Oikaisuvaatimus, päätös 19.12.2018 § 38, Taide- ja kulttuuriavustukset vuodelle 2019, KOM-teatterin kannatus ry
KOM-Teatterin kannatus ry:n oikaisuvaatimus kulttuurijaoston päätökseen 19.12.2018, § 38
Päätös
Kulttuuri- ja vapaa-aikalautakunta päätti hylätä KOM-Teatterin kannatus ry:n oikaisuvaatimuksen koskien kulttuuri- ja vapaa-aikalautakunnan kulttuurijaoston päätöstä 19.12.2018, § 38: Taide- ja kulttuuriavustukset vuodelle 2019, yli 50 000 euroa.
Käsittely
Asian aikana kuultavana oli asiantuntijana kumppanuuspäällikkö Veikko Kunnas.
Vastaehdotus:
Silja Borgarsdóttir Sandelin: Kulttuuri- ja vapaa-aikalautakunta päättää hyväksyä KOM-Teatterin kannatus ry:n oikaisuvaatimuksen.
Kannattaja: Sami Muttilainen
1 äänestys
JAA-ehdotus: Esityksen mukaan
EI-ehdotus: Kulttuuri- ja vapaa-aikalautakunta päättää hyväksyä KOM-Teatterin kannatus ry:n oikaisuvaatimuksen.
Jaa-äänet: 8
Elisa Gebhard, Arja Karhuvaara, Heimo Laaksonen, Otto Meri, Elina Moisio, Hannu Oskala, Nasima Razmyar, Laura Varjokari
Ei-äänet: 4
Silja Borgarsdottir Sandelin, Jussi Chydenius, Sami Muttilainen, Terhi Peltokorpi
Tyhjä: 0
Poissa: 1
Mika Ebeling
Suoritetussa äänestyksessä esittelijän ehdotus voitti Silja Borgarsdóttir
Sandelinin vastaehdotuksen äänin 8-4 (0 tyhjää, 1 poissa).
Sami Muttilainen jätti asiaan eriävän mielipiteen seuraavilla perusteluilla:
KOM-teatteri on tehnyt vaikuttavaa työtä siinä missä muutkin toimijat. Vos-teattereiden avustusten leikkausten olisi tullut olla prosentuaalisesti yhdenvertaisia suhteessa toisiinsa.
Äänestys 1
Ja: Esityksen mukaan
Nej: Kulttuuri- ja vapaa-aikalautakunta päättää hyväksyä KOM-Teatterin kannatus ry:n oikaisuvaatimuksen.
Medlem | Fullmäktigegrupp |
---|---|
Gebhard, Elisa | Sosiaalidemokraattinen valtuustoryhmä |
Karhuvaara, Arja | Kokoomuksen valtuustoryhmä |
Laaksonen, Heimo | Kokoomuksen valtuustoryhmä |
Meri, Otto | Kokoomuksen valtuustoryhmä |
Moisio, Elina | Ej fullmäktigegrupp |
Oskala, Hannu | Vihreä valtuustoryhmä |
Razmyar, Nasima | Sosiaalidemokraattinen valtuustoryhmä |
Varjokari, Laura | Kokoomuksen valtuustoryhmä |
Medlem | Fullmäktigegrupp |
---|---|
Borgarsdottir Sandelin, Silja | Ruotsalaisen kansanpuolueen valtuustoryhmä |
Chydenius, Jussi | Vihreä valtuustoryhmä |
Muttilainen, Sami | Vasemmistoliiton valtuustoryhmä |
Peltokorpi, Terhi | Keskustan valtuustoryhmä |
Medlem | Fullmäktigegrupp |
---|
Medlem | Fullmäktigegrupp |
---|---|
Ebeling, Mika | Kristillisdemokraattien valtuustoryhmä |
Efter fullmäktigegrupp
Fullmäktigegrupp | Ja | Nej | Tomt | Bort |
---|---|---|---|---|
Kokoomuksen valtuustoryhmä | 4 | 0 | 0 | 0 |
Sosiaalidemokraattinen valtuustoryhmä | 2 | 0 | 0 | 0 |
Ej fullmäktigegrupp | 1 | 0 | 0 | 0 |
Vihreä valtuustoryhmä | 1 | 1 | 0 | 0 |
Keskustan valtuustoryhmä | 0 | 1 | 0 | 0 |
Kristillisdemokraattien valtuustoryhmä | 0 | 0 | 0 | 1 |
Ruotsalaisen kansanpuolueen valtuustoryhmä | 0 | 1 | 0 | 0 |
Vasemmistoliiton valtuustoryhmä | 0 | 1 | 0 | 0 |
Päätös on ehdotuksen mukainen.
