Hankinta, eräiden Helsingin kaupungin koulujen, päiväkotien ja Stadin ammatti- ja aikuisopiston toimipisteiden siivous- ja ruokapalvelut
Eräiden Helsingin kaupungin koulujen, päiväkotien ja Stadin ammatti- ja aikuisopiston toimipisteiden siivous- ja ruokapalvelujen hankinta 1.8.2019 - 31.7.2022
Päätös
Kasvatus- ja koulutuslautakunta päätti esitystekstistä ilmenevin perustein, että ajalla 1.8.2019 -31.7.2022 siivous- ja ruokapalveluja hankitaan eräisiin kaupungin kouluihin, päiväkoteihin ja Stadin ammatti- ja aikuisopiston toimipisteisiin seuraavasti:
- Ruokapalvelut
Palmia Oy ( (FI26537623)
- ryhmät 1-6 - Siivouspalvelut
SOL Palvelut Oy (21602991)
- ryhmät 3-4 - Ruoka- ja siivouspalvelut
Palmia Oy
- ryhmä 7
Kasvatus- ja koulutuslautakunta hylkäsi Services Neton (2157359-6) tarjouksen tarjouspyynnön vastaisena, koska siitä puuttui laatuvertailussa tarvittavat liitteet ja tarjoushinnat.
Lisäksi kasvatus- ja koulutuslautakunta oikeutti toimialajohtajan allekirjoittamaan tämän päätöksen perusteella tehtävät sopimukset ja päättämään optiokauden käyttöönotosta suorahankintaa käyttäen ja tarvittaessa sopimuksien irtisanomisesta tai purkamisesta.
Hankinnan arvioitu arvonlisäveroton hankintahinta on n. 15 403 000 euroa, alv. 0 %, sisältäen option.
Esitys on ehdotuksen mukainen.
Kilpailutus perustuu kasvatuksen ja koulutuksen toimialan 27.2.2019 päivättyyn tarjouspyyntöön HEL 2019-001377. Eräiden Helsingin kaupungin koulujen, päiväkotien ja Stadin ammatti- ja aikuisopiston toimipisteiden ruoka- ja siivouspalvelujen hankinta ajalle 1.8.2019 - 31.7.2022 toteutettiin avoimella hankintamenettelyllä.
Hankinnasta julkaistiin hankintailmoitus 1.3.2019 sähköisessä HILMA-ilmoituskanavassa www.hankintailmoitukset.fi(Länk leder till extern tjänst). Määräaika tarjousten jättämiselle päättyi 3.4.2019.
Toimipisteistä muodostettiin 9 kilpailutettavaa ryhmää eli hankinnan kohdetta, joista 6 ryhmässä kilpailutettiin ruokapalveluja, 2 ryhmässä siivouspalveluja ja 1 ryhmässä ruoka- ja siivouspalveluja.
Tarjouksen jättäminen edellytti kohteisiin tutustumista. Tilat esiteltiin palveluntarjoajille 11.3. - 14.3.2019.
Tarjouksen sai antaa yhdestä, useammasta tai kaikista ryhmistä, kuitenkin siten, että tarjouspyynnössä esitetyt ryhmät tuli tarjota kokonaisina.
Saapuneet tarjoukset jakautuivat kohderyhmittäin seuraavasti:
Ruokapalvelut
Fazer Food Services (ryhmät 1-6)
ISS Palvelut Oy (ryhmä 4)
Sodexo Oy (ryhmät 3 ja 6)
Palmia Oy (ryhmät 1-6)
Siivouspalvelut
ISS Palvelut Oy (ryhmät 3-4)
Kiinteistösiivous Metsänen Oy (ryhmät 3-4)
Lassila Tikanoja Oyj (ryhmät 3-4)
Palmia Oy (ryhmät 3-4)
RTK-Palvelu Oy (ryhmät 3-4)
Siskon Siivous Oy (ryhmät 3-4)
SOL Palvelut Oy (ryhmät 3-4)
Ruoka-ja siivouspalvelut
Fazer Food Services (ryhmä 7)
Palmia Oy (ryhmä 7)
Tarjoajien soveltuvuuden tarkastaminen
Tarjouspyynnön kohdassa Muut ehdot, on esitetty tarjoajan soveltuvuudelle asetetut vaatimukset ja selvitysvelvollisuudet. Tarjoajien henkilöstön soveltuvuus koulutuksen ja osaamisen osalta tarkastetaan ennen sopimuksen allekirjoittamista molempien palvelujen osalta, jos tarvittava henkilöstö ei ollut tarjouksen tekohetkellä tiedossa.
