Vahingonkorvaus, autovaurio, 8.2.2019, Punavuorenkatu 8-10

HEL 2019-005504
Ärendet har nyare handläggningar
Ärende 10. / 430 §

Oikaisuvaatimus kaupunkiympäristön toimialan hallinto- ja lakipalveluiden lakipalvelut-yksikön päällikön vahingonkorvauspäätöksestä 26.6.2019 § 206 (ajoneuvovaurio)

Stadsmiljönämnden

Päätös

Kaupunkiympäristölautakunta päätti hylätä toimialan hallinto- ja lakipalveluiden lakipalvelut-yksikön päällikön vahingonkorvauspäätöksestä 26.6.2019 (206 §) tehdyn oikaisuvaatimuksen.

Muutoksenhaun kohteena oleva päätös

Kaupunkiympäristön toimialan hallinto- ja lakipalveluiden lakipalvelut-yksikön päällikkö on 26.6.2019 (206 §) päätöksellään hylännyt 8.2.2019 Punavuorenkadun 8-10 kohdalla noin kello 8.30 tapahtuneeseen ajoneuvovaurioon liittyvän vahingonkorvausvaatimuksen. Päätös on nähtävillä kokonaisuudessaan päätöshistoriassa.

Esitetyt vaatimukset ja niiden perusteet

Hakija on toistanut oikaisuvaatimuksessaan vaatimuksensa vahingonkorvauksesta 8.2.2019 Punavuorenkatu 8-10 tapahtuneeseen ajoneuvovaurioon liittyen. Oikaisuvaatimuksen mukaan on ajoneuvon sisällä ollut henkilö, joka on tehnyt kuulohavainnon vahinkotapahtumaan liittyen. Oikaisuvaatimus on kokonaisuudessaan päätöksen liitteenä ja nähtävillä lautakunnan kokouksessa.

Perustelut

Lautakunta yhtyy yksikön päällikön asiassa antamaan päätökseen ja sen perusteluihin.

Lautakunta viittaa yksikön päällikön päätöksessä esitettyyn asiaa koskevaan selvitykseen lumitilanteen säännöllisestä tarkkailusta.

Lautakunta ottaa huomioon uudet selvitykset asiassa. Kaupunki on ollut yhteydessä kouluisäntään. Kouluisännällä ei 19.5.2020 ole ollut antaa lisätietoja helmikuun 2019 lumitilanteesta. Tiedot tehdyistä kunnossapitotoimista löytyvät huoltokirjasta. Kaupunki on tarkastanut tiedot kunnossapitotoimenpiteistä huoltokirjasta. Huoltokirjassa olevat tiedot osoittavat, että kattolumet ja jääpuikot rakennuksen katolta on poistettu 6.2.2019 aamuna.

Ilmatieteen laitoksen Kaisaniemen mittausaseman säähavaintotiedot osoittavat, että lumensyvyydeksi on 6.2.2019 mitattu 44 cm, 7.2.2019 46 cm ja 8.2.2019 43 cm. Sademääräksi on 6.2.2019 mitattu 2,2 mm 7.2.2019 1,1 mm ja 8.2.2019 0,5 mm. Ilman lämpötila on 6.2.2019 vaihdellut -0,2°C ja -7,8 °C asteiden välillä, 7.2.2019 vaihdellut +1,7°C ja -6 °C asteiden välillä ja 8.2.2019 vaihdellut +2°C ja + 0,7°C asteiden välillä. Tuuli on ollut pääasiallisesti heikkoa ja kohtalaista 6-8.2019 välisen ajan.

Kaupunki arvioi, että edellisen lumenpudotuksen (6.2.2019) ja vahinkohetken (8.2.2019) välisenä aikana on satanut lumi luonut rakennuksen katolle arviolta enintään noin 5 cm kerroksen lunta, vastaten maksimissaan noin 10-30 kg/m2 lumikuormaa. Huomioon ottaen sen, että katolla on ollut vain 6.-8.2.2019 välisenä aikana kertynyt lumi, ja tuuli on ollut heikkoa ja kohtalaista, ei lunta ole voinut kertyä niin paljon, että olisi vaara lumen putoamiselle 8.2.2019; muutoin lumi putoaisi kyseiseltä katolta useita kertoja talvessa.

