Hankinta, kaivojen tyhjennykset ja viemärien aukaisut liikenneliikelaitos HKL:n ja Länsimetro Oy:n kiinteistöissä kaudella 1.9.2019 - 31.8.2022

HEL 2019-006056
Ärendet har nyare handläggningar
§ 141

Kaivojen tyhjennykset ja viemärien aukaisut HKL:n ja Länsimetro Oy:n kiinteistöissä

Verkställande direktör

Päätös

Toimitusjohtaja päätti tilata kaivojen tyhjennyksiä ja viemärien aukaisuja HKL:n ja Länsimetro Oy:n kiinteistöihin Vesi-Masa Oy:ltä ja Hurrikaanit Ympäristöhuolto Oy:ltä puitesopimushinnoin yhteensä enintään 120.000,00 euron arvonlisäverottomaan kokonaishintaan.

Päätöksen perustelut

Hankinta perustuu tarjouskilpailuun 11H19, 29.4.2019 kaivojen tyhjennyksistä ja viemärien aukaisuista HKL:n ja Länsimetro Oy:n kiinteistöissä sopimuskaudelle 1.9.2019 - 31.8.2022 ja optiokaudelle 1.9.2022 – 31.8.2023. Hankinnan ennakoitu kokonaisarvo oli 400.000,00 euroa eli 100.000,00 euroa/vuosi.

Tarjousasiakirjojen määräaika oli 21.5.2019 kello 12:00, johon mennessä tarjouksen jätti kaksi (2) alan yritystä:

  • Vesi-Masa Oy
  • Hurrikaanit Ympäristöhuolto Oy

Molemmat tarjoukset täyttivät tarjouspyynnön mukaiset vähimmäisvaatimukset ja molemmat toimittajat valittiin sopimustoimittajiksi puitejärjestelyyn. Toimeksiannoista neuvotellaan aina ensimmäiseksi tulleen toimittajan Vesi-Masa Oy:n kanssa tarjouspyynnön mukaisesti.

Hankinnasta tehtiin yksikön johtajan päätös 29 §, 2.6.2019 sopimuskaudelle 1.9.2019 – 31.8.2022 300.000,00 euron määrärahoilla.

Kilpailutus toteutettiin EU-kynnysarvon alittavana avoimena kilpailutuksena, koska hankinnan ennakoitu kokonaisarvo alitti EU-kynnysarvon perustuen aikaisempaan hankintahistoriaan. Ensimmäisen sopimusvuoden aikana palvelun tarve on kuitenkin osoittautunut aikaisempaa suuremmaksi, minkä vuoksi kolmen vuoden sopimuskaudelle varatut määrärahat on lähes käytetty ensimmäisenä sopimusvuonna.

Tällä päätöksellä puitesopimuksen määrärahoja korotetaan 120.000,00 eurolla niin, että hankinnan kokonaisarvo ei ylitä EU-kynnysarvoa. Sopimus tullaan kilpailuttamaan uudestaan vuoden 2021 aikana vastaamaan muuttunutta palveluntarvetta.

Aikaisemmat päätökset:

”Yksikön johtaja päätti tilata puitesopimuksena kaivojen tyhjennyksiä ja viemärien aukaisuja HKL:n ja Länsimetro Oy:n kiinteistöihin sopimuskaudelle 1.9.2019 - 31.8.2022 tarjouspyynnön 11H19 mukaisesti hinnaltaan edullisimman tarjouksen antaneilta toimittajilta:

  • Vesi-Masa Oy
  • Hurrikaanit Ympäristöhuolto Oy

Sopimuskauden aikana töitä tilataan yhteensä enintään 300.000,00 euron arvonlisäverottomaan kokonaishintaan siten, että toimeksiannoista neuvotellaan aina ensimmäiseksi tulleen toimittajan Vesi-Masa Oy:n kanssa. Sopimusta on mahdollista jatkaa yhdelle (1) optiokaudelle 1.9.2022 – 31.8.2023 erillisellä päätöksellä.”

