Hankesuunnitelma, päiväkoti Vaapukan ja Roihuvuoren ala-asteen lisätilat
Projektplan för en nybyggnad för daghemmet Vaapukka och Roihuvuoren ala-asteen koulu
Beslut
Stadsfullmäktige godkände projektplanen för en nybyggnad för daghemmet Vaapukka och Roihuvuoren ala-asteen koulu, Marudds verksamhetsställe, daterad 15.4.2019, enligt vilken projektet omfattar högst 3 532 m² bruttoyta och byggkostnaderna för projektet uppgår till högst 14 000 000 euro exklusive mervärdesskatt i prisnivån för februari 2019.
Beslutet stämmer överens med förslaget.
Det är meningen att nybygget ska ersätta de nuvarande lokalerna för daghemmen Vaapukka, Lakka och Mustikka samt Roihuvuoren ala-asten koulus skolhus på Blåsippsstigen.
Det är mer kostnadseffektivt och funktionellt att bygga en ersättande nybyggnad där daghemmens och skolan Roihuvuoren ala-asteen koulus behov av lokaler kombineras, än flera separata projekt.
Syftet med nybygget är att bättre än nu kunna erbjuda områdets barn en trygg, fungerande och hälsofrämjande lärmiljö, som motsvarar den nya inlärningssynens krav på verksamheten. Projektet gör det möjligt att öka deltagandet inom småbarnspedagogiken och att gå över till praxis med närdagis samt att öka elevantalet på skolans verksamhetsställe.
Projektets kostnadskalkyl är 14 000 000 euro. Det är meningen att byggandet ska börja i juni 2020 och bli klart i juni 2021.
Byggplats och detaljplan
Byggplatsen ligger i Botby vid korsningen av Vitsippsstigen och Blåsippsstigen på adressen Blåsippsstigen 9. På tomten finns nu skolpaviljonger för Roihuvuoren ala-asteen koulu på Blåsippsstigen samt en sportplan. Byggplatsen är del av en frodig småhusmiljö med Handelshusgatans flervåningshus i norr.
För området gäller detaljplanen nr 10835, som trädde i kraft 5.12.2003. Nybyggnaden placeras i kvarteret 45049, som enligt detaljplanen utgör kvartersområde för byggnader för offentlig närservice (YL). Tomtens areal är 10 052 m². Tomtexploateringstalet är 0,6. På tomten får uppföras en byggnad i tre våningar vars våningsyta är 6 031 m². Projektet är förenligt med detaljplanen.
Projektets behövlighet
Den verksamhet som flyttas till den ersättande nybyggnaden verkar nu på fyra ställen. Vid granskningen av servicenätverket konstaterades att utrymmesbehovet för fyra verksamhetsställen kan ersättas med en kombinerande nybyggnad på så sätt att det blir mer funktionellt och kostnadseffektivt än flera separata projekt.
Nybyggnaden ersätter 101 platser i daghemmet Vaapukka, 69 platser i daghemmet Mustikka och 46 platser i daghemmet Lakka samt Roihuvuoren ala-asteen koulus skolhus på Blåsippsstigen, som är dimensionerat för 84 elever.
Tidigare har det föreslagits att daghemmet Vaapukkas byggnad, som är i dåligt skick, ska byggas om. Vid bedömningen av områdets servicenätverk kom man fram till att det inte lönar sig att renovera byggnaden och att den ska ersättas med en ny och större byggnad.
Daghemmet Lakka lider av akut utrymmesbrist, eftersom de nuvarande lokalerna som hyrs av Helsingfors stads bostäder Ab vid Handelshusgatan 16 ska rivas i början av 2020. Från och med augusti 2019 verkar daghemmet i cirka två år, tills nybyggnaden är klar, i en tillfällig paviljong på Blåsippsstigen.
Vid granskningen av servicenätverket konstaterades att det är ändamålsenligt att flytta verksamheten från daghemmet Mustikkas lokaler i ett flervåningshus till projektplanens nybygge.
