Hankesuunnitelma, Paviljonkipäiväkoti Kalasatama
Arielinkatu 6, paviljonkipäiväkoti Kalasatama, hankesuunnitelman hyväksyminen
Päätös
Kaupunkiympäristölautakunnan rakennusten ja yleisten alueiden jaosto päätti hyväksyä osoitteeseen Arielinkatu 6 toteutettavan paviljonkipäiväkoti Kalasataman 25.3.2019 päivätyn hankesuunnitelman siten, että hankkeen enimmäislaajuus on 1 200 brm² ja hankkeen enimmäishinta on arvonlisäverottomana 2 013 000 euroa tammikuun 2019 kustannustasossa sisältäen investointikustannuksia 663 000 euroa (alv. 0 %).
Päätös tehtiin ehdolla, että kasvatus- ja koulutuslautakunta antaa hankesuunnitelmasta puoltavan lausunnon.
Päätös on ehdotuksen mukainen.
Kallion peruspiirin Kalasataman osa-alueen 1-6 vuotiaiden lasten määrä lisääntyy vuoteen 2022 mennessä noin 600 lapsella. Tällä hetkellä alueen päiväkodit ovat täynnä ja seuraavat kunnalliset päiväkodit saadaan käyttöön vasta vuosina 2022 - 2023.
Toteutettavassa paviljonkipäiväkoti Kalasatamassa on 120 tilapaikkaa. Koska tarve alueella edelleen kasvaa, myös muita lisätilavaihtoehtoja selvitetään.
Lisätilat hankitaan vuokraamalla tarvittava määrä siirtokelpoista paviljonkitilaa.
Lisätilaksi suunniteltu tilapäinen paviljonkipäiväkoti vuokrataan 60 kuukauden ajaksi.
Lausunnot
Rakennukset ja yleiset alueet- palvelukokonaisuus on pyytänyt hankesuunnitelmasta lausunnon kasvatus- ja koulutuslautakunnalta.
Hankkeen laajuus
Hankkeen laajuus on 1 200 brm², 1 110 htm².
Kustannukset
Kustannusarvion 2.3.2019 mukaan hankkeen kokonaiskustannus arvonlisäverottomana on yhteensä 2 013 000 euroa kustannustasossa 1/2019 (RI 103,9; THI 188,6).
Kokonaiskustannuksen sisältämä hankkeen vuokrakustannus suunnitellun 60 kuukauden ajalle on arvonlisäverottomana 1 350 000 euroa.
Kokonaiskustannus sisältää investointikustannuksia yhteensä 663 000 euroa. Investointikustannuksiin sisältyvät rakennuttamis- ja suunnittelukustannukset, maanrakennustyöt, tontin ulkopuoliset kaivutyöt, rakennuttajan erillishankinnat sekä lisä- ja muutostyövaraus.
Tilakustannus käyttäjälle
Hankkeen arvioitu tilakustannus on määritelty tilahankkeiden käsittelyohjeiden (Khs 14.12.2015) mukaan.
Arvioitu tilakustannus käyttäjälle on yhteensä 36,13 euroa/htm²/kk,
40 108 euroa/kk. Tästä siirtokelpoisen rakennuksen sisäänvuokra on 20,27 euroa/htm²/kk, perustamiskustannusten perusteella laskettu lisävuokra 10,73 euroa/htm²/kk ja ylläpitovuokra 5,13 euroa/htm²/kk. Vuokran perusteena on 1 110 htm². Vuokra-aika on 60 kuukautta, joten tilakustannus on yhteensä 2 406 480 euroa.
Hankkeen rahoitus
Kaupunginvaltuuston 28.11.2018 hyväksymässä talousarviossa vuodelle 2019 hanke sisältyy vuosina 2019 - 2021 toteutettaviksi suunniteltuihin vuokra- ja osakekohteisiin.
Rakennuksen sisäänvuokra maksetaan käyttötalousmäärärahoista.
