Tilinpäätös vuodelta 2018, sosiaali- ja terveystoimi

HEL 2019-001476
Ärendet har nyare handläggningar
Ärende 4. / 65 §
Denna beslutsfattare är inte längre aktiv

Sosiaali- ja terveystoimen tilinpäätös vuodelta 2018

Social- och hälsovårdsnämnden

Päätös

Sosiaali- ja terveyslautakunta päätti merkitä tiedoksi sosiaali- ja terveystoimen vuoden 2018 tilinpäätöksen.

Käsittely

Talous- ja suunnittelupäällikkö Sampo Pajari oli kutsuttuna asiantuntijana läsnä kokouksessa tämän asian käsittelyssä.

Esittelijä Juha Jolkkonen muutti esitystään seuraavasti: Käyttötaloutta ja tulosta koskevassa taulukossa sarakkeeseen "Ero 2017" Tulos-riville tehdään tekninen kirjoitusvirheen korjaus siten että luvun -4 987,9 tilalle muutetaan -5,0.

Asiassa tehtiin seuraavat vastaehdotukset:

Vastaehdotus 1:
Jäsen Tapio Bergholm: Sitovien toiminnallisten tavoitteiden neljännen tavoitteen (Potilas pääsee lääkärin kiireettömälle vastaanotolle keskimäärin 10 vuorokauden sisällä (T3< 10 vrk eli kolmas vapaa ajanvarausaika kalenteripäivissä, odotusaikojen mediaani) kolmas kappale poistetaan.

Kannattaja: jäsen Karita Toijonen

Vastaehdotus 2:
Jäsen Tapio Bergholm: Palvelujen määrällisiä tavoitteita ja toteutumaa koskevan taulukon jälkeisen kappaleen loppuun tehdään seuraava lisäys: "Ympärivuorokautisen hoivan ja laitoshoidon yhteenlasketut suoritteet eivät toteutuneet tulosbudjetin mukaan. Kouluterveydenhoidossa lääkärikäynneissä tapahtui suoritteiden alitus."

Kannattaja: jäsen Karita Toijonen

Sosiaali- ja terveyslautakunnan päätös syntyi seuraavien äänestysten tuloksena:

1 äänestys

JAA-ehdotus: Esityksen mukaan
EI-ehdotus: Vastaehdotus 1 (jäsen Tapio Bergholm)

Jaa-äänet: 9
Mukhtar Abib, Leo Bergman, Sami Heistaro, Johan Lund, Sakari Männikkö, Matias Pajula, Hannu Tuominen, Tuomas Tuure, Sanna Vesikansa

Ei-äänet: 2
Tapio Bergholm, Karita Toijonen

Tyhjä: 2
Heidi Ahola, Antti Vainionpää

Poissa: 0

Sosiaali- ja terveyslautakunta hyväksyi esittelijän ehdotuksen äänin 9 - 2 (tyhjää 2).

2 äänestys

JAA-ehdotus: Esityksen mukaan
EI-ehdotus: Vastaehdotus 2 (jäsen Tapio Bergholm)
Ympärivuorokautisen hoivan ja laitoshoidon yhteenlasketut suoritteet eivät toteutuneet tulosbudjetin mukaan. Kouluterveydenhoidossa lääkärikäynneissä tapahtui suoritteiden alitus.

Jaa-äänet: 8
Mukhtar Abib, Sami Heistaro, Johan Lund, Sakari Männikkö, Matias Pajula, Hannu Tuominen, Tuomas Tuure, Sanna Vesikansa

Ei-äänet: 4
Heidi Ahola, Tapio Bergholm, Karita Toijonen, Antti Vainionpää

Tyhjä: 1
Leo Bergman

Poissa: 0

Sosiaali- ja terveyslautakunta hyväksyi esittelijän ehdotuksen äänin 8 - 4 (tyhjää 1).

Sosiaali- ja terveyslautakunta päätti asiasta esittelijän muutetun ehdotuksen mukaisesti.

Se röstningsresultatet i tabellform

Äänestys 1

Ja: Esityksen mukaan

Nej: Kappale 45 poistetaan.