Nybyggnaden ersätter även Roihuvuoren ala-asteen koulus skolhus på Blåsippsstigen, som egentligen var planerat som tillfälligt och som har kommit till slutet av sin livscykel.
Projektplan för nybyggnaden
Daghemmet planeras för ca 240 barn i åldern 1–6 år och skolan ska ha utrymme för 100 elever. I och med nybyggnaden får daghemmen och skolorna tidsenliga och trivsamma lokaler, där man kan ordna mångsidig verksamhet. Utöver daghemmet och skolan kan kommuninvånarna använda en del av nybyggnadens lokaler under kvällar och veckoslut.
Projektet omfattar 3 532 m² bruttoyta, 3 145 m² lägenhetsyta och 2 533 m² effektiv yta. I projektet ingår även byggande av daghemmets och skolans gård.
Nybyggnadens stomme är av betong. Bottenbjälklaget med krypgrund, mellanbjälklaget och övre bjälklaget består av ihåliga plattor. Fasadmaterialet är tegel, och yttertaket täcks med bitumenmembran. Det reserveras även en möjlighet för ett alternativt grönt tak. De yttre trapporna byggs i betong. Uthusens stomme är av trä och de är brädfodrade.
Syftet med nybyggets lokalplanering är en mångsidig användning av lokalerna. Det funktionella målet är att lokalerna dels stöder skolans och daghemmets verksamhet, dels erbjuder goda möjligheter för spontan lek och kreativ verksamhet. Lokalerna planeras att vara trygga och lätta att gestalta samt även lämpliga för barn, ungdomar och vuxna med olika funktionsnedsättningar.
Vid planeringen och byggandet fäster man särskild vikt vid brandsäkerheten, tillgängligheten, inneluftens kvalitet, ljuddämpning samt belysning. Projektet strävar efter en energieffektiv byggnad som håller länge och som är lätt att underhålla. Konstruktioner, material, inventarier och utrustning ska vara slitstarka, kunna repareras och vara lätta att rengöra. Vid planeringen och genomförandet beaktas principerna för hållbar utveckling.
I byggnaderna kommer ungefär 45 personer att arbeta med småbarnspedagogik och förskoleundervisning samt fyra lärare och tre biträden i skolan. Sammanlagt arbetar sju personer inom kost och städ.
Byggkostnader och finansiering
Projektets byggkostnader exkl. moms uppgår till sammanlagt 14 000 000 euro (3 964 euro/brm²) i kostnadsnivån för februari 2019.
Byggnadsprogrammet för husbyggnadsprojekt åren 2019–2028, som ingår i 2018 års budget, har en reservering på 16 miljoner euro för en ombyggnad, och byggandet föreslås äga rum åren 2020–2021. Den preliminära uppskattningen grundade sig på de genomsnittskostnader som realiserats för ombyggnader av skolor. Projektets omfattning har minskat under planeringen, så även maximipriset understiger det anslag som reserverats för projektet. Projektet har enligt projektplanen ett finansieringsbehov på 14 miljoner euro, vilket beaktas då förslaget till nytt byggnadsprogram bereds.
Hyreskostnad för fostrans- och utbildningssektorn
Den kalkylerade lokalhyran uppgår efter genomförandet av projektet uppskattas till 82 179 euro i månaden eller 986 146 euro om året. Månadshyran är 26,13 euro/m² lägenhetsyta, varav kapitalhyrans andel är 20,35 euro/m² lägenhetsyta och underhållshyrans 5,97 euro/m² lägenhetsyta. Grunden för hyran är 3 145 m² lägenhetsyta. Avkastningskravet är 3 % och avskrivningstiden 30 år. Den slutliga kapitalhyran justeras efter att man fått reda på de faktiska kostnaderna för projektet. Underhållshyran justeras så att den motsvarar underhållshyran vid tidpunkten då projektet slutförs.
