Toimivallan siirtäminen kasvatuksen ja koulutuksen toimialalla hankinnoissa ja oppikirjatilauksissa 1.1.2019 alkaen

De ärenden som har publicerats före 2019 får beslutets rubrik.
HEL 2018-012438
Ärendet har nyare handläggningar
Ärende 15. / 278 §

Toimivallan siirtäminen kasvatuksen ja koulutuksen toimialalla hankinnoissa ja oppikirjatilauksissa 1.1.2019 alkaen

Nämnden för fostran och utbildning

Päätös

Kasvatus- ja koulutuslautakunta päätti siirtää hankintojen toimivaltaa kasvatuksen ja koulutuksen toimialalla 1.1.2019 alkaen liitteen 1 mukaisesti.

Lisäksi kasvatus- ja koulutuslautakunta oikeutti peruskoulujen rehtorit tekemään oppikirjatilaukset seuraavasti:

  • Suomenkielisten peruskoulujen rehtorit 100 000 euroon asti
  • Ruotsinkielisten koulujen rehtorit 60 000 euroon asti.

Päätös on ehdotuksen mukainen.

Stäng

Kaupunginvaltuuston hyväksymän (22.6.2016 § 196) hallintosäännön mukaan toimialalautakunta päättää tai hyväksyy perusteet ja rajat, joiden mukaan viranomainen päättää hankinnoista lukuun ottamatta osakkeita (10 luku 1 § 2 momentti 3 kohta).

Kasvatus- ja koulutuslautakunta päätti toimialan viranhaltijoiden hankintavaltuuksista ensimmäisen kerran 20.6.2017. Päätös oli määräaikaisena voimassa 31.5.2018 saakka. Lautakunta päätti nyt voimassa olevat hankintavaltuudet 29.5.2018. Voimassa olevia hankintavaltuuksia on tarvetta muuttaa 1.1.2019 alkaen kahdelta osin.

Ensimmäinen muutos johtuu Stadin ammatti- ja aikuisopiston organisaatiomuutoksesta. Organisaatiomuutos tuli voimaan 1.8.2018 alkaen ja muutoksen taustalla on ammatillisen koulutuksen reformi. Kirjanpidon tilitunnisteiden, talouden suunnittelun ja seurannan sekä taloushallinnon järjestelmien osalta muutos tulee voimaan vasta 1.1.2019 alkaen. Muutoksen takia Stadin ammattiopiston hankintavaltuuksia on tarkoituksenmukaista muuttaa niin, että ne vastaavat uutta organisaatiota. Muutokset koskevat seuraavia viranhaltijoita:

Stadin ammatti- ja aikuisopiston organisaatiomuutoksessa toimialarehtorit muuttuivat ammatillisen koulutuksen rehtoreiksi. Muista rehtoreista poiketen kampuksen kaksi ja neljä hankintavaltuudet ovat toiminnan luonteen vuoksi muita rehtoreita laajemmat. Lisäksi apulaisrehtoreille esitetään hankintavaltuuksia. Myös koulutuspäälliköllä, joka vastaa oppisopimuskoulutuksista, on tarve isompaan hankintavaltuuteen kuin muilla koulutuspäälliköillä. Aiemmin vastaava hankintavaltuus oli oppisopimusjohtajalla, jota ei enää ole.

Toinen muutos koskee perusopetuksen ja ruotsinkielisen palvelujen virka-apulaisrehtoreita. Heillä ei ole ollut hankintavaltuutta. Virka-apulaisrehtorit toimivat rehtoreiden sijaisina ja on toiminnan takia perusteltua, että heillä on samat hankintavaltuudet kuin rehtoreilla.

Kaikki viranhaltijoiden hankintavaltuudet on lueteltu tämän päätöksen liitteessä 1.

Talousarvion noudattamisohjeen mukaan, mikäli tilausvaltuuksia ei ole erikseen määritelty, noudatetaan tilauksia tehtäessä hankintavaltuuksia.