Medlem Fullmäktigegrupp
Abib, Mukhtar Kokoomuksen valtuustoryhmä
Bergman, Leo Ej fullmäktigegrupp
Heistaro, Sami Ej fullmäktigegrupp
Lund, Johan Ej fullmäktigegrupp
Männikkö, Sakari Ej fullmäktigegrupp
Pajula, Matias Kokoomuksen valtuustoryhmä
Tuominen, Hannu Ej fullmäktigegrupp
Tuure, Tuomas Ej fullmäktigegrupp
Vesikansa, Sanna Ej fullmäktigegrupp
Stäng
Medlem Fullmäktigegrupp
Bergholm, Tapio Ej fullmäktigegrupp
Toijonen, Karita Ej fullmäktigegrupp
Stäng
Medlem Fullmäktigegrupp
Ahola, Heidi Ej fullmäktigegrupp
Vainionpää, Antti Ej fullmäktigegrupp
Stäng
Medlem Fullmäktigegrupp
Stäng
Efter fullmäktigegrupp
Fullmäktigegrupp Ja Nej Tomt Bort
Ej fullmäktigegrupp 7 2 2 0
Kokoomuksen valtuustoryhmä 2 0 0 0

Äänestys 2

Ja: Esityksen mukaan

Nej: Kappale 64 Ympärivuorokautisen hoivan ja laitoshoidon yhteenlasketut suoritteet eivät toteutuneet tulosbudjetin mukaan. Kouluterveydenhoidossa lääkärikäynneissä tapahtui suoritteiden alitus.

Medlem Fullmäktigegrupp
Abib, Mukhtar Kokoomuksen valtuustoryhmä
Heistaro, Sami Ej fullmäktigegrupp
Lund, Johan Ej fullmäktigegrupp
Männikkö, Sakari Ej fullmäktigegrupp
Pajula, Matias Kokoomuksen valtuustoryhmä
Tuominen, Hannu Ej fullmäktigegrupp
Tuure, Tuomas Ej fullmäktigegrupp
Vesikansa, Sanna Ej fullmäktigegrupp
Stäng
Medlem Fullmäktigegrupp
Ahola, Heidi Ej fullmäktigegrupp
Bergholm, Tapio Ej fullmäktigegrupp
Toijonen, Karita Ej fullmäktigegrupp
Vainionpää, Antti Ej fullmäktigegrupp
Stäng
Medlem Fullmäktigegrupp
Bergman, Leo Ej fullmäktigegrupp
Stäng
Medlem Fullmäktigegrupp
Stäng
Efter fullmäktigegrupp
Fullmäktigegrupp Ja Nej Tomt Bort
Ej fullmäktigegrupp 6 4 1 0
Kokoomuksen valtuustoryhmä 2 0 0 0
Stäng

Sosiaali- ja terveyslautakunta päättää merkitä tiedoksi sosiaali- ja terveystoimen vuoden 2018 tilinpäätöksen.

Stäng

Talous- ja suunnittelupäällikkö Sampo Pajari on kutsuttuna asiantuntijana kokouksessa läsnä tämän asian käsittelyssä.

Sosiaali- ja terveystoimen tilinpäätös vuodelta 2018 on laadittu kaupungin tilinpäätösohjeiden mukaisesti kirjanpitolakia noudattaen. Sosiaali- ja terveystoimen käyttötalousmenot ja tulos muodostuivat yhteenlaskettuina seuraaviksi:

5 10 Sosiaali- ja terveystoimi TP 2017 TA 2018 TP 2018 Ero 2017 Ero TA
(milj. euroa)          
Tulot yhteensä 204,7 192,4 216,8 12,1 24,4 
Menot yhteensä 2 046,4 2 060,6 2 062,9 -16,5 -2,3
Poistot 11,1 5,6 11,7 0,6 6,1
Tilikauden tulos -1 852,8 -1 873,8  - 1 857,8 -4 987,9 15,9

Koko sosiaali- ja terveystoimialan menoihin oli varattu vuoden 2018 talousarviossa 2 060,6 milj. euroa. Sosiaali- ja terveystoimialan toteutuneet menot olivat 2 062,9 milj. euroa, joka ylitti käytettävissä olevat määrärahat 2,3 milj. eurolla.

