Helsingin kaupungin talousarvio vuodeksi 2020 ja taloussuunnitelma vuosille 2020 - 2022
- Helsingfors stadsfullmäktige 20/27.11.2019
- Helsingfors stadsfullmäktige 19/13.11.2019
- Helsingfors stadsstyrelse 38/21.10.2019
- Helsingfors stadsstyrelse 37/07.10.2019
- Direktionen för affärsverket byggtjänsten (Stara) 8/29.08.2019
- Stadsmiljönämnden 22/27.08.2019
- Nämnden för fostran och utbildning 10/27.08.2019
- Kultur- och fritidsnämnden 13/27.08.2019
- Räddningsnämnden 6/27.08.2019
- Direktionen för affärsverket ekonomiförvaltningen 4/27.08.2019
- Direktionen för trafikaffärsverket 15/22.08.2019
- Direktionen för affärsverket Palvelukeskus Helsinki 5/22.08.2019
- Direktionen för affärsverket företagshälsan 4/21.08.2019
- Stadsmiljönämnden 21/20.08.2019
- Social- och hälsovårdsnämnden 14/20.08.2019
- Kultur- och fritidsnämnden 12/20.08.2019
- Revisionsnämnden 9/20.08.2019
- Nämnden för fostran och utbildning 9/13.08.2019
- Social- och hälsovårdsnämnden 13/13.08.2019
Kaupunkiympäristölautakunnan talousarvio- ja taloussuunnitelmaehdotus vuosille 2020-2022
Päätös
Kaupunkiympäristölautakunta päätti panna asian viikoksi pöydälle.
Käsittely
Asian aikana kuultavana oli talouspäällikkö Leena Sutela. Asiantuntija poistui kuulemisensa jälkeen kokouksesta.
Pöydällepanoehdotus:
Laura Rissanen: Pyydän pöydälle seuraavaan kokoukseen talousarvio- ja taloussuunnitelmaehdotuksen sekä siihen liittyvät talousarvioaloitteet (asiakohdat 6-19).
Kaupunkiympäristölautakunta päätti yksimielisesti panna asian pöydälle.
Kaupunkiympäristölautakunta päättää hyväksyä kaupunginhallitukselle esitettäväksi kaupunkiympäristön toimialan talousarvio- ja taloussuunnitelmaehdotuksen vuosille 2020-2022.
Kaupunkiympäristön toimialan vuoden 2020 talousarvio- ja taloussuunnitelmaehdotus vuosille 2021 ja 2022 on laadittu kaupunginhallituksen 24.5.2019 antaman vuoden 2020 talousarvioehdotuksen raamin sekä talousarvio- ja taloussuunnitelmaehdotuksen 2020-2022 laatimisohjeen mukaisesti.
Kaupunkiympäristön toimialan käyttötalous sisältää talousarviokohdat:
1) Kaupunkirakenne TA-kohta 31001 (brutto)
2) Rakennukset TA-kohta 31002 (netto)
3) Asuntotuotanto TA-kohta 31003 (netto).
Lisäksi talousarvioehdotus sisältää talousarviokohdat 31004 HSL- ja HSY-kuntayhtymien maksuosuudet ja 31006 Tuki HKL liikelaitokselle.
Esitys kaupunkiympäristön toimialan vuoden 2020 talousarvioksi ja vuosien 2021−2022 taloussuunnitelmaksi on tämän esityslistan liitteenä 1.
Käyttötalous
Talousarvion laatimisohjeissa todetaan, että kaupungin vuoden 2020 talousarvion raami ja taloussuunnitelma 2020−2022 perustuu kaupunkistrategian taloustavoitteisiin ja 28.11.2018 hyväksyttyyn vuoden 2019 talousarvioon sekä ohjeellisena hyväksyttyyn taloussuunnitelmaan 2020−2021.
Raamissa 2020 kaupungin toimintamenojen kasvu on mitoitettu strategian mukaisesti asiakasmäärän kasvuun ja kustannustason nousuun vähennettynä vuotuisella -0,5 % tuottavuuden parantamisen tavoitteella. Ennusteisiin perustuen strategiatavoitteen mukaiset käyttötalouden menot voivat vuonna 2020 kasvaa 3,47 % verrattuna vuoden 2019 talousarvioon.
