Vahingonkorvaus, henkilövahinko, 12.2.2019, Kruunuhaan yläasteen koulu

HEL 2019-005197
Ärendet har nyare handläggningar
Ärende 20. / 349 §

Oikaisuvaatimus kaupunkiympäristön toimialan lakipalvelut-yksikön päällikön vahingonkorvauspäätöksestä 1.8.2019 230 § (liukastuminen)

Stadsmiljönämnden

Päätös

Kaupunkiympäristölautakunta päätti hylätä kaupunkiympäristön toimialan hallinto- ja lakipalveluiden lakipalvelut-yksikön päällikön vahingonkorvauspäätöksestä 1.8.2019 tehdyn oikaisuvaatimuksen.

Muutoksenhaun kohteena oleva päätös

Kaupunkiympäristön toimialan hallinto- ja lakipalveluiden lakipalvelut yksikön päällikkö on 1.8.2019 päätöksellään (230 §) hylännyt 12.2.2019 kello 19.00 Kruunuhaan yläasteen koulun pihalla, osoitteessa Snellmaninkatu 18, tapahtuneeseen liukastumiseen liittyvän vahingonkorvausvaatimuksen. Päätös on nähtävillä kokonaisuudessaan päätöshistoriassa.

Esitetyt vaatimukset ja niiden perusteet

Hakija on toistanut oikaisuvaatimuksessaan vaatimuksensa vahingonkorvauksesta Kruunuhaan yläasteen piha-alueella 12.2.2019 tapahtuneeseen liukastumiseen liittyen. Oikaisuvaatimus on kokonaisuudessaan päätöksen liitteenä ja nähtävillä lautakunnan kokouksessa.

Hakija on kertonut liukastuneensa tiistaina 12.2.2019 noin kello 19.00 Kruunuhaan yläasteen piha-alueella. Piha on ollut hakijan mukaan jään peitossa ja sen päälle on satanut hieman lunta eikä hiekoitusta ole ollut lainkaan. Oikaisuvaatimuksessa on kerrottu, että hakija on havainnut koululle tullessaan kello 17.30, että piha on ollut jäinen. Koululta lähtiessään kello 19.00, on hakija kertomansa mukaan kävellyt varoen vain muutaman askeleen koulun liikuntasalin ovelta ja liukastunut. Hakija on täydentänyt kaupungin pyynnöstä oikaisuvaatimusta ja osoittanut kuvien avulla vahinkopaikan koulun pihassa.

Perustelut

Pelkkä vahinkotapahtuma ei yksistään perusta kaupungin vahingonkorvausvastuuta. Vahingonkorvausvastuu perustuu lähtökohtaisesti tuottamukselle eli kunnossapitäjän on vahingonkorvausvastuun syntymiseksi täytynyt syyllistyä laiminlyöntiin, huolimattomuuteen tai virheelliseen menettelyyn. Lisäksi edellytetään, että toiminnan tai laiminlyönnin ja syntyneen vahingon välillä on syy-yhteys.

Koulun kiinteistö on kaupungin omistuksessa, joten kaupungin vahingonkorvausvelvollisuuden syntymistä arvioidaan sekä vahingonkorvauslain vastuusäännösten että maankäyttö- ja rakennuslain kunnossapitoa koskevien säännösten kautta.

Kaupungilla on kiinteistön omistajana vastuu Kruunuhaan yläasteen alueen huoltotoimien toteuttamisesta, mutta kaupunki on siirtänyt sopimuksin Kruunuhaan yläasteen kunnossapidon palveluyhtiölle.

Palveluyhtiöltä oikaisuvaatimukseen saadun selvityksen mukaan piha-alueen kunto sekä ovien edustat tarkastetaan ja huolletaan päivittäin kouluisännän toimesta. Palveluesimies käy koululla useamman kerran viikossa ja huomioi tällöin ulkoalueiden kunnon. Kulku liikuntasaliin menee sivuoven kautta, joka on aktiivisesti käytössä. Koululla on satoja oppilaita päivisin ja siellä on myös runsas iltakäyttö, eikä palveluyhtiölle ole tullut muita ilmoituksia pihan liukkauteen liittyen.

Kouluisäntä on oikaisuvaatimukseen saadun selvityksen perusteella tarkkaillut vahinkopäivänä pihan kuntoa sekä tehnyt tarvittavat liukkaudentorjuntatoimenpiteet. Vahinkopäivänä on laitettu sulatetta portaisiin eikä tarvetta hiekoitukseen tai muihin liukkaudentorjuntatoimenpiteisiin ole ollut edellisen hiekoituksen jälkeen. Liukkaudentorjuntatoimenpiteistä on myös tehty merkinnät huoltopäiväkirjaan.

