Hankinta, fysioterapian laitteet, välineet ja tarvikkeet, sosiaali- ja terveystoimiala
Päätös fysioterapian laitteiden, välineiden ja tarvikkeiden hankinnan keskeyttämisestä ryhmän 39 osalta
Päätös
Sosiaali- ja terveystoimialan toimialajohtaja päätti keskeyttää fysioterapian laitteiden, välineiden ja tarvikkeiden hankinnan ryhmän 39 (Hoitopöydät) osalta tarjouspyynnössä havaittujen virheellisten vaatimusten johdosta. Päätös hankinnan keskeyttämisestä perustuu todelliseen ja perusteltuun syyhyn, sillä tarjouspyynnössä olleen virheen vuoksi hankintayksikkö ei voinut saada ryhmään 39 sellaisia tarjouksia, jotka olisivat täyttäneet tarjouspyynnön vaatimukset.
Hankintayksikkö tulee kilpailuttamaan hankinnan ryhmän 39 osalta uudelleen korjatulla tarjouspyynnöllä.
Päätöksen perustelut
Hankinnan taustaa
Hankinnan kohteena ovat fysioterapian laitteet, välineet ja tarvikkeet, joita Helsingin kaupunki hankkii omaa toimintaansa varten.
Hankinnasta jätettiin hankintailmoitus (2019-009968) HILMA-ilmoituspalveluun (www.hankintailmoitukset.fi) 6.5.2019 ja korjausilmoitus 23.5.2019.
Tarjouskilpailu
Hankinnasta järjestettiin tarjouskilpailu hankintalain (1397/2016) mukaisella avoimella menettelyllä.
Tarjouspyynnössä määriteltiin hankittavien tuotteiden vähimmäisvaatimukset sekä tarjoajille asetetut soveltuvuusvaatimukset. Lisäksi tarjouspyynnön liitteenä oli sopimusluonnos.
Osatarjoukset kohderyhmittäin hyväksyttiin, eli tarjoaja saattoi antaa tarjouksen vaikka vain yhteen kohderyhmään. Osatarjouksia kohderyhmän sisällä ei hyväksytty.
Tarjouspyyntö julkaistiin osoitteessa www.hankintailmoitukset.fi 6.5.2019. Määräajassa 20.5.2019 saapuneisiin lisätietokysymyksiin vastattiin 27.5.2019.
Tarjoukset tuli jättää 10.6.2019 mennessä. Määräaikaan mennessä tarjouksen jätti kahdeksan (8) tarjoajaa.
Tarjousten tarkastaminen
Tarjousten saapumisen jälkeen hankintayksikkö tarkasti tarjoajien soveltuvuuden. Kaikki tarjoajat täyttivät asetetut soveltuvuusvaatimukset. Myös harmaan talouden torjuntaan liittyvät selvitykset ja hankintalain mukaiset pakolliset poissulkemisperusteet tarkastettiin tarjouspyynnössä kerrotulla tavalla.
Hankintayksikkö ja ydintoimintojen asiantuntijat tarkastivat tarjousten tarjouspyynnönmukaisuuden. Kokonaisuudessaan kaikkien tarjousten katsottiin täyttävän tarjouksille asetetut vaatimukset. Joitakin yksittäisiä tarjottuja tuotteita hylättiin, sillä ne eivät täyttäneet kaikkia tarjouspyynnössä asetettuja vaatimuksia. Jos yksikin tuote kohderyhmässä hylättiin, tarjoajan tarjous hylättiin koko kohderyhmän osalta.
Vertailuperusteet
Valinnan perusteena oli hankintalain (1397/2016) 115 § mukainen kokonaistaloudellinen edullisuus siten, että hinnan painoarvo oli 100 %. Tarjouspyynnössä oli asetettu tarjoajille ja hankinnan sisällölle tiukat vähimmäisvaatimukset, joten vertailu pelkän hinnan perusteella katsottiin riittäväksi.