Tillfälliga lokaler
Projektet kräver inga tillfälliga lokaler.
Fostrans- och utbildningsnämndens utlåtande
Fostrans- och utbildningsnämnden har tillstyrkt projektplanen genom ett utlåtande 18.6.2019 och konstaterat att denna väl svarar mot de funktionella målsättningarna för fostran och utbildning.
Enligt utlåtandet planeras lokaler som stöder verksamheten och som främjar målen i planen för småbarnspedagogik och i läroplanen. Genom att placera flera daghem och en skolavdelning i samma byggnad skapas en pedagogiskt mångsidig lärmiljö för verksamheten.
Fostrans- och utbildningsnämnden fäster i sitt utlåtande uppmärksamhet vid att man i verkställighetsplaneringen även framdeles bör arbeta tillsammans med brukarsektorn. Man bör fästa särskild vikt vid ljudisolering och -dämpning samt belysning. Lokalerna och ytstrukturerna måste planeras så att det är enkelt att städa, underhålla och reparera dem. Dessutom bör man fästa vikt vid belysningen av fotgängarstråken, särskilt de som ligger i närheten av trafiken. Fostrans- och utbildningsnämnden fäster dessutom särskild vikt vid projektets kostnadsuppföljning och vid ledningen av planeringen samt vid kvalitetsövervakningen under hela processen. Dessa har en stor inverkan på en hälsosam och trygg lärmiljö samt på sektorns driftskostnader. Det är även viktigt att se till att tidtabellen håller. Fostrans- och utbildningsnämnden poängterar att man i projektets fortsatta planering ytterligare måste beakta personalens, barnens och de ungas åsikter om hur lokalerna ska utvecklas.
Ansvar för genomförande av projektet och tidtabell
Servicehelheten byggnader och allmänna områden i stadsmiljösektorn har helhetsansvaret för projektet. Stadsmiljösektorns underhållstjänster ansvarar för underhållet av byggnaden.
Planen för nybyggnaden och en del av gården ska genomföras på så sätt att arbetet inleds i april 2020 och lokalerna blir klara i juni 2021. Gården bör färdigställas i etapper. I den första fasen ska daghemmets gård delvis färdigställas enligt planen. När daghemmen och skolan flyttat till den nya byggnaden, ska de tillfälliga skolhusen och daghemmet på tomten rivas och resten av gården färdigställs enligt planen.
Beredning av projektplanen och behörighet i ärendet
Projektplanen har utarbetats i samarbete mellan stadsmiljösektorn och fostrans- och utbildningssektorn. Under planeringen av projektet har sakkunniga vid stadsmuseet, byggnadstillsynen, miljötjänsterna och räddningsverket hörts. Dessutom har man hört stadens tillgänglighetsombudsman samt samarbetspersonalen för arbetarskydd i fostrans- och utbildningssektorn.
I enlighet med 7 kap. 1 § 3 punkten i förvaltningsstadgan ska stadsfullmäktige besluta om projektplaner vars kostnadskalkyl överstiger 10 miljoner euro.
Kaupunginhallitus 26.08.2019 § 527
Päätös
Kaupunginhallitus esitti kaupunginvaltuustolle seuraavaa:
Kaupunginvaltuusto hyväksyy päiväkoti Vaapukan ja Roihuvuoren ala-asteen Marjaniemen toimipaikan uudisrakennuksen 15.4.2019 päivätyn hankesuunnitelman siten, että hankkeen enimmäislaajuus on 3 532 brm² ja hankkeen enimmäishinta on arvonlisäverottomana 14 000 000 euroa helmikuun 2019 kustannustasossa.
