Hankinta, Fiksu Assa -hankkeen innovaatiokilpailun fasilitointi, kaupunginkanslia

HEL 2019-002802
Ärendet har nyare handläggningar
§ 25

Hankinta, Fiksu Assa -hankkeen innovaatiokilpailun fasilitointi, kaupunginkanslia

Näringslivsdirektör

Päätös

Elinkeinojohtaja päätti hyväksyä Gaia Consulting Oy:n tarjouksen koskien ”Fiksu Assa - Asemanseudut uusien vähähiilisten liiketoimintakonseptien kehitysalustana” -hankkeen innovaatiokilpailun fasilitointia. Hankinnan kohteena on Fiksu Assa- hankkeen Helsingin kaupungin ja Helsingin seudun ympäristöpalveluiden (HSY) rahoittaman innovaatiokilpailun toteutus.

Hankinnan kokonaisarvo on 36 000,00 euroa (+alv 24%). Kyseessä on kansallisen kynnysarvon alle jäävä pienhankinta, johon ei sovelleta hankintalakia.

Palveluhankintaan liittyvät kustannukset maksetaan talousarvion kohdalta 1 50 04 keskitetty hanketoiminta, kaupunginkanslian käytettäväksi, Projektinumero 1098057002 (Fiksu Assa ostopalvelut).

Päätöksen perustelut

Fiksu Assa - Asemanseudut uusien vähähiilisten liiketoimintakonseptien kehitysalustana –hankkeen (jäljempänä ”Fiksu Assa” -hanke) päätavoitteena on ottaa käyttöön asemanseutujen potentiaali vähähiilisten uusien liiketoimintojen kehitysalustana, kehittää ja kiihdyttää vähähiilistä, skaalautuvaa ja kansainvälistä potentiaalia omaavaa uutta liiketoimintaa sekä tunnistaa sellaisia uusia palvelutarpeita, jotka pohjautuvat nimenomaan asemanseutuihin liittyvien mahdollisuuksien ja haasteiden ratkaisemiseen (esimerkiksi vähähiiliset matkaketjut, turvallisuus).

Hankkeessa tuodaan yhteen Helsingin, Espoon, Vantaan, Hämeenlinnan ja Riihimäen asemanseutujen kehitystarpeet ja näkökulmat. Yhteiskehittämisen kautta otetaan asemanseudut fokukseen asemien, ihmisten elämäntapojen ja esimerkiksi kestävän liikkumisen kehittämiseksi. Hankkeessa hyödynnetään asemaseutuja täysin uudentyyppisten vähähiilisyyttä ja asemien älykästä toimintaa kehittävien uusien liiketoimintakonseptien kehittämisessä.

Osana Fiksu Assa –hanketta toteutetaan innovaatiokilpailu, jonka toteutukseen kuuluu:

1. Kartoittaa hankealueen (Malmin asema ja asemanseudut yleisesti) toimijoiden nykyiset tarpeet ja suunnitella tarpeiden pohjalta innovaatiokilpailu yhdessä kaupungin kanssa
2. Järjestää ja fasilitoida innovaatiokilpailu
3. Mentoroida ja ohjata innovaatiokilpailuun osallistuvia yrityksiä ja henkilöitä sekä varmistaa, että osallistujien alustavat ideat ja ratkaisut täyttävät kilpailun ehdot ja ovat toteuttamiskelpoisia.
4. Osallistua innovaatiokilpailuun jätettyjen ehdotusten arviointiin ja toteuttamiskelpoisten kilpailuehdotusten valintaan mahdollista myöhempää jatkokehittelyä (ns. pilotointivaihe) varten.
5. Tukea ja edistää mahdollisten pilottihankkeiden operatiivista toteutusta ja onnistumista palvelumuotoilulla ja viestinnällä.

Hankinnan kohteena on saada toteuttaja Fiksu Assa- hankkeen Helsingin kaupungin ja Helsingin seudun ympäristöpalveluiden (HSY) rahoittamalle innovaatiokilpailulle.