Toimialan toteutuneet tulot olivat 216,8 milj. euroa, joka ylitti talousarvion 24,4 milj. eurolla. Pääosa tulojen ylityksestä koostui täyden korvauksen perusteella saaduista valtion korvauksista. Tulojen merkittävä ylitys johtui tulojen kirjausmuutoksesta kirjanpitolain mukaiseksi maksuperustaisesta kirjaamisesta suoriteperustaiseksi kirjaamiseksi. Tulot ylittyivät myös kuolinpesien kirjaustavan muutoksesta taseesta käyttötaloustuloihin, muista vuokratuloista (Palvelukeskus Helsinki ja liikkeenluovutusten jälkeen HUSin maksamat vuokrat) sekä muilta kunnilta ja kuntayhtymiltä perityistä korvauksista.

Talousarvion määrärahatarkastelu talousarviokohdittain

Sosiaali- ja terveyspalvelut (5 10 01)
5 10 01 Sosiaali- ja terveyspalvelut TP 2017 TA 2018 TP 2018 Ero 2017 Ero TA
(milj. euroa)          
Tulot 168,7 164,6  183,3 14,6 18,7
Menot 1 434,3 1 453,6 1 453,4   19,1 0,2

Sosiaali- ja terveyspalvelujen menoihin oli talousarviossa varattu määrärahaa 1 453,6 milj. euroa. Talousarviokohdan menot olivat 1 453,4 milj. euroa, joka alitti käytettävissä olleet määrärahat 0,2 milj. eurolla.

Sosiaali- ja terveyspalvelujen tulomääräraha oli 164,6 milj. euroa. Toteutuneet tulot olivat 183,3 milj. euroa, joten tulot ylittyivät 18,7 milj. eurolla. Merkittävämmin ylittyivät täyden korvauksen perusteella saadut valtion korvaukset, jotka ylittivät budjetoidun tason 19,5 milj. eurolla. Täyden korvauksen perusteella saatujen valtion korvausten ylitys johtui pääosin tulojen kirjaustavan muutoksesta maksuperustaisesta suoriteperustaiseksi. Tulot ylittyivät myös kuolinpesien kirjaustavan muutoksesta taseesta käyttötaloustuloihin sekä muista vuokratuloista (Palvelukeskus Helsinki ja liikkeenluovutusten jälkeen HUSin maksamat vuokrat). Myös muilta kunnilta ja kuntayhtymistä perityt korvaukset ylittivät budjetoidun tason 2 milj. eurolla. Asiakkailta perittävät sosiaali- ja terveydenhuollon maksut alittivat budjetoidun tason 10,3 milj. eurolla.

Menolajeittain merkittävämmin talousarvion ylittivät asiakaspalvelujen ostot 13,7 milj. eurolla ja muiden palvelujen ostot 7,1 milj. eurolla. Henkilöstömenot alittivat budjetoidun tason 24,8 milj. eurolla.

Palvelukokonaisuuskohtaiset toteutumat (ilman tulospalkkiota ja tammikuussa takautuvasti maksettua kertaerää) olivat sosiaali- ja terveyspalvelujen talousarviokohdan osalta seuraavat:

Palvelukokonaisuus Budjetti 2018 (milj. euroa) TP 2018 (milj. euroa)  Ero (milj. euroa) Ero %
Perhe- ja sosiaalipalvelut 373,7  384,5  -10,8 -2,9 %
Terveys- ja päihdepalvelut 315,2  315,9  -0,7 -0,2 %
Sairaala-, kuntoutus- ja hoiva 463,2  463,4  -0,2 -0,04 %
Hallinto 192,5  189,5  3,0 1,6 %
Toimialan yhteiset* 109,0  83,9  25,1 23,0 %

*Toimialan yhteisten budjetti sisältää henkilöstömenoissa koko toimialan tulospalkkiovarauksen.

Palvelukokonaisuuksien menototeumat eivät sisällä henkilöstölle maksettua tulospalkkiota eikä takautuvasti tammikuussa maksettua KVTES:n kertaerää, yhteensä noin 16,2 milj. euroa.

