Kaupunginhallituksen asettaminen toimikaudeksi 2019-2021

HEL 2019-004823
Ärendet har nyare handläggningar
Ärende 4. / 186 §

Val av ledamöter i stadsstyrelsen för mandattiden som börjar i juni 2019

Helsingfors stadsfullmäktige

Beslut

Stadsfullmäktige utsåg för en mandattid på två år 15 ledamöter och 15 personliga ersättare i stadsstyrelsen enligt följande:

 
 
 
Ledamot 
 
Ersättare 
1.
Saml.
 
borgmästaren
 
Ulla-Marja Urho
2.
Gröna
 
biträdande borgmästaren i stadsmiljösektorn
 
Mikko Särelä
3.
Saml. 
 
biträdande borgmästaren i fostrans- och utbildningssektorn
 
Juha Hakola
4.
SDP
 
biträdande borgmästaren i kultur- och fritidssektorn
 
Thomas Wallgren
5.
Gröna 
 
biträdande borgmästaren i social- och hälsovårdssektorn
 
Jasmin Hamid
6.
Saml.
 
Daniel Sazonov
 
Jenni Pajunen
7.
Saml.
 
Wille Rydman
 
Arja Karhuvaara
8.
Saml.
 
Terhi Koulumies
 
Otto Meri
9.
Gröna
 
Kaisa Hernberg
 
Mikko Kiesiläinen
10.
Gröna
 
Ozan Yanar
 
Fatim Diarra
11.
SDP
 
Tomi Sevander
 
Elisa Gebhard
12.
VF
 
Veronika Honkasalo
 
Suldaan Said Ahmed
13.
VF
 
Anna Vuorjoki
 
Mai Kivelä
14.
Sannf.
 
Mika Raatikainen
 
Mari Rantanen
15.
SFP 
 
Marcus Rantala
 
Silja Borgarsdóttir Sandelin

Samtidigt utsåg stadsfullmäktige ordförande och vice ordförande enligt följande:

 
Ordförande
borgmästaren
 
I vice ordförande
Anni Sinnemäki
 
II vice ordförande
Tomi Sevander

Stadsfullmäktige justerade dessutom protokollet omedelbart vad detta ärende beträffar.

Behandling

Ledamoten Anna Vuorjoki föreslog ledamöterna Veronika Honkasalo och Anna Vuorjoki till ledamöter i stadsstyrelsen och ledamöterna Suldaan Said Ahmed och Mai Kivelä till ersättare.

Stadsfullmäktige valde enhälligt ledamöterna i stadsstyrelsen kompletterat i enlighet med ledamoten Anna Vuorjokis förslag.

Stadsfullmäktige utser för en mandattid på två år 15 ledamöter och 15 personliga ersättare i stadsstyrelsen enligt följande:

      Ledamot    Ersättare 
1. Saml.   borgmästaren   Ulla-Marja Urho
2. Gröna   biträdande borgmästaren i stadsmiljösektorn   Mikko Särelä
3. Saml.    biträdande borgmästaren i fostrans- och utbildningssektorn   Juha Hakola
4. SDP   biträdande borgmästaren i kultur- och fritidssektorn   Thomas Wallgren
5. Gröna    biträdande borgmästaren i social- och hälsovårdssektorn   Jasmin Hamid
6. Saml.   Daniel Sazonov   Jenni Pajunen
7. Saml.   Wille Rydman   Arja Karhuvaara
8. Saml.   Terhi Koulumies   Otto Meri
9. Gröna   Kaisa Hernberg   Mikko Kiesiläinen
10. Gröna   Ozan Yanar   Fatim Diarra
11. SDP   Tomi Sevander   Elisa Gebhard
12. VF    
13. VF    
14. Sannf.   Mika Raatikainen   Mari Rantanen
15. SFP    Marcus Rantala   Silja Borgarsdóttir Sandelin

Samtidigt utser stadsfullmäktige ordförande och vice ordförande enligt följande:

  Ordförande borgmästaren
  I vice ordförande Anni Sinnemäki
  II vice ordförande Tomi Sevander

Stadsfullmäktige justerar dessutom protokollet omedelbart vad detta ärende beträffar.