Kaupungille ei ole saapunut muita vahingonkorvausvaatimuksia Punavuorenkatu 8-10 edustalta. Kaupungille ei myöskään ole saapunut yhtään palautetta em. alueen talvikunnossapidosta.

Kaupungin vahingonkorvausvastuun syntyminen edellyttää tuottamusta tai laiminlyöntiä. Tuottamuksella tarkoitetaan moitittavaa menettelyä eli virhettä, huolimattomuutta tai laiminlyöntiä. Vahingonkorvausvastuun syntyminen edellyttää myös syy-yhteyttä virheellisen menettelyn ja aiheutuneen vahingon välillä. Syy-yhteydellä tarkoitetaan vahingon aiheuttaneen menettelyn ja vahinkoseuraamuksen välistä syy-seuraus-suhdetta (syyn täytyy olla välttämätön seurauksen syntymiselle). Vahingonkorvausta vaativan on osoitettava syy-yhteyden olemassaolo.

Kiinteistönomistajalla on korostunut velvollisuus huolehtia kiinteistön turvallisuudesta. Kiinteistönomistaja voi vapautua vahingonkorvausvastuusta osoittamalla huolehtineensa kiinteistön kunnossapidosta asianmukaisesti.

Järjestyslain mukaan rakennuksen omistajan on huolehdittava siitä, ettei katolta putoava lumi, jää tai muut esineet aiheuta vaaraa ihmisille tai omaisuudelle. Lain esitöiden mukaan edellyttäisi velvollisuus esimerkiksi rakennuksen läheisyydessä sijaitsevan kulkupaikan eristämistä puomeilla silloin, kun on vaarana, että jäätä tai lunta putoaa. Velvollisuuden täyttäminen saattaa edellyttää myös katolla olevan jään ja lumen turvallista ja hallittua poistamista (HE 20/2002 vp, s. 35-36).

Edellä esitetyn perusteella katsoo kaupunki, ettei se ole menetellyt vahingonkorvausvastuun perustavalla tavalla moitittavasti. Saadut selvityksen osoittavat, että lumenpudotuksesta on huolehdittu 6.2.2019, ja että lumitilannetta on tarkkailtu säännöllisesti. Lumimäärä on 6.2.2019 jälkeen kasvanut niin vähäisissä määrin, ettei 8.2.2019 ole ollut vaarana, että lunta putoaisi katolta. Kaupungilta ei olisi voitu edellyttää alueen eristämistä puomeilla tai katolle 6.2.2019 jälkeen kertyneen lumen poistamista 8.2.2019 päivänä. Kaupunki katsoo huolehtineensa kiinteistön kunnossapidosta asianmukaisesti.

Lopputulos

Helsingin kaupunki ei ole vahingonkorvauslain nojalla vastuussa hakijan ajoneuvossa ilmenneestä vauriosta.

Kaupunkiympäristölautakunta katsoo, että lakipalvelut-yksikön päällikön päätöstä ei ole syytä muuttaa.

Sovellettu lainsäädäntö

Vahingonkorvauslaki (31.5.1974/412) 2:1 §.

Laki kadun ja eräiden yleisten alueiden kunnossa- ja puhtaanapidosta (31.8.1978/669) 1–4 §.

Järjestyslaki (27.6.2003/612) 2:5 §.

HE 20/2002 vp, s. 35-36.

Päätös on ehdotuksen mukainen.