Päiväkirjamerkinnöistä käy ilmi, että liukkautta on torjuttu vahinkopäivänä, tiistaina 12.2.2019 kello 7.15, jolloin on laitettu sulatetta portaisiin. Edellisen kerran ennen vahinkotapahtumaa, on liukkautta torjuttu perjantaina 8.2.2019 kello 7.30, jolloin hiekkaa on laitettu tasanteelle, portin edustalle sekä ulko-ovien edustoille.

Ilmatieteen laitoksen, Helsingin Kaisaniemen, säähavaintojen mukaan vahinkopäivää edeltävinä päivinä, 8.2-11.2.2019 eli edellisestä hiekoituksesta vahinkopäivää edeltävään päivään saakka, on ilman lämpötila pysytellyt lämpöasteiden puolella vaihdellen +0.6 asteen ja +3 asteen välillä. Vahinkopäivänä, 12.2.2019, ilman lämpötila on laskenut yöllä, noin kello 03, pakkasasteiden puolelle (-0.3°C), jonka jälkeen lämpötila on pysytellyt pakkasasteissa vahinkohetkeen kello 19 asti, jolloin lämpötila on ollut -2.2 astetta. Säähavaintotiedoista käy myös ilmi, että 12.2.2019 on esiintynyt yöllä vähäistä lumisadetta, mutta sillä ei ole ollut vaikutusta lumikertymään.

Maankäyttö- ja rakennuslaki velvoittaa tontin omistajaa pitämään rakennuksen ympäristöineen sellaisessa kunnossa, että se jatkuvasti täyttää terveellisyyden, turvallisuuden ja käyttökelpoisuuden vaatimukset. Oikeuskäytännössä on katsottu, että edellä mainitut velvoitteet kuuluvat ns. korostetun huolellisuusvelvollisuuden alueeseen. Kaupungin on näin ollen vastuusta vapautuakseen osoitettava huolehtineensa liukkauden torjunnan osalta huolellisesti.

Kaupungin ja palveluyhtiön välisen sopimuksen mukaan liukkaudentorjunta tulee suorittaa palveluyhtiön toimesta ovien edustoille ja pääkulkuväylille arkisin kello 9 mennessä heti lumenpoiston jälkeen tai kaksi tuntia liukkauden lisääntymisestä, ja piha- ja pysäköintialueelle tarvittaessa.

Edellä esitetyt selvitykset osoittavat, että palveluyhtiö on huolehtinut koulun liukkaudentorjuntatoimista palvelusopimuksen mukaisesti. Koulun ulkoalueiden kuntoa on tarkkailtu säännöllisesti ja liukkaudentorjuntatoimenpiteistä on huolehdittu vahinkopäivänä 12.2.2019. Piha-alue on hiekoitettu edellisen kerran ennen vahinkopäivää 8.2.2019, jonka jälkeen ei ole ollut tarvetta lisähiekoitukselle. Koulun pihalla on ollut satoja käyttäjiä vahinkopäivänä eikä kaupungille tai palveluyhtiölle ole tullut muita ilmoituksia tai vahingonkorvausvaatimuksia ulkoalueiden liukkauteen liittyen päivä- tai iltakäytön osalta. Liukkaudentorjuntatoimet ovat näin ollen olleet asianmukaiset, eikä säätilassa ole myöskään tapahtunut vahinkopäivän aikana mitään sellaista muutosta, joka olisi edellyttänyt erillisiä liukkaudentorjuntatoimenpiteitä koulun iltakäytön kannalta.

Liukkaudentorjuntatoimenpiteillä ei aina voida täysin estää jään aiheuttamaa liukkautta asianmukaisesta kunnossapidosta huolimatta. Aina on jokin kohta, johon voi liukastua. Tästä syystä jalankulkijan tulee noudattaa talvella erityistä varovaisuutta. Kaupunki katsoo edellä esitetyin perustein näytetyksi, että piha-alueen liukkaudentorjunnasta on huolehdittu huolellisesti ennen vahinkotapahtumaa eikä kaupunki näin ollen ole vastuussa aiheutuneesta vahingosta.

Syy-yhteys vahinkoseuraamuksen ja kaupungin kunnossapitotoimien välillä on jäänyt asiassa näyttämättä.

