Takaisinsaantivaatimus, liukastuminen, Protector Vakuutus
Takaisinsaantivaatimus, liukastuminen, Protector Vakuutus
Päätös
Lakipalvelut-yksikön päällikkö päätti hylätä hakijan takaisinsaantivaatimuksen.
Päätöksen perustelut
Takaisinsaantivaatimuksen mukaan hakija on oikeutettu takaisinsaantiin maksamassaan liukastumisvahingossa PRO-428604 työtapaturma ja ammattitautilain 270 § ja 271 §:n perusteella. Vaatimuksen mukaan liukastuminen on tapahtunut 8.2.2018 noin kello 8:50 lumisella ja jäisellä, mutta hiekoitetulla jalkakulkuun ja pyöräilyyn tarkoitetulla tiellä, Opastinsillan kohdalla. Takaisinsaantivaatimuksessa on vaadittu kaupunkia korvaamaan yhteensä 1113,54 euroa.
Kunnossapitolaki edellyttää kaupunkia pitämään kadut liikenteen tarpeiden edellyttämässä tyydyttävässä kunnossa. Kunnossapidon tason määräytymisessä otetaan huomioon kadun liikenteellinen merkitys, liikenteen määrä, säätila ja sen ennakoitavissa olevat muutokset, vuorokaudenaika sekä eri liikennemuotojen tarpeet.
Kunnossapitolaki sallii kunnan antaa tarkempia määräyksiä siitä, miten kadun ja yleisten alueiden kunnossapito talvella ovat laissa asetetut velvollisuudet ja paikalliset olot huomioon ottaen hoidettava. Helsingissä talvihoidon piiriin kuuluvat alueet on jaettu kunnossapitoluokkiin liikenteellisen merkityksen mukaan.
Vahinkopaikka on vähäliikenteinen kevyen liikenteen väylä ja se kuuluu hoitoluokkaan III. III luokan väyliltä poistetaan liikennettä haittaava lumi, sohjo ja jää niin, että riittävä kulkukelpoisuus säilyy. Liukkaus torjutaan III luokan väyliltä I ja II luokan väylien jälkeen. III luokan kevyenliikenteenväylän aurauksen lähtökynnys on 5 cm lunta. Aurauksen toimenpideaika on 8 tuntia kuitenkin niin, että yöllinen lumisade aurataan kello 12 mennessä. Liukkaudentorjunnan toimenpideaika on 5 tuntia kuitenkin niin, että kello 16-07 syntynyt liukkaus torjutaan kello 12 mennessä. Toimenpideaika alkaa siitä, kun säätilassa tapahtunut muutos aiheuttaa liukkauden tuntuvan lisääntymisen.
Ilmatieteen laitoksen mukaan vahinkopäivänä lämpötila on vaihdellut Kumpulan mittausasemalla tehdyissä mittauksissa + 0 °C ja -7,4 °C välillä. Sademäärä vahinkopäivänä on ollut 0,5 mm, vähäisempi kuin edellisinä päivinä (5.2.2018/1 mm, 6.2.2018/3.8 mm, 7.2.2018/1.7 mm). Lumensyvyys on vahinkopäivänä ollut 24 cm. Suurin kasvu lumikertymässä on tapahtunut 6-7.2.2018 välillä, jolloin lumikertymä on kasvanut 6 cm (5.2.2018/15 cm, 6.2.2018/17 cm, 7.2.2018/23 cm).
Kunnossapitopiiriltä saadun selvityksen mukaan liukastuminen on tapahtunut kaupungin hoidossa olevalla kevyenliikenteenväylällä. Vahinko- ja sitä edeltävinä päivinä on satanut kevyesti lunta, ja vahinkopäivän aamuna sää on lämmennyt lähelle nollaa astetta. 6.2.2018 kello 12 on lämpötila ollut -8,1°C ja -10,5°C välillä, sateen intensiteetti on ollut 0,10 ja lumensyvyys 17 cm. 7.2.2018 kello 12 on lämpötila ollut -4,4°C ja -5,8°C välillä, sateen intensiteetti on ollut 0,20 ja lumensyvyys 24 cm. 8.2.2018 kello 09 on lämpötila ollut -0,8°C ja -2,4°C välillä, sateen intensiteetti on ollut 0,20 ja lumensyvyys 23 cm.