KOM-Teatterin kannatus ry (KOM-teatteri) vaatii 18.1.2019 toimittamassaan oikaisuvaatimuksessa, että kulttuuri- ja vapaa-aikalautakunta muuttaa kulttuurijaoston 19.12.2018 tekemää päätöstä myöntää teatterille vuoden 2019 toiminta-avustuksena 394 488 euroa siten, että se päättää myöntää teatterille monivuotisena toiminta-avustuksen 410 000 euroa/vuosi.
Oikaisuvaatimus on tehty kuntalain (10.4.2015/410) 138 §:n mukaisessa määräajassa.
Oikaisuvaatimuksen perustelut
Arviointikriteerien täyttyminen
Oikaisuvaatimuksessaan KOM-teatteri toteaa, että kunnan harkinnanvaraisesta avustustoiminnasta ei ole erikseen säädetty lailla. Teatteri viittaa Helsingin kaupungin internet-sivuihin, joiden mukaan toiminta-avustusten arviointiperusteet ovat taiteellinen laatu, monimuotoisuus ja tasa-arvo, saavutettavuus ja saatavuus, toiminnallinen laatu ja toteutus.
KOM-teatterin näkemyksen mukaan se täyttää toiminnassaan kaikki arviointikriteerit moitteettomasti. Oikaisuvaatimuksen mukaan teatteri on haasteista huolimatta kyennyt tuottamaan kulttuuripalveluita kasvavalle määrälle Helsingin asukkaita ja vierailijoita. Tässä kohden viitataan mm. esityskertoihin ja lipunmyynnin kasvuun. Oikaisuvaatimuksen mukaan teatteri on tuottanut korkeatasoisia ja merkittäviä esityksiä, joista esimerkkeinä nostetaan Veriruusut-näytelmän menestys ja teatterin aulanäyttämö sekä osallistuminen kaupungin tukemaan alueellisen kulttuurityön Helsinki-mallin yhteisölliseen teatterihankkeeseen Vuosaaressa.
Avustuksen taso, historia ja monivuotisuus
KOM-teatteri toteaa, että toiminta-avustus on pysynyt vuodesta 2013 saman suuruisena (410 000 euroa) eli sen reaaliarvo on pienentynyt. Oikaisuvaatimuksessa viitataan monivuotisuuden piirissä oleviin toimijoihin ja todetaan, että leikkaus on käytännössä monivuotinen ja avustuskriteerit täyttävälle teatterille kohtuuton.
Tehdyn päätöksen oikeellisuus ja päätöksen hallintolain mukaisuus
Oikaisuvaatimuksen mukaan kulttuurijaoston pöytäkirjanotteessa ei ole perusteltu KOM-teatterin toiminta-avustuksen leikkausta. Oikaisuvaatimuksessa viitataan jaoston kokoukseen 11.12.2018, jolloin jaosto palautti esityksen uudelleen valmisteluun siten, että aiempaa esitystä enemmän painotetaan uusia toimijoita ja vapaata kenttää. KOM-teatteri toteaa, että leikkaus vaikuttaa tehdyn sattumanvaraisesti. Oikaisuvaatimuksen mukaan toiminta-avustuksia jaettaessa saajien tulee olla yhdenvertaisessa asemassa, hallinnossa asioivia on kohdeltava tasapuolisesti, toimien on oltava puolueettomia ja tehdyt päätökset tulee perustella. Tuensaajat ovat oikaisuvaatimuksen mukaan asetettu perusteetta tai poliittisin perustein eriarvoiseen asemaan.
Kulttuuripoliittiset argumentit
KOM-teatteri esittää oikaisuvaatimuksessaan useita kulttuuripoliittisen arvioinnin piiriin kuuluvia perusteluita. Oikaisuvaatimuksen mukaan tukien leikkaaminen johtaa alan kannalta erittäin haitalliseen kehitykseen, jossa koulutetut ammattilaiset eivät tule toimeen ammatillaan. Leikkaustoimenpide on KOM-teatterin mukaan ennalta-arvaamaton, nopea ja huonosti kentän todellisuutta huomioon ottava ratkaisu. Lisäksi teatteri kritisoi päätöstä huonoksi viestiksi ja signaaliksi huonosta kulttuuripolitiikasta. Teatteri ei myöskään näe perusteita leikkaukselle ottaen huomioon voimassa olevan kaupunkistrategiaohjelman, vaan oikaisuvaatimuksen mukaan ”äkillisellä leikkauksella kaupunkistrategiaohjelman vastaisesti nimenomaan heikennetään yhteisömme toimintaedellytyksiä Helsingin kaupungin oman kaupunkistrategian toteuttamiseksi”.
