hankintayksikön päätöksestä tai muusta ratkaisusta.

Mikäli päätös on annettu tiedoksi postitse, asianosaisen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon, jollei muuta näytetä, seitsemän päivän kuluttua kirjeen lähettämisestä.

Mikäli päätös on annettu tiedoksi sähköisenä viestinä, asianosaisen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon, jollei muuta näytetä, kolmen päivän kuluttua viestin lähettämisestä.

Tiedoksiantopäivää ei lueta oikaisuvaatimusaikaan. Oikaisuvaatimuksen on saavuttava Helsingin kaupungin kirjaamoon viimeistään määräajan viimeisenä päivänä ennen kirjaamon aukioloajan päättymistä.

Jos määräajan viimeinen päivä on pyhäpäivä, itsenäisyyspäivä, vapunpäivä, joulu- tai juhannusaatto tai arkilauantai, saa oikaisuvaatimuksen tehdä ensimmäisenä arkipäivänä sen jälkeen.

Oikaisuvaatimusviranomainen

Viranomainen, jolta hankintaoikaisua vaaditaan, on Helsingin kaupunginhallitus.

Oikaisuvaatimusviranomaisen asiointiosoite on seuraava:

Sähköpostiosoite:
Postiosoite:
PL 10
 
00099 HELSINGIN KAUPUNKI
Faksinumero:
(09) 655 783
Käyntiosoite:
Pohjoisesplanadi 11-13
Puhelinnumero:
(09) 310 13700

Kirjaamon aukioloaika on maanantaista perjantaihin klo 08.15–16.00.

Oikaisuvaatimuksen muoto ja sisältö

Hankintaoikaisuvaatimus pannaan vireille kirjallisesti ilmoittamalla

  • hankintayksikön päätös tai muu ratkaisu, johon hankintaoikaisuvaatimus kohdistuu
  • miten päätöstä tai muuta ratkaisua halutaan oikaistavaksi
  • millä perusteella päätöstä tai muuta ratkaisua halutaan oikaistavaksi.

Sähköinen asiakirja täyttää vaatimuksen kirjallisesta muodosta.

Oikaisuvaatimuksessa on mainittava oikaisua vaativan nimi sekä tarvittavat yhteystiedot asian hoitamiseksi. Jos oikaisua vaativan puhevaltaa käyttää hänen laillinen edustajansa tai asiamiehensä tai jos oikaisuvaatimuksen laatijana on joku muu henkilö, oikaisuvaatimuksessa on ilmoitettava myös tämän nimi sekä tarvittavat yhteystiedot.

Pöytäkirja

Päätöstä koskevia pöytäkirjan otteita ja liitteitä lähetetään pyynnöstä. Asiakirjoja voi tilata Helsingin kaupungin kirjaamosta.

OHJEET KUNTALAIN MUKAISEN OIKAISUVAATIMUKSEN TEKEMISEKSI

Tähän päätökseen tyytymätön voi tehdä kirjallisen oikaisuvaatimuksen. Päätökseen ei saa hakea muutosta valittamalla tuomioistuimeen.

Oikaisuvaatimusoikeus

Oikaisuvaatimuksen saa tehdä

  • se, johon päätös on kohdistettu tai jonka oikeuteen, velvollisuuteen tai etuun päätös välittömästi vaikuttaa (asianosainen)
  • kunnan jäsen.
Oikaisuvaatimusaika

Oikaisuvaatimus on tehtävä 14 päivän kuluessa päätöksen tiedoksisaannista.

Oikaisuvaatimuksen on saavuttava Helsingin kaupungin kirjaamoon viimeistään määräajan viimeisenä päivänä ennen kirjaamon aukioloajan päättymistä.

Mikäli päätös on annettu tiedoksi postitse, asianosaisen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon, jollei muuta näytetä, seitsemän päivän kuluttua kirjeen lähettämisestä. Kunnan jäsenen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon, kun pöytäkirja on asetettu yleisesti nähtäväksi.

Mikäli päätös on annettu tiedoksi sähköisenä viestinä, asianosaisen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon, jollei muuta näytetä, kolmen päivän kuluttua viestin lähettämisestä.

Tiedoksisaantipäivää ei lueta oikaisuvaatimusaikaan. Jos oikaisuvaatimusajan viimeinen päivä on pyhäpäivä, itsenäisyyspäivä, vapunpäivä, joulu- tai juhannusaatto, tai arkilauantai, saa oikaisuvaatimuksen tehdä ensimmäisenä arkipäivänä sen jälkeen.

Oikaisuvaatimusviranomainen

Viranomainen, jolle oikaisuvaatimus tehdään, on Helsingin kaupunginhallitus.

Oikaisuvaatimusviranomaisen asiointiosoite on seuraava:

Sähköpostiosoite:
Postiosoite:
PL 10
 
00099 HELSINGIN KAUPUNKI
Faksinumero:
(09) 655 783
Käyntiosoite:
Pohjoisesplanadi 11-13
Puhelinnumero:
(09) 310 13700

Kirjaamon aukioloaika on maanantaista perjantaihin klo 08.15–16.00.

Oikaisuvaatimuksen muoto ja sisältö

Oikaisuvaatimus on tehtävä kirjallisena. Myös sähköinen asiakirja täyttää vaatimuksen kirjallisesta muodosta.

Oikaisuvaatimuksessa on ilmoitettava

  • päätös, johon oikaisuvaatimus kohdistuu
  • miten päätöstä halutaan oikaistavaksi
  • millä perusteella päätöstä halutaan oikaistavaksi.

Oikaisuvaatimuksessa on ilmoitettava muutoksenhakijan nimi ja kotikunta. Jos muutoksenhakijan puhevaltaa käyttää hänen laillinen edustajansa tai asiamies, oikaisuvaatimuksessa on ilmoitettava myös tämän nimi ja kotikunta.

Oikaisuvaatimuksessa on lisäksi ilmoitettava postiosoite ja puhelinnumero, joihin asiaa koskevat ilmoitukset muutoksenhakijalle voidaan toimittaa.

Oikaisuvaatimus on muutoksenhakijan, hänen laillisen edustajansa tai asiamiehen allekirjoitettava. Sähköistä asiakirjaa ei tarvitse täydentää allekirjoituksella, jos asiakirjassa on tiedot lähettäjästä eikä asiakirjan alkuperäisyyttä tai eheyttä ole syytä epäillä.

Oikaisuvaatimukseen on liitettävä asiakirjat, joihin muutoksenhakija haluaa vedota vaatimuksensa tueksi, jollei niitä ole jo aikaisemmin toimitettu viranomaiselle.

Pöytäkirja

Päätöstä koskevia pöytäkirjan otteita ja liitteitä lähetetään pyynnöstä. Asiakirjoja voi tilata Helsingin kaupungin kirjaamosta.

Stäng

Mer information fås av

Kirsi Verkka, kehittämispäällikkö, puhelin: 09 - 310 84026

kirsi.verkka@hel.fi

Beslutsfattare

Sami Sarvilinna
kansliapäällikkö