Helsingin kaupungin ympäristönsuojelun valvontasuunnitelman ja -ohjelman toteutuminen 2018

HEL 2019-003149
Ärendet har nyare handläggningar
Ärende 6. / 71 §

Helsingin kaupungin ympäristönsuojelun valvontasuunnitelman ja -ohjelman toteutuminen 2018

Miljö- och tillståndssektionen

Päätös

Kaupunkiympäristölautakunnan ympäristö- ja lupajaosto päätti merkitä tiedoksi seuraavan selvityksen Helsingin kaupungin ympäristönsuojelun valvontasuunnitelman ja -ohjelman toteutumisesta vuonna 2018.

Ympäristönsuojelun valvonnasta säädetään ympäristönsuojelulain (527/2014) 18 luvussa ja valvontasuunnitelman sisällöstä ja toiminnan määräaikaistarkastuksista ympäristönsuojeluasetuksen (713/2014) 5 luvussa. Lisäksi valvontaviranomaisen on jätelain (646/2011) 124 §:n nojalla määräajoin asianmukaisesti tarkastettava mm. laitokset ja toiminnot, joissa syntyy vaarallista jätettä, joissa toteutetaan jätteen kansainvälisiä siirtoja ja joissa harjoitetaan jätteen ammattimaista keräystä. Myös vesilain ja vesihuoltolain mukaisten asioiden käsittely edellyttää tarkastuksia.

Ympäristö- ja lupajaosto päätti 14.12.2017 hyväksyä vuodelle 2018 säännöllistä tarkastustoimintaa varten Helsingin kaupungin ympäristönsuojelun valvontasuunnitelman ja -ohjelman, jotka kattavat ympäristönsuojelulain, jätelain, vesihuoltolain ja vesilain mukaiset suunnitelmalliset tarkastukset. Valvontaohjelma koskee ympäristöluvanvaraisia ja rekisteröitäviä kohteita ja valvontasuunnitelma muita valvontakohteita. Vuoden 2018 valvontaohjelmaan kuuluvat tarkastettavat kohteet määriteltiin riskiperusteisesti ja ne on yksilöity valvontaohjelmassa. Käytännössä tarkastettaviksi valikoituivat sellaiset kohteet, joiden edellisestä tarkastuksesta on kulunut kohteen valvontaluokan mukainen aika. Valvontasuunnitelma on laadittu vuodesta 2007 alkaen.

Valvontasuunnitelman ja-ohjelman tavoitteena on kehittää ja tehostaa toimintaa suuntaamalla valvontaa ympäristövaikutuksiltaan merkittäviin toimintoihin toiminnan riskialttiuden mukaan. Riskialttiutta on arvioitu esimerkiksi toiminnasta aiheutuvien päästöjen, toiminnassa käsiteltävien vaarallisten kemikaalien määrien, jätteiden määrien ja niiden vaarallisuuden, toiminnassa todettujen puutteiden, pilaantumisen todennäköisyyden ja ympäristön herkkyyden avulla.

Valvontaohjelman mukaiset tarkastuskohteet ovat pääsääntöisesti pysyviä kohteita. Ympäristölupaa edellyttävä kivenmurskaamo voi olla myös tilapäiseksi katsottavaa toimintaa. Valvontasuunnitelmatarkastuksia tehdään sekä pysyviin kohteisiin että tilapäisiin kohteisiin. Tilapäisiä kohteita ovat erilaiset erityisen häiritsevää melua aiheuttavat maa- ja talonrakennustyömaat, tilapäiset tapahtumat ja kohteet, joissa puhdistetaan pilaantunutta maaperää.

Valvontasuunnitelmaan sisältyviä pysyviä kohteita tarkastetaan tyypillisesti keskimäärin noin viiden vuoden välein, ellei kohdetta ole erityisestä syystä tarvetta tarkastaa useammin, esimerkiksi toimenpidepyynnön vuoksi. Pilaantuneen maaperän puhdistamiseen liittyvien kohteiden tarkastustarve arvioitiin tapauskohtaisesti. Tarkastustiheyteen vaikuttivat muun muassa kunnostuskohteen ympäristön herkkyys, maaperässä ilmenneiden haitta-aineiden kulkeutumisominaisuudet, sään vaikutus työhön ja tiedonvälitystarve.

Tilapäistä erityisen häiritsevää melua aiheuttavien kohteiden ja muidenkin tilapäisten kohteiden tarkastukset pyrittiin ajoittamaan toiminnan alkuvaiheeseen. Melun lisäksi kohteiden tarkastuksissa kiinnitettiin huomiota pölyhaittojen torjuntaan ympäristönsuojelumääräysten mukaisesti.