Stäng

Enligt 30 § 1 mom. i kommunallagen (410/2015) ska det i kommunen finnas en kommunstyrelse.

Enligt 2 kap. 2 § i förvaltningsstadgan för Helsingfors stad leder stadsstyrelsen, som är underställd stadsfullmäktige, stadens verksamhet, förvaltning och ekonomi. Stadsstyrelsen svarar också för samordningen av stadens verksamhet, för beredningen och verkställigheten av stadsfullmäktiges beslut och för tillsynen över beslutens laglighet.

Stadsstyrelsen har 15 ledamöter. Borgmästaren är ordförande för stadsstyrelsen och biträdande borgmästarna är ledamöter i stadsstyrelsen. Varje ledamot i stadsstyrelsen har en personlig ersättare.

Stadsfullmäktige väljer för en mandattid på två år de övriga ledamöterna och ersättarna i stadsstyrelsen bland fullmäktigeledamöterna och -ersättarna. Stadsfullmäktige väljer dessutom en första och en andra vice ordförande i stadsstyrelsen bland dess ordinarie ledamöter.

Till ett förtroendeuppdrag får väljas endast den som har gett sitt samtycke till att ta emot uppdraget (70.1 § i kommunallagen).

Enligt 4 a.1 § i lagen om jämställdhet mellan kvinnor och män (609/1986) ska i kommunala organ och organ för kommunal samverkan, med undantag för kommunfullmäktige, kvinnor och män vara representerade till minst 40 procent vardera, om inte särskilda skäl talar för något annat.

Enligt 105 § i kommunallagen blir vid val den eller de som fått flest röster utsedda. Ersättare väljs i samma val som de ordinarie ledamöterna. Valet av förtroendevalda ska förrättas som proportionellt val, om det begärs av minst så många närvarande ledamöter i organet som motsvarar den kvot som fås när antalet närvarande delas med det antal personer som ska väljas, ökat med ett.

Valbarhet (71 § och 73 § i kommunallagen)

Valbar till kommunens förtroendeuppdrag är den som

  1. har kommunen som hemkommun,
  2. har rösträtt i kommunalval i någon kommun det år då fullmäktigeledamöterna väljs eller val för ett annat förtroendeuppdrag förrättas, och som
  3. inte har förklarats omyndig.

Valbar till kommunstyrelsen är den som är valbar till fullmäktige, dock inte

  1. den som är anställd hos kommunen och lyder direkt under kommunstyrelsen,
  2. den som är anställd hos en sammanslutning eller stiftelse som bedriver verksamhet inom kommunstyrelsens uppgiftsområde och där kommunen har bestämmande inflytande,
  3. den som är anställd hos kommunen och som är föredragande i en nämnd eller annars svarar för beredningen av ärenden som kommer att behandlas av kommunstyrelsen,
  4. den som är ledamot i styrelsen eller i ett därmed jämförbart organ eller i en ledande och ansvarsfull uppgift eller i en därmed jämförbar ställning i en affärsdrivande sammanslutning eller stiftelse, om det är fråga om en sådan sammanslutning som kan ha väsentlig nytta eller lida väsentlig skada av hur de ärenden avgörs som normalt behandlas i kommunstyrelsen.

Ordföranden i styrelsen eller i ett därmed jämförbart organ för en sammanslutning som sköter bevakningen av personalens intressen i kommunen är inte valbar till kommunstyrelsen. Valbar är inte heller den som i egenskap av förhandlare för sammanslutningen eller i annan motsvarande egenskap svarar för intressebevakningen.

Majoriteten av ledamöterna i kommunstyrelsen ska vara personer som inte är anställda hos kommunen eller hos en sammanslutning eller en stiftelse där kommunen har bestämmande inflytande.

