Hankinta, tuottajaohjauspalvelut, sosiaali- ja terveystoimiala
Tuottajaohjauspalveluiden hankinta
Päätös
Hallintojohtaja päätti tuottajaohjauspalveluiden hankinnan neuvotteluvaiheeseen valittavista ehdokkaista. Ehdokkaiksi valittiin kaikki jäljempänä mainitut kahdeksan osallistumishakemusta jättäneet toimijat. Helsingin kaupungin sosiaali- ja terveystoimi yhdessä viidentoista (15) muun hankintayksikön (Askolan kunta, Hangon kaupunki, Helsingin ja Uudenmaan Sairaanhoitopiirin kuntayhtymä, Inkoon kunta, perusturvakuntayhtymä Karviainen, Keravan kaupunki, Keski-Uudenmaan sote-kuntayhtymä, Kirkkonummen kunta, Lohjan kaupunki, Loviisan kaupunki, Porvoon kaupunki, Raaseporin kaupunki, Sipoon kunta, Vantaan kaupunki ja Espoon kaupunki) kanssa (jäljempänä kaikki yhdessä ”Hankintayksikkö”) on pyytänyt 25.2.2019 päivätyllä osallistumispyynnöllä osallistumishakemuksia tuottajaohjauspalveluiden hankintaan.
Tuottajaohjauspalvelua hankitaan kuntien sekä strategisen että operatiivisen tuottajaohjauksen tarpeisiin. Tuottajaohjauksen tarpeisiin ollaan perustettu Uudenmaan kuntien vapaaehtoisuuteen perustuva yhteistyöverkosto. Strategisella tuottajaohjauksen tähdätään ennen kaikkea palvelujen optimaalisen tuottamisrakenteeseen sekä kehittämis- ja säästöpotentiaalin tunnistamiseen palvelutuotannosta. Operatiivisella tuottajaohjauksella kunnat pyrkivät tehostamaan ulkoista palvelutuotantoa sopimuskauden aikaisen ohjauksen keinoin.
Tuleva sopimuskausi tulee olemaan voimassa kaksitoista (12) kuukautta määräaikaisena, jonka jälkeen Hankintayksiköllä on oikeus uudistaa puitesopimus kahdentoista kuukauden määräajaksi kolmena perättäisenä vuotena siten, että puitesopimus kestää enimmillään yhteensä neljä (4) vuotta. Kaikki edellä mainitut hankintayksiköt tekevät oman puitesopimuksen ja päättävät puitesopimuksen uudistamisesta itsenäisesti.
Hankintamenettely ja hankintailmoitus
Hankinnasta on 25.2.2019 lähetetty julkaistavaksi hankintalain (1397/2016) mukainen EU-hankintailmoitus Tenders’ Electronic Daily (TED)-ilmoituskanavassa sekä HILMA-ilmoituskanavassa.
Hankintamenettelynä on hankintalain 34 §:n mukainen neuvottelumenettely, jossa Hankintayksikkö julkaisee hankinnasta hankintailmoituksen ja, johon halukkaat ehdokkaat pyytävät saada osallistumaan jättämällä osallistumishakemuksen; ainoastaan Hankintayksikön valitsemat ehdokkaat valitaan neuvotteluihin ja saavat tehdä tarjouksen.
Hankinta on jaettu kahteen osa-alueeseen; osa-alue 1 strateginen tuottajaohjaus sekä osa-alue 2 operatiivinen tuottajaohjaus. Osallistumispyynnön mukaan neuvotteluihin valitaan osallistumishakemusten perusteella kumpaankin osa-alueeseen vähintään kolme (3) ja enintään kahdeksan (8) ehdokasta, mikäli soveltuvia ehdokkaita on näin monta.
Osallistumishakemusten käsittely
Osallistumispyynnön mukaisesti osallistumishakemukset tuli toimittaa Hankintayksikölle 5.4.2019 kello 10:00 Suomen aikaa mennessä.
Osallistumishakemukset avattiin osallistumishakemusten jättämiselle varatun määräajan päätyttyä.