Tarjouspyyntö (liite 1) lähetettiin sähköpostitse 8.2.2019 kuudelle palveluntarjoajalle. Määräaika tarjousten jättämiselle päättyi 25.2.2019 klo 17, johon mennessä vastaanotettiin sähköpostitse neljä tarjousta:

- Gaia Consulting Oy
- Demos Helsinki Oy
- Palmu-Solita Oy
- Industryhack Oy

Tarjouksen valintaperusteet kuvattiin tarjouspyynnössä ja päätös perustuu vertailuun, jossa on huomioitu seuraavat kriteerit ja niiden painoarvot:

- Kokonaiskustannus (40 %)  
- Esitetyn projektikuvauksen tai lähestymistapaehdotuksen sopivuus tilaajan tarpeeseen nähden (40 %)
- Osaaminen, työesimerkit ja referenssit (20%)

Helsingin kaupunginkanslian asiantuntijat elinkeino-osastolta ja asiantuntijat HSY:ltä pisteyttivät kukin saadut tarjoukset. Lopullinen kokonaispisteytys tehtiin siten, että asiantuntijoiden antamista osapisteistä laskettiin keskiarvot, joiden summat muodostivat tarjousten kokonaispisteet.

Pisteytyksen perusteella selkeäksi voittajaksi tarjouskilpailussa osoittautui Gaia Consulting Oy. Gaian tarjous oli hinnaltaan selkeästi halvin. Referenssien vertailun perusteella vahvimmat olivat Gaia ja Demos, mutta Gaian projektikuvaus sai suurimmat pisteet. Tarkemmat perustelut löytyvät päätöspöytäkirjasta (liite 1).

Tarjousten yksityiskohtainen pisteytystaulukko perusteluineen on päätöksen liitteenä (liite 2).

Sitova sopimus sopijapuolten välillä syntyy myöhemmin erikseen allekirjoitettavalla hankintasopimuksella.

Detta beslut publicerades 18.03.2019

MUUTOKSENHAKU HANKINTAPÄÄTÖKSEEN

Tähän päätökseen tyytymätön asianosainen voi hakea päätökseen muutosta tekemällä hankintaoikaisuvaatimuksen tai kuntalain mukaisen oikaisuvaatimuksen taikka molemmat.

OHJEET HANKINTAOIKAISUVAATIMUKSEN TEKEMISEKSI
Oikaisuvaatimusaika

Asianosaisen on esitettävä vaatimus 14 päivän kuluessa siitä, kun asianosainen on saanut tiedon hankintayksikön päätöksestä tai muusta ratkaisusta.

Mikäli päätös on annettu tiedoksi postitse, asianosaisen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon, jollei muuta näytetä, seitsemän päivän kuluttua kirjeen lähettämisestä.

Mikäli päätös on annettu tiedoksi sähköisenä viestinä, asianosaisen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon, jollei muuta näytetä, kolmen päivän kuluttua viestin lähettämisestä.

Tiedoksiantopäivää ei lueta oikaisuvaatimusaikaan. Oikaisuvaatimuksen on saavuttava Helsingin kaupungin kirjaamoon viimeistään määräajan viimeisenä päivänä ennen kirjaamon aukioloajan päättymistä.

Jos määräajan viimeinen päivä on pyhäpäivä, itsenäisyyspäivä, vapunpäivä, joulu- tai juhannusaatto tai arkilauantai, saa oikaisuvaatimuksen tehdä ensimmäisenä arkipäivänä sen jälkeen.

Oikaisuvaatimusviranomainen

Viranomainen, jolta hankintaoikaisua vaaditaan, on Helsingin kaupunginhallitus.

Oikaisuvaatimusviranomaisen asiointiosoite on seuraava:

Sähköpostiosoite:
Postiosoite:
PL 10
 
00099 HELSINGIN KAUPUNKI
Faksinumero:
(09) 655 783
Käyntiosoite:
Pohjoisesplanadi 11-13
Puhelinnumero:
(09) 310 13700

Kirjaamon aukioloaika on maanantaista perjantaihin klo 08.15–16.00.

Oikaisuvaatimuksen muoto ja sisältö

Hankintaoikaisuvaatimus pannaan vireille kirjallisesti ilmoittamalla

  • hankintayksikön päätös tai muu ratkaisu, johon hankintaoikaisuvaatimus kohdistuu
  • miten päätöstä tai muuta ratkaisua halutaan oikaistavaksi
  • millä perusteella päätöstä tai muuta ratkaisua halutaan oikaistavaksi.

Sähköinen asiakirja täyttää vaatimuksen kirjallisesta muodosta.

Oikaisuvaatimuksessa on mainittava oikaisua vaativan nimi sekä tarvittavat yhteystiedot asian hoitamiseksi. Jos oikaisua vaativan puhevaltaa käyttää hänen laillinen edustajansa tai asiamiehensä tai jos oikaisuvaatimuksen laatijana on joku muu henkilö, oikaisuvaatimuksessa on ilmoitettava myös tämän nimi sekä tarvittavat yhteystiedot.

