Tarveselvitys Kaarelanraitin päiväkodista ja peruskoulusta

HEL 2019-005682
Ärendet har nyare handläggningar
Ärende 15. / 176 §

Tarveselvitys Kaarelanraitin päiväkodista ja Kannelmäen peruskoulun Kaarelan raitin toimipisteestä

Nämnden för fostran och utbildning

Päätös

Kasvatus- ja koulutuslautakunta hyväksyi uudisrakennuksen tarveselvityksen osoitteeseen Kaarelanraitti 1, liitteen mukaisena.

Päätös on ehdotuksen mukainen.

Stäng

Kannelmäen peruskoulun Kaarelanraitin toimipisteen nykyiset tilat on rakennettu vuonna 1955. Rakennus on teknisen käyttöikänsä päässä.

Kaarelanraitin päiväkodin ja Kannelmäen peruskoulun Kaarelan raitin toimipisteen uudisrakennushankkeelle on vuoden 2018 talousarvion investointiohjelmassa varattu määrärahat vuosille 2020-2021.

Hankkeessa toteutetaan tilat päiväkodin ja peruskoulun käyttöön. Uudisrakennuksessa on tilat 210 päiväkotilapselle ja 120:lle perusopetuksen oppilaalle luokka-asteella 1-2.

Alueella sijaitsevien päiväkotien Hakuninmaan ja Vuorilinnan tilat vaatisivat laajaa korjausrakentamista lähiaikoina. Päiväkotien toiminnan keskittämistä on suunniteltu valmistuviin uusiin tiloihin yhteistyössä palveluverkkotiimin ja aluepäälliköiden kanssa. Luopumista nykyisistä tiloista tarkastellaan palvelutarpeen näkökulmasta hankkeen edetessä ja niistä tehdään päätökset erikseen.

Uudisrakentamisen yhteydessä voidaan toteuttaa tilat, jotka nykyistä paremmin tukevat opetus- ja varhaiskasvatussuunnitelman tavoitteiden toteuttamista. Tavoitteena on turvallinen, terveellinen, tarkoituksenmukainen ja joustava oppimisympäristö, joka tukee monialaista oppimista, yhteisöllisyyttä sekä yksilön ja ryhmän kokonaisvaltaista hyvinvointia ja kehittymistä. Iltapäiväkerhotoimintaa on mahdollista järjestää rakennuksen tiloissa.

Peruskoulun toimipisteen ja päiväkodin tilat ovat liikenteellisesti hyvin saavutettavissa. Suunnittelussa varmistetaan turvalliset kulkuyhteydet koululle ja päiväkodille.

Nykyiset tilat ovat riittämättömät kasvavalle lapsimäärälle

Kaarelan alueella (Kannelmäki Hakuninmaa, Maununneva) on vuonna 2016 tehty alueellinen palvelutilaverkkotarkastelu, jossa selvitettiin väestön kasvun aiheuttamaa palvelutilojen tarvetta sekä nykyisin käytössä olevien tilojen kuntoa. Tarkastelun perusteella esitettiin Kaarelanraitin hankkeen toteuttamista em. laajuudessa. Palveluverkon suunnittelussa on otettu huomioon rakenteilla ja olemassa oleva tilakapasiteetti. Kannelmäen peruskoulun Kaarelan raitin toimipisteen laajuudessa otetaan huomioon koko palvelualueen pitkän tähtäimen kehitys: väestöennuste, asuin- ja liikerakentaminen ja liikennejärjestelyt.

Kaarelanraitin hankkeessa päiväkoti- ja koulutilat voidaan sijoittaa samaan kokonaisuuteen turvallisesti ja toimivasti. Tilojen toteutus samaan yhteyteen luo edellytykset kasvatuksen ja opetuksen jatkumolle.

Strategian mukaiset ja riittävät väistö- ja lisätilat tukevat lasten ja nuorten arkea

Uudishanke mahdollistaa strategianmukaisten lähipalveluiden tarjoamisen Kannelmäen alueella, millä parannetaan lasten, nuorten ja perheiden arkea. Sujuvat yhteydet Kannelmäen peruskoulun muihin toimitiloihin edistävät yhteisöllisyyttä ja yhtenäistä opinpolkua. Varhaiskasvatus- ja peruskoulupalvelut ovat perheille arjen lähipalvelu.

