Hankinta, tiedonkeruun ja tuotannonohjauksen digitalisoiminen, Stara

HEL 2019-004184
Ärendet har nyare handläggningar
Ärende 5. / 79 §

Staran tiedonkeruun ja tuotannonohjauksen digitalisoimisen palveluhankinta

Direktionen för affärsverket byggtjänsten (Stara)

Päätös

Rakentamispalveluliikelaitoksen johtokunta päätti valita tarjouskilpailussa parhaimmin sijoittuneen tarjoajan CGI Suomi Oy:n palveluntuottajaksi ja oikeuttaa Staran toimitusjohtajan tekemään sopimuksen tiedonkeruun ja tuotannonohjauksen digitalisoimisen palveluhankinnasta.

Hankinnan ennakoitu arvo on 31.12.2021 saakka enintään 2.000.000 euroa.

Sopimus ei synny tällä päätöksellä, vaan vasta kun odotusaika (14 päivää) on kulunut ja molemmat osapuolet ovat allekirjoittaneet sopimuksen.

Pöytäkirjanote esityslistateksteineen, liitteineen ja muutoksenhakuohjeineen asianosaisille.

Käsittely

Timo Martiskainen: Päätösehdotukseen lisätään toinen kappale: Hankinnan ennakoitu arvo on 31.12.2021 saakka enintään 2.000.000 euroa.

Rakentamispalveluliikelaitoksen johtokunta päättää valita tarjouskilpailussa parhaimmin sijoittuneen tarjoajan CGI Suomi Oy:n palveluntuottajaksi ja oikeuttaa Staran toimitusjohtajan tekemään sopimuksen tiedonkeruun ja tuotannonohjauksen digitalisoimisen palveluhankinnasta.

Sopimus ei synny tällä päätöksellä, vaan vasta kun odotusaika (14 päivää) on kulunut ja molemmat osapuolet ovat allekirjoittaneet sopimuksen.

Pöytäkirjanote esityslistateksteineen, liitteineen ja muutoksenhakuohjeineen asianosaisille.

Stäng

Hankinnan kohteena on rakentamispalveluliikelaitoksen (Stara) tiedonkeruun ja tuotannonohjauksen digitalisoimisen palveluhankinta. Hankintamenettelynä oli hankintalain (laki julkisista hankinnoista ja käyttöoikeussopimuksista 1397/2016) mukainen kilpailullinen neuvottelumenettely, jossa kaikki halukkaat saivat jättää osallistumishakemuksen.

Tarjouskilpailua koskeva ilmoitus julkaistiin ilmoituskanavassa Tarjouspalvelu.fi (HEL 2019-004184). Hankintamenettelyn ensimmäisessä vaiheessa ehdokkaiden tuli jättää osallistumishakemuksensa määräaikaan 9.5.2019 mennessä. Toimitusjohtajan päätöksellä viisi parhaiten vertailupisteitä saanutta ehdokasta valittiin toiseen, eli neuvotteluvaiheeseen. Neuvotteluvaiheen jälkeen tarjoukset tuli jättää 3.9.2019 mennessä.

Hankintasopimuksen toteutusmuotona on allianssikumppanuus ja sopimus allekirjoitetaan kehitysvaiheen jälkeen. Sopimus on voimassa 31.12.2021 saakka, jonka jälkeen sopimus voi jatkua toistaiseksi voimassa olevana. Hankinnan ennakoitu arvo on 2 000 000 euroa.

Kaikki neuvotteluissa mukana olleet tarjoajat, joita olivat Solita Oy, Innofactor Business Solution Oy, Etteplan Oyj, CGI Suomi Oy ja eCraft Etima Oy Ab jättivät tarjouksensa määräaikaan mennessä.