Perhe- ja sosiaalipalvelujen toteuma (ilman tulospalkkiota ja kertaerää) ylitti budjetin noin 10,8 milj. eurolla. Pääosa perhe- ja sosiaalipalvelujen menojen ylityksestä koostui lastensuojelun ylityksestä 10,4 milj. euroa ja vammaistyön ylityksestä 3,8 milj. euroa. Lastensuojelussa ylitykset koostuivat asiakaspalvelujen ostoista (sijoituksen sosiaalityön kuntouttavan laitoshoidon ja kuntouttavan perhehoidon ostot sekä läheisverkostosijoitusten kulukorvaukset). Myös vammaistyössä ylitykset koostuivat asiakaspalvelujen ostoista (henkilökohtaisen avun palveluseteli, asumisen ja työ- ja päivätoiminnan ostot sekä työ- ja päivätoiminnan kuljetukset).

Alitusta syntyi nuorten palveluissa ja aikuissosiaalityössä 3 milj. euroa asiakaspalvelujen ostoissa sekä henkilöstökuluissa. Myös palvelukokonaisuuden yhteisissä määrärahoissa näkyy kirjanpidollisesti alituksena 1,2 milj. euron varaus, joka toteutui palveluissa.

Terveys- ja päihdepalvelujen toteuma (ilman tulospalkkiota ja kertaerää) ylitti tulosbudjetin noin 0,7 milj. eurolla. Terveysasemat ja sisätautien poliklinikan budjetti ylittyi 0,4 milj. euroa, päivystys 2,5 milj. euroa ja terveys- ja päihdepalvelujen yhteiset 0,2 milj. euroa. Psykiatria- ja päihdepalveluissa budjetti alittui 1,3 milj. eurolla ja suun terveydenhuollossa 1,1 milj. eurolla.

Terveys- ja päihdepalveluissa budjetin suurimmat ylitykset koostuivat asiakaspalvelujen ostoista ja muiden palvelujen ostoista, yhteensä noin 2 milj. euroa, sekä muista ostoista 1 milj. euroa. Alitusta puolestaan oli henkilöstömenoissa noin 2,4 milj. euroa.

Sairaala-, kuntoutus- ja hoivapalvelujen toteuma (ilman tulospalkkiota ja kertaerää) toteutui lähes budjetin mukaisesti, kun ylitystä oli 0,2 milj. euroa.

Hallinnon tulosbudjetti (ilman tulospalkkiota ja kertaerää) alitti budjetin 3 milj. eurolla. Hallinnon alitukset koostuivat pääosin muiden palvelujen ostoista 2 milj. euroa ja henkilöstömenoista 1,7 milj. euroa. Ylitystä oli hallinnon osalta vuokrissa.

Toimialan yhteiset alitti budjetin 25,1 milj. euroa (todellinen alitus 10,1 milj. euroa, koska yhteisiin oli budjetoitu tulospalkkiovaraus 15 milj. euroa). Toimialan yhteisillä pystyttiin kompensoimaan palvelukokonaisuuksien ylityksiä.

Henkilöstölle maksettiin tulospalkkiota sivukuluineen 12,4 milj. euroa tavoitteiden toteutuessa 97,5-prosenttisesti.

Toimeentulotuki (5 10 02)

Toimeentulotuen menoihin oli talousarviossa varattu 20,5 milj. euroa. Talousarviokohdan menot olivat 16,9 milj. euroa, joka alitti käytettävissä olleet määrärahat 3,6 milj. eurolla. Alitusta syntyi täydentävässä toimeentulotuessa 2,4 milj. euroa, ennalta ehkäisevässä toimeentulotuessa 0,6 milj. euroa ja kotouttamistuessa 1,8 milj. euroa. Toimeentulotuen tulomääräraha oli 9,4 milj. euroa. Tulojen toteuma oli 7,8 milj. euroa, joka alitti talousarvion 1,6 milj. eurolla. Tulojen alitus syntyi kotouttamistuen arviota vähäisemmästä tulojen toteumasta.

Vastaanottokeskukset ja muut valtion korvaamat maahanmuuttopalvelut (5 10 03)

Vastaanottokeskuksille ja muille valtion korvaamille maahanmuuttopalveluille oli talousarviossa varattu määrärahaa 14,5 milj. euroa. Talousarviokohdan toteuma oli 17,8 milj. euroa, joten menot ylittyivät 3,4 milj. euroa. Vastaanottokeskusten ja muiden valtion korvaamien maahanmuuttopalvelujen menot ovat kaupungin näkökulmasta valtiolta laskutettavia eriä, jotka laskutetaan täysimääräisesti.