Tämän päätöksen jälkeen hankinnan kokonaisarvo on yhteensä enintään 420.000,00 euroa.

Detta beslut publicerades 19.11.2020

MUUTOKSENHAKU HANKINTAPÄÄTÖKSEEN

Tähän päätökseen tyytymätön asianosainen voi hakea päätökseen muutosta tekemällä hankintaoikaisuvaatimuksen tai kuntalain mukaisen oikaisuvaatimuksen taikka molemmat.

OHJEET HANKINTAOIKAISUVAATIMUKSEN TEKEMISEKSI
Oikaisuvaatimusaika

Asianosaisen on esitettävä vaatimus 14 päivän kuluessa siitä, kun asianosainen on saanut tiedon hankintayksikön päätöksestä tai muusta ratkaisusta.

Mikäli päätös on annettu tiedoksi postitse, asianosaisen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon, jollei muuta näytetä, seitsemän päivän kuluttua kirjeen lähettämisestä.

Mikäli päätös on annettu tiedoksi sähköisenä viestinä, asianosaisen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon, jollei muuta näytetä, kolmen päivän kuluttua viestin lähettämisestä.

Tiedoksiantopäivää ei lueta oikaisuvaatimusaikaan. Oikaisuvaatimuksen on saavuttava Helsingin kaupungin kirjaamoon viimeistään määräajan viimeisenä päivänä ennen kirjaamon aukioloajan päättymistä.

Jos määräajan viimeinen päivä on pyhäpäivä, itsenäisyyspäivä, vapunpäivä, joulu- tai juhannusaatto tai arkilauantai, saa oikaisuvaatimuksen tehdä ensimmäisenä arkipäivänä sen jälkeen.

Oikaisuvaatimusviranomainen

Viranomainen, jolta hankintaoikaisua vaaditaan, on Helsingin
kaupungin liikenneliikelaitoksen johtokunta.

Oikaisuvaatimusviranomaisen asiointiosoite on seuraava:

Sähköpostiosoite:
Postiosoite:
PL 10
 
00099 HELSINGIN KAUPUNKI
Faksinumero:
(09) 655 783
Käyntiosoite:
Pohjoisesplanadi 11-13
Puhelinnumero:
(09) 310 13700

Kirjaamon aukioloaika on maanantaista perjantaihin klo 08.15–16.00.

Oikaisuvaatimuksen muoto ja sisältö

Hankintaoikaisuvaatimus pannaan vireille kirjallisesti ilmoittamalla

  • hankintayksikön päätös tai muu ratkaisu, johon hankintaoikaisuvaatimus kohdistuu
  • miten päätöstä tai muuta ratkaisua halutaan oikaistavaksi
  • millä perusteella päätöstä tai muuta ratkaisua halutaan oikaistavaksi.

Sähköinen asiakirja täyttää vaatimuksen kirjallisesta muodosta.

Oikaisuvaatimuksessa on mainittava oikaisua vaativan nimi sekä tarvittavat yhteystiedot asian hoitamiseksi. Jos oikaisua vaativan puhevaltaa käyttää hänen laillinen edustajansa tai asiamiehensä tai jos oikaisuvaatimuksen laatijana on joku muu henkilö, oikaisuvaatimuksessa on ilmoitettava myös tämän nimi sekä tarvittavat yhteystiedot.

Pöytäkirja

Päätöstä koskevia pöytäkirjan otteita ja liitteitä lähetetään pyynnöstä. Asiakirjoja voi tilata Helsingin kaupungin kirjaamosta.

OHJEET KUNTALAIN MUKAISEN OIKAISUVAATIMUKSEN TEKEMISEKSI

Tähän päätökseen tyytymätön voi tehdä kirjallisen oikaisuvaatimuksen. Päätökseen ei saa hakea muutosta valittamalla tuomioistuimeen.

Oikaisuvaatimusoikeus

Oikaisuvaatimuksen saa tehdä

  • se, johon päätös on kohdistettu tai jonka oikeuteen, velvollisuuteen tai etuun päätös välittömästi vaikuttaa (asianosainen)
  • kunnan jäsen.
Oikaisuvaatimusaika

Oikaisuvaatimus on tehtävä 14 päivän kuluessa päätöksen tiedoksisaannista.