Kaikki tarjoukset täyttivät hankintailmoituksessa asetetut vaatimukset ja hyväksyttiin mukaan vertailuun. Vertailu perustui hankintailmoituksessa ja sen täsmennyksissä ilmoitettuihin valintaperusteisiin. Tarjoajien valinta pisteytettiin seuraavasti:

  • Ratkaisukuvaus, enintään 55 pistettä
  • Henkilötyön palkkioprosentti, enintään 40 pistettä
  • Neuvotteluiden ongelmanratkaisutehtävä, enintään 5 pistettä

Ratkaisukuvaus jakaantui kolmeen osaan, jotka ovat kuvattu tarjouspyynnössä. Osat olivat seuraavat:

1. Arkkitehtuuri- ja tekninen ratkaisukuvaus tarvittavista sovelluksista ja datan varastoinnista ja hyödyntämisestä (Staran tavoitetila). Arkkitehtuurikuvaus tarvittavista sovelluksista ja alustoista sisältäen datavarastoinnin ja hyödyntämisen. Myös näkemys tarvittavista päätelaitteista, ajoneuvojen datankeruulaitteista, integrointiratkaisuista sekä tietoliikenneratkaisuista. Lisäksi periaateratkaisu ajoneuvodatan, mahdollisen julkisen datan sekä erillisohjelmistojen liittämisestä kokonaisratkaisuun. Kuvaus tuli tehdä nimenomaan huomioiden sen soveltuvuus tarjouspyynnön tekijälle ja siinä piti huomioida myös myöhemmin esitetyt kohdat, Staran IT-ympäristön kuvaus sekä Staran toimintotarpeet. Esitettyjen ratkaisujen ei tarvinnut sisältää tarkkoja tuotteita tai teknologioita, eikä tarjoajalla itsellään tarvinnut olla ratkaisussaan esittämiään tuotteita tai palveluita. Ratkaisukuvausten piti kuitenkin olla niin konkreettisia, että niiden pohjalta pystytään arvioimaan esitysten laatua, tarjoajien osaamista ja ratkaisujen soveltuvuutta Staralle.

2. Etenemismalli tarvittavien IT-tuotteiden tai palveluiden hankintaan ja käyttöönottoon. Kuvaus tarvittavasta hallinnollisesta yhteistyömallista Staran ja tarjoajan välille, jotta eteneminen ja yhteistyö sujuisi jatkossa hyvin.
Kuvaus ja näkemys tarvittavien tuotteiden ja palveluiden hankinnoista sisältäen vaiheistuksen ja etenemisjärjestyksen. Millä menetelmillä ja työtavoilla vaiheistukset ja etenemisjärjestykset saadaan toteutettua.
Kuvaus, miten tarvittavien IT-tuotteiden ja palvelujen käyttäjät otetaan huomioon valmistelussa/suunnittelussa.
Kuvaus, miten palvelut otetaan käyttöön, ja miten Staraa tuetaan palvelujen käyttöönottovaiheessa. Miten tarjoaja tukee Staraa toiminnan muutoksessa.

3. Kustannusindikaatio. Karkea arvio kokonaiskustannuksista sekä kustannuksista per käyttäjä esitetyn ratkaisutavoitteen mukaisesta kokonaisuudesta. Arvioinnissa on erotettava alusta ja sovellukset erikseen ja kokonaisarvion perusteeksi voi olettaa 1000 käyttäjää. Tarjoaja voi esittää arvioita useamman eri laajuisen kokonaisuuden osalta. Arvio ei ole sitova, mutta sen avulla kuitenkin arvioidaan tarjoajan osaamista ja ratkaisuehdotuksen soveltuvuutta.

Osat 1 ja 2 arvioitiin seuraavasti:
0 = Heikko (kuvattu heikosti/ soveltuu heikosti Staran tavoitteisiin ja tarpeisiin)
4 = Tyydyttävä (kuvattu tyydyttävästi/ soveltuu tyydyttävästi Staran tavoitteisiin ja tarpeisiin)
6 = Kohtalainen (kuvattu kohtalaisesti/ soveltuu kohtalaisesti Staran tavoitteisiin ja tarpeisiin)
8 = Hyvä (kuvattu hyvin/ soveltuu hyvin Staran tavoitteisiin ja tarpeisiin)
10 = Erinomainen (kuvattu erinomaisesti/ soveltuu erinomaisesti Staran tavoitteisiin ja tarpeisiin)

Osa 3 arvioitiin seuraavasti:
0 = Heikko (kuvattu heikosti ja/tai soveltuu heikosti Staran tavoitteisiin ja tarpeisiin)
2 = Tyydyttävä (kuvattu tyydyttävästi ja/tai soveltuu tyydyttävästi Staran tavoitteisiin ja tarpeisiin)
4 = Hyvä (kuvattu hyvin ja/tai soveltuu hyvin Staran tavoitteisiin ja tarpeisiin)

Ratkaisukuvauksesta saattoi saada enintään 24 (10+10+4) laatupistettä, jotka muutettiin vertailupisteiksi kaavalla: saadut laatupisteet / suurimmat laatupisteet * painoarvo 55.