Rakentamistoiminnan valvontaa kiinnitettiin erityistä huomiota. Vuonna 2018 jatkettiin projektia, jossa isoihin aluerakentamiskohteisiin (Jätkäsaari, Kalasatama, Tripla, Kuninkaantammi, Kruunuvuorenranta) tehtiin tarkastuksia säännöllisesti ilman, että kohteista tuli ympäristöpalveluille haittailmoituksia. Projektista laadittiin erillinen projektisuunnitelma.

Ympäristöpalvelut järjesti alkuvuonna laajemman viranomaistapaamisen, jossa olivat mukana poliisi, tulli, Uudenmaan ELY-keskus, veroviranomainen, pelastuslaitos, rakennusvalvonta ja maaomaisuuden kehittäminen ja tontit -palvelu. Lisäksi järjestettiin mm. romuliiketoiminnan valvonta-asioihin liittyvä sidosryhmätapaaminen sekä ympäristöpalvelut- poliisi - syyttäjä –tapaaminen. Helsingin ja Tallinnan kaupunkien välinen yhteistyö ei käynnistynyt.

Ympäristönsuojelun valvontatehtävät jakaantuvat ympäristönsuojeluyksikön kolmelle eri tiimille (VILME, MAJA ja VESI). Tietojärjestelmän tietojen mukaan ympäristönsuojelulain mukaisessa suunnitelmallisessa valvonnassa tehtiin vuonna 2018 kaikkiaan 534 tarkastusta, mikä ylitti tavoitteen (480 tarkastusta). Maaperä- ja jätteet –tiimissä (MAJA) tarkastuksia tehtiin 388 (tavoite 347). Ympäristövaikutukset, ilma ja melu –tiimissä (VILME) tarkastuksia tehtiin 138 (tavoite 118). VESI –tiimissä tarkastuksia tehtiin 8 (tavoite 8). Tarkastuksia tehtiin yli tiimirajojen.

Päätös on ehdotuksen mukainen.

Stäng

Ympäristönsuojeluun liittyvän valvonnan tavoitteena on ympäristön pilaantumisen ehkäiseminen ja jo tapahtuneesta pilaantumisesta aiheutuneiden haittojen korjaaminen. Lisäksi valvonnan tavoitteena on jätteistä ja jätehuollosta aiheutuneiden haittojen ehkäiseminen ja jätteiden hyötykäytön edistäminen. Valvonnan kohteina ovat mm. ympäristönsuojelulain nojalla lupa- rekisteröinti- ja ilmoitusvelvolliset laitokset ja toiminnat, muu teollinen toiminta, rakentamisen jätehuolto sekä vesihuoltolain mukaiset valvontakohteet.

Vuonna 2014 voimaan tulleen ympäristönsuojelulain mukaan viranomaisen on alueellaan laadittava ympäristönsuojelulain mukaista kunnan ympäristönsuojeluviranomaisen vastuulla olevaa säännöllistä tarkastustoimintaa varten erillinen valvontasuunnitelma ja –ohjelma. Riskinarviointiin perustuva kohdekohtainen valvontaohjelma tuli laatia viimeistään syksyllä 2017. Vuonna 2015 tehdyn riskiarvioinnin perusteella valikoitiin vuonna 2018 tarkastettavat lupa- ja rekisteröintivelvolliset kohteet.

Valvonnan suunnittelussa on tavoitteena lisätä myös muiden kuin ympäristölupa- tai rekisteröintivelvollisten toimintojen valvonnan riskiperusteisuutta. Vuoden 2016 aikana arvioitiin muiden kuin lupa- ja rekisteröintivelvollisten kohteiden riskejä toimintatyyppikohtaisesti. Arvioinnilla oli vaikutusta vuoden 2018 valvontasuunnitelman laadintaan.

Suunnitelma keskittyy tarkastusten suunnitelmalliseen järjestämiseen. Sen piiriin ei siten kuulu esimerkiksi lupa- ja ilmoituspäätösten valmistelu, lausuntojen antaminen muille viranomaisille, toimenpidepyyntöjen käsittely tai kuntalaisten ja yritysten muu neuvonta. Suunnitelmalliset tarkastukset ovat osa onnistunutta jälkivalvontaa, joka puolestaan on ennakkovalvonnan ohella oleellinen osa valvonnan kokonaisuutta.

Stäng

Detta beslut publicerades 02.04.2019

MUUTOKSENHAKUKIELTO

Tähän päätökseen ei saa hakea muutosta, koska päätös koskee asian valmistelua tai täytäntöönpanoa.

Sovellettava lainkohta: Kuntalaki 136 §

Stäng

Föredragande

yksikön päällikkö
Päivi Kippo-Edlund

Mer information fås av

Hannu Arovaara, tiimipäällikkö, puhelin: +358 9 310 32014

hannu.arovaara@hel.fi