Hankinta, töhryjen ja tarrojen poisto metrojunista ja raitiovaunuista, Liikenneliikelaitos

HEL 2018-011946
Ärendet har nyare handläggningar
Ärende 13. / 37 §

Töhryjen ja tarrojen poisto metrojunista ja raitiovaunuista

Direktionen för trafikaffärsverket

Päätös

Liikenneliikelaitoksen johtokunta päätti oikeuttaa liikenneliikelaitoksen (HKL) tilaamaan töhryjen ja tarrojen poiston raitiovaunuista 31.12.2020 saakka Kiinteistösiivous Metsänen Oy:ltä yhteensä enintään 129.000,00 euron arvonlisäverottomaan kokonaishintaan.

Lisäksi johtokunta päätti oikeuttaa HKL:n tilaamaan töhryjen ja tarrojen poiston metrojunista 31.12.2020 saakka Kiinteistösiivous Metsänen Oy:ltä yhteensä enintään 100.000,00 euron arvonlisäverottomaan kokonaishintaan.

Päätös on ehdotuksen mukainen.

Stäng

HKL:n toimitusjohtaja tilasi 7.12.2018, 114 §, tarjouskilpailun 23H18 perusteella Kiinteistösiivous Metsänen Oy:ltä raitiovaunujen ja metrojunien töhryjen ja tarrojen poiston sekä raitiovaunujen suoja-ainekäsittelyt ja metrojunien siivoukset.

Tarjouskilpailun perusteella solmittujen sopimusten mukaisten töiden kustannukset ovat olleet ennakoituja arvoja suuremmat raitiovaunujen sekä metrojunien töhryjen ja tarrojen poiston osalta. Erityisesti kaluston kylkiin kohdistuneita nk. kylki-iskuja on tehty arvioitua enemmän, minkä vuoksi hankinnan ennakoitu arvo ylittyy. Metrojunien osalta myös alkuperäinen arvio Länsimetron alueella tehtävistä töistä on osoittautunut liian alhaiseksi.

Nyt tehtävällä päätöksellä raitiovaunujen ja metrojunien töhryjen ja tarrojen poisto saadaan tilattua kuluvan sopimuskauden loppuun saakka. HKL järjestää uuden tarjouskilpailun näiden palveluiden seuraavasta sopimuskaudesta kevään 2020 aikana.

Aikaisemmat päätökset

Toimitusjohtajan päätös 7.12.2018, 114 §:

Toimitusjohtaja päätti tilata töhryjen ja tarrojen poiston metrovaunuista sekä metrojunien siivouksen sopimuskaudelle 1.1.2019 – 31.12.2020 Kiinteistösiivous Metsänen Oy:ltä yhteensä enintään 285.317,40 euron arvonlisäverottomaan kokonaishintaan.

Lisäksi toimitusjohtaja päätti tilata töhryjen ja tarrojen poiston raitiovaunuista sopimuskaudelle 1.1.2019 – 31.12.2020 Kiinteistösiivous Metsänen Oy:ltä yhteensä enintään 139.037,25 euron arvonlisäverottomaan kokonaishintaan.

Lisäksi toimitusjohtaja päätti hyödyntää tarjouspyynnön mukaisen option uusien raitiovaunujen suoja-ainekäsittelystä yhteensä enintään 780,00 euron arvonlisäverottomaan kokonaishintaan.

Lisätyövaraukset

Nyt tehtävän päätöksen jälkeen tarjouskilpailun 23H18 perusteella hankittavia töhryjen ja tarrojen poiston palveluita voidaan tilata yhteensä enintään 653.354,65 eurolla (alv 0 %) niin, että

  • raitiovaunujen töhryjen ja tarrojen poiston sopimuksen arvonlisäveroton kokonaisarvo on yhteensä enintään 268.037,25 euroa ja
  • metrojunien töhryjen ja tarrojen
    poiston sopimuksen arvonlisäveroton kokonaisarvo on yhteensä enintään 385.317,40 euroa.
Stäng

Kaupunkiympäristön toimiala Liikenneliikelaitos Toimitusjohtaja 07.12.2018 § 114

Päätös

Toimitusjohtaja päätti tilata töhryjen ja tarrojen poiston metrovaunuista sekä metrojunien siivouksen sopimuskaudelle 1.1.2019 – 31.12.2020 Kiinteistösiivous Metsänen Oy:ltä yhteensä enintään 285.317,40 euron arvonlisäverottomaan kokonaishintaan.

Lisäksi toimitusjohtaja päätti tilata töhryjen ja tarrojen poiston raitiovaunuista sopimuskaudelle 1.1.2019 – 31.12.2020 Kiinteistösiivous Metsänen Oy:ltä yhteensä enintään 139.037,25 euron arvonlisäverottomaan kokonaishintaan.