Stäng

Oikaisuvaatimuksen käsittelyn edellytykset

Kuntalain (410/2015) 137 §:n mukaan kunnan viranomaisen päätökseen tyytymätön saa hakea siihen oikaisua. Oikaisuvaatimuksen ja kunnallisvalituksen saa tehdä se, johon päätös on kohdistettu tai jonka oikeuteen, velvollisuuteen tai etuun päätös välittömästi vaikuttaa (asianosainen) sekä kunnan jäsen. Tässä tapauksessa oikaisuvaatimuksen on tehnyt asianosainen.

Kuntalain 134 §:n mukaisesti oikaisuvaatimus tehdään toimielimen alaisen viranomaisen päätöksestä asianomaiselle toimielimelle. Kuntalain 138 §:n mukaisesti oikaisuvaatimus on tehtävä 14 päivän kuluessa päätöksen tiedoksisaannista. Päätös on lähetetty hakijalle tiedoksi kirjeitse 1.7.2019. Oikaisuvaatimus kaupunkiympäristölautakunnalle on saapunut 17.7.2019 eli säädetyssä määräajassa.

Stäng

Kaupunkiympäristön toimiala Hallinto Hallinto- ja lakipalvelut Lakipalvelut Yksikön päällikkö 26.06.2019 § 206

Päätös

Lakipalvelut-yksikön päällikkö päätti hylätä hakijan vahingonkorvausvaatimuksen.

Päätöksen perustelut

Vahingonkorvausvaatimuksen mukaan hakijan kadun varteen pysäköitynä ollut ajoneuvo on vaurioitunut 8.2.2019 kello 8.30 osoitteessa Punavuorenkatu 8-10. Sivulliset henkilöt ovat kertoneet hakijalle, että osoitteessa sijaitsevan koulun katolta tippunut lumi oli irrottanut ajoneuvon sivupeilin. Hakija on esittänyt kaupungille 656,02 euron suuruisen vahingonkorvausvaatimuksen.

Järjestyslain mukaan rakennuksen omistajan on huolehdittava siitä, ettei katolta putoava lumi, jää tai muut esineet aiheuta vaaraa ihmisille tai omaisuudelle.

Kiinteistön kunnossapitovastuun mukaan lumitilanteen seuraaminen jakautuu huoltoyhtiön ja kiinteistön isännöitsijän kesken. Huoltoyhtiön velvollisuutena on ilmoittaa lumitilanteesta isännöitsijälle, jonka vastuulla on tilata lumenpudotustoimenpiteet huoltoyhtiöltä. Huoltosopimuksesta huolimatta vastuu kiinteistön turvallisuudesta säilyy rakennuksen omistajalla.

Ilmatieteen laitoksen mukaan vahinkopäivänä lämpötila on vaihdellut Kaisaniemen mittausasemalla tehdyissä mittauksissa 0,9°C ja 2,4°C välillä. Vahinkoa edeltäneenä päivänä sää on ollut klo 12 asti pakkasasteilla, jonka jälkeen lämpötila on noussut plussan puolelle. Vahinkoa edeltäneenä päivänä 7.2.2019 on esiintynyt myös ajoittaista lumisadetta, joka on nostanut lumensyvyyden aamun 42 senttimetristä 46 senttimetriin.

Kunnossapitopiiristä saadun selvityksen mukaan kohde, jonka katolta lumi on oletettavasti tippunut, kuuluu Helsingin kaupungille. Kyseisen rakennuksen kunnossapito on tilattu huoltoyhtiöltä, jonka tehtäviin kuuluu muun muassa lumitilanteen tarkkailu. Kyseisessä kohteessa on tehty lumenpudotustoimenpiteet 30.1.2019 ja päivää ennen vahinkotapahtumaa, 7.2.2019. Vahinkopäivänä lumenpudotus ei ollut enää käynnissä.

Vahingonkorvausvastuu edellyttää tuottamusta tai laiminlyöntiä. Tämän lisäksi laiminlyönnillä ja vahingolla tulee olla syy-yhteys. Kunnossapitovelvollinen voi vapautua vahingonkorvausvastuustaan, jos hän voi osoittaa toimineensa huolellisesti. Lumitilannetta on tarkkailtu ja lumenpudotuksia on tehty säännöllisesti. Edellä esitetyin perustein kaupunki katsoo, ettei se ole laiminlyönyt järjestyslain ja kunnossapitolain mukaisia velvollisuuksiaan, eikä näin ollen ole asiassa korvausvelvollinen.