Vastaanottokeskusten tulomääräraha oli 15,2 milj. euroa ja toteuma oli 25 milj. euroa. Tulojen ylitys 9,8 milj. euroa koostuu pääosin tulojen kirjaamistavan muutoksesta maksuperustaisesta suoriteperustaiseksi.

Vastaanottokeskusten ja muiden valtion korvaamien maahanmuuttopalvelujen talousarvio on nettobudjetoitu ja sitova toimintakate oli 0,7 milj. euroa. Tulojen ylityksen vuoksi toimintakate oli 7,2 milj. euroa, joka ylitti sitovan toimintakatteen 6,5 milj. eurolla.

Apotti ja Sote-maakuntauudistus (5 10 04)

Apotti ja Sote-maakuntauudistukselle oli varattu talousarviossa määrärahaa 6,3 milj. euroa ja toteuma oli 5,1 milj. euroa, joten menot alittivat budjetin 1,2 milj. euroa. Tulomääräraha oli 3,3 milj. euroa, mutta tuloja kertyi vain 0,7 milj. euroa, joten tulot alittivat 2,6 milj. euroa. Tulojen vähyyden vuoksi nettobudjetoidun talousarviokohdan toimintakate alitti 1,32 milj. euroa sitovan toimintakatteen.

Apotti ja Sote-maakuntauudistuksen vuoden 2018 talousarviovalmistelun aikana oletettiin Sote- ja maakuntalakien tulevan voimaan vuoden 2018 aikana ja maakuntavalmisteluun resurssisopimuksella osallistuvien sosiaali- ja terveystoimen työntekijöiden määrän arvioitiin olevan suurempi kuin lopulta toteutui.

Kaupunginvaltuusto on 13.2.2019 oikeuttanut sosiaali- ja terveystoimen alittamaan maakuntauudistuksen talousarviokohdan 1,32 milj. eurolla.

Helsingin ja Uudenmaan sairaanhoitopiirin kuntayhtymä (HUS) (5 10 05)

HUS-kuntayhtymän talousarviokohdalle oli varattu määrärahaa 565,7 milj. euroa. Talousarviokohdan toteuma oli 569,7 milj. euroa. Talousarvion toteutuma oli 569,7 milj. euroa, joten määrärahat ylittyivät 4 milj. eurolla. Ylitystä pienensi Töölön sairaalan myynnistä saadut tulot, joista Helsingin osuus oli 13,5 milj. euroa. Varsinaisen toiminnan osalta ylitys oli 17,5 milj. euroa.

Helsingille tuotetun HUSin oman erikoissairaanhoidon palvelutuotannon määrä ja laskutus on ollut talousarviossa arvioitua suurempaa ja myös muun palvelutuotannon laskutus (mm. ostopalvelut, palveluseteli) ylitti talousarvion.

Kaupunginvaltuusto on 13.2.2019 oikeuttanut sosiaali- ja terveystoimen ylittämään HUS-talousarviokohdan määrärahat 4,0 milj. eurolla.

Sitovat toiminnalliset tavoitteet

Sosiaali- ja terveystoimen talousarviossa 2018 olivat seuraavat sitovat toiminnalliset tavoitteet:

1. Erityistä tukea tarvitsevien lasten palveluja lisätään ja kehitetään peruspalveluissa, ja lastensuojeluasiakkaiden määrä vähenee vuoteen 2017 verrattuna.

Tavoite toteutui. Erityistä tukea tarvitsevien lasten palveluja kehitettiin. Lastensuojeluasiakkaiden määrä väheni vuoteen 2017 verrattuna 422 asiakkaalla. Erityistä tukea tarvitsevien lasten määrä nousi 564 asiakkaalla.

2. Aikuissosiaalityön palvelutarpeen arviointien määrä kasvaa 20 % suhteessa asiakasmäärään vuoteen 2017 verrattuna.

Tavoite toteutui. Palvelutarpeen arviointi oli tehtynä 37,97 %:lla nuorten ja aikuissosiaalityön palvelun asiakkaista. Suhteessa viime vuoden asiakasmäärään kasvua tapahtui 38,4 %.