Oikaisuvaatimuksen käsittely ja päätöksen perustelut
Arviointikriteerien täyttyminen
Helsingin hallintosäännön 17 luvun 1 §:n mukaan kaupungin kulttuuri- ja vapaa-aikalautakunta päättää toimialan avustusmäärärahojen jakamisen periaatteet ja valvoo periaatteiden toteutumista toimialatasoisesti. Helsingin kulttuuri- ja vapaa-aikalautakunta päätti 13.2.2018, § 28 toimialan avustusmäärärahojen jakamisen periaatteet, joiden mukaan Helsingin avustusjärjestelmä on väline Helsingin kaupunkistrategian toteuttamiseksi. Avustuksilla lisätään kaupungin vetovoimaa, asukkaiden elämänlaatua, toimintakykyä ja oman elämän hallintaa. Avustuksin tuetaan toimintaa, joka monipuolistaa kaupungin omaa palvelutarjontaa.
Kulttuurijaosto päätti 20.3.2018, § 10 avustusmäärärahojen jakamisen periaatteista johdetut kulttuuripalvelukokonaisuuden avustushakemusten arviointikriteerit, jotka ovat pohjana avustushakemusten arvioinnille. Avustuspäätökset tehdään esittelymenettelyyn perustuen, ja ne ovat harkinnanvaraisia. Päätöksissä noudatetaan myös kaupungin kulloinkin voimassa olevia avustusohjeita ja säännöksiä.
Taide- ja kulttuuriavustukset on porrastettu haettavan summan mukaisesti. Pienimmän kokoluokan (enintään 5 000 euroa) avustusta hakijan tulee toiminnassaan täyttää vähintään yksi viidestä arviointiperusteesta. Suurimman kokoluokan (yli 150 000 euroa) avustusta hakevan tulee täyttää kaikki viisi arviointiperustetta, jotta hakija tulee arvioiduksi osana kyseistä avustuskategoriaa. Hakijan tulee myös olla rekisteröitynyt toimija, ja avustus myönnetään lähtökohtaisesti seuraavalle vuodelle. Avustusta voidaan myöntää pysyväisluonteiseen tai projektityyppiseen toimintaan.
Kaupungin Internet-sivuilla julkaistut avustusten arviointiperusteet ovat taiteellinen laatu, monimuotoisuus ja tasa-arvo, saavutettavuus ja saatavuus, toiminnallinen laatu ja toteutus. Kunkin perusteen kohdalla on ilmoitettu tarkemmin, mitä sen osalta arvioidaan.
KOM-teatteri täyttää kaikki käytössä olevat arviointikriteerit. Tämän vuoksi teatterin avustushakemusta voidaan arvioida osana korkeimpaan avustuskategoriaan kuuluvia hakemuksia. Kaikkien kriteerien täyttyminen merkitsee sitä, että hakijan toimintaa arvioidaan osana muiden kaikki viisi arviointiperustetta täyttävien toimijoiden muodostamaa kokonaisuutta. Avustuskriteerien täyttyminen ei itsessään luo oikeutta avustukseen tai tiettyyn avustussummaan, koska avustukset ovat harkinnanvaraisia ja lähtökohtaisesti kertaluonteisia. Avustusmäärärahojen kokonaisuus päätetään vuosittain kaupungin talousarviokäsittelyn yhteydessä. Avustusten myöntämisarviointi on kokonaisharkintaa ja siihen vaikuttaa avustusten myöntämiseen käytettävissä olevat määrärahat, hakemusten määrä ja laatu sekä arviointikriteereihin perustuva hakemusten keskinäinen vertailu.
Avustuksen taso, historia ja monivuotisuus
Aiempi avustuspäätös ja sen taso eivät luo kertaluontoisessa avustuksessa oikeutta suhteessa seuraavan vuoden harkintaan. Käytettävissä olevat määrärahat vahvistetaan vuosittain. Näin ollen avustuksia haetaan vuosittain, ja myös myöntämisharkinta tehdään joka vuosi erikseen.
KOM-teatteri viittaa avustustason muuttumattomuuteen vuodesta 2013. Kaupungin avustuksissa ei ole indeksiehtoa ja hakijoiden määrä ja suunnitelmat vaihtelevat vuosittain. Sama teatterin viittaama haaste koskee myös useita muita toimijoita. Lisäksi kentälle tulee jatkuvasti myös uusia toimijoita.