Lapsen näkökulmasta päiväkotipaikka omalla asuinalueella mahdollistaa kaverisuhteiden muodostumisen lähellä kotia ja tutustumisen ja liikkumisen omalla alueella. Oman alueen tuntemus lisää turvallisten reittien oppimista pienestä pitäen. Tilat suunnitellaan esteettömiksi ja kaikille lapsille ja nuorille sopiviksi, lapsen ja nuoren kasvua ja kehitystä tukevaksi oppimisympäristöksi. Päiväkotien ja koulujen toiminnan suunnitteluun osallistetaan lapset ja perheet. Tilat mahdollistavat yhteisöllisyyden lisäämisen alueella.

Teknisillä ratkaisuilla edistetään tietoyhteiskunnassa tarvittavien taitojen oppimista ja lisätään näin korkean teknologian ymmärtämistä ja osaamista Helsingissä.

Tilat mahdollistavat varhaiskasvatussuunnitelman ja opetussuunnitelmien toteuttamisen

Kannelmäen peruskoulun Kaarelan raitin toimipisteen nykyiset tilat eivät täytä kaikilta osin uuden opetus- ja varhaiskasvatussuunnitelman toiminnalle asettamia vaatimuksia.

Uudisrakennuksen suunnittelu toteutetaan kaupungin suunnitteluohjeiden ja valtakunnallisten määräysten mukaan. Liitteenä olevaa tilaohjelmaa käytetään uudisrakennuksen suunnittelun pohjana. Päiväkodin ja koulun sisätilat ja aidattu ulkopiha luovat yhtenäisen oppimisympäristön talon kaikille käyttäjille. Tilasuunnittelussa varaudutaan myös asukaskäyttöön, joka otetaan huomioon kulunvalvonnan suunnittelussa.

Kaarelanraitin hankkeessa toteutetaan tilat ala-asteelle ja päiväkodille, joissa pedagogisesti monipuoliset, tarkoituksenmukaisesti mitoitetut ja joustavat tilat edistävät toimintaa ja takaavat oppilaille hyvän ympäristön oppia ja kasvaa. Tilojen suunnittelun ja toimintojen sijoittelun lähtökohtana on käyttäjien päivittäisen toiminnan sujuvuus sekä pedagogiset tarpeet ja tilojen tehokas käyttö. Nykyaikainen oppimisympäristö ja tarjoaa mahdollisuudet yhteistyöhön ja monipuolisten työtapojen käyttöön. Suunnitteluratkaisussa tulee ottaa huomioon erilaisia tilojen toiminnallisuuteen, laatuun ja toimivuuteen vaikuttavia teemoja, kuten joustavuus, esteettömyys, saavutettavuus, viihtyisyys, ekologisuus, valaistus, akustiikka, ergonomia, esteettisyys, valvottavuus, siivottavuus, ja sisäilman laatu. Kaikkia tiloja voidaan käyttää oppimisympäristönä ja ne sijoitetaan siten, että liikkuminen ei aiheuta ruuhkia ja melua. Tilat varustetaan toimintoihin tarvittavalla tekniikalla.

Suunnitelmia tulee tarkastella suunnittelun aikana esteettömyysnäkökulmasta kaupungin esteettömyyslinjausten mukaisesti. Hankkeen yhteydessä toteutetaan induktiosilmukka kouluisännän palvelupisteen ympärille ja saliin. Myös opasteet uusitaan (ulko- ja sisäopasteet) esteettömyysnäkökulma huomioiden.

Koko rakennuksen akustiikkaan sekä ääneneristykseen kiinnitetään erityistä huomiota. Tilojen akustiikan tulee olla käyttötarkoituksenmukainen ja sen toteutus edellyttää hyvin toimiakseen ammattitaitoista akustista suunnittelua. Myös valaistukseen kiinnitetään huomiota. Toimivalla valaistuksella tuetaan monipuolisia oppimisentiloja.