Henkilötyön palkkioprosentti pyydettiin tarjouspyynnössä esitetyn kaupallisen mallin perusteella. Palkkioprosentti muutettiin vertailupisteiksi kaavalla: alin prosentti / tarjottu prosentti * painoarvo 40.

Neuvotteluiden ongelmanratkaisutehtävä suoritettiin ja arvioitiin neuvotteluissa. Ongelmanratkaisutehtävästä oli mahdollista saada enintään 5 laatupistettä, jotka ovat suoraan myös vertailupisteitä.

Ehdokkaan kokonaispisteet saatiin laskemalla jokaisen kolmen kohdan vertailupisteet yhteen. Ehdokkaiden vertailu on kuvattu liitteessä.

Vertailun perusteella toimittajaksi tulee valita CGI Suomi Oy. Sopimus toimittajan kanssa solmitaan vasta tuloksellisen kehitysvaiheen jälkeen.

Hankinta-asiakirjojen julkisuutta säätelee laki viranomaisen toiminnan julkisuudesta (621/1999). Hankintaa koskevat asiakirjat tulevat julkisiksi asianosaisille hankintaa koskevan päätöksen tekemisen yhteydessä. Yleisesti julkisiksi tarjousasiakirjat tulevat, kun hankintaa koskeva sopimus on tehty.

Stäng

Rakentamispalveluliikelaitoksen johtokunta 29.08.2019 § 69

Keskushallinto Rakentamispalveluliikelaitos Toimitusjohtaja 27.05.2019 § 38

Stäng

Detta beslut publicerades 07.10.2019

MUUTOKSENHAKU HANKINTAPÄÄTÖKSEEN

Tähän päätökseen tyytymätön asianosainen voi hakea päätökseen muutosta vaatimalla hankintaoikaisua tai tekemällä valituksen markkinaoikeudelle taikka molemmat.

OHJEET HANKINTAOIKAISUVAATIMUKSEN TEKEMISEKSI
Oikaisuvaatimusaika

Asianosaisen on esitettävä vaatimus 14 päivän kuluessa siitä, kun asianosainen on saanut tiedon hankintayksikön päätöksestä tai muusta ratkaisusta.

Muutoksenhaku markkinaoikeuteen ei estä vaatimasta hankintaoikaisua.

Mikäli päätös on lähetetty tiedoksi käyttäen ehdokkaan tai tarjoajan hankintayksikölle ilmoittamaa sähköistä yhteystietoa, katsotaan vastaanottajan saaneen päätöksestä tiedon sinä päivänä, jolloin sähköinen viesti on vastaanottajan käytettävissä tämän vastaanottolaitteessa siten, että viestiä voidaan käsitellä.

Mikäli päätös on lähetetty tiedoksi tavallisena kirjeenä, ehdokkaan tai tarjoajan katsotaan saaneen päätöksestä tiedon seitsemäntenä päivänä kirjeen lähettämisestä, jollei ehdokas tai tarjoaja näytä tiedoksiannon tapahtuneen myöhemmin.

Tiedoksisaantipäivää ei lueta oikaisuvaatimusaikaan. Oikaisuvaatimuksen on saavuttava Helsingin kaupungin kirjaamoon viimeistään määräajan viimeisenä päivänä ennen kirjaamon aukioloajan päättymistä.

Jos määräajan viimeinen päivä on pyhäpäivä, itsenäisyyspäivä, vapunpäivä, joulu- tai juhannusaatto tai arkilauantai, saa oikaisuvaatimuksen tehdä ensimmäisenä arkipäivänä sen jälkeen.

Oikaisuvaatimusviranomainen

Viranomainen, jolta hankintaoikaisua vaaditaan, on Helsingin kaupungin rakentamispalveluliikelaitoksen johtokunta.