31001 Kaupunkirakenne
Talousarviokohdan 31001 Kaupunkirakenne toimintamenot ovat valtuustoon nähden sitovia. Kaupunkirakenteen talousarvioehdotuksen mukaiset käyttötalouden tulot ovat 471,4 milj. euroa ja käyttömenot 198,7 milj. euroa.
Talousarviokohdan menojen kokonaisraami kasvaa 6,7 milj. euroa (+3,47 %) vuoden 2019 talousarviosta, missä merkittävimmät tekijät yleisen kustannustason nousun lisäksi ovat henkilöstökustannusten kasvu, toimialan uuteen toimitaloon muuttoon liittyvät kustannukset.
Kunta-alan työehtosopimusten vuodelle 2019 sijoittuvat korotukset yhteensä 2,2 %, kilpailukykysopimuksen lomarahaleikkauksen päättyminen (+30 %), sekä palkkojen harmonisointi nostavat toimialan palkkakuluja vuonna 2020 noin 4 milj. euroa.
Uuteen toimitaloon muutto lisää talousarviovuodella 2020 ostopalvelujen menoja sekä määräaikaisesti henkilöstömenoja yhteensä noin 1,7 milj. euroa. Lisäksi vanhojen ja uusien toimitilojen päällekkäiset vuokrakustannukset ovat arviolta noin 0,7 milj. euroa.
31002 Rakennukset
Talousarviokohdan 31002 Rakennukset toimintakate on valtuustoon nähden sitova. Rakennukset talousarvioehdotuksen mukainen sitova toimintakate on 224,2 milj. euroa. Rakennusten talousarvioehdotuksessa tuloja arvioidaan toteutuvan 535,7 milj. euroa ja käyttömenoarvio on 311,5 milj. euroa.
Talousarviokohdan tulojen arvioidaan kasvavan noin 13,7 milj. euroa (+ 2,6 %) vuoden 2019 talousarviosta. Vuokratuottoja alentavat kohteiden sisäilmaongelmat, peruskorjaukset ja päätökset rakennusten myynneistä ja purkamisista.
Talousarviokohdan menojen arvioidaan kasvavan noin 28,2 milj. euroa (+ 10 %) vuoden 2019 talousarviosta, missä merkittävimmät tekijät yleisen kustannustason nousun lisäksi ovat uusista kohteista aiheutuvat lisäkustannukset, kuntotutkimukset, päästövähennysohjelma sekä vuokramenojen kasvu.
Päästövähennysohjelman toimenpiteiden toteuttaminen lisää käyttömenoja arviolta noin 1 milj. euroa.
Kohteiden lämmön ja sähkön ylläpitoindeksin mukainen nousu noin 2,6 % sekä uusista vuokrahankkeista sekä lisä- ja väistötiloista aiheutuvat kustannukset ovat arviolta noin 10 milj. euroa.
Kasvatuksen ja koulutuksen toimialan lisä- ja väistötilat sekä uudet vuokrahankkeet nostavat vuokra- ja vastikekuluja arviolta noin 17 milj. euroa.
31003 Asuntotuotanto
Talousarviokohdan 31003 Asuntotuotanto toimintakate on valtuustoon nähden sitova. Asuntotuotannon talousarvioehdotuksen mukainen sitova toimintakate on 3,4 milj. euroa. Asuntotuotannon talousarvioehdotuksessa tuloja arvioidaan toteutuvan 23,9milj. euroa ja käyttömenoarvio on 20,5 milj. euroa.
Asuntotuotannon toimintakatetavoite perustuu vuoden 2019 talousarvion yhteydessä ohjeellisena hyväksyttyyn taloussuunnitelmaan 2020.
3 10 04 HSL- ja HSY-kuntayhtymien maksuosuudet ja 3 10 06 Tuki HKL:lle esitetty liitteessä 6.
Investoinnit
Talousarvioehdotuksen investointiesitykset vuodelle 2020 perustuvat kaupunginhallituksen 6.5.2019 päättämään tekniseen raamiin.