Pöytäkirja

Päätöstä koskevia pöytäkirjan otteita ja liitteitä lähetetään pyynnöstä. Asiakirjoja voi tilata Helsingin kaupungin kirjaamosta.

OHJEET KUNTALAIN MUKAISEN OIKAISUVAATIMUKSEN TEKEMISEKSI

Tähän päätökseen tyytymätön voi tehdä kirjallisen oikaisuvaatimuksen. Päätökseen ei saa hakea muutosta valittamalla tuomioistuimeen.

Oikaisuvaatimusoikeus

Oikaisuvaatimuksen saa tehdä

  • se, johon päätös on kohdistettu tai jonka oikeuteen, velvollisuuteen tai etuun päätös välittömästi vaikuttaa (asianosainen)
  • kunnan jäsen.
Oikaisuvaatimusaika

Oikaisuvaatimus on tehtävä 14 päivän kuluessa päätöksen tiedoksisaannista.

Oikaisuvaatimuksen on saavuttava Helsingin kaupungin kirjaamoon viimeistään määräajan viimeisenä päivänä ennen kirjaamon aukioloajan päättymistä.

Mikäli päätös on annettu tiedoksi postitse, asianosaisen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon, jollei muuta näytetä, seitsemän päivän kuluttua kirjeen lähettämisestä. Kunnan jäsenen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon, kun pöytäkirja on asetettu yleisesti nähtäväksi.

Mikäli päätös on annettu tiedoksi sähköisenä viestinä, asianosaisen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon, jollei muuta näytetä, kolmen päivän kuluttua viestin lähettämisestä.

Tiedoksisaantipäivää ei lueta oikaisuvaatimusaikaan. Jos oikaisuvaatimusajan viimeinen päivä on pyhäpäivä, itsenäisyyspäivä, vapunpäivä, joulu- tai juhannusaatto, tai arkilauantai, saa oikaisuvaatimuksen tehdä ensimmäisenä arkipäivänä sen jälkeen.

Oikaisuvaatimusviranomainen

Viranomainen, jolle oikaisuvaatimus tehdään, on Helsingin kaupunginhallitus.

Oikaisuvaatimusviranomaisen asiointiosoite on seuraava:

Sähköpostiosoite:
Postiosoite:
PL 10
 
00099 HELSINGIN KAUPUNKI
Faksinumero:
(09) 655 783
Käyntiosoite:
Pohjoisesplanadi 11-13
Puhelinnumero:
(09) 310 13700

Kirjaamon aukioloaika on maanantaista perjantaihin klo 08.15–16.00.

Oikaisuvaatimuksen muoto ja sisältö

Oikaisuvaatimus on tehtävä kirjallisena. Myös sähköinen asiakirja täyttää vaatimuksen kirjallisesta muodosta.

Oikaisuvaatimuksessa on ilmoitettava

  • päätös, johon oikaisuvaatimus kohdistuu
  • miten päätöstä halutaan oikaistavaksi
  • millä perusteella päätöstä halutaan oikaistavaksi.

Oikaisuvaatimuksessa on ilmoitettava muutoksenhakijan nimi ja kotikunta. Jos muutoksenhakijan puhevaltaa käyttää hänen laillinen edustajansa tai asiamies, oikaisuvaatimuksessa on ilmoitettava myös tämän nimi ja kotikunta.

Oikaisuvaatimuksessa on lisäksi ilmoitettava postiosoite ja puhelinnumero, joihin asiaa koskevat ilmoitukset muutoksenhakijalle voidaan toimittaa.

Oikaisuvaatimus on muutoksenhakijan, hänen laillisen edustajansa tai asiamiehen allekirjoitettava. Sähköistä asiakirjaa ei tarvitse täydentää allekirjoituksella, jos asiakirjassa on tiedot lähettäjästä eikä asiakirjan alkuperäisyyttä tai eheyttä ole syytä epäillä.

Oikaisuvaatimukseen on liitettävä asiakirjat, joihin muutoksenhakija haluaa vedota vaatimuksensa tueksi, jollei niitä ole jo aikaisemmin toimitettu viranomaiselle.

Pöytäkirja

Päätöstä koskevia pöytäkirjan otteita ja liitteitä lähetetään pyynnöstä. Asiakirjoja voi tilata Helsingin kaupungin kirjaamosta.

Stäng

Mer information fås av

Laura Yrjänä, erityisasiantuntija, puhelin: 09 310 36216

laura.yrjana@hel.fi

Beslutsfattare

Marja-Leena Rinkineva
elinkeinojohtaja
Ulla Tapaninen
yksikön päällikkö