Palvelukeskusliikelaitoksen logistiikkakeskuksen toiminnan siirtäminen osaksi rakentamispalveluliikelaitosta

De ärenden som har publicerats före 2019 får beslutets rubrik.
HEL 2018-009972
Ärendet har nyare handläggningar
§ 224

Palvelukeskusliikelaitoksen logistiikkakeskuksen toiminnan siirtäminen osaksi rakentamispalveluliikelaitosta

Kanslichef

Päätös

Kansliapäällikkö päätti, että palvelukeskusliikelaitoksen logistiikkakeskuksen koko toiminta siirretään 1.12.2018 alkaen osaksi rakentamispalveluliikelaitoksen logistiikkaosaston toimintaa sellaisena kuin logistiikkakeskuksen toiminta on siirtohetkellä.

Toiminnan siirtäminen käsittää toimintaan liittyvän irtaimen omaisuuden, varaston, siirtohetkellä palveluksessa olevan henkilöstön sekä toimintaan liittyvät siirtohetkellä voimassa olevat sopimukset, oikeudet, vastuut ja velvoitteet.

Samalla kansliapäällikkö päätti, että

  • irtain omaisuus ja varasto siirtyvät siirtohetken kirjanpitoarvolla
  • henkilöstö siirtyy tehtävineen, varsinaisine palkkoineen ja nykyisine palvelussuhteen ehtoineen ja että myönnetyt vuosilomat ja virkavapaat säilyvät ennallaan
  • palvelukeskusliikelaitos ja rakentamispalveluliikelaitos oikeutetaan huolehtimaan ja sopimaan toiminnan siirtämiseen liittyvistä käytännön järjestelyistä.

Päätöksen perustelut

Logistiikkakeskuksen toiminnan siirtämisen tavoitteena on synergiahyödyn saavuttaminen ja kokonaiskustannuksien pienentäminen Helsingin kaupungin logistiikka- ja varastopalveluissa.

Hanketta on valmisteltu yhteistyössä palvelukeskusliikelaitoksen, rakentamispalveluliikelaitoksen ja kaupunginkanslian kesken ja siihen liittyvä yhteistoimintamenettely on toteutunut kaupungin ohjeiden ja periaatteiden mukaisesti.

Helsingin kaupunkistrategian 2017–2021 mukaan Helsinki pyrkii olemaan maailman toimivin kaupunki. Toimintaympäristön muuttuessa ja palvelutuotannon vaihtoehtojen lisääntyessä kaupungin oman organisaation ja kaupunkikonsernin rakennetta tarkastellaan avoimesti sen varmistamiseksi, että kaupungin toimintojen ja palvelujen kokonaisuus on järjestetty tarkoituksenmukaisesti.

Helsinki kantaa oman vastuunsa julkisen talouden tasapainottamisesta ja huolehtii kaupungin kokonaistuottavuuden parantamisesta. Palvelujen kilpailukyvystä huolehditaan niitä uudistamalla. Helsinki tavoittelee yksikkökustannuksissa muiden suurten kaupunkien keskiarvoa.

Logistiikkakeskuksen nykyinen toimitila ei sovellu tehokkaaseen varastointiin. Keskenään saman tyyppiset kaupungin varastotoiminnot on perusteltua yhdistää hallinnollisesti ja toiminnallisesti yhteen kokonaisuuteen. Yhdistämisen myötä vuokra- ja varastonhallintakustannukset pienenevät, sillä toiminnan siirtämisessä hyödynnetään kaupungin omia, jo käytössä olevia varastotiloja.

Keskitetyn varastotoiminnon kuljetusten järjestämisessä on logistiikkakeskuksen toiminnan siirtämisen jälkeen nykyistä suurempi mahdollisuus synergiahyödyn saavuttamiseen rakentamispalveluliikelaitoksen ja palvelukeskusliikelaitoksen kesken. Muutos mahdollistaa myös alihankinnan ja kuljetuspalvelun kilpailuttamisen tapojen uudistamisen.

Hankkeella ei ole vaikutusta palvelukeskusliikelaitoksen tai rakentamispalveluliikelaitoksen nykyisiin asiakassuhteisiin.

Palvelukeskusliikelaitoksen henkilöstötoimikunta on todennut 28.8.2018, että toiminnan siirtämiseen liittyvä yhteistoimintamenettely on toteutunut kaupungin ohjeiden ja periaatteiden mukaisesti. Lisäksi hanketta ja sitä varten laadittua henkilöstösuunnitelmaa on käsitelty yhteistoiminnallisesti rakentamispalveluliikelaitoksen henkilöstötoimikunnassa 19.6.2018 sekä asiaa valmistelleissa projektiryhmässä ja henkilöstöryhmässä.