Investointitulot
Talousarviokohdat 80150 kiinteä omaisuus ja 807 Muu pääomatalous
Vuonna 2020 on maaomaisuutta arvioitu myytävän noin 100 milj. eurolla, pääosa tuloista saadaan asuntotontteja myymällä. Rakennuksia ja osakehuoneistoja arvioidaan myytävän noin 8 milj. eurolla. Lisäksi Kiinteistö Oy Kalasataman Kympin osakkeiden myymisestä arvioidaan saatavan tuloja noin 133 milj. euroa.
Investointimenot
Talousarvioehdotuksessa esitetään kaupunkiympäristölautakunnan käyttöön määrärahaa yhteensä 396,5 milj. euroa. Määrärahaesitys on samalla tasolla kuin vuoden 2019 talousarviossa.
Talousarviokohtaan 8 01 01 Kiinteistöjen ja kiinteistöjen hallintaan oikeuttavien osakkeiden ostoihin ja lunastuksiin sekä kaavoituskorvauksiin kaupunkiympäristölautakunnan käytettäväksi esitetään talousarvioehdotuksessa 12 milj. euron määrärahaa.
Talousarviokohtaan 8 01 03 Esirakentaminen, täyttötyöt, rakentamiskelpoiseksi saattaminen sekä täydennyskorvaukset ja korvausinvestoinnit kaupunkiympäristölautakunnan käytettäväksi esitetään talousarvioehdotuksessa 30 milj. euron määrärahaa.
Talousarviokohtaan 802 Rakennukset uudis-, lisärakennus- ja korjaushankkeisiin. kaupunkiympäristölautakunnan käytettäväksi esitetään talousarvioehdotuksessa 246 milj. euron määrärahaa.
Talousarviokohtaan 803 kadut ja liikenneväylät uudisrakentamiseen, perusparannukseen sekä muihin investointeihin kaupunkiympäristölautakunnan käytettäväksi esitetään talousarvioehdotuksessa 75,6 milj. euron määrärahaa.
Talousarviokohtaan 804 puistot ja liikunta-alueet uusiin puistoihin ja puistojen peruskorjauksiin sekä pääosin liikuntapaikkojen ja ulkoilualueiden peruskorjauksiin kaupunkiympäristölautakunnan käytettäväksi esitetään talousarvioehdotuksessa 17,7 milj. euron määrärahaa.
Talousarviokohtaan 8 05 03 Irtaimen omaisuuden perushankinta kaupunkiympäristön toimialan käytettäväksi esitetään talousarvioehdotuksessa 14,3 milj. euron määrärahaa.
Talousarviokohtaan 8 06 01 Hitas-osakkeiden ostaminen kaupunkiympäristölautakunnan käytettäväksi esitetään talousarvioehdotuksessa 1 milj. euron määrärahaa.
Sitovat toiminnalliset tavoitteet
Toimialan sitovat tavoitteet kytkeytyvät kaupunkistrategiaan, kaupunkitason strategiamittareihin, kaupunkitasoisiin hankkeisiin ja yhteissuunnittelun teemoihin seuraavasti:
Asuntotuotannon edellytysten turvaaminen ja edistäminen:
- Kaavoitetaan vähintään 700 000 k-m2 pääosin raideliikenteen palvelualueelle, josta täydennysrakentamis-ta vähintään 40 %.
- Rakennusoikeutta luovutetaan vähintään 400 000 k-m2..
- Asuntotuotanto vähintään 1500 asuntoa.
- Asuntotuotanto-ohjelman ja katuinvestointiohjelman yhteensovittaminen; ATO-mittarin tavoitetaso 360.
Ekologisesti kestävän kehityksen turvaaminen:
- Kaikille Hiilineutraali Helsinki 2035 -ohjelman toimenpiteille määritellään mittarit ja niiden tavoitetasot.
- Jalankulku-, pyöräily- ja joukkoliikennematkojen yhteenlaskettu osuus kaikista matkoista kasvaa.
