Helsingin metron asetinlaite- ja ats-järjestelmän ja matkustajainformaatiojärjestelmän toimituksen lisäsopimuksen L2 hyväksyminen

HEL 2019-000022
Ärendet har nyare handläggningar
§ 2

Helsingin metron asetinlaite- ja ATS-järjestelmän ja matkustajainformaatiojärjestelmän toimituksen lisäsopimuksen L2 hyväksyminen

Verkställande direktör

Päätös

Toimitusjohtaja päätti hyväksyä ja allekirjoittaa HKL:n ja Mipro Oy:n väliseen urakkasopimukseen nro 4600000613 (Urakkasopimus) liittyen lisä- ja muutossopimuksen L2 (Lisäsopimus L2).

Lisäsopimuksella L2 sopijapuolet sopivat, että Urakkasopimuksessa määriteltyä järjestelmän valmistumisaikaa siirretään Lisäsopimuksella L1 jo sovitun 11 kuukauden lisäksi niin, että Järjestelmän tulee olla valmis matkustajaliikenteen käyttöön 28.1.2019 ja että urakan ennakkomaksuerän ja muiden maksuerien vakuuksia pidennetään vastaavasti Urakkasopimuksen ehtojen mukaisesti. Vakuuksien voimassaoloajan pidentämisestä johtuvat, Mipro Oy:n läpinäkyvästi osoittamat ja HKL:n todentamat lisäkustannukset, kuuluvat HKL:n kustannusvastuulle.

Lisäsopimuksella L2 sopijapuolet sopivat lisäksi Helsingin asetinlaitteen käyttöönottoon liittyvän liikennöintikatkon ajankohdasta ja sen johdosta Mipro Oy:n suorittamasta kompensaatiokorvauksesta.

Päätöksen perustelut

HKL ja Mipro Oy ovat allekirjoittaneet 15.2.2016 urakkasopimuksen nro 4600000613 Helsingin metron asetinlaite- ja ATS-järjestelmän laajennuksen ja matkustajainformaatiojärjestelmän toimituksesta. Urakkasopimuksessa on määritelty projektin aikataulu, sillä oletuksella, että Helsingin metron asetinlaite- ja ATS-järjestelmän laajennus saadaan käyttöön 2.1.2018.

Urakkasopimusta muutettiin Lisäsopimuksella L1. Lisäsopimuksella L1 projektin aikataulua siirrettiin siten, että järjestelmä olisi kaupallisen liikenteen käytettävissä 10.12.2018.

Lisäsopimuksella L2 Helsingin metron asetinlaite- ja ATS-järjestelmän laajennuksen toimittamisen aikataulun siirtämisestä ja kustannusvaikutuksista sovitaan aikataulun siirtämiseen liittyvistä keskeisistä kysymyksistä 12.6.2018 allekirjoitetun Aiesopimuksen Helsingin metron asetinlaite- ja ATS-järjestelmän laajennuksen toimittamisen aikataulun siirtäminen ja kustannusvaikutukset mukaisesti.

Aiemmat päätökset:

Johtokunnan päätös 24.11.2015 (§ 197):

Liikennelaitos -liikelaitoksen johtokunta (HKL) päätti oikeuttaa HKL:n tilaamaan suorahankintana Länsimetron asetinlaitteen toimittamisesta kilpailutetun urakkasopimuksen hankintaan liittyvät Helsingin metroa koskevat optiot seuraavasti:

  • Q 2 / asetinlaite ja ATS-järjestelmän toimittaminen Helsingin metron nykyiseen osaan mukaan lukien metrovarikko
 
  • Q 1.2 / Helsingin metron matkustajainformaatiojärjestelmä

niin, että edellä mainittujen optiotoimitusten kokonaiskauppahinta on enintään 14.352.799 euroa (alv 0 %).

Toimitusjohtajan päätös 1.9.2017 (§ 29):

Helsingin kaupungin liikenneliikelaitoksen (HKL) toimitusjohtaja päätti tehdä HKL:n ja Mipro Oy:n (Mipro) väliseen urakkasopimukseen nro 4600000613 (Urakkasopimus) liittyen lisäsopimuksen L1 (Lisäsopimus L1).