Kunnossapitoajoneuvoissa on asennettuina seurantalaitteet, jonka vuoksi on tarkkaan todettavissa, että missä ja milloin kunnossapitotöitä on tehty. Kunnossapitopiiriltä saatujen tietojen mukaan vahinkopaikka on aurattu ja hiekoitettu 5.2.2018 kello 7.48 ja 6.2.2018 kello 11.30. Vahinkopäivää edeltävän päivän 7.2.2018 kello 11:29 työajosta puuttuu työvaihetieto, mikä kunnossapitopiiriltä saadun tiedon mukaan on oletettavasti ollut auraus ja hiekoitus. Vahinkopäivänä 8.2.2018 kello 2:18 tehty työajo on koskenut lumenkasausta lumenajoa varten.
Vahingonkorvausvastuun syntyminen edellyttää tuottamusta tai laiminlyöntiä. Lisäksi laiminlyönnin ja syntyneen vahingon välillä tulee olla syy-yhteys.
Asiassa saatujen selvitysten perusteella on Kellosillalla tehty työajoja 5.2-8.2.2018. Kellosilta on varmuudella aurattu ja hiekoitettu viimeksi 6.2.2018 ennen vahinkoa. Aurauskynnys on tämän jälkeen ylittynyt 7.2.2018 yön aikana. Tämän jälkeen on esiintynyt lumisateita, kuitenkin niin, että aurauskynnys on seuraavan kerran ylittynyt vasta maaliskuun puolella.
Vahinkoa edeltäneelle päivälle 7.2.2018 sijoittuvasta työajosta on pääteltävissä yöllinen säätilan muutos, mikä on edellyttänyt kunnossapitotoimia. Tämä työajo on tapahtunut III- luokan kevyenliikenteenväylän aurauksen toimenpideaikojen puitteissa, kello 12 mennessä. Seurantalaitteen rekisteröimä työajotieto puoltaa sitä, että vahinkopaikka olisi vähintään aurattu 7.2.2018.
Vahingonkärsijä on kertonut, että vahinkopaikka on ollut hiekoitettu vahingon tapahtumahetkellä. Huomioon ottaen vahingonkärsijän kertomus vahinkopaikalla sijaitsevasta hiekoituksesta sekä seurantalaitteen rekisteröimä työajo vahinkopäivää edeltävänä päivänä 7.2.2018, on vahinkopäivää edeltänyt työvaihe suuremmalla todennäköisyydellä pitänyt sisällään aurauksen ja hiekoituksen, kuin että ei ole. Tätä puoltaa myös talvikunnossapitotoimenpiteissä yleisesti noudatettava työvaihejärjestys mikä on se, että kadut hiekoitetaan ja suolataan vasta aurauksen jälkeen. Mikäli aluetta ei olisi vähintäänkin aurattu 7.2.2018, on hyvin epätodennäköistä, että kadun päällysteessä olisi esiintynyt hiekoitushiekkaa 8.2.2018- tällöin noin 7 cm lumikertymä olisi peittänyt katupäällysteen, peittäen myös aikaisemmin tehdyn hiekoituksen.
Se, että alueella on vahinkopäivänä 8.2.2018 yöllä tehty lumenkantotyötä, osoittaa myös sen, että alueella on esiintynyt aurausvalleja. Auratessa syntyy aurausvalleja, joiden poistamiseen tai madaltamiseen vaaditaan lumenkasaustyötä. Työvaihetieto vahinkopäivän yölle sijoittuvasta lumenkantotyöstä puoltaa sitä, että alue on aurattu vahinkoa edeltävänä päivänä.
Huomioon ottaen asiassa saadut selvitykset ja vahingonkärsijän kertomus, ei ole esitetty sellaisia tietoja tai näyttöä, joiden perusteella voitaisiin todeta, että takaisinsaantia koskeva vahinkotapahtuma olisi johtunut Helsingin kaupungin tuottamuksesta tai laiminlyönnistä.