Tarjousten tarjouspyynnönmukaisuuden tarkastaminen
Service Neton tarjouksesta puuttuivat tarjoushinnat ja laadun vertailussa tarvittavat liitteet, joten tarjous hylätään tarjouspyynnön vastaisena.
Tarjousten vertailu
Tarjousvertailuun valittiin ruokapalvelujen osalta Fazer Food Services, ISS Palvelut Oy, Sodexo Oy ja Palmia Oy ja siivouspalveluiden osalta Fazer Food Services, ISS Palvelut Oy, Kiinteistösiivous Metsänen Oy, Lassila Tikanoja Oyj, Palmia Oy, RTK-Palvelu Oy, Siskon Siivous Oy ja SOL Palvelut Oy.
Hankittavien palveluiden valintaperusteena oli kokonaistaloudellinen edullisuus. Kokonaistaloudellisen edullisuuden perusteena käytettiin hinta-laatusuhteeltaan parasta tarjousta.
Tarjouspyynnön kohdan Hankinnan kohteen kriteerit mukaan hinnan painoarvo on 70 % ja laadun painoarvo 30 %.
Ruokapalveluiden laadussa arvioitiin sitä, miten ruokalistan aterioiden ja tuotevalikoimien vaihtelevuus, monipuolisuus ja soveltuvuus toteutuu kohteen ruokapalveluja käyttäville asiakasryhmille (20p) ja miten tarjoaja varmistaa ruokapalvelujen päivittäisen kokonaislaadun toteutumisen (10p).
Siivouspalvelujen laadussa arvioitiin sitä, miten tarjoaja varmistaa palvelutuotannon käynnistämisvaiheessa palvelun kokonaislaadun toteutumisen palvelukuvauksen mukaisesti (20p) ja tarjoajan laadunvarmistus-, ohjaus- ja valvontamenettelyjä käytännössä, sisältäen toimenpide-ehdotuksen siitä, miten toimittaja menettelee, jos annetuilla palautteilla ei ole vaikutusta palvelujen laadun toteutumiseen palvelukuvauksen ja sopimuksen mukaisesti (10p).
Hinta- ja laatuvertailut perusteluineen on tämän päätöksen liitteenä. Vertailussa edullisimman tarjouksen ruokapalveluista teki Palmia Oy, siivouspalveluista SOL Palvelut Oy ja ruoka- ja siivouspalveluista Palmia Oy.
Ruokapalveluihin liittyy Palvelukeskus Helsinkiä koskeva liikkeenluovutusehto.
Hankinnassa on käytetty kestävän kehityksen mukaisia kriteereitä vähimmäisvaatimuksissa. Sosiaalisena kriteerinä työllistämisvelvoitetta.
Sopimuksen tekeminen
Sopimuskausi on kolme (3) vuotta. Hankinta sisältää kahden (2) vuoden optio, jonka käyttöönotosta päättää Tilaaja.
Hankintasopimus sopijapuolten välillä syntyy erikseen allekirjoitettavalla sopimuksella. Hankintasopimus voidaan tehdä aikaisintaan 14 päivän kuluttua tiedoksiannosta.
Detta beslut publicerades 06.06.2019
MUUTOKSENHAKU HANKINTAPÄÄTÖKSEEN
Tähän päätökseen tyytymätön asianosainen voi hakea päätökseen muutosta vaatimalla hankintaoikaisua tai tekemällä valituksen markkinaoikeudelle taikka molemmat.
OHJEET HANKINTAOIKAISUVAATIMUKSEN TEKEMISEKSI
Oikaisuvaatimusaika
Asianosaisen on esitettävä vaatimus 14 päivän kuluessa siitä, kun asianosainen on saanut tiedon hankintayksikön päätöksestä tai muusta ratkaisusta.
Muutoksenhaku markkinaoikeuteen ei estä vaatimasta hankintaoikaisua.
Mikäli päätös on lähetetty tiedoksi käyttäen ehdokkaan tai tarjoajan hankintayksikölle ilmoittamaa sähköistä yhteystietoa, katsotaan vastaanottajan saaneen päätöksestä tiedon sinä päivänä, jolloin sähköinen viesti on vastaanottajan käytettävissä tämän vastaanottolaitteessa siten, että viestiä voidaan käsitellä.