-Valmistellaan A-energiatehokkuusluokka- vaatimuksen sisällyttäminen asuinkerrostalotonttien varaus- ja luovutusehtoihin.
- Kaikkien kaupungin hallinnoimien vuonna 2020 alkavien uudisrakennushankkeiden suunnittelussa on E-luku 20% kansallisia rakentamismääräyksiä pienempi (toimitilat ja palvelurakennukset).
- Kaikkien vuonna 2020 alkavien kaupungin hallinnoimien korjausrakennushankkeiden suunnittelu energia-tehokkuuden osalta siten, että rakennuksen energiantarve on enintään 80 % kyseisen rakennusluokan energiankulutusta koskevista vaatimuksista (ympäristöministeriön asetus 4/13)
- Kaikkien kaupungin hallinnoimien vuonna 2020 alkavien hankkeiden rakennukset suunnitellaan A-energialuokkatason mukaisiksi (uudisrakentaminen, asuinkerrostalot).
- Helsingin katu- ja puistorakentamisessa muodostuvista maa-aineksista vähintään 80 % hyötykäytetään.
Asiakaskokemuksen parantaminen:
- Ulkoilmatapahtumien tapahtuma-aluevuokrauksen läpimenoaika (mediaani viisi arkipäivää).
- Asiakaspalautteeseen vastaaminen tavoiteajassa (viisi arkipäivää).
Tilojen ja alueiden monipuolinen ja tehokas käyttö:
- Tyhjien tilojen osuus enintään 4 %.
Muu toiminnalliset tavoitteet
Toimialan muut toiminnalliset tavoitteet ovat sitovia toiminnallisia tavoitteita täydentäviä tavoitteita, jotka tukevat kaupunkistrategian tavoitteiden toteutumista.
Muut toiminnalliset tavoitteet on esitetty liitteessä 1.
Määrälliset tavoitteet ja yksikkökustannukset
Suoritteet ja tunnusluvut talousarviokohdittain on esitetty liitteissä 3,4 ja 5.
Yksikkökustannusten kehitys on esitetty liitteessä 14.
Talousarvioehdotukseen sisältymättömät tarpeet
Lautakunta toteaa, että kaupungin talousarvioraamin (käyttömenot +3,47%) pohjalta laadittu talousarvioesitys ei mahdollista kaikkien toimintaympäristössä tapahtuneiden muutosten ja tarpeiden toteuttamista ja esittää näihin kohdistettavaksi lisärahoitusta. Talousarvioehdotukseen sisältymättömät tarpeet on koottu aiheittain seuraavasti ja tarkempi erittely on tämän esityksen liitteenä 16.
Kokonaisvastuuhoidon laajeneminen
- Tulot +0,6 milj. euroa.
- Käyttömenot +0,6 milj. euroa.
Kurtturuusun (vieraslajin) hävittäminen
- Laki voimaan 1.6.2019.
- Käyttömeno +0,6 milj. euroa.
Päästövähennysohjelman toteuttaminen
- Päästövähennysohjelman syksyllä 2019 tarkentuvien toimenpiteiden aiheuttamat kustannukset, joiden vaikutus rakennukset talousarviokohdan investointeihin tai käyttömenoihin.
Lisähenkilöstöresurssit
- Liikennejärjestelmän kehittämiseen, elintarvikevalvonnan, HNH 2035-ohjelman täytäntöönpanon, rakennusvalvonnan, web-asioinnin sekä talous- ja henkilöstöhallinnon tehtäviin.
- Käyttömenot +0,9 milj. euroa.
Toimialan digitalisaatio-ohjelman toteuttaminen sekä muut hankkeet
- Investointimenot +4 milj. euroa.
Kasvatus- ja koulutuslautakunta 13.08.2019 § 231
13.08.2019 Pöydälle
Detta beslut publicerades 23.08.2019
MUUTOKSENHAKUKIELTO
Tähän päätökseen ei saa hakea muutosta, koska päätös koskee asian valmistelua tai täytäntöönpanoa.
Sovellettava lainkohta: Kuntalaki 136 §
Föredragande
Mer information fås av
Pekka Tirkkonen, suunnittelupäällikkö, puhelin: 09 310 36637