Hankkeen rakennuttamiskustannukset ja maanrakennustyöt rahoitetaan talousarvion talonrakennushankkeiden rakentamisohjelman alakohdalle 8020206 osoitetuista kohdentamattomista korjausmäärärahoista.
Hankkeen toteutus ja aikataulu
Hankkeen toteutusvastuu on kaupunkiympäristötoimialan rakennukset ja yleiset alueet- palvelukokonaisuudella. Rakennuksen ylläpidosta vastaa kaupunkiympäristötoimialan ylläpitopalvelu.
Hanke on tavoitteena toteuttaa siten, että tilat ovat käytettävissä elokuussa 2019.
Detta beslut publicerades 09.04.2019
OHJEET OIKAISUVAATIMUKSEN TEKEMISEKSI
Tähän päätökseen tyytymätön voi tehdä kirjallisen oikaisuvaatimuksen. Päätökseen ei saa hakea muutosta valittamalla tuomioistuimeen.
Oikaisuvaatimusoikeus
Oikaisuvaatimuksen saa tehdä
- se, johon päätös on kohdistettu tai jonka oikeuteen, velvollisuuteen tai etuun päätös välittömästi vaikuttaa (asianosainen)
- kunnan jäsen.
Oikaisuvaatimusaika
Oikaisuvaatimus on tehtävä 14 päivän kuluessa päätöksen tiedoksisaannista.
Oikaisuvaatimuksen on saavuttava Helsingin kaupungin kirjaamoon määräajan viimeisenä päivänä ennen kirjaamon aukioloajan päättymistä.
Mikäli päätös on annettu tiedoksi postitse, asianosaisen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon, jollei muuta näytetä, seitsemän päivän kuluttua kirjeen lähettämisestä. Kunnan jäsenen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon seitsemän päivän kuluttua siitä, kun pöytäkirja on nähtävänä yleisessä tietoverkossa.
Mikäli päätös on annettu tiedoksi sähköisenä viestinä, asianosaisen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon, jollei muuta näytetä, kolmen päivän kuluttua viestin lähettämisestä.
Tiedoksisaantipäivää ei lueta oikaisuvaatimusaikaan. Jos oikaisuvaatimusajan viimeinen päivä on pyhäpäivä, itsenäisyyspäivä, vapunpäivä, joulu- tai juhannusaatto tai arkilauantai, saa oikaisuvaatimuksen tehdä ensimmäisenä arkipäivänä sen jälkeen.
Oikaisuvaatimusviranomainen
Viranomainen, jolle oikaisuvaatimus tehdään, on Helsingin kaupungin kaupunkiympäristölautakunta.
Oikaisuvaatimusviranomaisen asiointiosoite on seuraava:
Sähköpostiosoite: | |
Postiosoite: | PL 10 |
00099 HELSINGIN KAUPUNKI | |
Faksinumero: | (09) 655 783 |
Käyntiosoite: | Pohjoisesplanadi 11-13 |
Puhelinnumero: | (09) 310 13700 (Yleishallinto) |
Kirjaamon aukioloaika on maanantaista perjantaihin klo 08.15–16.00.
Oikaisuvaatimuksen muoto ja sisältö
Oikaisuvaatimus on tehtävä kirjallisena. Myös sähköinen asiakirja täyttää vaatimuksen kirjallisesta muodosta.
Oikaisuvaatimuksessa on ilmoitettava
- päätös, johon oikaisuvaatimus kohdistuu
- miten päätöstä halutaan oikaistavaksi
- millä perusteella päätöstä halutaan oikaistavaksi
- oikaisuvaatimuksen tekijä
- millä perusteella oikaisuvaatimuksen tekijä on oikeutettu tekemään vaatimuksen
- oikaisuvaatimuksen tekijän yhteystiedot
Pöytäkirja
Päätöstä koskevia pöytäkirjan otteita ja liitteitä lähetetään pyynnöstä. Asiakirjoja voi tilata Helsingin kaupungin kirjaamosta.
Föredragande
Mer information fås av
Juha Aaltonen, projektiarkkitehti, puhelin: 09 310 21008