Muunneltavuus mahdollistaa tilojen tehokkaan käytön myös kulttuuri-, liikunta- ja muiden tilaisuuksien järjestämiseen. Lisäksi tarkoituksenmukaisella ja turvallisella tilasuunnittelulla tuetaan tilojen aktiivista asukaskäyttöä.

Kaarelanraitin päiväkodin ja alaluokkien tilatarpeet esitetään huonetilaohjelmassa. Esiopetustilat toteutetaan Helsingin päiväkotien suunnitteluohjeita soveltaen siten, että tilat ovat monimuotoiset ja joustavat sekä mahdollistavat pienryhmätoiminnan.

Piha-alueet peruskorjataan ja varustetaan uusin leikkivälinein edistämään liikunnallisuutta ja opetussuunnitelman tavoitteita. Pihan suunnittelussa ja varustelussa otetaan huomioon turvallisuus, valvottavuus, yhteisöllisyys, liikunnallisuus ja pihan monipuolinen käyttö oppimistilana. Piha tarjoaa sekä rakennuksen käyttäjille että alueen asukkaille monipuoliset leikki- ja liikuntaolosuhteet.

Päiväkodin ja koulun saattoliikenne ja huoltopiha suunnitellaan toisistaan erillisiksi.

Väistö- ja lisätilojen vaikutus tila- ja toimintakustannuksiin

Kaarelanraitin päiväkodin ja ala-asteen hanke on laajuudeltaan 2236 hym². Hankkeen kustannusarvio on kaupunkiympäristön 2.5.2019 antamien tietojen mukaan noin 15,3 milj. euroa ilman arvonlisäveroa.

Perusparannushankkeen arvioitu vuokravaikutus on noin 996 970 euroa vuodessa, siivouskustannusarvio on noin 81 396 euroa vuodessa, muuttokustannusarvio on noin 13 500 euroa. Käynnistämiskustannuksia varataan 321 000 euroa. Toiminnan käynnistämiskustannuksiin kuuluvat mm. ensikertainen kalustaminen, tarvikkeet, varusteet ja laitteet. Luku ei sisällä tietohallinnon hankintoja. Päiväkodin ja ala-asteen toiminta samassa rakennuksessa on toimintakustannuksiltaan taloudellinen ratkaisu.

Osallistaminen ja muu yhteisvalmistelu

Tarveselvitys ja hankesuunnitelma on laadittu kaupunkiympäristön toimialan ja kasvatuksen- ja koulutuksen toimialan yhteistyönä.

Kasvatuksen ja koulutuksen toimiala korostaa, että hankkeen jatkosuunnittelussa ja toteuttamisessa pitää edelleen huomioida opettajien ja opiskelijoiden näkemykset tilojen kehittämisessä.

Osallistavalla suunnittelulla ohjataan käyttäjiä aktiivisesti osallistumaan oman työn ja toimintaympäristönsä sekä asukkaita oman ympäristönsä suunnitteluun ja kehittämiseen.

Kasvatus- ja koulutuslautakunta päättää lisätiloista

Helsingin kaupungin hallintosäännön 10 luvun 1 §:n 3 momentin 4 kohdan mukaan kasvatus- ja koulutuslautakunta päättää tilahanketta koskevan tarveselvityksen hyväksymisestä.

Kaupunkiympäristön toimiala selvittää väistötilaratkaisua hankesuunnitteluvaiheessa. Alustavasti on sovittu, että uudisrakentamisen aikana opetus järjestetään viereisellä urheilukentällä paviljongeissa.

Stäng

Detta beslut publicerades 06.06.2019

OHJEET OIKAISUVAATIMUKSEN TEKEMISEKSI

Tähän päätökseen tyytymätön voi tehdä kirjallisen oikaisuvaatimuksen. Päätökseen ei saa hakea muutosta valittamalla tuomioistuimeen.

Oikaisuvaatimusoikeus

Oikaisuvaatimuksen saa tehdä

  • se, johon päätös on kohdistettu tai jonka oikeuteen, velvollisuuteen tai etuun päätös välittömästi vaikuttaa (asianosainen)
  • kunnan jäsen.
Oikaisuvaatimusaika

Oikaisuvaatimus on tehtävä 14 päivän kuluessa päätöksen tiedoksisaannista.