Sovelletut oikeusohjeet

Vahingonkorvauslaki (412/1974) 2 luku 1 §

Laki kadun ja eräiden yleisten alueiden kunnossa- ja puhtaanapidosta (669/1978) 1–4 §

Järjestyslaki (612/2003) 2 luku 5 §

Kaupunkiympäristön toimialajohtajan päätös 21.6.2017 § 57

Lisätiedot

Tiia Strömberg, valmistelija, puhelin: 310 39930

kymp.korvausasiat@hel.fi
Stäng

Detta beslut publicerades 27.08.2020

VALITUSOSOITUS

Tähän päätökseen haetaan muutosta kunnallisvalituksella.

Valitusoikeus

Päätökseen saa hakea muutosta kunnallisvalituksella vain se, joka on tehnyt alkuperäistä päätöstä koskevan oikaisuvaatimuksen.

Mikäli alkuperäinen päätös on oikaisuvaatimuksen johdosta muuttunut, saa tähän päätökseen hakea muutosta kunnallisvalituksella myös

  • se, johon päätös on kohdistettu tai jonka oikeuteen, velvollisuuteen tai etuun päätös välittömästi vaikuttaa (asianosainen)
  • kunnan jäsen.
Valitusaika

Kunnallisvalitus on tehtävä 30 päivän kuluessa päätöksen tiedoksisaannista.

Valitus on toimitettava valitusviranomaiselle viimeistään valitusajan viimeisenä päivänä ennen valitusviranomaisen aukioloajan päättymistä.

Mikäli päätös on annettu tiedoksi postitse, asianosaisen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon, jollei muuta näytetä, seitsemän päivän kuluttua kirjeen lähettämisestä. Kunnan jäsenen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon seitsemän päivän kuluttua siitä, kun pöytäkirja on nähtävänä yleisessä tietoverkossa.

Mikäli päätös on annettu tiedoksi sähköisenä viestinä, asianosaisen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon, jollei muuta näytetä, kolmen päivän kuluttua viestin lähettämisestä.

Tiedoksisaantipäivää ei lueta valitusaikaan. Jos valitusajan viimeinen päivä on pyhäpäivä, itsenäisyyspäivä, vapunpäivä, joulu- tai juhannusaatto tai arkilauantai, saa valituksen tehdä ensimmäisenä arkipäivänä sen jälkeen.

Valitusperusteet

Kunnallisvalituksen saa tehdä sillä perusteella, että

  • päätös on syntynyt virheellisessä järjestyksessä
  • päätöksen tehnyt viranomainen on ylittänyt toimivaltansa
  • päätös on muuten lainvastainen.

Valittajan tulee esittää valituksen perusteet ennen valitusajan päättymistä.

Valitusviranomainen

Kunnallisvalitus tehdään Helsingin hallinto-oikeudelle.

Hallinto-oikeuden asiointiosoite on seuraava:

Sähköpostiosoite:    
helsinki.hao@oikeus.fi
Postiosoite:
Radanrakentajantie 5
 
00520 HELSINKI
Faksinumero:
029 56 42079
Käyntiosoite:
Radanrakentajantie 5
Puhelinnumero:
029 56 42000

Valituksen voi tehdä myös hallinto- ja erityistuomioistuinten asiointipalvelussa osoitteessa: https://asiointi2.oikeus.fi/hallintotuomioistuimet

Valituksen muoto ja sisältö

Valitus on tehtävä kirjallisesti. Myös sähköinen asiakirja täyttää vaatimuksen kirjallisesta muodosta.