Monivuotisten avustusten periaatteet vahvistettiin kulttuurijaoston kokouksessa 19.12.2018, § 38. Monivuotisuus koskee vuosia 2020-2022. Monivuotisuuden piiriin valittujen toimijoiden avustus vahvistetaan vuosittain hakemuksesta. Hakemuksessa arvioidaan hakijan tavoitteita, kehittämissuunnitelmaa ja suunniteltuja toimenpiteitä. Menettelytavalla vahvistetaan ennakointia ja suunnitelmallisuutta.
Tehdyn päätöksen oikeellisuus ja päätöksen hallintolain mukaisuus
Kulttuuri- ja vapaa-aikalautakunta kiistää, että avustuspäätös ei täyttäisi hallintolain vaatimuksia. Avustushakemusten käsittely ja myöntämisharkinta perustuu avustusten arviointiperusteiden soveltamiseen. Kaikkia hakijoita on kohdeltu menettelyssä tasapuolisesti ja puolueettomasti. Tuensaajia ei ole asetettu perusteetta tai poliittisin perustein eriarvoiseen asemaan. Väite päätöksen mahdollisesta sattumanvaraisuudesta on myös perusteeton.
Avustukset ovat olleet haettavissa julkisella avoimella haulla. Avustusten arviointiperusteet on julkaistu kaupungin Internet-sivuilla ja käytössä olevia arviointiperusteita valmisteltaessa on kuultu taiteen ja kulttuurin toimijakenttää.
Kulttuurijaosto käsitteli kyseessä olevaa avustusluokkaa kahdessa kokouksessa. Kokouksessaan 11.12.2018, § 32 kulttuurijaosto palautti esityksen uudelleen valmisteltavaksi siten, että aiempaa esitystä enemmän painotetaan uusia toimijoita ja vapaata kenttää.
Kulttuurijaosto päätti oikaisuvaatimuksen kohteena olevasta avustuksesta kokouksessaan 19.12.2018, § 38. Valtionosuutta saavien puheteattereiden avustustasoa tarkasteltiin uudelleen kulttuurijaoston pöytäkirjaaman valmisteluohjeen mukaisesti.
Kaikkien valtionosuusteattereiden arvioitiin täyttävän arviointiperusteet. Päätöksestä ilmenee, että erityisesti arviointiperusteiden monimuotoisuus ja tasa-arvo sekä saavutettavuus ja saatavuus osalta osa teattereista osoitti poikkeuksellista kyvykkyyttä esimerkiksi yleisö- ja osallistujapohjan laajentamiseksi ja taide ja kulttuuritarjonnan moninaistamiseksi. Lisäksi päätöskohdassa tehtiin muitakin tukipäätöksiä joilla toimeenpantiin jaoston antamaa valmisteluohjetta uusien toimijoiden ja vapaan kentän toimijoiden tukemiseksi.
Kulttuurijaosto on käyttänyt avustusten myöntämisessä sille kuuluvaa toimivaltaa ja kulttuuripoliittista harkintavaltaa asianmukaisesti ja jaoston päättämiin arviointikriteereihin perustuen.
Oikaisuvaatimuksen kulttuuripoliittiset argumentit
Kulttuuri- ja vapaa-aikalautakunnan kulttuurijaosto on päätöstä tehdessään käyttänyt sille kuuluvaa toimivaltaa ja kulttuuripoliittista harkintavaltaa. Kulttuurijaoston tekemä päätös oli yksimielinen.
Detta beslut publicerades 01.03.2019
VALITUSOSOITUS
Tähän päätökseen haetaan muutosta kunnallisvalituksella.
Valitusoikeus
Päätökseen saa hakea muutosta kunnallisvalituksella vain se, joka on tehnyt alkuperäistä päätöstä koskevan oikaisuvaatimuksen.
Mikäli alkuperäinen päätös on oikaisuvaatimuksen johdosta muuttunut, saa tähän päätökseen hakea muutosta kunnallisvalituksella myös
- se, johon päätös on kohdistettu tai jonka oikeuteen, velvollisuuteen tai etuun päätös välittömästi vaikuttaa (asianosainen)
- kunnan jäsen.
Valitusaika
Kunnallisvalitus on tehtävä 30 päivän kuluessa päätöksen tiedoksisaannista.
Valitus on toimitettava valitusviranomaiselle viimeistään valitusajan viimeisenä päivänä ennen valitusviranomaisen aukioloajan päättymistä.