3. Kehitysvammaisten asumispalveluissa itsenäisesti asuvien osuus kasvaa 2 %-yksikköä vuoteen 2017 verrattuna.

Tavoite ei toteutunut. Kehitysvammaisten asumispalveluissa itsenäisesti asuvien osalta vuoden 2018 tavoite tarkoittaa, että kehitysvammalain perusteella 23,2 prosenttia kehitysvammaisten asumispalveluja saavista asiakkaista on tuetuissa asumispalveluissa vuoden lopussa. Tavoite ei aivan toteutunut, ja tuetuissa asumispalveluissa oli 22,1 prosenttia asiakkaista (232 asiakasta asumispalvelujen 1052 asiakkaasta).

Kaikkiaan kehitysvammaisten asumispalveluja saaneiden määrä kasvoi vuonna 2018 yhteensä 64 asiakkaalla (6,4 %). Kehitysvammaisten oma laitoshoito purettiin vuoden 2018 aikana ja osa asiakkaista siirtyi heidän tarpeidensa mukaisesti asumispalvelujen autettuun asumiseen. Autetun asumisen asiakasmäärä kasvoi vuoden 2017 lopusta marraskuuhun 2018 2,9 prosenttia (18 asiakkaalla, yhteensä autetussa asumisessa 632 asiakasta). Koska osa asiakkaista siirtyi autettuun asumiseen, ei tuetun asumisen suhteellisen osuuden kasvua saavutettu asumispalveluissa.

Lisäksi osa kehitysvammahuollon asiakkaista on sijoitettu tuettuun asumiseen sosiaalihuoltolain perusteella. Sosiaalihuoltolain mukaisen asumisen asiakasmäärä (82 asiakasta) on kasvanut 17 prosenttia vuodesta 2017 (ShL:n mukainen asuminen ei ole mukana asumispalvelujen luvuissa).

Kehitysvammaisten asumispalveluihin piti valmistua Jätkäsaaren palveluasumisryhmä helmikuussa 2018, mutta talo valmistuu vasta helmikuussa 2019, jolloin sinne muuttaa 7 tukiasukasta. Kaupungin asuntotuotannosta toivottuja tukiasuntoja ei ole saatu käyttöön yhtä paljon kuin toivottiin.

4. Potilas pääsee lääkärin kiireettömälle vastaanotolle keskimäärin 10 vuorokauden sisällä (T3< 10 vrk eli kolmas vapaa ajanvarausaika kalenteripäivissä, odotusaikojen mediaani).

Tavoite ei toteutunut. T3 oli 16 vuorokautta vuoden 2018 lopussa. Selittäviä tekijöitä tavoitteen toteutumattomuudelle oli useita.

Terveyskeskuslääkäreiden viroista 74 prosenttia oli täytetty vakinaisella viranhaltijalla, ja kokonaan hoitamattomia virkoja oli 14 prosenttia joulukuussa. Palveluja tarjotaan terveysasemilta enenevässä määrin muuten kuin lääkärivastaanottojen muodossa. Tämä ei ole kuitenkaan vielä oleellisesti vähentänyt tavanomaisten kiireettömien vastaanottojen kysyntää (T3), kun palvelujen kysyntä kokonaisuudessaan on samanaikaisesti kasvanut.

Rekrytointia tehostetaan muun muassa lääkäreille ja lääketieteen opiskelijoille järjestettyjen tapahtumien yhteydessä ja parantamalla nuorten lääkäreiden tukea ja ohjausta. Yhä suurempaa osaa kysynnästä pyritään hoitamaan sähköisillä palveluilla. Terveys- ja hyvinvointikeskustoimintamallin avulla varmistetaan, että asiakkaat ohjautuvat tarpeensa mukaiselle työntekijälle, jotta käytettävissä oleva lääkärityövoima saadaan kohdistettua oikein. Myös lääkäreiden palkkausta tulee arvioida osana lääkäritilanteen parantamista. Lisäksi ostopalveluja käytetään tarvittaessa tilapäisesti.

5. Asiakas pääsee hammaslääkärin kiireettömälle vastaanotolle alle kolmessa kuukaudessa (T3< 90 vrk eli kolmas vapaa ajanvarausaika kalenteripäivissä, odotusaikojen mediaani).

Tavoite toteutui. Suun terveydenhuollon hammaslääkärin kiireettömän vastaanoton (ns. 3R tutkimusaika) kolmannen vapaan ajan (T3) mediaanin keskiarvo oli 66 vuorokautta.