Osallistumishakemuksen jättivät osa-aluekohtaisesti seuraavat ehdokkaat:
Osa-alue 1
FCG Konsultointi Oy
PTCServices Oy
VALOR Partners Oy
Deloitte Consulting Oy
Sofigate Oy
Nordic Healthcare Group Oy
Vaakataso Oy
Ryhmittymä Timo Koivisto Consulting Oy, Socom Oy ja Tamora Oy
Osa-alue 2
FCG Konsultointi Oy
PTCServices Oy
VALOR Partners Oy
Deloitte Consulting Oy
Sofigate Oy
Nordic Healthcare Group Oy
Vaakataso Oy
Ryhmittymä Timo Koivisto Consulting Oy, Socom Oy ja Tamora Oy
Osallistumishakemusten avaamisen jälkeen tarkastettiin ehdokkaiden soveltuvuus osallistumispyynnön mukaisesti.
Sekä osa-alueella 1 että osa-alueella 2 kaikki osallistumishakemukset täyttivät ehdokkaiden soveltuvuutta koskevat vähimmäisvaatimukset. Kaikki ehdokkaat otettiin mukaan osallistumishakemusten vertailuun.
Osallistumishakemusten vertailu
Osallistumispyynnön mukaan, mikäli soveltuvia ehdokkaita on enemmän kuin kolme (3) per osa-alue, Hankintayksikkö tulee vertailemaan ehdokkaita osa-aluekohtaisesti ehdokkaiden osallistumishakemuksissa ilmoittamien vähimmäisvaatimuksen ylittävien vertailuun vaikuttavien tietojen perusteella.
Maksimikokonaispiteet per osa-alue on 100 pistettä siten, että osa-aluekohtaisesti maksimipisteet ehdokkaan referensseistä ovat 36 pistettä, maksimipisteet projektipäällikön haastattelusta ovat 30 pistettä, maksimipisteet projektipäällikön vähimmäisvaatimukset ylittävästä kokemuksesta ovat 24 pistettä ja maksimipisteet ehdokkaan luottoluokituksesta ovat 10 pistettä.
Päätöksen perustelut
Hallintojohtaja päätti valita hankintamenettelyn neuvotteluvaiheeseen molempiin osa-alueisiin kaikki kahdeksan (8) hyväksyttävän osallistumishakemuksen jättänyttä ehdokasta.
Detta beslut publicerades 22.05.2019
MUUTOKSENHAKU HANKINTAPÄÄTÖKSEEN
Tähän päätökseen tyytymätön asianosainen voi hakea päätökseen muutosta joko tekemällä hankintaoikaisuvaatimuksen tai pyytämällä markkinaoikeudelta käsittelylupaa valituksen tekemiseksi taikka tekemällä molemmat.
OHJEET HANKINTAOIKAISUVAATIMUKSEN TEKEMISEKSI
Oikaisuvaatimusaika
Asianosaisen on esitettävä vaatimus 14 päivän kuluessa siitä, kun asianosainen on saanut tiedon hankintayksikön päätöksestä tai muusta ratkaisusta.
Muutoksenhaku markkinaoikeuteen ei estä vaatimasta hankintaoikaisua.
Mikäli päätös on lähetetty tiedoksi käyttäen ehdokkaan tai tarjoajan hankintayksikölle ilmoittamaa sähköistä yhteystietoa, katsotaan vastaanottajan saaneen päätöksestä tiedon sinä päivänä, jolloin sähköinen viesti on vastaanottajan käytettävissä tämän vastaanottolaitteessa siten, että viestiä voidaan käsitellä.
Mikäli päätös on lähetetty tiedoksi tavallisena kirjeenä, ehdokkaan tai tarjoajan katsotaan saaneen päätöksestä tiedon seitsemäntenä päivänä kirjeen lähettämisestä, jollei ehdokas tai tarjoaja näytä tiedoksiannon tapahtuneen myöhemmin.
Tiedoksisaantipäivää ei lueta oikaisuvaatimusaikaan. Oikaisuvaatimuksen on saavuttava Helsingin kaupungin kirjaamoon viimeistään määräajan viimeisenä päivänä ennen kirjaamon aukioloajan päättymistä.
Jos määräajan viimeinen päivä on pyhäpäivä, itsenäisyyspäivä, vapunpäivä, joulu- tai juhannusaatto tai arkilauantai, saa oikaisuvaatimuksen tehdä ensimmäisenä arkipäivänä sen jälkeen.
