Vuoden 2019 tuloveroprosentin määrääminen
Inkomstskattesats för år 2019
Beslut
Stadsfullmäktige fastställde 18,0 % som inkomstskattesats för år 2019.
Beslutet stämmer överens med förslaget.
Stadsstyrelsen konstaterar att fullmäktige i enlighet med 111 § i kommunallagen, senast i samband med att budgeten godkänns, ska fatta beslut om kommunens inkomstskattesats, om fastighetsskatteprocentsatser samt om grunderna för övriga skatter. Med stöd av 91 a § i lagen om beskattningsförfarande ska kommunen senast den 17 november året före skatteåret meddela Skatteförvaltningen vilken inkomstskattesats som ska tillämpas. Inkomstskattesatsen anges med en fjärdedels procentenhets noggrannhet.
År 2018 har kommunernas skatteintäkter utvecklats bättre än budgeterat. Att kommunalskatteintäkterna utvecklats bättre än väntat beror i huvudsak på ökningen i lönesumman. Kommunalskatteintäkterna i Helsingfors beräknas uppgå till 2 600 miljoner euro 2018, vilket är 70 miljoner euro mer än budgeterat. Det är dock anmärkningsvärt att de redovisade kommunalskatterna år 2018 lägger sig på ungefär samma nivå som de redovisade kommunalskatterna åren 2017 och 2016. Korrigeringen i de redovisade kommunalskatterna i slutet av år 2018 på grundval av den slutförda beskattningen för skatteåret 2017 (den s.k. debiteringsredovisningen) förutspås bli något negativare än ett år tidigare, vilket för sin del försvagar tillväxten i kommunalskatteintäkterna från året innan.
Budgeten för år 2019 baserar sig på en kommunalskattesats på 18,0 % och intäkterna år 2019 beräknas bli 2 670 miljoner euro. Detta är 2,7 % mer än i prognosen för år 2018. De beräknade intäkterna från kommunalskatten baserar sig på statens och Kommunförbundets beräkningar över den sammanlagda tillväxten i kommunernas intäkter från kommunalskatten och på den redovisade skatt som staden fått år 2018. De beräknade intäkterna grundar sig på de konjunkturutsikter för år 2019 som finansministeriet presenterade i september 2018, och på finansministeriets budgetproposition för 2019.
Den rätt stora ökningen i kommunalskatteintäkterna beror på en samverkan mellan många faktorer. Utöver att lönesumman har ökat är de fysiska personernas exceptionellt stora förskottsåterbäringar år 2018 en orsak till ökningen, vilket gör att nivån för 2018 blir låg under jämförelseåret. Kvarskatterna förklarar också en del av förändringen, eftersom största delen av kvarskatterna för skatteåret 2018 redovisas till kommunerna under år 2019, till följd av att beskattningen slutförs kontinuerligt.
Också för åren 2020 och 2021 har en relativt god tillväxt förutspåtts.
Regeringen kommer att lindra beskattningen av förvärvsinkomster 2019. Skattelättnaderna beräknas sänka kommunalskatteintäkterna på riksnivå med sammanlagt ca 236 miljoner euro. Den största enskilda förändringen är justeringen av förtjänstnivåindex, som minskar kommunalskatteintäkterna med ca 154 miljoner euro. De övriga ändringarna i skattegrunderna gäller grundavdraget i kommunalbeskattningen, arbetsinkomstavdraget och pensionsinkomstavdraget. Med beaktande av den ändring i skattegrunden som förbättrar kommunalskatteintäkterna (begränsning av ränteavdraget på bostadslån), beräknas ändringarna sänka kommunalskatten med sammanlagt 223 miljoner euro. De skattesänkningar som baserar sig på beslut minskar kommunernas skatteintäkter, men kommunerna kompenseras för dem via statsandelssystemet.
Helsingfors skatteinkomstutjämning som ingår i statsandelarna uppgår enligt förhandsuppgifter till −343 miljoner euro 2019. Motsvarande utfall var −325 miljoner euro 2018. Ökningen i skatteintäktsutjämningen är en följd av Helsingfors gynnsamma skatteintäktsutveckling, särskilt den goda ökningen i samfundsskatteintäkterna, under de senaste åren. Av Helsingfors skatteintäktsutveckling, som är bättre än i landet i genomsnitt, överförs en aning över 37 % (Helsingfors utjämningsavdragsprocent i statsandelssystemet) till en faktor som ökar statsandelarna för kommunerna som får skatteinkomstutjämning.
