Perusopetuksen yhteinen harrastusaika työjärjestyksiin

HEL 2019-001889
Ärendet har nyare handläggningar
Ärende 7. / 14 §

Yhteinen harrastusaika -kokeilu lukuvuodelle 2019–2020

Finska sektionen vid nämnden för fostran och utbildning

Päätös

Kasvatus- ja koulutuslautakunnan suomenkielinen jaosto päätti merkitä tiedoksi yhteisen harrastusaika -kokeilun lukuvuodelle 2019–2020 selvityksen.

Päätös on ehdotuksen mukainen.

Stäng

Lukuvuonna 2019–2020 Helsingin kaupungin peruskouluissa kokeillaan viikkorakenteessa harrastusaikaa. Kokeilussa mukana olevien koulujen päivä päättyy keskiviikkoisin viimeistään klo 14.30, jonka jälkeen oppilaat voivat siirtyä harrastukseen tai kerhoon. Perusopetusopetuksen alueista mukana kokeilussa ovat kokonaan perusopetuksen alueet 1, 2, 3, 5 sekä osittain alue 4 ja ruotsinkieliset koulut. Koulut ovat itse voineet päättää, osallistuvatko kokeiluun. Myös yksityiset sopimuskoulut ovat osittain mukana kokeilussa.

Yhteinen harrastusaika -kokeilun tavoitteena on parantaa lasten ja nuorten harrastusmahdollisuuksia niin, että jokaisella on jokin harrastus. Tavoitteena on myös, että hyvinvointi ja oppimistulokset paranevat. Perheiden arki helpottuu ja ajankäytöstä tulee toimivampi, kun yhtenä päivänä viikossa harrastusmahdollisuus on jo iltapäivällä. Kokeilu edistää lasten ja nuorten hyvinvointia ja tasapuolisen harrastamisen mahdollisuudet toteutuvat paremmin. Jokaisella lapsella ja nuorella on hyvä olla harrastus, jotta vapaa-ajasta tulee merkityksellistä ja mielekästä.

Yhteisellä harrastusajalla on mahdollisuus lisätä erilaisia harrastusmahdollisuuksia sekä kerhotoimintaa oppilaille koulupäivän yhteyteen. Kevään 2019 aikana valmistellaan eri toimijoiden kanssa harrastusmahdollisuuksien edistämistä. Yhteistyötä tehdään kulttuuri ja vapaa-aika toimialan kanssa lisäämällä harrastusmahdollisuuksia. Pääkaupunkiseudun urheiluakatemia Urhean kanssa mahdollistetaan kilpaurheilussa mukana oleville oppilaille iltapäiväharjoitus, jolloin ilta-aika jää harrastuksesta vapaaksi. Koulujen tilat ovat harrastusten ja kerhojen käytössä. Yhteinen harrastusaika on käytössä myös Espoossa ja Vantaalla luokka-asteilla 7.–9., mikä mahdollistaa esimerkiksi kuntarajat ylittävien joukkueiden harjoitukset.

Yhteinen harrastusaika tukee kaupunkistrategian Mukana-ohjelman tavoitteita eriarvoisuuden vähentämiseksi ja nuorten syrjäytymishaasteen ratkaisemiseksi. Se tukee myös kaupunkistrategian Liikkumisohjelman tavoitetta: Lasten ja nuorten terveys, fyysinen toimintakyky ja oppimisvalmiudet turvataan riittävällä liikunnallisuudella. Kokeilu edistää koulujen, kotien ja harrastustoimijoiden yhteistyötä.

Yhteistä harrastusaikaa on valmisteltu rehtoreiden kuukausikokouksissa lukuvuoden aikana, jotta harrastusaikaan liittyvien käytännön järjestelyjen suunnittelu on voitu aloittaa ajoissa. Kouluissa yhteisestä harrastusajasta ja siihen liittyvistä järjestelyistä on keskusteltu työyhteisöissä.

Lapsivaikutusten arviointi

Helsingin yhteisellä harrastusajalla on merkittäviä lapsivaikutuksia. Yhteinen harrastusaika mahdollistaa tasa-arvoisemmat harrastusmahdollisuudet lapsille ja nuorille. Yhteisellä harrastusajalla voidaan ehkäistä syrjäytymistä, kun kaikille lapsille ja nuorille voidaan tarjota monipuolista harrastus- ja kerhotoimintaa koulussa tai koulun läheisyydessä.

Stäng

Detta beslut publicerades 25.03.2019

MUUTOKSENHAKUKIELTO

Tähän päätökseen ei saa hakea muutosta, koska päätös koskee asian valmistelua tai täytäntöönpanoa.

Sovellettava lainkohta: Kuntalaki 136 §

Stäng

Föredragande

perusopetusjohtaja
Outi Salo

Mer information fås av

Kimmo Mustonen, aluepäällikkö, puhelin: 09 310 23148

kimmo.mustonen@hel.fi

Sara Törmänen, suunnittelija, puhelin: 09 310 86210

sara.tormanen@hel.fi