Oikaisuvaatimusviranomainen
Viranomainen, jolta hankintaoikaisua vaaditaan, on Helsingin sosiaali- ja terveyslautakunta.
Oikaisuvaatimusviranomaisen asiointiosoite on seuraava:
Sähköpostiosoite: | helsinki.kirjaamo@hel.fi |
Postiosoite: | PL 10 |
00099 HELSINGIN KAUPUNKI | |
Faksinumero: | (09) 655 783 |
Käyntiosoite: | Pohjoisesplanadi 11-13 |
Puhelinnumero: | (09) 310 13700 |
Kirjaamon aukioloaika on maanantaista perjantaihin klo 8.15–16.00.
Oikaisuvaatimuksen muoto ja sisältö
Hankintaoikaisuvaatimus pannaan vireille kirjallisesti ilmoittamalla
- hankintayksikön päätös tai muu ratkaisu, johon hankintaoikaisuvaatimus kohdistuu
- miten päätöstä tai muuta ratkaisua halutaan oikaistavaksi
- millä perusteella päätöstä tai muuta ratkaisua halutaan oikaistavaksi.
Sähköinen asiakirja täyttää vaatimuksen kirjallisesta muodosta.
Oikaisuvaatimuksessa on mainittava oikaisua vaativan nimi sekä tarvittavat yhteystiedot asian hoitamiseksi. Jos oikaisua vaativan puhevaltaa käyttää hänen laillinen edustajansa tai asiamiehensä tai jos oikaisuvaatimuksen laatijana on joku muu henkilö, oikaisuvaatimuksessa on ilmoitettava myös tämän nimi sekä tarvittavat yhteystiedot.
Oikaisuvaatimukseen on liitettävä asiakirjat, joihin muutoksenhakija haluaa vedota vaatimuksensa tueksi, jollei niitä ole jo aikaisemmin toimitettu viranomaiselle.
Pöytäkirja
Päätöstä koskevia pöytäkirjan otteita ja liitteitä lähetetään pyynnöstä. Asiakirjoja voi tilata Helsingin kaupungin kirjaamosta.
VALITUSOSOITUS MARKKINAOIKEUDELLE
Puitejärjestelyyn perustuvaan hankintaan ei saa hakea valittamalla muutosta, jollei markkinaoikeus myönnä käsittelylupaa.
Lupa on myönnettävä, jos
- asian käsittely on lain soveltamisen kannalta muissa samankaltaisissa asioissa tärkeää
- siihen on painava, hankintayksikön menettelyyn liittyvä syy.
Käsittelylupahakemus ja valitus toimitetaan markkinaoikeudelle yhdessä.
Muutoksenhakuaika
Käsittelylupahakemus ja valitus on tehtävä 14 päivän kuluessa päätöksen tiedoksisaannista.
Käsittelylupahakemus ja valitus on tehtävä 30 päivän kuluessa päätöksen tiedoksisaannista, jos hankintayksikkö on tehnyt hankintasopimuksen noudattamatta hankintalain mukaista odotusaikaa.
Mikäli päätös on lähetetty tiedoksi käyttäen ehdokkaan tai tarjoajan hankintayksikölle ilmoittamaa sähköistä yhteystietoa, katsotaan vastaanottajan saaneen päätöksestä tiedon sinä päivänä, jolloin sähköinen viesti on vastaanottajan käytettävissä tämän vastaanottolaitteessa siten, että viestiä voidaan käsitellä.
Mikäli päätös on lähetetty tiedoksi tavallisena kirjeenä, ehdokkaan tai tarjoajan katsotaan saaneen päätöksestä tiedon seitsemäntenä päivänä kirjeen lähettämisestä, jollei ehdokas tai tarjoaja näytä tiedoksiannon tapahtuneen myöhemmin.
Tiedoksisaantipäivää ei lueta muutoksenhakuaikaan. Käsittelylupahakemus ja valitus on toimitettava muutoksenhakuviranomaiselle viimeistään muutoksenhakuajan viimeisenä päivänä ennen muutoksenhakuviranomaisen aukioloajan päättymistä.
Jos muutoksenhakuajan viimeinen päivä on pyhäpäivä, itsenäisyyspäivä, vapunpäivä, joulu- tai juhannusaatto tai arkilauantai, saa käsittelylupahakemuksen ja valituksen tehdä ensimmäisenä arkipäivänä sen jälkeen.