Kaupunginhallitus 29.10.2018 § 668
Päätös
Kaupunginhallitus esitti kaupunginvaltuustolle seuraavaa:
Kaupunginvaltuusto vahvistaa vuoden 2019 tuloveroprosentiksi 18,0 %.
Käsittely
Asian aikana paikalla oli talousarviopäällikkö Matti Malinen.
Esittelijä
Lisätiedot
Ari Hietamäki, johtava suunnittelija, puhelin: 310 36567
Detta beslut publicerades 27.11.2018
BESVÄRSANVISNING
Ändring i beslutet söks genom kommunalbesvär.
Besvärsrätt
Ändring i beslutet får sökas
- av den som ett beslut avser eller vars rätt, skyldighet eller fördel direkt påverkas av beslutet (part)
- av kommunmedlemmarna
Besvärstid
Kommunalbesvär ska anföras inom 30 dagar från delfåendet av beslutet.
Besvärsskriften ska inlämnas till besvärsmyndigheten senast besvärstidens sista dag under besvärsmyndighetens öppettid.
Om beslutet har delgetts per post anses en part ha fått del av beslutet sju dagar efter att brevet avsändes, om inte något annat påvisas. En kommunmedlem anses ha fått del av beslutet sju dagar efter att protokollet fanns tillgängligt i det allmänna datanätet.
Om beslutet har delgetts som elektroniskt meddelande anses en part ha fått del av beslutet tre dagar efter att meddelandet avsändes, om inte något annat påvisas.
Dagen för delfåendet räknas inte in i besvärstiden. Om sista dagen av besvärstiden är en helgdag, självständighetsdagen, första maj, jul- eller midsommarafton eller en helgfri lördag får besvärshandlingarna inlämnas första vardagen därefter.
Besvärsgrunder
Kommunalbesvär får anföras på den grunden att
- beslutet har tillkommit i felaktig ordning
- den myndighet som fattat beslutet har överskridit sina befogenheter
- beslutet annars strider mot lag
Besvärsmyndighet
Kommunalbesvär anförs hos Helsingfors förvaltningsdomstol.
Förvaltningsdomstolens kontaktuppgifter är:
E-postadress: | |
Adress: | Banbyggarvägen 5 |
00520 HELSINGFORS | |
Faxnummer: | 029 56 42079 |
Telefonnummer: | 029 56 42000 |
Formen för och innehållet i besvärsskriften
Besvär ska anföras skriftligt. Elektroniska dokument uppfyller kravet på skriftlig form.
I besvärsskriften, som ska riktas till besvärsmyndigheten, ska uppges
- det beslut som besvärsskriften gäller
- till vilka delar ändring söks I beslutet och hurdana ändringar som söks
- på vilka grunder ändring söks
I besvärsskriften ska ändringssökandens namn och hemkommun uppges. Om ändringssökandens talan förs av hans lagliga företrädare eller ombud eller om någon annan person har uppgjort besvären, ska i besvärsskriften även uppges namn och hemkommun för denna person.
I besvärsskriften ska vidare uppges den postadress och det telefonnummer under vilka meddelanden i saken kan tillställas ändringssökanden.
Besvärsskriften ska undertecknas av ändringssökanden, den lagliga företrädaren eller ombudet. Ett elektroniskt dokument behöver emellertid inte kompletteras med en underskrift om dokumentet innehåller uppgifter om avsändaren och om det inte finns anledning att betvivla dokumentets autenticitet och integritet.
Till besvärsskriften ska fogas
- det beslut som besvärsskriften gäller, i original eller kopia
- ett intyg över vilken dag beslutet har delgivits eller en annan utredning över när besvärstiden har börjat
- de handlingar som ändringssökanden åberopar som stöd för sin begäran, om dessa inter redan tidigare har tillställts myndigheten
Rättegångsavgift
Förvaltningsdomstolen tar ut en rättegångsavgift på 250 euro för behandlingen av ärendet. Om förvaltningsdomstolen ändrar det överklagade beslutet till förmån för ändringssökanden tas ingen rättegångsavgift ut.
Protokoll
Protokollsutdrag och -bilagor som hänför sig till beslutet skickas på begäran. Handlingar kan beställas från Helsingfors stads registratorskontor.
E-postadress: | |
Postadress: | PB10 |
00099 HELSINGFORS STAD | |
Faxnummer: | (09) 655 783 |
Besöksadress: | Helsingfors stads registratorskontor |
Norra esplanaden 11-13 | |
Telefonnummer: | (09) 310 13700 |
Registratorskontoret är öppet måndag–fredag kl. 08.15–16.00
Föredragande
Mer information fås av
Ari Hietamäki, ledande planerare, telefon: 09 310 36567