Esittelijä
Lisätiedot
Maria Nelskylä, kaupunginsihteeri, puhelin: 310 25251
Kasvatus- ja koulutuslautakunta 18.06.2019 § 204
Lausunto
Kasvatus- ja koulutuslautakunta antoi kaupunkiympäristölautakunnan
rakennusten ja yleisten alueiden jaostolle puoltavan lausunnon päiväkoti Vaapukan, päiväkoti Lakan ja Roihuvuoren ala-asteen koulun Sinivuokonpolun toimipaikan korvaavan uudisrakennus -hankkeen 15.4.2019 päivätystä hankesuunnitelmasta. Lisäksi lautakunta lausuu hankesuunnitelmasta seuraavaa:
Hankesuunnitelma vastaa hyvin kasvatuksen ja koulutuksen toiminnallisia tavoitteita. Tilojen suunnittelussa ja toteutuksessa tulee edelleen työskennellä yhdessä käyttäjätoimialan kanssa. Erityisesti ääneneristyksen ja -vaimennuksen huolellinen toteutus tulee varmistaa. Myös valaistukseen tulee kiinnittää huomiota ja tilat ja pintarakenteet tulee suunnitella helposti siivottaviksi, huollettaviksi ja korjattaviksi.
Kasvatus- ja koulutuslautakunta kiinnittää erityistä huomiota hankkeen kustannusseurannan ja laadunvalvonnan tärkeyteen koko prosessin aikana. Niillä on suuri vaikutus terveelliseen ja turvalliseen oppimisympäristöön sekä toimialan käyttökustannuksiin. Myös aikataulun pitävyydestä on huolehdittava.
Kasvatus- ja koulutuslautakunta korostaa, että hankkeen jatkosuunnittelussa ja toteuttamisessa pitää edelleen huomioida henkilöstön, lasten ja nuorten näkemykset tilojen kehittämisessä.
Hanke on esitelty kasvatuksen ja koulutuksen toimialan työsuojelun yhteistoimintahenkilöstölle 6.2.2019. Työsuojelun lausunto on otettu huomioon suunnittelussa.
Käsittely
Asian aikana oli kuultavana Carola Harju.
Esittelijä
Lisätiedot
Leena Kalalahti, suunnittelija, puhelin: 040 760 2515
Antti Lehto-Raevuori, varhaiskasvatuksen aluepäällikkö, puhelin: 310 62842
Taina Tervonen, perusopetuksen aluepäällikkö, puhelin: 310 83013
Kaupunkiympäristölautakunnan rakennusten ja yleisten alueiden jaosto 02.05.2019 § 53
Esitys
A
Kaupunkiympäristölautakunnan rakennusten ja yleisten alueiden jaosto esitti kaupunginhallitukselle osoitteeseen Sinivuokonpolku 9 toteutettavan päiväkoti Vaapukan ja Roihuvuoren ala-asteen Marjaniemen toimipaikan uudisrakennuksen 15.4.2019 päivätyn hankesuunnitelman hyväksymistä siten, että hankkeen enimmäislaajuus on 3 532 brm² ja hankkeen enimmäishinta on arvonlisäverottomana 14 000 000 euroa helmikuun 2019 kustannustasossa ehdolla, että kasvatus- ja koulutuslautakunta antaa hankesuunnitelmasta puoltavan lausunnon.
B
Samalla kaupunkiympäristölautakunnan rakennusten ja yleisten alueiden jaosto päätti oikeuttaa rakennukset ja yleiset alueet- palvelukokonaisuuden jatkamaan hankkeen suunnittelua odottamatta hankepäätöstä.
Esittelijä
Lisätiedot
Juha Aaltonen, projektiarkkitehti, puhelin: 310 21008
Detta beslut publicerades 19.09.2019
BESVÄRSANVISNING
Ändring i beslutet söks genom kommunalbesvär.
Besvärsrätt
Ändring i beslutet får sökas
- av den som ett beslut avser eller vars rätt, skyldighet eller fördel direkt påverkas av beslutet (part)
- av kommunmedlemmarna
Besvärstid
Kommunalbesvär ska anföras inom 30 dagar från delfåendet av beslutet.
Besvärsskriften ska inlämnas till besvärsmyndigheten senast besvärstidens sista dag under besvärsmyndighetens öppettid.