6. Psykiatrisessa avohoidossa olevien potilaiden sairaalapäivien määrä vähenee vuoteen 2017 verrattuna avohoidon laadullisella kehittämisellä ja sen eri muotoja vahvistamalla.

Tavoite toteutui. Hoitopäivien lukumäärä suhteessa kaikkien avohoitopotilaiden lukumäärään väheni 0,4 yksikköä.

7. Kotona asumista tuetaan palveluita vahvistamalla niin, että kotona asuvien osuus 75 vuotta täyttäneistä nousee vuoteen 2017 verrattuna.

Tavoite toteutui. Kotona asuvien palveluja on vahvistettu. Kvartaaliseurannassa kasvuprosentti kotona asuvien 75 vuotta täyttäneiden osuudesta koko väestöryhmään verrattuna vaihteli välillä 0,16‒0,5 % päätyen 0,16 %:n kasvuun vuoteen 2017 verrattuna.

8. Laitoshoidossa olevien osuus 75 vuotta täyttäneistä laskee ja palveluasumisessa olevien osuus nousee vuoteen 2017 verrattuna.

Tavoite toteutui. Laitoshoidossa olevien osuus laski 0,4 % ja palveluasumisessa olevien osuus nousi 0,3 %.

9. Sähköinen asiointi kasvaa vähintään 20 % vuoteen 2017 verrattuna.

Tavoite toteutui. Sähköinen asiointi lisääntyi 21 % vuoteen 2017 verrattuna.

10. Asiakaskokemus paranee terveysasemilla ja kotihoidossa vuoteen 2017 verrattuna.

Tavoite toteutui.

11. Ehkäisevän toimeentulotuen budjetista kohdennetaan ehkäisevänä tukena vähintään 45 % lapsiperheille.

Tavoite toteutui. Lapsiperheiden osuus ehkäisevää toimeentulotukea saaneista oli 48 %.

Palvelujen määrälliset tavoitteet ja toteuma (kaikissa suoritteissa käynti sisältää vain käynnit, hoitoasiointi eriteltynä valituissa palveluissa)

  TA 2018 TP 2018 Ero TA
Terveysneuvonta, terveydenhoitajan käynti 225 000 227 473 +2 473
Terveysneuvonta, lääkärikäynti 58 000 51 496 -6 504
Kouluterveydenhuolto, terveydenhoitajan käynti 114 000 115 790 +1 790
Opiskeluterveydenhuolto, terveydenhoitajan käynti 48 000 49 116 +1 116
Koulu- ja opiskeluterveydenhuolto, lääkärikäynti 22 000 19 760 -2 240
Lastensuojelun perhehoito, hoitovrk 328 000 328 252 +252
Lastensuojelun laitoshoito, hoitovrk 191 000 207 209 +16 209
Läheisverkostosijoitukset, hoitovrk 13 000 8 959 -4 041
Kasvatus- ja perheneuvonta, käynti 21 000 19 092 -1 908
Lapsiperheiden kotipalvelu, käynti 28 000 31 466 +3 466
Terveysaseman lääkärin vastaanotto, käynti 480 000 466 223 -13 777
Terveysaseman lääkärin vastaanotto, muu asiointi 300 000 299 402 -598
Terveysaseman hoitajan vastaanotto, käynti 410 000 427 538 +17 538
Terveysaseman hoitajan vastaanotto, muu asiointi 350 000 477 876 +127 876
Suun terveydenhuolto, käynti 530 000 526 276  -3 724
Pkl-vastaanotto, käynti 48 000 47 736 -264
Pkl-vastaanotto, muu asiointi 21 000 24 653 +3 653
Sisätautien päivystyspoliklinikka, käynti 45 000 48 908 +3 908
Terveyskeskuspäivystys, käynti 135 000 138 685 +3 685
Päivystyksen psykiatrian plk, käynti  9 000  10 152  +1 152
Psykiatrian avohoito, käynti 175 000 180 352 +5 352
Psykiatrian avohoito, muu asiointi 70 000 75 729 +5 729
Psykiatrian vuodeosastohoitopäivät * 70 000 73 139 +3 139
Psykiatrian avohoitopäivä 60 000 43 594 -16 406
Polikliininen päihdehuolto, as.käynnit vuoden aikana 65 000 55 544 -9 456
Korvaushoito, käynnit vuoden aikana 140 000 126 886 -13 114
Päihdehuollon asumispalvelut, asumisvuorokaudet yht. 75 000 67 384 -7 616
Päihdehuollon laitoshuolto, hoitovuorokaudet yht. 33 000 26 184 -6 816
Kotihoito, käynti 2 900 000 2 940 055 +40 055
Kotihoito, muu asiointi 400 000 288 561 -111 439
Somaattinen sairaalahoito, päättyneet hoitojaksot ** 28 000 27 119 -881
Iäkkäiden ympärivuorokautinen palveluasuminen, vrk *** 1 100 000 1 061 727 -38 273
Iäkkäiden ympärivuorokautinen laitoshoito, vrk **** 400 000 356 597 -43 403

