Hankinta, Ingres- ja OpenRoad-lisenssien tilaaminen, Liikenneliikelaitos

HEL 2019-000021
Ärendet har nyare handläggningar
§ 45

Ingres- ja OpenRoad-lisenssien tilaaminen

Verkställande direktör

Päätös

Liikenneliikelaitoksen (HKL) toimitusjohtaja päätti tilata suorahankintana Tieto Finland Oy:ltä TOP-tietojärjestelmän Ingres- ja OpenRoad-lisenssit ajalle 1.1.2019-31.12.2021 yhteensä enintään 280.422,90 euron arvonlisäverottomaan kokonaishintaan.

Päätöksen perustelut

TOP-tietojärjestelmän Ingres- ja OpenRoad-lisenssien kokonaishinta 31.12.2021 saakka muodostuu seuraavasti:

1.1.-31.12.2019 Ingres 9.2 Extended-tuki 25.380,00 eur (alv 0%)

1.1.-31.12.2019 OpenRoad 5.0 Obsolescense-tuki 74.117,51 eur (alv 0%)

1.1.-31.1.2020 Ingres 9.2 Extended tuki, OpenRoad 5.0 Obsolescense-tuki 20.079,84 eur (alv 0%)

1.2.-31.12.2020 Ingres 11 Enterprise-tuki, OpenRoad 6.2 Enterprise-tuki 75.845,52 eur (alv 0%)

1.1.-31.12.2021 Ingres 11 Enterprise-tuki, OpenRoad 6.2 Enterprise-tuki 85.000,00 eur (alv 0%)
Yhteensä 280.422,90 eur (alv 0%)

TOP-tietojärjestelmä on ollut käytössä HKL:ssä vuodesta 1990 alkaen ja edellisen kerran järjestelmän ohjelmistoja ja lisenssejä päivitettiin vuonna 2000. TOP-sovelluksen käyttö jatkuu tuotannossa ainakin vuoden 2021 loppuun ja siitä eteenpäin vähintään arkistokäytössä. Ohjelmistojen valmistaja Actian Europe Limited on irtisanonut vanhentuneet lisenssit päättymään 31.12.2018, minkä jälkeen niille ei ole enää saatavilla tuotetukea ja ylläpitoa. Tuotantokäytössä olevalla ERP-järjestelmällä tulee olla saatavilla ylläpito ja tuotetuki ongelmatilanteiden varalle.

Aiemmat päätökset ja tilaukset:

Tieto Oyj:

4400004452, 2.2.2009 Ingress-lisenssi- ja ylläpitomaksu 2.228,06 euroa (alv 0%)

4400002278, 10.2.2005 Ingress lisenssin ylläpito 2.228,06 euroa (alv 0%)

4100014525, 10.2.2009 Ingress lisenssin ylläpito 438,22 euroa (alv 0%)

4100007138, 15.2.2005 Ingress lisenssin ylläpito 206,22 euroa (alv 0%)

Tieto Finland Oy:

Hallintojohtajan päätös 2§, 13.1.2019 72.860,00 euroa (alv 0%)

4600008456, 23.1.2018 Ingres ylläpito 2018 5.124,54 euroa (alv 0%)

4600004917, 2.2.2017 Ingres ylläpito 2017 5.124,54 euroa (alv 0%)

4400007895, 27.1.2015 Ingress-lisenssi ja ylläpitomaksu 2015 3.099,52 euroa (alv 0%)

4400008219, 23.9.2015 Ingres ja OpenRoad päivitys 4.830,00 euroa (alv 0%)

4400007371, 7.2.2014 Ingress-lisenssi ja ylläpitomaksu 2014 2.228,06 euroa (alv 0%)

4400006781, 30.1.2013 Ingress-lisenssi ja ylläpitomaksu 2013 2.228,06 euroa (alv 0%)

4400005515, 1.2.2011 Ingress-lisenssi ja ylläpitomaksu 2011 10.593,21 euroa (alv 0%)

4400004968, 1.2.2020 Ingress-lisenssi ja ylläpitomaksu 2010 2.998,06 euroa (alv 0%)

4100015332, 3.8.2009 Ingress lisenssin ylläpito 266,60 euroa (alv 0%)

Tämän päätöksen jälkeen HKL on tilannut Tieto Finland Oy:ltä TOP-tietojärjestelmän Ingres- ja OpenRoad-lisenssejä yhteensä enintään 394.876,05 eurolla (alv 0%).