Mikäli päätös on lähetetty tiedoksi tavallisena kirjeenä, ehdokkaan tai tarjoajan katsotaan saaneen päätöksestä tiedon seitsemäntenä päivänä kirjeen lähettämisestä, jollei ehdokas tai tarjoaja näytä tiedoksiannon tapahtuneen myöhemmin.
Tiedoksisaantipäivää ei lueta oikaisuvaatimusaikaan. Oikaisuvaatimuksen on saavuttava Helsingin kaupungin kirjaamoon viimeistään määräajan viimeisenä päivänä ennen kirjaamon aukioloajan päättymistä.
Jos määräajan viimeinen päivä on pyhäpäivä, itsenäisyyspäivä, vapunpäivä, joulu- tai juhannusaatto tai arkilauantai, saa oikaisuvaatimuksen tehdä ensimmäisenä arkipäivänä sen jälkeen.
Oikaisuvaatimusviranomainen
Viranomainen, jolta hankintaoikaisua vaaditaan, on Helsingin
kaupungin kasvatus- ja koulutuslautakunta.
Oikaisuvaatimusviranomaisen asiointiosoite on seuraava:
Sähköpostiosoite: | helsinki.kirjaamo@hel.fi |
Postiosoite: | PL 10 |
00099 HELSINGIN KAUPUNKI | |
Faksinumero: | (09) 655 783 |
Käyntiosoite: | Pohjoisesplanadi 11-13 |
Puhelinnumero: | (09) 310 13700 (Yleishallinto) |
Kirjaamon aukioloaika on maanantaista perjantaihin klo 08.15–16.00.
Oikaisuvaatimuksen muoto ja sisältö
Hankintaoikaisuvaatimus pannaan vireille kirjallisesti ilmoittamalla
- hankintayksikön päätös tai muu ratkaisu, johon hankintaoikaisuvaatimus kohdistuu
- miten päätöstä tai muuta ratkaisua halutaan oikaistavaksi
- millä perusteella päätöstä tai muuta ratkaisua halutaan oikaistavaksi.
Sähköinen asiakirja täyttää vaatimuksen kirjallisesta muodosta.
Oikaisuvaatimuksessa on mainittava oikaisua vaativan nimi sekä tarvittavat yhteystiedot asian hoitamiseksi. Jos oikaisua vaativan puhevaltaa käyttää hänen laillinen edustajansa tai asiamiehensä tai jos oikaisuvaatimuksen laatijana on joku muu henkilö, oikaisuvaatimuksessa on ilmoitettava myös tämän nimi sekä tarvittavat yhteystiedot.
Oikaisuvaatimukseen on liitettävä asiakirjat, joihin oikaisua vaativa haluaa vedota vaatimuksensa tueksi, jollei niitä ole jo aikaisemmin toimitettu viranomaiselle.
Pöytäkirja
Päätöstä koskevia pöytäkirjan otteita ja liitteitä lähetetään pyynnöstä. Asiakirjoja voi tilata Helsingin kaupungin kirjaamosta.
VALITUSOSOITUS MARKKINAOIKEUDELLE
Valitusaika
Valitus on tehtävä 14 päivän kuluessa päätöksen tiedoksisaannista.
Mikäli päätös on lähetetty tiedoksi käyttäen ehdokkaan tai tarjoajan hankintayksikölle ilmoittamaa sähköistä yhteystietoa, katsotaan vastaanottajan saaneen päätöksestä tiedon sinä päivänä, jolloin sähköinen viesti on vastaanottajan käytettävissä tämän vastaanottolaitteessa siten, että viestiä voidaan käsitellä.
Mikäli päätös on lähetetty tiedoksi tavallisena kirjeenä, ehdokkaan tai tarjoajan katsotaan saaneen päätöksestä tiedon seitsemäntenä päivänä kirjeen lähettämisestä, jollei ehdokas tai tarjoaja näytä tiedoksiannon tapahtuneen myöhemmin.
Hankintaoikaisun vireilletulo ei vaikuta siihen määräaikaan, jonka kuluessa asianosaisella on oikeus hakea muutosta valittamalla markkinaoikeudelle.
Tiedoksisaantipäivää ei lueta valitusaikaan. Valitus on toimitettava valitusviranomaiselle viimeistään valitusajan viimeisenä päivänä ennen valitusviranomaisen aukioloajan päättymistä.
Jos valitusajan viimeinen päivä on pyhäpäivä, itsenäisyyspäivä, vapunpäivä, joulu- tai juhannusaatto tai arkilauantai, saa valituksen tehdä ensimmäisenä arkipäivänä sen jälkeen.
