Hankinta, katu- ja ratatyöt, Hämeentie välillä Junatien silta - Hakaniemi

HEL 2019-005043
Ärendet har nyare handläggningar
§ 17

Hämeentien katujärjestelyt -urakan lisätöiden 62 ja 273A hankinta

Verkställande direktör

Päätös

Toimitusjohtaja päätti tilata Hämeentien katujärjestelyt -urakan lisätyöt 62 ja 273A Kaupunkiympäristön toimiala, Rakennukset ja yleiset alueet, Rakennuttaminen-palvelulta tarjouksen Infra1-2021-27 mukaisesti yhteensä enintään 40.329,25 euron arvonlisäverottomaan kokonaishintaan.

Päätöksen perustelut

Hankinta koskee rakentamisen aikana tarpeellisiksi todettuja lisä- ja muutostöitä Hämeentien urakka-alueella raitiotieurakan osalta.

Lisätyö 62 koskee Urakka-alueen ulkopuolelta uusittuja kiskoja Junatien ylittävällä sillalla. Urakan käynnistämisen jälkeen todettiin, että sillan ylittävät kiskot ovat erittäin kuluneet, täten kiskojen uusiminen Hämeentien urakasta johtuvan liikennekatkon aikana oli järkevää.

Lisätyö 273A koskee urakka-alueen Helsinginkadun osuudella tehtyä kiskojen pohjalaatan korotusta. Korotus koettiin tarpeelliseksi Helsinginkadulle asennettujen eteenvietyjen kielisovitusten kohdalle. Pitkien kielisovitusten ja niiden jälkeisen risteyskappaleen kohdalla ei ole kiskonkiinnikkeitä, joten pohjalaatan korotus todettiin tarpeelliseksi vaihteiden tukevan kiinnityksen takaamiseksi.

Lisätyöt on todettu tarpeelliseksi turvallisen ja toiminnallisen raitiotien toteuttamiseksi.

Hankinta toteutetaan kaupungin sisäisenä hankintana.

Aiemmin tilatut lisä- ja muutostyöt:

  • Lt 121b raiteiden hulevesilinja Helsinginkadulla 9.452,02 euroa
  • Lt 107 2 kpl kaapelikaivoja 12.936,00 euroa (tilattu projektipäällikkövaltuuksilla)
  • Lt 108 3 kpl kaapelikaivoja 19.404,00 euroa (tilattu projektipäällikkövaltuuksilla)

Nyt päätettävänä olevien lisätöiden jälkeen on Hämeentien urakkakokonaisuuteen liittyviä lisä- ja muutostöitä tilattu yhteensä 82.121,27 eurolla. Johtokunnan päätöksen 131 §, 21.8.2020 mukaisesti lisätilausvaltuutuksesta on jäljellä 227.330,75 euroa.

Aiemmat päätökset

Aikaisemmat hankintapäätökset:

Johtokunnan päätös 131 §, 21.8.2020:

Liikenneliikelaitoksen johtokunta päätti oikeuttaa liikenneliikelaitoksen (HKL) tilaamaan Hämeentien urakan aikana tarpeelliseksi todetun lisätyön nro. 121B Kaupunkiympäristön toimiala, Rakennukset ja yleiset alueet, Rakennuttaminen-palvelulta tarjouksen Infra1-20-100 mukaisesti yhteensä enintään 9.452,02 euron arvonlisäverottomaan kokonaishintaan. Summa sisältää urakoitsijan laskuttamat muutostyöt sekä KYMPin rakennuttamispalkkion.

Lisäksi johtokunta päätti oikeuttaa HKL:n tilaamaan edellä mainittuun urakkaan liittyviä lisä- ja muutostöitä enintään 300.000,00 euron arvonlisäverottomaan kokonaishintaan.

Johtokunnan päätös 84 §, 16.5.2019:

Liikenneliikelaitoksen johtokunta päätti oikeuttaa HKL:n tilaamaan suorahankintana Hämeentien katujärjestelyt –hankkeesta johtuvat raitiotien purku- ja rakennustyöt sekä rakennuttamistyöt Kaupunkiympäristön toimiala, Rakennukset ja yleiset alueet, Rakennuttaminen palvelulta tarjouksen Infra1-19-28, 14.1.2019 mukaisesti yhteensä enintään 4.540.638,00 euron arvonlisäverottomaan kokonaishintaan.