Erityisalojen hankintalaki 1398/2016 43 §, mom 2: " teknisestä tai yksinoikeuden suojaamiseen liittyvästä syystä vain tietty toimittaja voi toteuttaa hankinnan."

Detta beslut publicerades 09.03.2020

MUUTOKSENHAKU HANKINTAPÄÄTÖKSEEN

Tähän päätökseen tyytymätön asianosainen voi hakea päätökseen muutosta tekemällä hankintaoikaisuvaatimuksen tai kuntalain mukaisen oikaisuvaatimuksen taikka molemmat.

OHJEET HANKINTAOIKAISUVAATIMUKSEN TEKEMISEKSI
Oikaisuvaatimusaika

Asianosaisen on esitettävä vaatimus 14 päivän kuluessa siitä, kun asianosainen on saanut tiedon hankintayksikön päätöksestä tai muusta ratkaisusta.

Mikäli päätös on annettu tiedoksi postitse, asianosaisen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon, jollei muuta näytetä, seitsemän päivän kuluttua kirjeen lähettämisestä.

Mikäli päätös on annettu tiedoksi sähköisenä viestinä, asianosaisen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon, jollei muuta näytetä, kolmen päivän kuluttua viestin lähettämisestä.

Tiedoksiantopäivää ei lueta oikaisuvaatimusaikaan. Oikaisuvaatimuksen on saavuttava Helsingin kaupungin kirjaamoon viimeistään määräajan viimeisenä päivänä ennen kirjaamon aukioloajan päättymistä.

Jos määräajan viimeinen päivä on pyhäpäivä, itsenäisyyspäivä, vapunpäivä, joulu- tai juhannusaatto tai arkilauantai, saa oikaisuvaatimuksen tehdä ensimmäisenä arkipäivänä sen jälkeen.

Oikaisuvaatimusviranomainen

Viranomainen, jolta hankintaoikaisua vaaditaan, on Helsingin
kaupungin liikenneliikelaitoksen johtokunta.

Oikaisuvaatimusviranomaisen asiointiosoite on seuraava:

Sähköpostiosoite:
Postiosoite:
PL 10
 
00099 HELSINGIN KAUPUNKI
Faksinumero:
(09) 655 783
Käyntiosoite:
Pohjoisesplanadi 11-13
Puhelinnumero:
(09) 310 13700

Kirjaamon aukioloaika on maanantaista perjantaihin klo 08.15–16.00.

Oikaisuvaatimuksen muoto ja sisältö

Hankintaoikaisuvaatimus pannaan vireille kirjallisesti ilmoittamalla

  • hankintayksikön päätös tai muu ratkaisu, johon hankintaoikaisuvaatimus kohdistuu
  • miten päätöstä tai muuta ratkaisua halutaan oikaistavaksi
  • millä perusteella päätöstä tai muuta ratkaisua halutaan oikaistavaksi.

Sähköinen asiakirja täyttää vaatimuksen kirjallisesta muodosta.

Oikaisuvaatimuksessa on mainittava oikaisua vaativan nimi sekä tarvittavat yhteystiedot asian hoitamiseksi. Jos oikaisua vaativan puhevaltaa käyttää hänen laillinen edustajansa tai asiamiehensä tai jos oikaisuvaatimuksen laatijana on joku muu henkilö, oikaisuvaatimuksessa on ilmoitettava myös tämän nimi sekä tarvittavat yhteystiedot.

Pöytäkirja

Päätöstä koskevia pöytäkirjan otteita ja liitteitä lähetetään pyynnöstä. Asiakirjoja voi tilata Helsingin kaupungin kirjaamosta.

OHJEET KUNTALAIN MUKAISEN OIKAISUVAATIMUKSEN TEKEMISEKSI

Tähän päätökseen tyytymätön voi tehdä kirjallisen oikaisuvaatimuksen. Päätökseen ei saa hakea muutosta valittamalla tuomioistuimeen.