Om beslutet har delgetts per post anses en part ha fått del av beslutet sju dagar efter att brevet avsändes, om inte något annat påvisas. En kommunmedlem anses ha fått del av beslutet sju dagar efter att protokollet fanns tillgängligt i det allmänna datanätet.
Om beslutet har delgetts som elektroniskt meddelande anses en part ha fått del av beslutet tre dagar efter att meddelandet avsändes, om inte något annat påvisas.
Dagen för delfåendet räknas inte in i besvärstiden. Om sista dagen av besvärstiden är en helgdag, självständighetsdagen, första maj, jul- eller midsommarafton eller en helgfri lördag får besvärshandlingarna inlämnas första vardagen därefter.
Besvärsgrunder
Kommunalbesvär får anföras på den grunden att
- beslutet har tillkommit i felaktig ordning
- den myndighet som fattat beslutet har överskridit sina befogenheter
- beslutet annars strider mot lag
Besvärsmyndighet
Kommunalbesvär anförs hos Helsingfors förvaltningsdomstol.
Förvaltningsdomstolens kontaktuppgifter är:
E-postadress: | helsinki.hao@oikeus.fi |
Adress: | Banbyggarvägen 5 |
00520 HELSINGFORS | |
Faxnummer: | 029 56 42079 |
Telefonnummer: | 029 56 42000 |
Besvär kan anföras även via förvaltnings- och specialdomstolarnas e-tjänst på adressen https://asiointi2.oikeus.fi/hallintotuomioistuimet#/sv
Formen för och innehållet i besvärsskriften
Besvär ska anföras skriftligt. Elektroniska dokument uppfyller kravet på skriftlig form.
I besvärsskriften, som ska riktas till besvärsmyndigheten, ska uppges
- det beslut som besvärsskriften gäller
- till vilka delar ändring söks I beslutet och hurdana ändringar som söks
- på vilka grunder ändring söks
I besvärsskriften ska ändringssökandens namn och hemkommun uppges. Om ändringssökandens talan förs av hans lagliga företrädare eller ombud eller om någon annan person har uppgjort besvären, ska i besvärsskriften även uppges namn och hemkommun för denna person.
I besvärsskriften ska vidare uppges den postadress och det telefonnummer under vilka meddelanden i saken kan tillställas ändringssökanden.
Besvärsskriften ska undertecknas av ändringssökanden, den lagliga företrädaren eller ombudet. Ett elektroniskt dokument behöver emellertid inte kompletteras med en underskrift om dokumentet innehåller uppgifter om avsändaren och om det inte finns anledning att betvivla dokumentets autenticitet och integritet.
Till besvärsskriften ska fogas
- det beslut som besvärsskriften gäller, i original eller kopia
- ett intyg över vilken dag beslutet har delgivits eller en annan utredning över när besvärstiden har börjat
- de handlingar som ändringssökanden åberopar som stöd för sin begäran, om dessa inter redan tidigare har tillställts myndigheten
Rättegångsavgift
Förvaltningsdomstolen tar ut en rättegångsavgift på 260 euro för behandlingen av ärendet. Om förvaltningsdomstolen ändrar det överklagade beslutet till förmån för ändringssökanden tas ingen rättegångsavgift ut.
Protokoll
Protokollsutdrag och -bilagor som hänför sig till beslutet skickas på begäran. Handlingar kan beställas från Helsingfors stads registratorskontor.
E-postadress: | helsinki.kirjaamo@hel.fi |
Postadress: | PB10 |
00099 HELSINGFORS STAD | |
Faxnummer: | (09) 655 783 |
Besöksadress: | Helsingfors stads registratorskontor |
Norra esplanaden 11-13 | |
Telefonnummer: | (09) 310 13700 |
Registratorskontoret är öppet måndag–fredag kl. 08.15–16.00
Föredragande
Mer information fås av
Maria Nelskylä, stadssekreterare, telefon: 09 310 25251