Bestämmelserna i 4 punkten ovan ska inte tillämpas på ledamöter i styrelsen eller i ett jämförbart organ för en sammanslutning där kommunen har bestämmande inflytande.

Stäng

Kaupunginhallitus 27.05.2019 § 392

Päätös

Kaupunginhallitus esitti kaupunginvaltuustolle seuraavaa:

Kaupunginvaltuusto valitsee kahden vuoden toimikaudeksi kaupunginhallitukseen 15 jäsentä ja heidän henkilökohtaiset varajäsenensä seuraavasti:

 
 
 
Jäsen
 
Varajäsen
1.
Kok.
 
pormestari
 
Ulla-Marja Urho
2.
Vihr.
 
kaupunkiympäristön toimialan apulaispormestari
 
Mikko Särelä
3.
Kok.
 
kasvatuksen ja koulutuksen toimialan apulaispormestari
 
Juha Hakola
4.
SDP
 
kulttuurin ja vapaa-ajan toimialan apulaispormestari
 
Thomas Wallgren
5.
Vihr.
 
sosiaali- ja terveystoimialan apulaispormestari
 
Jasmin Hamid
6.
Kok.
 
Daniel Sazonov
 
Jenni Pajunen
7.
Kok.
 
Wille Rydman
 
Arja Karhuvaara
8.
Kok.
 
Terhi Koulumies
 
Otto Meri
9.
Vihr.
 
Kaisa Hernberg
 
Mikko Kiesiläinen
10.
Vihr.
 
Ozan Yanar
 
Fatim Diarra
11.
SDP
 
Tomi Sevander
 
Elisa Gebhard
12.
Vas.
 
 
13.
Vas.
 
 
14.
PS
 
Mika Raatikainen
 
Mari Rantanen
15.
RKP
 
Marcus Rantala
 
Silja Borgarsdóttir Sandelin

Samalla kaupunginvaltuusto valitsee puheenjohtajan ja varapuheenjohtajat seuraavasti:

 
Puheenjohtaja
pormestari
 
1. varapuheenjohtaja
Anni Sinnemäki
 
2. varapuheenjohtaja
Tomi Sevander

Lisäksi kaupunginvaltuusto tarkastaa pöytäkirjan tämän asian osalta heti.

Käsittely

Kaupunginhallitus päätti yksimielisesti Kaisa Hernbergin ehdotuksesta esittää kaupunginhallituksen jäseniksi, varajäseniksi ja 1. varapuheenjohtajaksi seuraavia henkilöitä:

  • kaupunkiympäristön toimialan apulaispormestarin varajäseneksi Mikko Särelä
  • sosiaali- ja terveystoimialan apulaispormestarin varajäseneksi Jasmin Hamid
  • jäseneksi Kaisa Hernberg, henkilökohtaiseksi varajäseneksi Mikko Kiesiläinen
  • jäseneksi Ozan Yanar, henkilökohtaiseksi varajäseneksi Fatim Diarra
  • 1. varapuheenjohtajaksi Anni Sinnemäki

20.05.2019 Pöydälle

Esittelijä
vs. hallintojohtaja
Antti Peltonen
Lisätiedot

Jenni Björksten, hallintoasiantuntija, puhelin: 310 36060

jenni.bjorksten@hel.fi
Stäng

Detta beslut publicerades 25.06.2019

BESVÄRSANVISNING

Ändring i beslutet söks genom kommunalbesvär.

Besvärsrätt

Ändring i beslutet får sökas

  • av den som ett beslut avser eller vars rätt, skyldighet eller fördel direkt påverkas av beslutet (part)
  • av kommunmedlemmarna
Besvärstid

Kommunalbesvär ska anföras inom 30 dagar från delfåendet av beslutet.

Besvärsskriften ska inlämnas till besvärsmyndigheten senast besvärstidens sista dag under besvärsmyndighetens öppettid.