Valituksessa on ilmoitettava:

  1. päätös, johon haetaan muutosta (valituksen kohteena oleva päätös);
  2. miltä kohdin päätökseen haetaan muutosta ja mitä muutoksia siihen vaaditaan tehtäväksi (vaatimukset);
  3. vaatimusten perustelut;
  4. mihin valitusoikeus perustuu, jos valituksen kohteena oleva päätös ei kohdistu valittajaan.

Valituksessa on lisäksi ilmoitettava valittajan nimi ja yhteystiedot. Jos puhevaltaa käyttää valittajan laillinen edustaja tai asiamies, myös tämän yhteystiedot on ilmoitettava. Yhteystietojen muutoksesta on valituksen vireillä ollessa ilmoitettava viipymättä hallintotuomioistuimelle.

Valituksessa on ilmoitettava myös se postiosoite ja mahdollinen muu osoite, johon oikeudenkäyntiin liittyvät asiakirjat voidaan lähettää (prosessiosoite). Mikäli valittaja on ilmoittanut enemmän kuin yhden prosessiosoitteen, voi hallintotuomioistuin valita, mihin ilmoitetuista osoitteista se toimittaa oikeudenkäyntiin liittyvät asiakirjat.

Oikaisuvaatimuksen tekijä saa valittaessaan oikaisuvaatimuspäätöksestä esittää vaatimuksilleen uusia perusteluja. Hän saa esittää uuden vaatimuksen vain, jos se perustuu olosuhteiden muutokseen tai oikaisuvaatimuksen tekemisen määräajan päättymisen jälkeen valittajan tietoon tulleeseen seikkaan.

Valitukseen on liitettävä:

  1. valituksen kohteena oleva päätös valitusosoituksineen;
  2. selvitys siitä, milloin valittaja on saanut päätöksen tiedoksi, tai muu selvitys valitusajan alkamisen ajankohdasta;
  3. asiakirjat, joihin valittaja vetoaa vaatimuksensa tueksi, jollei niitä ole jo aikaisemmin toimitettu viranomaiselle.
Oikeudenkäyntimaksu

Muutoksenhakuasian vireillepanijalta peritään oikeudenkäyntimaksu sen mukaan kuin tuomioistuinmaksulaissa (1455/2015) säädetään. Mikäli hallinto-oikeus muuttaa valituksenalaista päätöstä muutoksenhakijan eduksi, oikeudenkäyntimaksua ei peritä.

Pöytäkirja

Päätöstä koskevia pöytäkirjan otteita ja liitteitä lähetetään pyynnöstä. Asiakirjoja voi tilata Helsingin kaupungin kirjaamosta.

Sähköpostiosoite:
helsinki.kirjaamo@hel.fi
Postiosoite:
PL 10
 
00099 HELSINGIN KAUPUNKI
Faksinumero:
(09) 655 783
Käyntiosoite:
Pohjoisesplanadi 11-13
Puhelinnumero:
(09) 310 13700 (Yleishallinto)

Kirjaamon aukioloaika on maanantaista perjantaihin klo 08.15–16.00.

Stäng

Föredragande

kaupunkiympäristön toimialajohtaja
Mikko Aho

Mer information fås av

Liisa Mäkelä, lakimies, puhelin: 09 310 22093

liisa.makela@hel.fi

Bilagor

1. Sekretessbelagd: JulkL 24 § 1 mom. 32 kohta

I beslutsdokumenten nämns bilagor som inte publiceras på nätet. Bort lämnas bilagor som innehåller sekretessbelagda uppgifter, bilagor som innehåller uppgifter som kan äventyra integritetsskyddet eller sådana som man inte av tekniska orsaker kunnat överföra till elektroniskt format. (Offentlighetslagen 621/1999, Lagen om tjänster inom elektronisk kommunikation 917/2014, Dataskyddslagen 1050/2018, Lagen om behandling av personuppgifter inom social- och hälsovården 703/2023, Lagen om offentlig upphandling och koncession 1397/2016). Upplysningar om stadsstyrelsens beslutshandlingar fås också från Helsingfors stads registratorskontor.