Hankintapäätös
Sosiaali- ja terveystoimialan toimialajohtaja teki hankinnasta päätöksen 12.7.2019, 106§. Päätös lähetettiin sähköpostitse tiedoksi kaikille tarjoajille 17.7.2019. Päätöksen liitteenä olivat vertailutaulukko sekä muutoksenhakuohje.
Päätöksenteon jälkeen hankintayksikkö ja ydintoimintojen asiantuntijat huomasivat, että tarjouspyyntöön oli jäänyt virhe ryhmään 39 (Hoitopöydät). Ryhmään 39 kuuluu kolme (3) eri positiota (POS 130, POS 131 ja POS 132). Positioiden 130 ja 132 vaatimuksissa on määritelty, että hoitopöydän kuormituskestävyyden on oltava vähintään 400 kg. Tämä vaatimus on virheellinen. Markkinoilla ei ole olemassa sellaisia tuotteita, jotka täyttäisivät kyseisen vaatimuksen.
Päätös hankinnan keskeyttämisestä
Fysioterapian laitteiden, välineiden ja tarvikkeiden hankinta keskeytetään ryhmän 39 (Hoitopöydät) osalta hankintalain (1397/2016) 125 §:n perusteella. Hankinta keskeytetään kaikkien ryhmään 39 kuuluvien positioiden osalta, sillä ryhmä katsotaan yhtenä kokonaisuutena.
Hankintamenettelyn keskeyttäminen perustuu todellisiin syihin, jotka on kuvattu tässä päätöksessä. Tarjouspyynnön vaatimukset ovat olleet virheelliset ryhmässä 39, jonka vuoksi hankintayksikkö ei ole voinut saada kyseisessä ryhmässä sellaisia tarjouksia, jotka olisivat täyttäneet tarjouspyynnön vaatimukset.
Hankinta tullaan kilpailuttamaan uudelleen ryhmän 39 osalta.
Detta beslut publicerades 08.08.2019
MUUTOKSENHAKU HANKINTAPÄÄTÖKSEEN
Tähän päätökseen tyytymätön asianosainen voi hakea päätökseen muutosta vaatimalla hankintaoikaisua tai tekemällä valituksen markkinaoikeudelle taikka molemmat.
OHJEET HANKINTAOIKAISUVAATIMUKSEN TEKEMISEKSI
Oikaisuvaatimusaika
Asianosaisen on esitettävä vaatimus 14 päivän kuluessa siitä, kun asianosainen on saanut tiedon hankintayksikön päätöksestä tai muusta ratkaisusta.
Muutoksenhaku markkinaoikeuteen ei estä vaatimasta hankintaoikaisua.
Mikäli päätös on lähetetty tiedoksi käyttäen ehdokkaan tai tarjoajan hankintayksikölle ilmoittamaa sähköistä yhteystietoa, katsotaan vastaanottajan saaneen päätöksestä tiedon sinä päivänä, jolloin sähköinen viesti on vastaanottajan käytettävissä tämän vastaanottolaitteessa siten, että viestiä voidaan käsitellä.
Mikäli päätös on lähetetty tiedoksi tavallisena kirjeenä, ehdokkaan tai tarjoajan katsotaan saaneen päätöksestä tiedon seitsemäntenä päivänä kirjeen lähettämisestä, jollei ehdokas tai tarjoaja näytä tiedoksiannon tapahtuneen myöhemmin.
Tiedoksisaantipäivää ei lueta oikaisuvaatimusaikaan. Oikaisuvaatimuksen on saavuttava Helsingin kaupungin kirjaamoon viimeistään määräajan viimeisenä päivänä ennen kirjaamon aukioloajan päättymistä.
Jos määräajan viimeinen päivä on pyhäpäivä, itsenäisyyspäivä, vapunpäivä, joulu- tai juhannusaatto tai arkilauantai, saa oikaisuvaatimuksen tehdä ensimmäisenä arkipäivänä sen jälkeen.
Oikaisuvaatimusviranomainen
Viranomainen, jolta hankintaoikaisua vaaditaan, on Helsingin kaupungin sosiaali- ja terveyslautakunta.