Oikaisuvaatimuksen on saavuttava Helsingin kaupungin kirjaamoon viimeistään määräajan viimeisenä päivänä ennen kirjaamon aukioloajan päättymistä.

Mikäli päätös on annettu tiedoksi postitse, asianosaisen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon, jollei muuta näytetä, seitsemän päivän kuluttua kirjeen lähettämisestä. Kunnan jäsenen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon, kun pöytäkirja on asetettu yleisesti nähtäväksi.

Mikäli päätös on annettu tiedoksi sähköisenä viestinä, asianosaisen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon, jollei muuta näytetä, kolmen päivän kuluttua viestin lähettämisestä.

Tiedoksisaantipäivää ei lueta oikaisuvaatimusaikaan. Jos oikaisuvaatimusajan viimeinen päivä on pyhäpäivä, itsenäisyyspäivä, vapunpäivä, joulu- tai juhannusaatto, tai arkilauantai, saa oikaisuvaatimuksen tehdä ensimmäisenä arkipäivänä sen jälkeen.

Oikaisuvaatimusviranomainen

Viranomainen, jolle oikaisuvaatimus tehdään, on Helsingin
kaupungin liikenneliikelaitoksen johtokunta.

Oikaisuvaatimusviranomaisen asiointiosoite on seuraava:

Sähköpostiosoite:
Postiosoite:
PL 10
 
00099 HELSINGIN KAUPUNKI
Faksinumero:
(09) 655 783
Käyntiosoite:
Pohjoisesplanadi 11-13
Puhelinnumero:
(09) 310 13700

Kirjaamon aukioloaika on maanantaista perjantaihin klo 08.15–16.00.

Oikaisuvaatimuksen muoto ja sisältö

Oikaisuvaatimus on tehtävä kirjallisena. Myös sähköinen asiakirja täyttää vaatimuksen kirjallisesta muodosta.

Oikaisuvaatimuksessa on ilmoitettava

  • päätös, johon oikaisuvaatimus kohdistuu
  • miten päätöstä halutaan oikaistavaksi
  • millä perusteella päätöstä halutaan oikaistavaksi.

Oikaisuvaatimuksessa on ilmoitettava muutoksenhakijan nimi ja kotikunta. Jos muutoksenhakijan puhevaltaa käyttää hänen laillinen edustajansa tai asiamies, oikaisuvaatimuksessa on ilmoitettava myös tämän nimi ja kotikunta.

Oikaisuvaatimuksessa on lisäksi ilmoitettava postiosoite ja puhelinnumero, joihin asiaa koskevat ilmoitukset muutoksenhakijalle voidaan toimittaa.

Oikaisuvaatimus on muutoksenhakijan, hänen laillisen edustajansa tai asiamiehen allekirjoitettava. Sähköistä asiakirjaa ei tarvitse täydentää allekirjoituksella, jos asiakirjassa on tiedot lähettäjästä eikä asiakirjan alkuperäisyyttä tai eheyttä ole syytä epäillä.

Oikaisuvaatimukseen on liitettävä asiakirjat, joihin muutoksenhakija haluaa vedota vaatimuksensa tueksi, jollei niitä ole jo aikaisemmin toimitettu viranomaiselle.

Pöytäkirja

Päätöstä koskevia pöytäkirjan otteita ja liitteitä lähetetään pyynnöstä. Asiakirjoja voi tilata Helsingin kaupungin kirjaamosta.

Stäng

Mer information fås av

Mari Hyvärinen, tekninen isännöitsijä, puhelin: 09 310 35797

mari.hyvarinen@hel.fi

Eeva Lindroos, hankinta-asiantuntija, puhelin: 09 310 34879

eeva.lindroos@hel.fi

Beslutsfattare

Ville Lehmuskoski
toimitusjohtaja
Anna Lonka
lakimies