Peruskoulujen rehtoreiden hankintavaltuuksiksi esitetään pysytettävän 15 000 eurossa. Oppikirjatilauksissa tämä ei kuitenkaan ole riittävä ja tästä syystä esitetään, että kasvatus ja koulutuslautakunta oikeuttaa peruskoulujen rehtoreita tekemään oppikirjatilaukset seuraavasti:

  • Suomenkielisten peruskoulujen rehtorit 100 000 euroon asti
  • Ruotsinkielisten koulujen rehtorit 60 000 euroon asti.
Stäng

Detta beslut publicerades 27.12.2018

OHJEET OIKAISUVAATIMUKSEN TEKEMISEKSI

Tähän päätökseen tyytymätön voi tehdä kirjallisen oikaisuvaatimuksen. Päätökseen ei saa hakea muutosta valittamalla tuomioistuimeen.

Oikaisuvaatimusoikeus

Oikaisuvaatimuksen saa tehdä

  • se, johon päätös on kohdistettu tai jonka oikeuteen, velvollisuuteen tai etuun päätös välittömästi vaikuttaa (asianosainen)
  • kunnan jäsen.
Oikaisuvaatimusaika

Oikaisuvaatimus on tehtävä 14 päivän kuluessa päätöksen tiedoksisaannista.

Oikaisuvaatimuksen on saavuttava Helsingin kaupungin kirjaamoon määräajan viimeisenä päivänä ennen kirjaamon aukioloajan päättymistä.

Mikäli päätös on annettu tiedoksi postitse, asianosaisen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon, jollei muuta näytetä, seitsemän päivän kuluttua kirjeen lähettämisestä. Kunnan jäsenen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon seitsemän päivän kuluttua siitä, kun pöytäkirja on nähtävänä yleisessä tietoverkossa.

Mikäli päätös on annettu tiedoksi sähköisenä viestinä, asianosaisen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon, jollei muuta näytetä, kolmen päivän kuluttua viestin lähettämisestä.

Tiedoksisaantipäivää ei lueta oikaisuvaatimusaikaan. Jos oikaisuvaatimusajan viimeinen päivä on pyhäpäivä, itsenäisyyspäivä, vapunpäivä, joulu- tai juhannusaatto tai arkilauantai, saa oikaisuvaatimuksen tehdä ensimmäisenä arkipäivänä sen jälkeen.

Oikaisuvaatimusviranomainen

Viranomainen, jolle oikaisuvaatimus tehdään, on Helsingin kaupungin kasvatus- ja koulutuslautakunta.

Oikaisuvaatimusviranomaisen asiointiosoite on seuraava:

Sähköpostiosoite:
Postiosoite:
PL 10
 
00099 HELSINGIN KAUPUNKI
Faksinumero:
(09) 655 783
Käyntiosoite:
Pohjoisesplanadi 11-13
Puhelinnumero:
(09) 310 13700 (Yleishallinto)

Kirjaamon aukioloaika on maanantaista perjantaihin klo 08.15–16.00.

Oikaisuvaatimuksen muoto ja sisältö

Oikaisuvaatimus on tehtävä kirjallisena. Myös sähköinen asiakirja täyttää vaatimuksen kirjallisesta muodosta.

Oikaisuvaatimuksessa on ilmoitettava

  • päätös, johon oikaisuvaatimus kohdistuu
  • miten päätöstä halutaan oikaistavaksi
  • millä perusteella päätöstä halutaan oikaistavaksi
  • oikaisuvaatimuksen tekijä
  • millä perusteella oikaisuvaatimuksen tekijä on oikeutettu tekemään vaatimuksen
  • oikaisuvaatimuksen tekijän yhteystiedot
Pöytäkirja

Päätöstä koskevia pöytäkirjan otteita ja liitteitä lähetetään pyynnöstä. Asiakirjoja voi tilata Helsingin kaupungin kirjaamosta.

Stäng

Föredragande

kasvatuksen ja koulutuksen toimialajohtaja
Liisa Pohjolainen

Mer information fås av

Kari Salovaara, hankintapäällikkö, puhelin: 09 310 43033

kari.salovaara@hel.fi