Om beslutet har delgetts per post anses en part ha fått del av beslutet sju dagar efter att brevet avsändes, om inte något annat påvisas. En kommunmedlem anses ha fått del av beslutet sju dagar efter att protokollet fanns tillgängligt i det allmänna datanätet.

Om beslutet har delgetts som elektroniskt meddelande anses en part ha fått del av beslutet tre dagar efter att meddelandet avsändes, om inte något annat påvisas.

Dagen för delfåendet räknas inte in i besvärstiden. Om sista dagen av besvärstiden är en helgdag, självständighetsdagen, första maj, jul- eller midsommarafton eller en helgfri lördag får besvärshandlingarna inlämnas första vardagen därefter.

Besvärsgrunder

Kommunalbesvär får anföras på den grunden att

  • beslutet har tillkommit i felaktig ordning
  • den myndighet som fattat beslutet har överskridit sina befogenheter
  • beslutet annars strider mot lag
Besvärsmyndighet

Kommunalbesvär anförs hos Helsingfors förvaltningsdomstol.

Förvaltningsdomstolens kontaktuppgifter är:

E-postadress:
helsinki.hao@oikeus.fi
Adress:
Banbyggarvägen 5
 
00520 HELSINGFORS
Faxnummer:
029 56 42079
Telefonnummer:
029 56 42000

Besvär kan anföras även via förvaltnings- och specialdomstolarnas e-tjänst på adressen https://asiointi2.oikeus.fi/hallintotuomioistuimet#/sv

Formen för och innehållet i besvärsskriften

Besvär ska anföras skriftligt. Elektroniska dokument uppfyller kravet på skriftlig form.

I besvärsskriften, som ska riktas till besvärsmyndigheten, ska uppges

  • det beslut som besvärsskriften gäller
  • till vilka delar ändring söks I beslutet och hurdana ändringar som söks
  • på vilka grunder ändring söks

I besvärsskriften ska ändringssökandens namn och hemkommun uppges. Om ändringssökandens talan förs av hans lagliga företrädare eller ombud eller om någon annan person har uppgjort besvären, ska i besvärsskriften även uppges namn och hemkommun för denna person.

I besvärsskriften ska vidare uppges den postadress och det telefonnummer under vilka meddelanden i saken kan tillställas ändringssökanden.

Besvärsskriften ska undertecknas av ändringssökanden, den lagliga företrädaren eller ombudet. Ett elektroniskt dokument behöver emellertid inte kompletteras med en underskrift om dokumentet innehåller uppgifter om avsändaren och om det inte finns anledning att betvivla dokumentets autenticitet och integritet.

Till besvärsskriften ska fogas

  • det beslut som besvärsskriften gäller, i original eller kopia
  • ett intyg över vilken dag beslutet har delgivits eller en annan utredning över när besvärstiden har börjat
  • de handlingar som ändringssökanden åberopar som stöd för sin begäran, om dessa inter redan tidigare har tillställts myndigheten
Rättegångsavgift

Förvaltningsdomstolen tar ut en rättegångsavgift på 260 euro för behandlingen av ärendet. Om förvaltningsdomstolen ändrar det överklagade beslutet till förmån för ändringssökanden tas ingen rättegångsavgift ut.

Protokoll

Protokollsutdrag och -bilagor som hänför sig till beslutet skickas på begäran. Handlingar kan beställas från Helsingfors stads registratorskontor.

E-postadress:
helsinki.kirjaamo@hel.fi 
Postadress:
PB10
 
00099 HELSINGFORS STAD
Faxnummer:
(09) 655 783
Besöksadress:
Helsingfors stads registratorskontor
 
Norra esplanaden 11-13
Telefonnummer:
(09) 310 13700
 

Registratorskontoret är öppet måndag–fredag kl. 08.15–16.00

Stäng

Föredragande

Stadsstyrelsen

Mer information fås av

Jenni Björksten, förvaltningsexpert, telefon: 09 310 36060

jenni.bjorksten@hel.fi