Oikaisuvaatimuksen on saavuttava Helsingin kaupungin kirjaamoon määräajan viimeisenä päivänä ennen kirjaamon aukioloajan päättymistä.

Mikäli päätös on annettu tiedoksi postitse, asianosaisen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon, jollei muuta näytetä, seitsemän päivän kuluttua kirjeen lähettämisestä. Kunnan jäsenen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon seitsemän päivän kuluttua siitä, kun pöytäkirja on nähtävänä yleisessä tietoverkossa.

Mikäli päätös on annettu tiedoksi sähköisenä viestinä, asianosaisen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon, jollei muuta näytetä, kolmen päivän kuluttua viestin lähettämisestä.

Tiedoksisaantipäivää ei lueta oikaisuvaatimusaikaan. Jos oikaisuvaatimusajan viimeinen päivä on pyhäpäivä, itsenäisyyspäivä, vapunpäivä, joulu- tai juhannusaatto tai arkilauantai, saa oikaisuvaatimuksen tehdä ensimmäisenä arkipäivänä sen jälkeen.

Oikaisuvaatimusviranomainen

Viranomainen, jolle oikaisuvaatimus tehdään, on Helsingin kaupungin kasvatus- ja koulutuslautakunta.

Oikaisuvaatimusviranomaisen asiointiosoite on seuraava:

Sähköpostiosoite:
Postiosoite:
PL 10
 
00099 HELSINGIN KAUPUNKI
Faksinumero:
(09) 655 783
Käyntiosoite:
Pohjoisesplanadi 11-13
Puhelinnumero:
(09) 310 13700 (Yleishallinto)

Kirjaamon aukioloaika on maanantaista perjantaihin klo 08.15–16.00.

Oikaisuvaatimuksen muoto ja sisältö

Oikaisuvaatimus on tehtävä kirjallisena. Myös sähköinen asiakirja täyttää vaatimuksen kirjallisesta muodosta.

Oikaisuvaatimuksessa on ilmoitettava

  • päätös, johon oikaisuvaatimus kohdistuu
  • miten päätöstä halutaan oikaistavaksi
  • millä perusteella päätöstä halutaan oikaistavaksi
  • oikaisuvaatimuksen tekijä
  • millä perusteella oikaisuvaatimuksen tekijä on oikeutettu tekemään vaatimuksen
  • oikaisuvaatimuksen tekijän yhteystiedot
Pöytäkirja

Päätöstä koskevia pöytäkirjan otteita ja liitteitä lähetetään pyynnöstä. Asiakirjoja voi tilata Helsingin kaupungin kirjaamosta.

Stäng

Föredragande

kasvatuksen ja koulutuksen toimialajohtaja
Liisa Pohjolainen

Mer information fås av

Sari Lehtonen, projektiarkkitehti, puhelin: 09 310 15124

sari.k.lehtonen@hel.fi

Raila Tiainen-Ala-Maunus, varhaiskasvatuksen aluepäällikkö, puhelin: 09 310 41222

raila.tiainen-ala-maunus@hel.fi

Arjariitta Heikkinen, perusopetuksen aluepäällikkö, puhelin: 09 310 71765

arjariitta.heikkinen@hel.fi

, puhelin:

Bilagor

1. Kaarelanraitti-tarveselvityslomake
Bilagan publiceras inte på internet.
2. Tilaohjelma-Kaarelanraitti
Bilagan publiceras inte på internet.

I beslutsdokumenten nämns bilagor som inte publiceras på nätet. Bort lämnas bilagor som innehåller sekretessbelagda uppgifter, bilagor som innehåller uppgifter som kan äventyra integritetsskyddet eller sådana som man inte av tekniska orsaker kunnat överföra till elektroniskt format. (Offentlighetslagen 621/1999, Lagen om tjänster inom elektronisk kommunikation 917/2014, Dataskyddslagen 1050/2018, Lagen om behandling av personuppgifter inom social- och hälsovården 703/2023, Lagen om offentlig upphandling och koncession 1397/2016). Upplysningar om stadsstyrelsens beslutshandlingar fås också från Helsingfors stads registratorskontor.