Helsingin kaupungin henkilöstötoimikunta on todennut 27.8.2018, että sen ei tarvitse käsitellä logistiikkakeskuksen toiminnan siirtämistä, koska asia on käsitelty kaupungin henkilöstöpoliittisessa työryhmässä 11.4.2018. Hankkeen yhteistoimintamenettelyn on todettu toteutuneen kaupungin ohjeiden ja periaatteiden mukaisesti, eikä henkilöstösuunnitelmaan tai muihin valmisteluasiakirjoihin ole esitetty eriäviä näkemyksiä.

Detta beslut publicerades 31.10.2018

OHJEET OIKAISUVAATIMUKSEN TEKEMISEKSI

Tähän päätökseen tyytymätön voi tehdä kirjallisen oikaisuvaatimuksen. Päätökseen ei saa hakea muutosta valittamalla tuomioistuimeen.

Oikaisuvaatimusoikeus

Oikaisuvaatimuksen saa tehdä

  • se, johon päätös on kohdistettu tai jonka oikeuteen, velvollisuuteen tai etuun päätös välittömästi vaikuttaa (asianosainen)
  • kunnan jäsen.
Oikaisuvaatimusaika

Oikaisuvaatimus on tehtävä 14 päivän kuluessa päätöksen tiedoksisaannista.

Oikaisuvaatimuksen on saavuttava Helsingin kaupungin kirjaamoon määräajan viimeisenä päivänä ennen kirjaamon aukioloajan päättymistä.

Mikäli päätös on annettu tiedoksi postitse, asianosaisen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon, jollei muuta näytetä, seitsemän päivän kuluttua kirjeen lähettämisestä. Kunnan jäsenen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon seitsemän päivän kuluttua siitä, kun pöytäkirja on nähtävänä yleisessä tietoverkossa.

Mikäli päätös on annettu tiedoksi sähköisenä viestinä, asianosaisen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon, jollei muuta näytetä, kolmen päivän kuluttua viestin lähettämisestä.

Tiedoksisaantipäivää ei lueta oikaisuvaatimusaikaan. Jos oikaisuvaatimusajan viimeinen päivä on pyhäpäivä, itsenäisyyspäivä, vapunpäivä, joulu- tai juhannusaatto tai arkilauantai, saa oikaisuvaatimuksen tehdä ensimmäisenä arkipäivänä sen jälkeen.

Oikaisuvaatimusviranomainen

Viranomainen, jolle oikaisuvaatimus tehdään, on Helsingin kaupunginhallitus.

Oikaisuvaatimusviranomaisen asiointiosoite on seuraava:

Sähköpostiosoite:
Postiosoite:
PL 10
 
00099 HELSINGIN KAUPUNKI
Faksinumero:
(09) 655 783
Käyntiosoite:
Pohjoisesplanadi 11-13
Puhelinnumero:
(09) 310 13700 (Yleishallinto)

Kirjaamon aukioloaika on maanantaista perjantaihin klo 08.15–16.00.

Oikaisuvaatimuksen muoto ja sisältö

Oikaisuvaatimus on tehtävä kirjallisena. Myös sähköinen asiakirja täyttää vaatimuksen kirjallisesta muodosta.

Oikaisuvaatimuksessa on ilmoitettava

  • päätös, johon oikaisuvaatimus kohdistuu
  • miten päätöstä halutaan oikaistavaksi
  • millä perusteella päätöstä halutaan oikaistavaksi
  • oikaisuvaatimuksen tekijä
  • millä perusteella oikaisuvaatimuksen tekijä on oikeutettu tekemään vaatimuksen
  • oikaisuvaatimuksen tekijän yhteystiedot
Pöytäkirja

Päätöstä koskevia pöytäkirjan otteita ja liitteitä lähetetään pyynnöstä. Asiakirjoja voi tilata Helsingin kaupungin kirjaamosta.

Stäng

Mer information fås av

Jorma Lamminmäki, hankintajohtaja, puhelin: 09 310 31500

jorma.lamminmaki@hel.fi

Beslutsfattare

Sami Sarvilinna
kansliapäällikkö
Tuula Saxholm
rahoitusjohtaja

Bilagor

1. Luettelo sopimuksista
2. Luettelo irtaimesta omaisuudesta
3. Taulukko logistiikkakeskuksen IT-laitteistosta
4. Henkilöstösuunnitelmapohja
5. Projektisuunnitelman versio 0.7

I beslutsdokumenten nämns bilagor som inte publiceras på nätet. Bort lämnas bilagor som innehåller sekretessbelagda uppgifter, bilagor som innehåller uppgifter som kan äventyra integritetsskyddet eller sådana som man inte av tekniska orsaker kunnat överföra till elektroniskt format. (Offentlighetslagen 621/1999, Lagen om tjänster inom elektronisk kommunikation 917/2014, Dataskyddslagen 1050/2018, Lagen om behandling av personuppgifter inom social- och hälsovården 703/2023, Lagen om offentlig upphandling och koncession 1397/2016). Upplysningar om stadsstyrelsens beslutshandlingar fås också från Helsingfors stads registratorskontor.