Päätettävissä kokonaissummissa on varauduttu länsimetron ja lauantaitöiden aiheuttamiin lisäkustannuksiin.

Lisäksi toimitusjohtaja päätti hyödyntää tarjouspyynnön mukaisen option uusien raitiovaunujen suoja-ainekäsittelystä yhteensä enintään 780,00 euron arvonlisäverottomaan kokonaishintaan.

Päätöksen perustelut

Helsingin kaupungin liikenneliikelaitos järjesti avoimena menettelynä tarjouskilpailun (23H18, 27.9.2018) töhryjen ja tarrojen poistosta metro- ja raitiovaunuista sekä raitiovaunujen suoja-ainekäsittelystä ja metrojunien siivouksesta kaudelle 1.1.2019 – 31.12.2020.

Hankinnan ennakoitu arvo ylitti erityisalojen hankintalain 1398/2016 13 §:n kynnysarvon ja kilpailutus toteutettiin EU-kynnysarvon ylittävänä avoimena menettelynä. Hankinnasta tehtiin HILMA-ilmoitus 2018-020056 28.9.2018.

Hankinta jaettiin kahteen osaan:

  1. Osa 1. Töhryjen ja tarrojen poisto raitiovaunuista sekä raitiovaunujen suoja-ainekäsittely
  2. Osa 2. Töhryjen ja tarrojen poisto metrovaunuista ja metrojunien siivous

Tarjoajat saivat tarjota joko molempiin tai vain toiseen osakokonaisuuteen. Halutessaan toimittajaksi molempiin osakokonaisuuksiin tarjoajat saivat antaa tarjotuille tuntihinnoille alennusprosentin, joka otettiin huomioon tarjousten vertailussa vertailuhintaa alentavasti.

Tarjousten määräaika oli 5.11.2018 kello 12:00 mennessä.

Määräaikaan mennessä tarjouksen jätti yhdeksän (9) yritystä.

  • HP-Pesu Oy
  • Kiinteistösiivous Metsänen Oy
  • Lassila & Tikanoja Oyj
  • RTK-Palvelut Oy
  • Siivousliike MR-tiimi Oy
  • Siskon Siivous Oy
  • Suomen Myymäläturva Ky
  • Uudenmaan Pinnanpuhaltajat Oy
  • Uudenmaan Tehopesu Oy

Tarjousten käsittely toteutettiin kolmessa vaiheessa:

  1. Tarjoajien soveltavuuden tarkistaminen
  2. Tarjousten tarjouspyynnön mukaisuuden tarkistaminen
  3. Tarjousten vertailu

Tarjoajan soveltavuuden tarkistamisen tarkoituksena oli selvittää tarjoajan edellytykset palveluiden toteuttamiseen laadukkaasti tarjouspyynnössä esitettyjen vaatimusten mukaisesti. Pakolliset vaatimukset ja pyydetyt selvitykset esitettiin tarjouspyynnössä ja sen liitteissä. Tarjouksen jättäneistä tarjoajista Suomen Myymäläturva Ky suljettiin pois tarjousvertailusta, koska se ei täyttänyt soveltuvuusvaatimuksia.

Hyväksytyt tarjoukset vertailtiin tarjouspyynnön mukaisesti käyttäen ratkaisuperusteena halvinta hintaa. Halvimman hinnan perusteluna oli laadun huomioiminen soveltuvuusvaatimuksissa.

Hinnaltaan edullisimman tarjouksen annetun alennusprosentin jälkeen antoi molempiin osakokonaisuuksiin Kiinteistösiivous Metsänen Oy. Tarjousten vertailu on päätöksen liitteenä.

Lisätiedot

Toni Kervinen, kunnossapitoinsinööri, puhelin: 310 34898

toni.kervinen@hel.fi

Osmo Lemetyinen, huoltomestari, puhelin: 310 34798

osmo.lemetyinen@hel.fi

Eeva Lindroos, hankinta-asiantuntija, puhelin: 310 34879

eeva.lindroos@hel.fi
Stäng

Detta beslut publicerades 13.03.2020

MUUTOKSENHAKU HANKINTAPÄÄTÖKSEEN

Tähän päätökseen tyytymätön asianosainen voi hakea päätökseen muutosta vaatimalla hankintaoikaisua tai tekemällä valituksen markkinaoikeudelle taikka molemmat.

OHJEET HANKINTAOIKAISUVAATIMUKSEN TEKEMISEKSI
Oikaisuvaatimusaika

Asianosaisen on esitettävä vaatimus 14 päivän kuluessa siitä, kun asianosainen on saanut tiedon hankintayksikön päätöksestä tai muusta ratkaisusta.

Muutoksenhaku markkinaoikeuteen ei estä vaatimasta hankintaoikaisua.