Hakijan viittaamat oikeustapaukset ja vahinkolautakunnan päätökset poikkeavat oikaisuvaatimuksessa käsiteltävän tapauksen kanssa siinä, ettei niissä ole pysytty osoittamaan, että liukkaudentorjuntatoimista olisi huolehdittu asianmukaisesti ennen vahinkotapahtumaa.

Asiassa ei ole esitetty mitään sellaista uutta näyttöä tai selvitystä, joka antaisi aihetta päätöksen muuttamiseen.

Lopputulos

Helsingin kaupunki katsoo, että se ei ole vastuussa aiheutuneesta vahingosta.

Kaupunkiympäristölautakunta päätti, että lakipalvelut-yksikön päällikön päätöstä ei ole syytä muuttaa.

Sovelletut oikeusohjeet

Vahingonkorvauslaki (412/1974) 2 luku 1 §

Maankäyttö- ja rakennuslaki (132/1999) 166 §

Päätös on ehdotuksen mukainen.

Stäng

Oikaisuvaatimuksen käsittelyn edellytykset

Kuntalain (410/2015) 137 §:n mukaan kunnan viranomaisen päätökseen tyytymätön saa hakea siihen oikaisua. Oikaisuvaatimuksen ja kunnallisvalituksen saa tehdä se, johon päätös on kohdistettu tai jonka oikeuteen, velvollisuuteen tai etuun päätös välittömästi vaikuttaa (asianosainen) sekä kunnan jäsen. Tässä tapauksessa oikaisuvaatimuksen on tehnyt asianosainen.

Kuntalain 134 §:n mukaisesti oikaisuvaatimus tehdään toimielimen alaisen viranomaisen päätöksestä asianomaiselle toimielimelle. Kuntalain 138 §:n mukaisesti oikaisuvaatimus on tehtävä 14 päivän kuluessa päätöksen tiedoksisaannista. Päätös on lähetetty hakijalle tiedoksi sähköpostitse 6.8.2019 Oikaisuvaatimus kaupunkiympäristölautakunnalle on saapunut 15.8.2019 eli säädetyssä määräajassa.

Stäng

Kaupunkiympäristön toimiala Hallinto Hallinto- ja lakipalvelut Lakipalvelut Yksikön päällikkö 01.08.2019 § 230

Päätös

Lakipalvelut -yksikön päällikkö päätti hylätä hakijan vahingonkorvausvaatimuksen.

Päätöksen perustelut

Vahingonkorvausvaatimuksen mukaan hakija on liukastunut 12.2.2019 klo 19.00 osoitteessa Snellmaninkatu 18. Hakija liukastui Kruununhaan yläasteen koulun pihassa liikuntatunnin jälkeen. Piha oli jään peitossa ja sen päälle oli satanut hieman lunta. Hakija on esittänyt kaupungille yhteensä 424,20 euron korvausvaatimuksen.

Ilmatieteen laitoksen mukaan vahinkopäivänä lämpötila on vaihdellut Kaisaniemen mittausasemalla tehdyissä mittauksissa -2,3°C ja 0,7°C välillä. Vahinkopäivänä klo 19.00 lämpötila on ollut -1,5°C. Vahinkopäivänä on esiintynyt vähäistä vesi-, räntä- ja lumisadetta, mutta sillä ei ole ollut vaikutusta lumikertymään. Vahinkopäivää edeltäneenä päivänä sää on pysynyt -0,4°C ja 2,8°C välillä.

Saadun selvityksen mukaan koulun piha-alueen kunnossapito kuuluu päivän aikana kouluisännälle. Vahinkopäivänä koko kunnossapidosta vastuussa oleva henkilökunta on ollut paikalla, eikä poissaoloja ole ollut. Vahinkopäivänä ovien edustat on puhdistettu lumesta. Pihan hiekoitus tehdään heti aamusta ja päivän mittaan hiekkaa lisätään tarvittaessa. Kouluisännän työaika päättyy 15.15. Sen jälkeen työt jatkuvat vain sellaisessa tilanteessa, jossa on pakottava tilanne kyseessä. Muita ilmoituksia liukastumisista ei ole tullut.