Oikaisuvaatimusoikeus

Oikaisuvaatimuksen saa tehdä

  • se, johon päätös on kohdistettu tai jonka oikeuteen, velvollisuuteen tai etuun päätös välittömästi vaikuttaa (asianosainen)
  • kunnan jäsen.
Oikaisuvaatimusaika

Oikaisuvaatimus on tehtävä 14 päivän kuluessa päätöksen tiedoksisaannista.

Oikaisuvaatimuksen on saavuttava Helsingin kaupungin kirjaamoon viimeistään määräajan viimeisenä päivänä ennen kirjaamon aukioloajan päättymistä.

Mikäli päätös on annettu tiedoksi postitse, asianosaisen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon, jollei muuta näytetä, seitsemän päivän kuluttua kirjeen lähettämisestä. Kunnan jäsenen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon, kun pöytäkirja on asetettu yleisesti nähtäväksi.

Mikäli päätös on annettu tiedoksi sähköisenä viestinä, asianosaisen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon, jollei muuta näytetä, kolmen päivän kuluttua viestin lähettämisestä.

Tiedoksisaantipäivää ei lueta oikaisuvaatimusaikaan. Jos oikaisuvaatimusajan viimeinen päivä on pyhäpäivä, itsenäisyyspäivä, vapunpäivä, joulu- tai juhannusaatto, tai arkilauantai, saa oikaisuvaatimuksen tehdä ensimmäisenä arkipäivänä sen jälkeen.

Oikaisuvaatimusviranomainen

Viranomainen, jolle oikaisuvaatimus tehdään, on Helsingin
kaupungin liikenneliikelaitoksen johtokunta.

Oikaisuvaatimusviranomaisen asiointiosoite on seuraava:

Sähköpostiosoite:
Postiosoite:
PL 10
 
00099 HELSINGIN KAUPUNKI
Faksinumero:
(09) 655 783
Käyntiosoite:
Pohjoisesplanadi 11-13
Puhelinnumero:
(09) 310 13700

Kirjaamon aukioloaika on maanantaista perjantaihin klo 08.15–16.00.

Oikaisuvaatimuksen muoto ja sisältö

Oikaisuvaatimus on tehtävä kirjallisena. Myös sähköinen asiakirja täyttää vaatimuksen kirjallisesta muodosta.

Oikaisuvaatimuksessa on ilmoitettava

  • päätös, johon oikaisuvaatimus kohdistuu
  • miten päätöstä halutaan oikaistavaksi
  • millä perusteella päätöstä halutaan oikaistavaksi.

Oikaisuvaatimuksessa on ilmoitettava muutoksenhakijan nimi ja kotikunta. Jos muutoksenhakijan puhevaltaa käyttää hänen laillinen edustajansa tai asiamies, oikaisuvaatimuksessa on ilmoitettava myös tämän nimi ja kotikunta.

Oikaisuvaatimuksessa on lisäksi ilmoitettava postiosoite ja puhelinnumero, joihin asiaa koskevat ilmoitukset muutoksenhakijalle voidaan toimittaa.

Oikaisuvaatimus on muutoksenhakijan, hänen laillisen edustajansa tai asiamiehen allekirjoitettava. Sähköistä asiakirjaa ei tarvitse täydentää allekirjoituksella, jos asiakirjassa on tiedot lähettäjästä eikä asiakirjan alkuperäisyyttä tai eheyttä ole syytä epäillä.

Oikaisuvaatimukseen on liitettävä asiakirjat, joihin muutoksenhakija haluaa vedota vaatimuksensa tueksi, jollei niitä ole jo aikaisemmin toimitettu viranomaiselle.

Pöytäkirja

Päätöstä koskevia pöytäkirjan otteita ja liitteitä lähetetään pyynnöstä. Asiakirjoja voi tilata Helsingin kaupungin kirjaamosta.

Stäng

Mer information fås av

Harri Perkiö, järjestelmäsuunnittelija, puhelin: 09 310 35682

harri.perkio@hel.fi

Beslutsfattare

Ville Lehmuskoski
toimitusjohtaja
Miika Tetri