Mikäli päätös on lähetetty tiedoksi käyttäen ehdokkaan tai tarjoajan hankintayksikölle ilmoittamaa sähköistä yhteystietoa, katsotaan vastaanottajan saaneen päätöksestä tiedon sinä päivänä, jolloin sähköinen viesti on vastaanottajan käytettävissä tämän vastaanottolaitteessa siten, että viestiä voidaan käsitellä.

Mikäli päätös on lähetetty tiedoksi tavallisena kirjeenä, ehdokkaan tai tarjoajan katsotaan saaneen päätöksestä tiedon seitsemäntenä päivänä kirjeen lähettämisestä, jollei ehdokas tai tarjoaja näytä tiedoksiannon tapahtuneen myöhemmin.

Tiedoksisaantipäivää ei lueta oikaisuvaatimusaikaan. Oikaisuvaatimuksen on saavuttava Helsingin kaupungin kirjaamoon viimeistään määräajan viimeisenä päivänä ennen kirjaamon aukioloajan päättymistä.

Jos määräajan viimeinen päivä on pyhäpäivä, itsenäisyyspäivä, vapunpäivä, joulu- tai juhannusaatto tai arkilauantai, saa oikaisuvaatimuksen tehdä ensimmäisenä arkipäivänä sen jälkeen.

Oikaisuvaatimusviranomainen

Viranomainen, jolta hankintaoikaisua vaaditaan, on Helsingin
kaupungin liikenneliikelaitoksen johtokunta.

Oikaisuvaatimusviranomaisen asiointiosoite on seuraava:

Sähköpostiosoite:
helsinki.kirjaamo@hel.fi
Postiosoite:
PL 10
 
00099 HELSINGIN KAUPUNKI
Faksinumero:
(09) 655 783
Käyntiosoite:
Pohjoisesplanadi 11-13
Puhelinnumero:
(09) 310 13700 (Yleishallinto)

Kirjaamon aukioloaika on maanantaista perjantaihin klo 08.15–16.00.

Oikaisuvaatimuksen muoto ja sisältö

Hankintaoikaisuvaatimus pannaan vireille kirjallisesti ilmoittamalla

  • hankintayksikön päätös tai muu ratkaisu, johon hankintaoikaisuvaatimus kohdistuu
  • miten päätöstä tai muuta ratkaisua halutaan oikaistavaksi
  • millä perusteella päätöstä tai muuta ratkaisua halutaan oikaistavaksi.

Sähköinen asiakirja täyttää vaatimuksen kirjallisesta muodosta.

Oikaisuvaatimuksessa on mainittava oikaisua vaativan nimi sekä tarvittavat yhteystiedot asian hoitamiseksi. Jos oikaisua vaativan puhevaltaa käyttää hänen laillinen edustajansa tai asiamiehensä tai jos oikaisuvaatimuksen laatijana on joku muu henkilö, oikaisuvaatimuksessa on ilmoitettava myös tämän nimi sekä tarvittavat yhteystiedot.

Oikaisuvaatimukseen on liitettävä asiakirjat, joihin oikaisua vaativa haluaa vedota vaatimuksensa tueksi, jollei niitä ole jo aikaisemmin toimitettu viranomaiselle.

Pöytäkirja

Päätöstä koskevia pöytäkirjan otteita ja liitteitä lähetetään pyynnöstä. Asiakirjoja voi tilata Helsingin kaupungin kirjaamosta.

VALITUSOSOITUS MARKKINAOIKEUDELLE
Valitusaika

Valitus on tehtävä 14 päivän kuluessa päätöksen tiedoksisaannista.

Mikäli päätös on lähetetty tiedoksi käyttäen ehdokkaan tai tarjoajan hankintayksikölle ilmoittamaa sähköistä yhteystietoa, katsotaan vastaanottajan saaneen päätöksestä tiedon sinä päivänä, jolloin sähköinen viesti on vastaanottajan käytettävissä tämän vastaanottolaitteessa siten, että viestiä voidaan käsitellä.

Mikäli päätös on lähetetty tiedoksi tavallisena kirjeenä, ehdokkaan tai tarjoajan katsotaan saaneen päätöksestä tiedon seitsemäntenä päivänä kirjeen lähettämisestä, jollei ehdokas tai tarjoaja näytä tiedoksiannon tapahtuneen myöhemmin.

Hankintaoikaisun vireilletulo ei vaikuta siihen määräaikaan, jonka kuluessa asianosaisella on oikeus hakea muutosta valittamalla markkinaoikeudelle.

Tiedoksisaantipäivää ei lueta valitusaikaan. Valitus on toimitettava valitusviranomaiselle viimeistään valitusajan viimeisenä päivänä ennen valitusviranomaisen aukioloajan päättymistä.