Lisäsopimuksella L1 sopijapuolet sopivat, että Urakkasopimuksessa määriteltyjä järjestelmän aloitus- ja valmistumisaikoja siirretään yksitoista (11) kuukautta myöhemmiksi siten, että järjestelmän tulee olla valmis matkustajaliikenteen aloittamiseen 10.12.2018, ja että urakan ennakkomaksuerän ja muiden maksuerien vakuuksia pidennetään vastaavasti Urakkasopimuksen ehtojen mukaisesti. Vakuuksien voimassaoloajan pidentämisestä johtuvat, Mipron läpinäkyvästi osoittamat ja HKL:n todentamat lisäkustannukset, kuuluvat HKL:n kustannusvastuulle.

Detta beslut publicerades 04.01.2019

OHJEET OIKAISUVAATIMUKSEN TEKEMISEKSI

Tähän päätökseen tyytymätön voi tehdä kirjallisen oikaisuvaatimuksen. Päätökseen ei saa hakea muutosta valittamalla tuomioistuimeen.

Oikaisuvaatimusoikeus

Oikaisuvaatimuksen saa tehdä

  • se, johon päätös on kohdistettu tai jonka oikeuteen, velvollisuuteen tai etuun päätös välittömästi vaikuttaa (asianosainen)
  • kunnan jäsen.
Oikaisuvaatimusaika

Oikaisuvaatimus on tehtävä 14 päivän kuluessa päätöksen tiedoksisaannista.

Oikaisuvaatimuksen on saavuttava Helsingin kaupungin kirjaamoon määräajan viimeisenä päivänä ennen kirjaamon aukioloajan päättymistä.

Mikäli päätös on annettu tiedoksi postitse, asianosaisen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon, jollei muuta näytetä, seitsemän päivän kuluttua kirjeen lähettämisestä. Kunnan jäsenen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon seitsemän päivän kuluttua siitä, kun pöytäkirja on nähtävänä yleisessä tietoverkossa.

Mikäli päätös on annettu tiedoksi sähköisenä viestinä, asianosaisen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon, jollei muuta näytetä, kolmen päivän kuluttua viestin lähettämisestä.

Tiedoksisaantipäivää ei lueta oikaisuvaatimusaikaan. Jos oikaisuvaatimusajan viimeinen päivä on pyhäpäivä, itsenäisyyspäivä, vapunpäivä, joulu- tai juhannusaatto tai arkilauantai, saa oikaisuvaatimuksen tehdä ensimmäisenä arkipäivänä sen jälkeen.

Oikaisuvaatimusviranomainen

Viranomainen, jolle oikaisuvaatimus tehdään, on Helsingin kaupungin liikenneliikelaitoksen johtokunta.

Oikaisuvaatimusviranomaisen asiointiosoite on seuraava:

Sähköpostiosoite:
Postiosoite:
PL 10
 
00099 HELSINGIN KAUPUNKI
Faksinumero:
(09) 655 783
Käyntiosoite:
Pohjoisesplanadi 11-13
Puhelinnumero:
(09) 310 13700 (Yleishallinto)

Kirjaamon aukioloaika on maanantaista perjantaihin klo 08.15–16.00.

Oikaisuvaatimuksen muoto ja sisältö

Oikaisuvaatimus on tehtävä kirjallisena. Myös sähköinen asiakirja täyttää vaatimuksen kirjallisesta muodosta.

Oikaisuvaatimuksessa on ilmoitettava

  • päätös, johon oikaisuvaatimus kohdistuu
  • miten päätöstä halutaan oikaistavaksi
  • millä perusteella päätöstä halutaan oikaistavaksi
  • oikaisuvaatimuksen tekijä
  • millä perusteella oikaisuvaatimuksen tekijä on oikeutettu tekemään vaatimuksen
  • oikaisuvaatimuksen tekijän yhteystiedot
Pöytäkirja

Päätöstä koskevia pöytäkirjan otteita ja liitteitä lähetetään pyynnöstä. Asiakirjoja voi tilata Helsingin kaupungin kirjaamosta.

Stäng

Mer information fås av

Mohammad Salar, suunnitteluinsinööri, puhelin: 09 310 35768

mohammad.salar@hel.fi

Beslutsfattare

Ville Lehmuskoski
toimitusjohtaja
Yrjö Judström
hallintojohtaja