Edellä esitetyin perustein kaupunki katsoo, ettei ole laiminlyönyt kunnossapitolain mukaisia velvoitteitaan, eikä ole asiassa korvausvelvollinen.
Sovelletut oikeusohjeet
Vahingonkorvauslaki (412/1974) 2 luku 1 §
Laki kadun ja eräiden yleisten alueiden kunnossa- ja puhtaanapidosta (669/1978) 1–4 §
Kaupunkiympäristön toimialajohtajan päätös 21.6.2017 § 57
Detta beslut publicerades 04.02.2019
OHJEET OIKAISUVAATIMUKSEN TEKEMISEKSI
Tähän päätökseen tyytymätön voi tehdä kirjallisen oikaisuvaatimuksen. Päätökseen ei saa hakea muutosta valittamalla tuomioistuimeen.
Oikaisuvaatimusoikeus
Oikaisuvaatimuksen saa tehdä
- se, johon päätös on kohdistettu tai jonka oikeuteen, velvollisuuteen tai etuun päätös välittömästi vaikuttaa (asianosainen)
- kunnan jäsen.
Oikaisuvaatimusaika
Oikaisuvaatimus on tehtävä 14 päivän kuluessa päätöksen tiedoksisaannista.
Oikaisuvaatimuksen on saavuttava Helsingin kaupungin kirjaamoon määräajan viimeisenä päivänä ennen kirjaamon aukioloajan päättymistä.
Mikäli päätös on annettu tiedoksi postitse, asianosaisen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon, jollei muuta näytetä, seitsemän päivän kuluttua kirjeen lähettämisestä. Kunnan jäsenen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon seitsemän päivän kuluttua siitä, kun pöytäkirja on nähtävänä yleisessä tietoverkossa.
Mikäli päätös on annettu tiedoksi sähköisenä viestinä, asianosaisen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon, jollei muuta näytetä, kolmen päivän kuluttua viestin lähettämisestä.
Tiedoksisaantipäivää ei lueta oikaisuvaatimusaikaan. Jos oikaisuvaatimusajan viimeinen päivä on pyhäpäivä, itsenäisyyspäivä, vapunpäivä, joulu- tai juhannusaatto tai arkilauantai, saa oikaisuvaatimuksen tehdä ensimmäisenä arkipäivänä sen jälkeen.
Oikaisuvaatimusviranomainen
Viranomainen, jolle oikaisuvaatimus tehdään, on Helsingin kaupungin kaupunkiympäristölautakunta.
Oikaisuvaatimusviranomaisen asiointiosoite on seuraava:
Sähköpostiosoite: | |
Postiosoite: | PL 10 |
00099 HELSINGIN KAUPUNKI | |
Faksinumero: | (09) 655 783 |
Käyntiosoite: | Pohjoisesplanadi 11-13 |
Puhelinnumero: | (09) 310 13700 (Yleishallinto) |
Kirjaamon aukioloaika on maanantaista perjantaihin klo 08.15–16.00.
Oikaisuvaatimuksen muoto ja sisältö
Oikaisuvaatimus on tehtävä kirjallisena. Myös sähköinen asiakirja täyttää vaatimuksen kirjallisesta muodosta.
Oikaisuvaatimuksessa on ilmoitettava
- päätös, johon oikaisuvaatimus kohdistuu
- miten päätöstä halutaan oikaistavaksi
- millä perusteella päätöstä halutaan oikaistavaksi
- oikaisuvaatimuksen tekijä
- millä perusteella oikaisuvaatimuksen tekijä on oikeutettu tekemään vaatimuksen
- oikaisuvaatimuksen tekijän yhteystiedot
Pöytäkirja
Päätöstä koskevia pöytäkirjan otteita ja liitteitä lähetetään pyynnöstä. Asiakirjoja voi tilata Helsingin kaupungin kirjaamosta.
Mer information fås av
Liisa Mäkelä, lakimies, puhelin: 09 310 22093