Valitusviranomainen
Valitus tehdään markkinaoikeudelle.
Markkinaoikeuden asiointiosoite on seuraava:
Postiosoite: | Radanrakentajantie 5 |
00520 HELSINKI | |
Sähköpostiosoite: | markkinaoikeus@oikeus.fi |
Faksinumero: | 029 56 43314 |
Käyntiosoite: | Radanrakentajantie 5 |
Puhelinnumero: | 029 56 43300 |
Valituksen voi tehdä myös hallinto- ja erityistuomioistuinten asiointipalvelussa osoitteessa: https://asiointi2.oikeus.fi/hallintotuomioistuimet
Valituksen muoto ja sisältö
Valitus on tehtävä kirjallisesti. Myös sähköinen asiakirja täyttää vaatimuksen kirjallisesta muodosta.
Valituksessa, joka on osoitettava valitusviranomaiselle, on ilmoitettava
- päätös, johon haetaan muutosta
- miltä kohdin päätökseen haetaan muutosta ja mitä muutoksia siihen vaaditaan tehtäväksi
- perusteet, joilla muutosta vaaditaan.
Valituksessa on ilmoitettava valittajan nimi ja kotikunta. Jos valittajan puhevaltaa käyttää hänen laillinen edustajansa tai asiamiehensä tai jos valituksen laatijana on joku muu henkilö, valituksessa on ilmoitettava myös tämän nimi ja kotikunta.
Valituksessa on lisäksi ilmoitettava postiosoite ja puhelinnumero, joihin asiaa koskevat ilmoitukset valittajalle voidaan toimittaa.
Valittajan, laillisen edustajan tai asiamiehen on allekirjoitettava valitus. Sähköistä asiakirjaa ei kuitenkaan tarvitse täydentää allekirjoituksella, jos asiakirjassa on tiedot lähettäjästä eikä asiakirjan alkuperäisyyttä tai eheyttä ole syytä epäillä.
Valitukseen on liitettävä
- päätös, johon haetaan muutosta valittamalla, alkuperäisenä tai jäljennöksenä
- todistus siitä, minä päivänä päätös on annettu tiedoksi, tai muu selvitys valitusajan alkamisen ajankohdasta
- asiakirjat, joihin valittaja vetoaa vaatimuksensa tueksi, jollei niitä ole jo aikaisemmin toimitettu viranomaiselle
Ilmoitus valituksen tekemisestä hankintayksikölle
Valittajan tai hänen edustajansa on ilmoitettava kirjallisesti hankintayksikölle asian saattamisesta markkinaoikeuden käsiteltäväksi. Ilmoitus on toimitettava viimeistään silloin, kun hankintaa koskeva valitus toimitetaan markkinaoikeudelle.
Ilmoitus on tehtävä osoitteeseen:
Sähköpostiosoite: | helsinki.kirjaamo@hel.fi |
Postiosoite: | PL 10 |
00099 HELSINGIN KAUPUNKI | |
Faksinumero: | (09) 655 783 |
Käyntiosoite: | Pohjoisesplanadi 11-13 |
Puhelinnumero: | (09) 310 13700 (Yleishallinto) |
Kirjaamon aukioloaika on maanantaista perjantaihin klo 08.15–16.00.
Odotusaika
EU-kynnysarvot ylittävien hankintojen osalta hankintasopimus voidaan tehdä aikaisintaan 14 päivän kuluttua siitä, kun ehdokas tai tarjoaja on saanut tai hänen katsotaan saaneen päätöksen ja valitusosoituksen tiedoksi.
Oikeudenkäyntimaksu
Markkinaoikeus perii asian käsittelystä maksua 2050 euroa, jos hankinnan arvo on alle 1 miljoona euroa; 4100 euroa, jos hankinnan arvo on vähintään 1 miljoona euroa ja alle 10 miljoonaa euroa; ja 6140 euroa, jos hankinnan arvo on vähintään 10 miljoonaa euroa.
Pöytäkirja
Päätöstä koskevia pöytäkirjan otteita ja liitteitä lähetetään pyynnöstä. Asiakirjoja voi tilata Helsingin kaupungin kirjaamosta.
Föredragande
Mer information fås av
Päivi Koskinen, johtava hankinta-asiantuntija, puhelin: 09 310 86341
Katja Peränen, ruokapalveluasiantuntija, puhelin: 09 310 22596
Sirpa Jalovaara, ruokapalveluasiantuntija, puhelin: 09 310 43246
Erja Hammarén, asiantuntija, puhelin: 09 310 20464