Muutoksenhakuviranomainen
Käsittelylupahakemus ja valitus tehdään markkinaoikeudelle. Markkinaoikeuden asiointiosoitteet ovat seuraavat:
Postiosoite: | Radanrakentajantie 5 |
00520 HELSINKI | |
Sähköpostiosoite: | markkinaoikeus@oikeus.fi |
Faksinumero: | 029 56 43314 |
Käyntiosoite: | Radanrakentajantie 5 |
Puhelinnumero: | 029 56 43300 |
Valituksen voi tehdä myös hallinto- ja erityistuomioistuinten asiointipalvelussa osoitteessa: https://asiointi2.oikeus.fi/hallintotuomioistuimet
Muutoksenhakuasiakirjan muoto ja sisältö
Muutoksenhakuasiakirja, joka sisältää käsittelylupahakemuksen ja valituksen, on tehtävä kirjallisesti. Myös sähköinen asiakirja täyttää vaatimuksen kirjallisesta muodosta.
Käsittelylupahakemuksessa on ilmoitettava
- päätös, johon haetaan muutosta
- peruste, jolla käsittelylupaa haetaan
- syyt, joiden nojalla hakija katsoo, että käsittelyluvan myöntämiselle on olemassa edellä mainittu peruste.
Valituksessa on ilmoitettava
- miltä kohdin päätökseen haetaan muutosta ja mitä muutoksia siihen vaaditaan tehtäväksi
- perusteet, joilla muutosta vaaditaan.
Muutoksenhakuasiakirjassa on ilmoitettava muutoksenhakijan nimi ja kotikunta. Jos muutoksenhakijan puhevaltaa käyttää hänen laillinen edustajansa tai asiamiehensä tai jos muutoksenhakuasiakirjan laatijana on joku muu henkilö, asiakirjassa on ilmoitettava myös tämän nimi ja kotikunta.
Muutoksenhakuasiakirjassa on lisäksi ilmoitettava postiosoite ja puhelinnumero, joihin asiaa koskevat ilmoitukset voidaan toimittaa.
Muutoksenhakijan, laillisen edustajan tai asiamiehen on allekirjoitettava valitus. Sähköistä asiakirjaa ei kuitenkaan tarvitse täydentää allekirjoituksella, jos asiakirjassa on tiedot lähettäjästä eikä asiakirjan alkuperäisyyttä tai eheyttä ole syytä epäillä.
Muutoksenhakuasiakirjaan on liitettävä
- päätös, johon haetaan muutosta valittamalla, alkuperäisenä tai jäljennöksenä
- todistus siitä, minä päivänä päätös on annettu tiedoksi, tai muu selvitys muutoksenhakuajan alkamisen ajankohdasta
- asiakirjat, joihin valittaja vetoaa vaatimuksensa tueksi, jollei niitä ole jo aikaisemmin toimitettu viranomaiselle.
Odotusaika
EU-kynnysarvot ylittävien hankintojen osalta hankintasopimus voidaan tehdä aikaisintaan hankintalaissa määritellyn odotusajan kuluttua. Puitejärjestelyihin perustuvien hankintojen osalta hankintayksikkö voi tehdä hankintasopimuksen ennen odotusajan päättymistä, mutta tällöin valitusaika on 14 vuorokauden sijasta 30 vuorokautta päätöksen tiedoksisaannista.
Oikeudenkäyntimaksu
Markkinaoikeus perii asian käsittelystä maksua 2050 euroa, jos hankinnan arvo on alle 1 miljoona euroa; 4100 euroa, jos hankinnan arvo on vähintään 1 miljoona euroa ja alle 10 miljoonaa euroa; ja 6140 euroa, jos hankinnan arvo on vähintään 10 miljoonaa euroa. Mikäli markkinaoikeus ei myönnä asiassa käsittelylupaa, markkinaoikeus perii asian käsittelystä maksua 500 euroa.
Pöytäkirja
Päätöstä koskevia pöytäkirjan otteita ja liitteitä lähetetään pyynnöstä. Asiakirjoja voi tilata Helsingin kaupungin kirjaamosta.
Mer information fås av
Antti Lampinen, hankintasihteeri, puhelin: 09 310 50514
Christian Ehnlund, Vastaava hankintasihteeri, puhelin: 09 310 20250