Oikaisuvaatimusviranomaisen asiointiosoite on seuraava:

Sähköpostiosoite:
helsinki.kirjaamo@hel.fi
Postiosoite:
PL 10
 
00099 HELSINGIN KAUPUNKI
Faksinumero:
(09) 655 783
Käyntiosoite:
Pohjoisesplanadi 11-13
Puhelinnumero:
(09) 310 13700 (Yleishallinto)

Kirjaamon aukioloaika on maanantaista perjantaihin klo 08.15–16.00.

Oikaisuvaatimuksen muoto ja sisältö

Hankintaoikaisuvaatimus pannaan vireille kirjallisesti ilmoittamalla

  • hankintayksikön päätös tai muu ratkaisu, johon hankintaoikaisuvaatimus kohdistuu
  • miten päätöstä tai muuta ratkaisua halutaan oikaistavaksi
  • millä perusteella päätöstä tai muuta ratkaisua halutaan oikaistavaksi.

Sähköinen asiakirja täyttää vaatimuksen kirjallisesta muodosta.

Oikaisuvaatimuksessa on mainittava oikaisua vaativan nimi sekä tarvittavat yhteystiedot asian hoitamiseksi. Jos oikaisua vaativan puhevaltaa käyttää hänen laillinen edustajansa tai asiamiehensä tai jos oikaisuvaatimuksen laatijana on joku muu henkilö, oikaisuvaatimuksessa on ilmoitettava myös tämän nimi sekä tarvittavat yhteystiedot.

Oikaisuvaatimukseen on liitettävä asiakirjat, joihin oikaisua vaativa haluaa vedota vaatimuksensa tueksi, jollei niitä ole jo aikaisemmin toimitettu viranomaiselle.

Pöytäkirja

Päätöstä koskevia pöytäkirjan otteita ja liitteitä lähetetään pyynnöstä. Asiakirjoja voi tilata Helsingin kaupungin kirjaamosta.

VALITUSOSOITUS MARKKINAOIKEUDELLE
Valitusaika

Valitus on tehtävä 14 päivän kuluessa päätöksen tiedoksisaannista.

Mikäli päätös on lähetetty tiedoksi käyttäen ehdokkaan tai tarjoajan hankintayksikölle ilmoittamaa sähköistä yhteystietoa, katsotaan vastaanottajan saaneen päätöksestä tiedon sinä päivänä, jolloin sähköinen viesti on vastaanottajan käytettävissä tämän vastaanottolaitteessa siten, että viestiä voidaan käsitellä.

Mikäli päätös on lähetetty tiedoksi tavallisena kirjeenä, ehdokkaan tai tarjoajan katsotaan saaneen päätöksestä tiedon seitsemäntenä päivänä kirjeen lähettämisestä, jollei ehdokas tai tarjoaja näytä tiedoksiannon tapahtuneen myöhemmin.

Hankintaoikaisun vireilletulo ei vaikuta siihen määräaikaan, jonka kuluessa asianosaisella on oikeus hakea muutosta valittamalla markkinaoikeudelle.

Tiedoksisaantipäivää ei lueta valitusaikaan. Valitus on toimitettava valitusviranomaiselle viimeistään valitusajan viimeisenä päivänä ennen valitusviranomaisen aukioloajan päättymistä.

Jos valitusajan viimeinen päivä on pyhäpäivä, itsenäisyyspäivä, vapunpäivä, joulu- tai juhannusaatto tai arkilauantai, saa valituksen tehdä ensimmäisenä arkipäivänä sen jälkeen.

Valitusviranomainen

Valitus tehdään markkinaoikeudelle.

Markkinaoikeuden asiointiosoite on seuraava:

Postiosoite:
Radanrakentajantie 5
 
00520 HELSINKI
Sähköpostiosoite:
markkinaoikeus@oikeus.fi
Faksinumero:
029 56 43314
Käyntiosoite:
Radanrakentajantie 5
Puhelinnumero:
029 56 43300

Valituksen voi tehdä myös hallinto- ja erityistuomioistuinten asiointipalvelussa osoitteessa: https://asiointi2.oikeus.fi/hallintotuomioistuimet

Valituksen muoto ja sisältö

Valitus on tehtävä kirjallisesti. Myös sähköinen asiakirja täyttää vaatimuksen kirjallisesta muodosta.

Valituksessa, joka on osoitettava valitusviranomaiselle, on ilmoitettava

  • päätös, johon haetaan muutosta
  • miltä kohdin päätökseen haetaan muutosta ja mitä muutoksia siihen vaaditaan tehtäväksi
  • perusteet, joilla muutosta vaaditaan.