Vahingonkorvausvastuu edellyttää laiminlyöntiä tai tuottamusta. Lisäksi toiminnan tai laiminlyönnin ja seurauksen välillä on oltava syy-yhteys. Kadun kunnossapitovelvollinen voi vapautua vahingonkorvausvastuustaan, jos hän voi osoittaa, että kunnossapito on hoidettu asianmukaisesti. Vahinkopaikalla on vahinkopäivänä suoritettu kunnossapitotoimia asianmukaisesti. Kouluisännän työpäivä on päättynyt klo 15.15, eikä säässä ei ole tapahtunut mitään sellaista, joka olisi aiheuttanut esimerkiksi liukkauden tuntuvaa lisääntymistä. Klo 15.15 jälkeen ei myöskään ole esiintynyt sateita ja lämpötila on pysynyt pakkasen puolella. Vaikka liukkaudentorjunta olisikin hoidettu kunnossapitolain edellyttämällä asianmukaisella tavalla, ei sillä kuitenkaan voida täysin aina poistaa lumen ja jään aiheuttamaan liukkautta. Aina on jokin kohta, johon on mahdollista liukastua.

Vallitsevan oikeuskäytännön mukaisesti ja asiassa saatujen selvitysten perusteella vahinkoaikaan vallinneet sääolot ja suoritetut kunnossapidon toimenpiteet huomioiden kaupunki katsoo toimineensa huolellisesti. Näin ollen kaupunki ei ole laiminlyönyt kunnossapitolain mukaisia tehtäviään, eikä ole asiassa korvausvelvollinen.

Sovelletut oikeusohjeet

Vahingonkorvauslaki (412/1974) 2 luku 1 §

Laki kadun ja eräiden yleisten alueiden kunnossa- ja puhtaanapidosta (669/1978) 1–4 §, 14 §

Kaupunkiympäristön toimialajohtajan päätös 21.6.2017 § 57

Lisätiedot

Katriina Pönkä, lakimiesharjoittelija, puhelin: 09 310 22765

kymp.korvausasiat@hel.fi
Stäng

Detta beslut publicerades 23.06.2021

VALITUSOSOITUS

Tähän päätökseen haetaan muutosta kunnallisvalituksella.

Valitusoikeus

Päätökseen saa hakea muutosta kunnallisvalituksella vain se, joka on tehnyt alkuperäistä päätöstä koskevan oikaisuvaatimuksen.

Mikäli alkuperäinen päätös on oikaisuvaatimuksen johdosta muuttunut, saa tähän päätökseen hakea muutosta kunnallisvalituksella myös

  • se, johon päätös on kohdistettu tai jonka oikeuteen, velvollisuuteen tai etuun päätös välittömästi vaikuttaa (asianosainen)
  • kunnan jäsen.
Valitusaika

Kunnallisvalitus on tehtävä 30 päivän kuluessa päätöksen tiedoksisaannista.

Valitus on toimitettava valitusviranomaiselle viimeistään valitusajan viimeisenä päivänä ennen valitusviranomaisen aukioloajan päättymistä.

Mikäli päätös on annettu tiedoksi postitse, asianosaisen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon, jollei muuta näytetä, seitsemän päivän kuluttua kirjeen lähettämisestä. Kunnan jäsenen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon seitsemän päivän kuluttua siitä, kun pöytäkirja on nähtävänä yleisessä tietoverkossa.

Mikäli päätös on annettu tiedoksi sähköisenä viestinä, asianosaisen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon, jollei muuta näytetä, kolmen päivän kuluttua viestin lähettämisestä.

Tiedoksisaantipäivää ei lueta valitusaikaan. Jos valitusajan viimeinen päivä on pyhäpäivä, itsenäisyyspäivä, vapunpäivä, joulu- tai juhannusaatto tai arkilauantai, saa valituksen tehdä ensimmäisenä arkipäivänä sen jälkeen.

Valitusperusteet

Kunnallisvalituksen saa tehdä sillä perusteella, että

  • päätös on syntynyt virheellisessä järjestyksessä
  • päätöksen tehnyt viranomainen on ylittänyt toimivaltansa
  • päätös on muuten lainvastainen.

Valittajan tulee esittää valituksen perusteet ennen valitusajan päättymistä.

Valitusviranomainen

Kunnallisvalitus tehdään Helsingin hallinto-oikeudelle.

Hallinto-oikeuden asiointiosoite on seuraava:

Sähköpostiosoite:    
helsinki.hao@oikeus.fi
Postiosoite:
Radanrakentajantie 5
 
00520 HELSINKI
Faksinumero:
029 56 42079
Käyntiosoite:
Radanrakentajantie 5
Puhelinnumero:
029 56 42000

Valituksen voi tehdä myös hallinto- ja erityistuomioistuinten asiointipalvelussa osoitteessa: https://asiointi2.oikeus.fi/hallintotuomioistuimet

Valituksen muoto ja sisältö

Valitus on tehtävä kirjallisesti. Myös sähköinen asiakirja täyttää vaatimuksen kirjallisesta muodosta.