Jos valitusajan viimeinen päivä on pyhäpäivä, itsenäisyyspäivä, vapunpäivä, joulu- tai juhannusaatto tai arkilauantai, saa valituksen tehdä ensimmäisenä arkipäivänä sen jälkeen.

Valitusviranomainen

Valitus tehdään markkinaoikeudelle.

Markkinaoikeuden asiointiosoite on seuraava:

Postiosoite:
Radanrakentajantie 5
 
00520 HELSINKI
Sähköpostiosoite:
markkinaoikeus@oikeus.fi
Faksinumero:
029 56 43314
Käyntiosoite:
Radanrakentajantie 5
Puhelinnumero:
029 56 43300

Valituksen voi tehdä myös hallinto- ja erityistuomioistuinten asiointipalvelussa osoitteessa: https://asiointi2.oikeus.fi/hallintotuomioistuimet

Valituksen muoto ja sisältö

Valitus on tehtävä kirjallisesti. Myös sähköinen asiakirja täyttää vaatimuksen kirjallisesta muodosta.

Valituksessa, joka on osoitettava valitusviranomaiselle, on ilmoitettava

  • päätös, johon haetaan muutosta
  • miltä kohdin päätökseen haetaan muutosta ja mitä muutoksia siihen vaaditaan tehtäväksi
  • perusteet, joilla muutosta vaaditaan.

Valituksessa on ilmoitettava valittajan nimi ja kotikunta. Jos valittajan puhevaltaa käyttää hänen laillinen edustajansa tai asiamiehensä tai jos valituksen laatijana on joku muu henkilö, valituksessa on ilmoitettava myös tämän nimi ja kotikunta.

Valituksessa on lisäksi ilmoitettava postiosoite ja puhelinnumero, joihin asiaa koskevat ilmoitukset valittajalle voidaan toimittaa.

Valittajan, laillisen edustajan tai asiamiehen on allekirjoitettava valitus. Sähköistä asiakirjaa ei kuitenkaan tarvitse täydentää allekirjoituksella, jos asiakirjassa on tiedot lähettäjästä eikä asiakirjan alkuperäisyyttä tai eheyttä ole syytä epäillä.

Valitukseen on liitettävä

  • päätös, johon haetaan muutosta valittamalla, alkuperäisenä tai jäljennöksenä
  • todistus siitä, minä päivänä päätös on annettu tiedoksi, tai muu selvitys valitusajan alkamisen ajankohdasta
  • asiakirjat, joihin valittaja vetoaa vaatimuksensa tueksi, jollei niitä ole jo aikaisemmin toimitettu viranomaiselle
Ilmoitus valituksen tekemisestä hankintayksikölle

Valittajan tai hänen edustajansa on ilmoitettava kirjallisesti hankintayksikölle asian saattamisesta markkinaoikeuden käsiteltäväksi. Ilmoitus on toimitettava viimeistään silloin, kun hankintaa koskeva valitus toimitetaan markkinaoikeudelle.

Ilmoitus on tehtävä osoitteeseen:

Sähköpostiosoite:
helsinki.kirjaamo@hel.fi
Postiosoite:
PL 10
 
00099 HELSINGIN KAUPUNKI
Faksinumero:
(09) 655 783
Käyntiosoite:
Pohjoisesplanadi 11-13
Puhelinnumero:
(09) 310 13700 (Yleishallinto)

Kirjaamon aukioloaika on maanantaista perjantaihin klo 08.15–16.00.

Odotusaika

EU-kynnysarvot ylittävien hankintojen osalta hankintasopimus voidaan tehdä aikaisintaan 14 päivän kuluttua siitä, kun ehdokas tai tarjoaja on saanut tai hänen katsotaan saaneen päätöksen ja valitusosoituksen tiedoksi.

Oikeudenkäyntimaksu

Markkinaoikeus perii asian käsittelystä maksua 2050 euroa, jos hankinnan arvo on alle 1 miljoona euroa; 4100 euroa, jos hankinnan arvo on vähintään 1 miljoona euroa ja alle 10 miljoonaa euroa; ja 6140 euroa, jos hankinnan arvo on vähintään 10 miljoonaa euroa.

Pöytäkirja

Päätöstä koskevia pöytäkirjan otteita ja liitteitä lähetetään pyynnöstä. Asiakirjoja voi tilata Helsingin kaupungin kirjaamosta.

Stäng

Föredragande

yksikön johtaja
Toni Jurva

Mer information fås av

Toni Kervinen, kunnossapitoinsinööri, puhelin: 09 310 34898

toni.kervinen@hel.fi

Sami Kellokoski, hankinta-asiantuntija, puhelin: 09 310 23601

sami.kellokoski@hel.fi