Hankepäätös:

Kaupunginhallituksen päätös 253 §, 15.4.2019:

Kaupunginhallitus hyväksyi Hämeentien raitioradan rakentamisen ja ratasähkötöiden hankesuunnitelmat (välillä Junatien silta – Hakaniemi) siten, että hankkeiden kokonaishinta on yhteensä 6,6 milj. euroa (alv 0 %).

Detta beslut publicerades 01.02.2021

OHJEET OIKAISUVAATIMUKSEN TEKEMISEKSI

Tähän päätökseen tyytymätön voi tehdä kirjallisen oikaisuvaatimuksen. Päätökseen ei saa hakea muutosta valittamalla tuomioistuimeen.

Oikaisuvaatimusoikeus

Oikaisuvaatimuksen saa tehdä

  • se, johon päätös on kohdistettu tai jonka oikeuteen, velvollisuuteen tai etuun päätös välittömästi vaikuttaa (asianosainen)
  • kunnan jäsen.
Oikaisuvaatimusaika

Oikaisuvaatimus on tehtävä 14 päivän kuluessa päätöksen tiedoksisaannista.

Oikaisuvaatimuksen on saavuttava Helsingin kaupungin kirjaamoon määräajan viimeisenä päivänä ennen kirjaamon aukioloajan päättymistä.

Mikäli päätös on annettu tiedoksi postitse, asianosaisen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon, jollei muuta näytetä, seitsemän päivän kuluttua kirjeen lähettämisestä. Kunnan jäsenen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon seitsemän päivän kuluttua siitä, kun pöytäkirja on nähtävänä yleisessä tietoverkossa.

Mikäli päätös on annettu tiedoksi sähköisenä viestinä, asianosaisen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon, jollei muuta näytetä, kolmen päivän kuluttua viestin lähettämisestä.

Tiedoksisaantipäivää ei lueta oikaisuvaatimusaikaan. Jos oikaisuvaatimusajan viimeinen päivä on pyhäpäivä, itsenäisyyspäivä, vapunpäivä, joulu- tai juhannusaatto tai arkilauantai, saa oikaisuvaatimuksen tehdä ensimmäisenä arkipäivänä sen jälkeen.

Oikaisuvaatimusviranomainen

Viranomainen, jolle oikaisuvaatimus tehdään, on Helsingin kaupungin liikenneliikelaitoksen johtokunta.

Oikaisuvaatimusviranomaisen asiointiosoite on seuraava:

Sähköpostiosoite:
Postiosoite:
PL 10
 
00099 HELSINGIN KAUPUNKI
Faksinumero:
(09) 655 783
Käyntiosoite:
Pohjoisesplanadi 11-13
Puhelinnumero:
(09) 310 13700 (Yleishallinto)

Kirjaamon aukioloaika on maanantaista perjantaihin klo 08.15–16.00.

Oikaisuvaatimuksen muoto ja sisältö

Oikaisuvaatimus on tehtävä kirjallisena. Myös sähköinen asiakirja täyttää vaatimuksen kirjallisesta muodosta.

Oikaisuvaatimuksessa on ilmoitettava

  • päätös, johon oikaisuvaatimus kohdistuu
  • miten päätöstä halutaan oikaistavaksi
  • millä perusteella päätöstä halutaan oikaistavaksi
  • oikaisuvaatimuksen tekijä
  • millä perusteella oikaisuvaatimuksen tekijä on oikeutettu tekemään vaatimuksen
  • oikaisuvaatimuksen tekijän yhteystiedot
Pöytäkirja

Päätöstä koskevia pöytäkirjan otteita ja liitteitä lähetetään pyynnöstä. Asiakirjoja voi tilata Helsingin kaupungin kirjaamosta.

Stäng

Mer information fås av

Otto Kyrklynd, projektipäällikkö, puhelin: 040 6565024

otto.kyrklund@hel.fi

Eeva Lindroos, hankinta-asiantuntija, puhelin: 09 310 34879

eeva.lindroos@hel.fi

Beslutsfattare

Ville Lehmuskoski
toimitusjohtaja
Miika Tetri