Valituksessa on ilmoitettava valittajan nimi ja kotikunta. Jos valittajan puhevaltaa käyttää hänen laillinen edustajansa tai asiamiehensä tai jos valituksen laatijana on joku muu henkilö, valituksessa on ilmoitettava myös tämän nimi ja kotikunta.

Valituksessa on lisäksi ilmoitettava postiosoite ja puhelinnumero, joihin asiaa koskevat ilmoitukset valittajalle voidaan toimittaa.

Valittajan, laillisen edustajan tai asiamiehen on allekirjoitettava valitus. Sähköistä asiakirjaa ei kuitenkaan tarvitse täydentää allekirjoituksella, jos asiakirjassa on tiedot lähettäjästä eikä asiakirjan alkuperäisyyttä tai eheyttä ole syytä epäillä.

Valitukseen on liitettävä

  • päätös, johon haetaan muutosta valittamalla, alkuperäisenä tai jäljennöksenä
  • todistus siitä, minä päivänä päätös on annettu tiedoksi, tai muu selvitys valitusajan alkamisen ajankohdasta
  • asiakirjat, joihin valittaja vetoaa vaatimuksensa tueksi, jollei niitä ole jo aikaisemmin toimitettu viranomaiselle
Ilmoitus valituksen tekemisestä hankintayksikölle

Valittajan tai hänen edustajansa on ilmoitettava kirjallisesti hankintayksikölle asian saattamisesta markkinaoikeuden käsiteltäväksi. Ilmoitus on toimitettava viimeistään silloin, kun hankintaa koskeva valitus toimitetaan markkinaoikeudelle.

Ilmoitus on tehtävä osoitteeseen:

Sähköpostiosoite:
helsinki.kirjaamo@hel.fi
Postiosoite:
PL 10
 
00099 HELSINGIN KAUPUNKI
Faksinumero:
(09) 655 783
Käyntiosoite:
Pohjoisesplanadi 11-13
Puhelinnumero:
(09) 310 13700 (Yleishallinto)

Kirjaamon aukioloaika on maanantaista perjantaihin klo 08.15–16.00.

Odotusaika

EU-kynnysarvot ylittävien hankintojen osalta hankintasopimus voidaan tehdä aikaisintaan 14 päivän kuluttua siitä, kun ehdokas tai tarjoaja on saanut tai hänen katsotaan saaneen päätöksen ja valitusosoituksen tiedoksi.

Oikeudenkäyntimaksu

Markkinaoikeus perii asian käsittelystä maksua 2050 euroa, jos hankinnan arvo on alle 1 miljoona euroa; 4100 euroa, jos hankinnan arvo on vähintään 1 miljoona euroa ja alle 10 miljoonaa euroa; ja 6140 euroa, jos hankinnan arvo on vähintään 10 miljoonaa euroa.

Pöytäkirja

Päätöstä koskevia pöytäkirjan otteita ja liitteitä lähetetään pyynnöstä. Asiakirjoja voi tilata Helsingin kaupungin kirjaamosta.

Stäng

Föredragande

toimitusjohtaja
Timo Martiskainen

Mer information fås av

Janne Romo, tietohallintopäällikkö, puhelin: 09 310 29021

janne.romo@hel.fi

Lauri Mörä, laatuasiantuntija, puhelin: 09 310 78712

lauri.mörä@hel.fi

Bilagor

1. Vertailutaulukko
Bilagan publiceras inte på internet.
4. Tarjous
Bilagan publiceras inte på internet.

I beslutsdokumenten nämns bilagor som inte publiceras på nätet. Bort lämnas bilagor som innehåller sekretessbelagda uppgifter, bilagor som innehåller uppgifter som kan äventyra integritetsskyddet eller sådana som man inte av tekniska orsaker kunnat överföra till elektroniskt format. (Offentlighetslagen 621/1999, Lagen om tjänster inom elektronisk kommunikation 917/2014, Dataskyddslagen 1050/2018, Lagen om behandling av personuppgifter inom social- och hälsovården 703/2023, Lagen om offentlig upphandling och koncession 1397/2016). Upplysningar om stadsstyrelsens beslutshandlingar fås också från Helsingfors stads registratorskontor.