 

* sisältää sekä psykiatrian vuodeosastohoidon että kuntoutuspsykiatrian vuodeosastohoidon

** ei sisällä päättyneitä päihdehuollon hoitojaksoja

*** sisältää vain pitkäaikaisen ympärivuorokautisen palveluasumisen

**** sisältää vain pitkäaikaisen ympärivuorokautisen laitoshoidon

Määrällisissä tavoitteissa suurin poikkeama oli kotihoidon muussa asioinnissa. Kotihoidon muu asiointi sisältää etäkäynnit, joiden määrä ei ole toteutunut tavoitteiden mukaisesti. Lastensuojelussa hoitovuorokaudet kasvoivat ja voimakkainta kasvu oli laitoshoidossa.

Muiden määrällisten suoritteiden osalta poikkeama ei merkittävää tai edustaa strategisessa tarkastelussa positiivista kehitystä kuten terveysaseman hoitajan vastaanoton muu asiointi, jossa kasvu on ollut voimakasta sähköisessä asioinnissa.

Investointitalous

  TA 2018 Ylitysoikeus 2018 TP 2018 Ero
(1 000 euroa)        
Tietotekniikkahankinnat   -6 650   -2 000   -7 139  489
Muut hankinnat   -4 000   -2 365  -3 224 -776
Menot yhteensä -10 650  -4 365 -10 363 -287

 

Määrärahaa käytettiin 10,4 milj. euroa. Käytettävissä oli yhteensä 15,1 milj. euroa, joka koostui talousarvioon varatusta 10,65 milj. eurosta ja edellisenä vuonna käyttämättä jääneiden määrärahojen perusteella myönnetyistä 4,4 milj. euron ylitysoikeudesta. Merkittävimpiä tietotekniikan investointeja ovat olleet järjestelmien ja tietoliikenneverkon ylläpitokehityshankkeet sekä työasemien uusiminen. Merkittävimpiä muita hankintoja ovat olleet Kalasataman kalusteet, lääkelaitteet, valvonta- hälytysjärjestelmät sekä hammashoitoyksiköiden uusiminen. Määrärahaa jäi käyttämättä 4,7 milj. euroa.

Stäng

Sosiaali- ja terveyslautakunta 26.03.2019 § 52

Päätös

Sosiaali- ja terveyslautakunta päätti panna asian pöydälle.

Käsittely

Talous- ja strategiapäällikkö Sampo Pajari oli kutsuttuna asiantuntijana läsnä kokouksessa tämän asian käsittelyssä.

Sosiaali- ja terveyslautakunta jätti asian yksimielisesti pöydälle jäsen Tapio Bergholmin ehdotuksesta.

Esittelijä
sosiaali- ja terveystoimialan toimialajohtaja
Juha Jolkkonen
Lisätiedot

Sampo Pajari, talous- ja suunnittelupäällikkö, puhelin: 310 42246

sampo.pajari@hel.fi
Stäng

Detta beslut publicerades 17.04.2019

MUUTOKSENHAKUKIELTO

Tähän päätökseen ei saa hakea muutosta, koska päätös koskee asian valmistelua tai täytäntöönpanoa.

Sovellettava lainkohta: Kuntalaki 136 §

Stäng

Föredragande

sosiaali- ja terveystoimialan toimialajohtaja
Juha Jolkkonen

Mer information fås av

Sampo Pajari, talous- ja suunnittelupäällikkö, puhelin: 09 310 42246

sampo.pajari@hel.fi