Mikäli päätös on annettu tiedoksi postitse, asianosaisen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon, jollei muuta näytetä, seitsemän päivän kuluttua kirjeen lähettämisestä. Kunnan jäsenen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon seitsemän päivän kuluttua siitä, kun pöytäkirja on nähtävänä yleisessä tietoverkossa.
Mikäli päätös on annettu tiedoksi sähköisenä viestinä, asianosaisen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon, jollei muuta näytetä, kolmen päivän kuluttua viestin lähettämisestä.
Tiedoksisaantipäivää ei lueta valitusaikaan. Jos valitusajan viimeinen päivä on pyhäpäivä, itsenäisyyspäivä, vapunpäivä, joulu- tai juhannusaatto tai arkilauantai, saa valituksen tehdä ensimmäisenä arkipäivänä sen jälkeen.
Valitusperusteet
Kunnallisvalituksen saa tehdä sillä perusteella, että
- päätös on syntynyt virheellisessä järjestyksessä
- päätöksen tehnyt viranomainen on ylittänyt toimivaltansa
- päätös on muuten lainvastainen.
Valitusviranomainen
Kunnallisvalitus tehdään Helsingin hallinto-oikeudelle.
Hallinto-oikeuden asiointiosoite on seuraava:
Sähköpostiosoite: | helsinki.hao@oikeus.fi |
Postiosoite: | Radanrakentajantie 5 |
00520 HELSINKI | |
Faksinumero: | 029 56 42079 |
Käyntiosoite: | Radanrakentajantie 5 |
Puhelinnumero: | 029 56 42000 |
Valituksen voi tehdä myös hallinto- ja erityistuomioistuinten asiointipalvelussa osoitteessa: https://asiointi2.oikeus.fi/hallintotuomioistuimet
Valituksen muoto ja sisältö
Valitus on tehtävä kirjallisesti. Myös sähköinen asiakirja täyttää vaatimuksen kirjallisesta muodosta.
Valituksessa, joka on osoitettava valitusviranomaiselle, on ilmoitettava
- päätös, johon haetaan muutosta
- miltä kohdin päätökseen haetaan muutosta ja mitä muutoksia siihen vaaditaan tehtäväksi
- perusteet, joilla muutosta vaaditaan.
Valituksessa on ilmoitettava valittajan nimi ja kotikunta. Jos valittajan puhevaltaa käyttää hänen laillinen edustajansa tai asiamiehensä tai jos valituksen laatijana on joku muu henkilö, valituksessa on ilmoitettava myös tämän nimi ja kotikunta.
Valituksessa on lisäksi ilmoitettava postiosoite ja puhelinnumero, joihin asiaa koskevat ilmoitukset valittajalle voidaan toimittaa.
Valittajan, laillisen edustajan tai asiamiehen on allekirjoitettava valitus. Sähköistä asiakirjaa ei kuitenkaan tarvitse täydentää allekirjoituksella, jos asiakirjassa on tiedot lähettäjästä eikä asiakirjan alkuperäisyyttä tai eheyttä ole syytä epäillä.
Valitukseen on liitettävä
- päätös, johon haetaan muutosta valittamalla, alkuperäisenä tai jäljennöksenä
- todistus siitä, minä päivänä päätös on annettu tiedoksi, tai muu selvitys valitusajan alkamisen ajankohdasta
- asiakirjat, joihin valittaja vetoaa vaatimuksensa tueksi, jollei niitä ole jo aikaisemmin toimitettu viranomaiselle.
Oikeudenkäyntimaksu
Hallinto-oikeus perii muutoksenhakuasian käsittelystä 260 euron oikeudenkäyntimaksun. Mikäli hallinto-oikeus muuttaa valituksenalaista päätöstä muutoksenhakijan eduksi, oikeudenkäyntimaksua ei peritä.
Pöytäkirja
Päätöstä koskevia pöytäkirjan otteita ja liitteitä lähetetään pyynnöstä. Asiakirjoja voi tilata Helsingin kaupungin kirjaamosta.
Sähköpostiosoite: | helsinki.kirjaamo@hel.fi |
Postiosoite: | PL 10 |
00099 HELSINGIN KAUPUNKI | |
Faksinumero: | (09) 655 783 |
Käyntiosoite: | Pohjoisesplanadi 11-13 |
Puhelinnumero: | (09) 310 13700 (Yleishallinto) |
Kirjaamon aukioloaika on maanantaista perjantaihin klo 08.15–16.00.
Föredragande
Mer information fås av
Veikko Kunnas, kumppanuuspäällikkö, puhelin: 09 310 37002