Valituksessa on ilmoitettava:

  1. päätös, johon haetaan muutosta (valituksen kohteena oleva päätös);
  2. miltä kohdin päätökseen haetaan muutosta ja mitä muutoksia siihen vaaditaan tehtäväksi (vaatimukset);
  3. vaatimusten perustelut;
  4. mihin valitusoikeus perustuu, jos valituksen kohteena oleva päätös ei kohdistu valittajaan.

Valituksessa on lisäksi ilmoitettava valittajan nimi ja yhteystiedot. Jos puhevaltaa käyttää valittajan laillinen edustaja tai asiamies, myös tämän yhteystiedot on ilmoitettava. Yhteystietojen muutoksesta on valituksen vireillä ollessa ilmoitettava viipymättä hallintotuomioistuimelle.

Valituksessa on ilmoitettava myös se postiosoite ja mahdollinen muu osoite, johon oikeudenkäyntiin liittyvät asiakirjat voidaan lähettää (prosessiosoite). Mikäli valittaja on ilmoittanut enemmän kuin yhden prosessiosoitteen, voi hallintotuomioistuin valita, mihin ilmoitetuista osoitteista se toimittaa oikeudenkäyntiin liittyvät asiakirjat.

Oikaisuvaatimuksen tekijä saa valittaessaan oikaisuvaatimuspäätöksestä esittää vaatimuksilleen uusia perusteluja. Hän saa esittää uuden vaatimuksen vain, jos se perustuu olosuhteiden muutokseen tai oikaisuvaatimuksen tekemisen määräajan päättymisen jälkeen valittajan tietoon tulleeseen seikkaan.

Valitukseen on liitettävä:

  1. valituksen kohteena oleva päätös valitusosoituksineen;
  2. selvitys siitä, milloin valittaja on saanut päätöksen tiedoksi, tai muu selvitys valitusajan alkamisen ajankohdasta;
  3. asiakirjat, joihin valittaja vetoaa vaatimuksensa tueksi, jollei niitä ole jo aikaisemmin toimitettu viranomaiselle.
Oikeudenkäyntimaksu

Muutoksenhakuasian vireillepanijalta peritään oikeudenkäyntimaksu sen mukaan kuin tuomioistuinmaksulaissa (1455/2015) säädetään. Mikäli hallinto-oikeus muuttaa valituksenalaista päätöstä muutoksenhakijan eduksi, oikeudenkäyntimaksua ei peritä.

Pöytäkirja

Päätöstä koskevia pöytäkirjan otteita ja liitteitä lähetetään pyynnöstä. Asiakirjoja voi tilata Helsingin kaupungin kirjaamosta.

Sähköpostiosoite:
helsinki.kirjaamo@hel.fi
Postiosoite:
PL 10
 
00099 HELSINGIN KAUPUNKI
Faksinumero:
(09) 655 783
Käyntiosoite:
Pohjoisesplanadi 11-13
Puhelinnumero:
(09) 310 13700 (Yleishallinto)

Kirjaamon aukioloaika on maanantaista perjantaihin klo 08.15–16.00.

Stäng

Föredragande

kaupunkiympäristön toimialajohtaja
Mikko Aho

Mer information fås av

Virpi Leppänen, lakimies, puhelin: 09 310 33260

virpi.leppanen@hel.fi

Bilagor

1. Confidential: JulkL 24 § 1 mom. 32 k.
2. Oikaisuvaatimus 11.8.2019, saate 15.8.2019
3. Oikaisuvaatimus, täydennys 20.9.2020, liite, kuva sijainnista
4. Oikaisuvaatimus, täydennys 20.9.2020, saate
5. Confidential: JulkL (621/1999) 24.1 § 25 k
6. Oikaisuvaatimus, täydennys 28.1.2021

I beslutsdokumenten nämns bilagor som inte publiceras på nätet. Bort lämnas bilagor som innehåller sekretessbelagda uppgifter, bilagor som innehåller uppgifter som kan äventyra integritetsskyddet eller sådana som man inte av tekniska orsaker kunnat överföra till elektroniskt format. (Offentlighetslagen 621/1999, Lagen om tjänster inom elektronisk kommunikation 917/2014, Dataskyddslagen 1050/2018, Lagen om behandling av personuppgifter inom social- och hälsovården 703/2023, Lagen om offentlig upphandling och koncession 1397/2016). Upplysningar om stadsstyrelsens beslutshandlingar fås också från Helsingfors stads registratorskontor.