Oikaisuvaatimusviranomaisen asiointiosoite on seuraava:
Sähköpostiosoite: | helsinki.kirjaamo@hel.fi |
Postiosoite: | PL 10 |
00099 HELSINGIN KAUPUNKI | |
Faksinumero: | (09) 655 783 |
Käyntiosoite: | Pohjoisesplanadi 11-13 |
Puhelinnumero: | (09) 310 13700 (Yleishallinto) |
Kirjaamon aukioloaika on maanantaista perjantaihin klo 08.15–16.00.
Oikaisuvaatimuksen muoto ja sisältö
Hankintaoikaisuvaatimus pannaan vireille kirjallisesti ilmoittamalla
- hankintayksikön päätös tai muu ratkaisu, johon hankintaoikaisuvaatimus kohdistuu
- miten päätöstä tai muuta ratkaisua halutaan oikaistavaksi
- millä perusteella päätöstä tai muuta ratkaisua halutaan oikaistavaksi.
Sähköinen asiakirja täyttää vaatimuksen kirjallisesta muodosta.
Oikaisuvaatimuksessa on mainittava oikaisua vaativan nimi sekä tarvittavat yhteystiedot asian hoitamiseksi. Jos oikaisua vaativan puhevaltaa käyttää hänen laillinen edustajansa tai asiamiehensä tai jos oikaisuvaatimuksen laatijana on joku muu henkilö, oikaisuvaatimuksessa on ilmoitettava myös tämän nimi sekä tarvittavat yhteystiedot.
Oikaisuvaatimukseen on liitettävä asiakirjat, joihin oikaisua vaativa haluaa vedota vaatimuksensa tueksi, jollei niitä ole jo aikaisemmin toimitettu viranomaiselle.
Pöytäkirja
Päätöstä koskevia pöytäkirjan otteita ja liitteitä lähetetään pyynnöstä. Asiakirjoja voi tilata Helsingin kaupungin kirjaamosta.
VALITUSOSOITUS MARKKINAOIKEUDELLE
Valitusaika
Valitus on tehtävä 14 päivän kuluessa päätöksen tiedoksisaannista.
Mikäli päätös on lähetetty tiedoksi käyttäen ehdokkaan tai tarjoajan hankintayksikölle ilmoittamaa sähköistä yhteystietoa, katsotaan vastaanottajan saaneen päätöksestä tiedon sinä päivänä, jolloin sähköinen viesti on vastaanottajan käytettävissä tämän vastaanottolaitteessa siten, että viestiä voidaan käsitellä.
Mikäli päätös on lähetetty tiedoksi tavallisena kirjeenä, ehdokkaan tai tarjoajan katsotaan saaneen päätöksestä tiedon seitsemäntenä päivänä kirjeen lähettämisestä, jollei ehdokas tai tarjoaja näytä tiedoksiannon tapahtuneen myöhemmin.
Hankintaoikaisun vireilletulo ei vaikuta siihen määräaikaan, jonka kuluessa asianosaisella on oikeus hakea muutosta valittamalla markkinaoikeudelle.
Tiedoksisaantipäivää ei lueta valitusaikaan. Valitus on toimitettava valitusviranomaiselle viimeistään valitusajan viimeisenä päivänä ennen valitusviranomaisen aukioloajan päättymistä.
Jos valitusajan viimeinen päivä on pyhäpäivä, itsenäisyyspäivä, vapunpäivä, joulu- tai juhannusaatto tai arkilauantai, saa valituksen tehdä ensimmäisenä arkipäivänä sen jälkeen.
Valitusviranomainen
Valitus tehdään markkinaoikeudelle.
Markkinaoikeuden asiointiosoite on seuraava:
Postiosoite: | Radanrakentajantie 5 |
00520 HELSINKI | |
Sähköpostiosoite: | markkinaoikeus@oikeus.fi |
Faksinumero: | 029 56 43314 |
Käyntiosoite: | Radanrakentajantie 5 |
Puhelinnumero: | 029 56 43300 |
Valituksen voi tehdä myös hallinto- ja erityistuomioistuinten asiointipalvelussa osoitteessa: https://asiointi2.oikeus.fi/hallintotuomioistuimet
Valituksen muoto ja sisältö
Valitus on tehtävä kirjallisesti. Myös sähköinen asiakirja täyttää vaatimuksen kirjallisesta muodosta.
Valituksessa, joka on osoitettava valitusviranomaiselle, on ilmoitettava
- päätös, johon haetaan muutosta
- miltä kohdin päätökseen haetaan muutosta ja mitä muutoksia siihen vaaditaan tehtäväksi
- perusteet, joilla muutosta vaaditaan.
Valituksessa on ilmoitettava valittajan nimi ja kotikunta. Jos valittajan puhevaltaa käyttää hänen laillinen edustajansa tai asiamiehensä tai jos valituksen laatijana on joku muu henkilö, valituksessa on ilmoitettava myös tämän nimi ja kotikunta.
Valituksessa on lisäksi ilmoitettava postiosoite ja puhelinnumero, joihin asiaa koskevat ilmoitukset valittajalle voidaan toimittaa.
Valittajan, laillisen edustajan tai asiamiehen on allekirjoitettava valitus. Sähköistä asiakirjaa ei kuitenkaan tarvitse täydentää allekirjoituksella, jos asiakirjassa on tiedot lähettäjästä eikä asiakirjan alkuperäisyyttä tai eheyttä ole syytä epäillä.
Valitukseen on liitettävä
- päätös, johon haetaan muutosta valittamalla, alkuperäisenä tai jäljennöksenä
- todistus siitä, minä päivänä päätös on annettu tiedoksi, tai muu selvitys valitusajan alkamisen ajankohdasta
- asiakirjat, joihin valittaja vetoaa vaatimuksensa tueksi, jollei niitä ole jo aikaisemmin toimitettu viranomaiselle
Ilmoitus valituksen tekemisestä hankintayksikölle
Valittajan tai hänen edustajansa on ilmoitettava kirjallisesti hankintayksikölle asian saattamisesta markkinaoikeuden käsiteltäväksi. Ilmoitus on toimitettava viimeistään silloin, kun hankintaa koskeva valitus toimitetaan markkinaoikeudelle.
Ilmoitus on tehtävä osoitteeseen:
Sähköpostiosoite: | helsinki.kirjaamo@hel.fi |
Postiosoite: | PL 10 |
00099 HELSINGIN KAUPUNKI | |
Faksinumero: | (09) 655 783 |
Käyntiosoite: | Pohjoisesplanadi 11-13 |
Puhelinnumero: | (09) 310 13700 (Yleishallinto) |
Kirjaamon aukioloaika on maanantaista perjantaihin klo 08.15–16.00.
Odotusaika
EU-kynnysarvot ylittävien hankintojen osalta hankintasopimus voidaan tehdä aikaisintaan 14 päivän kuluttua siitä, kun ehdokas tai tarjoaja on saanut tai hänen katsotaan saaneen päätöksen ja valitusosoituksen tiedoksi.
Oikeudenkäyntimaksu
Markkinaoikeus perii asian käsittelystä maksua 2050 euroa, jos hankinnan arvo on alle 1 miljoona euroa; 4100 euroa, jos hankinnan arvo on vähintään 1 miljoona euroa ja alle 10 miljoonaa euroa; ja 6140 euroa, jos hankinnan arvo on vähintään 10 miljoonaa euroa.
Pöytäkirja
Päätöstä koskevia pöytäkirjan otteita ja liitteitä lähetetään pyynnöstä. Asiakirjoja voi tilata Helsingin kaupungin kirjaamosta.
Mer information fås av
Iida Katila, hankinta-asiantuntija, puhelin: 050-3809958
Outi Ekebom, hankinta-asiantuntija, puhelin: 09 310 21183