Hankinta, palvelusetelien asiointi- ja hallinnointipalvelu
Tarjoajien valintapäätös: palvelusetelien asiointi- ja hallinnointipalvelun kilpailutus
Päätös
Tietohallintopäällikkö päätti valita palvelusetelien asiointi- ja hallinnointipalvelun yhteishankinnan tarjoajiksi kolme (3) soveltuvuusvaatimukset täyttävää ehdokasta:
- Polycon Oy
- Digia Finland Oy
- Vaana Oy
Hankintayksikkö toimittaa valituille ehdokkaille erillisen neuvottelukutsun ja ratkaisuehdotuslomakkeen liitteineen.
Päätöksen perustelut
Kilpailutuksen taustaa
Helsingin kaupungin sosiaali- ja terveystoimiala sekä muut alla luetellut yhteishankintaan osallistuvat yksiköt (jäljempänä ”hankintayksikkö” tai ”Tilaajat”) ovat 18.4.2019 julkaistulla EU-hankintailmoituksella pyytäneet osallistumishakemuksia palvelusetelien asiointi- ja hallinnointipalvelun (jäljempänä myös ”AHP”) hankinnassa. Hankinnan kohde on kuvattu tarkemmin osallistumispyynnössä liitteineen.
Hankinta toteutetaan yhteishankintana. Kukin yhteishankintaan osallistunut yksikkö tekee oman hankintasopimuksen kilpailutuksessa valitun toimittajan kanssa. Alla ovat lueteltuina yhteishankintaan osallistuvat kaupungit, kunnat ja kuntayhtymät:
Helsingin kaupungin sosiaali- ja terveystoimiala, Askolan kunta, Eteva kuntayhtymä, Helsingin ja Uudenmaan sairaanhoitopiirin kuntayhtymä HUS, Perusturvakuntayhtymä Karviainen, Kauniaisten kaupunki, Keravan kaupunki, Keski-Uudenmaan sote -kuntayhtymä, Kirkkonummen kunta, Lapinjärven kunta, Loviisan kaupunki, Porvoon kaupunki, Seinäjoen kaupunki, Sipoon kunta ja Vantaan kaupunki.
Hankintailmoitus ja hankintamenettely
Hankintaan sovelletaan lakia julkisista hankinnoista ja käyttöoikeussopimuksista (1397/2016, jäljempänä hankintalaki).
Hankinnasta on lähetetty julkaistavaksi EU-hankintailmoitus 18.4.2019 HILMA-kanavassa (www.hankintailmoitukset.fi).
Hankintamenettelynä on hankintalain 36 §:n mukainen kilpailullinen neuvottelumenettely, jossa hankintayksikkö julkaisee ilmoituksen hankinnasta, johon kaikki halukkaat toimittajat voivat pyytää saada osallistua. Hankintayksikkö neuvottelee menettelyyn hyväksyttyjen ehdokkaiden kanssa kartoittaakseen ja määritelläkseen keinot, joilla sen tarpeet voidaan parhaiten täyttää.
Hankintalain 36.3 §:n mukaan ehdokkaita on kutsuttava neuvotteluihin hankinnan kokoon ja laatuun nähden riittävä määrä todellisen kilpailun varmistamiseksi. Kilpailullisessa neuvottelumenettelyssä ehdokkaita on kutsuttava vähintään kolme, jollei soveltuvia ehdokkaita ole vähemmän. Jos soveltuvia ehdokkaita on vähemmän kuin kolme, hankintayksikkö voi jatkaa menettelyä pyytämällä kaikki soveltuvuusvaatimukset täyttävät ehdokkaat aloittamaan neuvottelut.
Hankintayksikkö on osallistumispyynnössä ilmoittanut kutsuvansa neuvotteluihin vähintään kolme (3) ja enintään kuusi (6) soveltuvuusvaatimukset täyttävää ehdokasta. Mikäli soveltuvia ehdokkaita on enemmän kuin em. määrä, hankintayksikkö tulee vertailemaan ehdokkaiden osallistumishakemuksia seuraavin vertailuperustein:
• Ehdokkaan vähimmäisvaatimukset ylittävät referenssit, painoarvo 80 %.
• Ehdokkaan vähimmäisvaatimukset ylittävä taloudellinen tilanne, painoarvo 20 %.
Osallistumishakemukset tuli jättää sähköisesti Tarjouspalvelu -toimittajaportaalin kautta 21.5.2019 klo 12.00 mennessä.
Osallistumishakemukset avattiin niiden jättämiselle varatun määräajan päätyttyä.
Osallistumishakemuksen jättivät määräaikaan mennessä:
1. Polycon Oy
2. Digia Finland Oy
3. Vaana Oy
4. Visma Consulting Oy
Ehdokkaiden soveltuvuuden tarkastaminen
Osallistumishakemusten avaamisen jälkeen tarkastettiin ehdokkaiden soveltuvuus.
Hankintayksikkö oli asettanut ehdokkaille niiden rekisteröitymistä, taloudellista ja rahoituksellista tilannetta sekä teknistä ja ammatillista pätevyyttä koskevia soveltuvuusvaatimuksia.
Hankintalain 83 §:n mukaisesti ehdokkaat tai tarjoajat, jotka eivät täytä hankintayksikön asettamia vähimmäisvaatimuksia, on suljettava tarjouskilpailusta.
Tarjoajan teknisen ja ammatillisen pätevyyden osoittamiseksi tarjoajan on tullut osoittaa, että sillä on riittävästi kokemusta hankinnan kohdetta vastaavien palveluiden tuottamisesta viimeisten kolmen (3) vuoden ajalta. Osallistumispyynnön mukaisesti riittävän kokemuksen osoittamiseksi ehdokkaan on tullut ilmoittaa vähintään kaksi (2) hankinnan kohdetta vastaavaa referenssiä.
Hyväksyttävänä referenssinä pidetään asiakkaalle toimitettua palvelusetelien asiointi- ja hallinnointipalveluiden tietojärjestelmää. Järjestelmän on tullut palvella sekä palveluseteliasiakkaita (kuntalaiset) että sosiaali- ja terveystoimialan palvelunjärjestäjiä sekä palveluntuottajia. Referenssitoimituksessa voi olla kyse voimassaolevasta sopimuksesta. Referenssitoimituksessa kyseessä olevan tietojärjestelmän tulee kuitenkin olla hyväksytysti käyttöönotettu viimeisen kolmen (3) vuoden aikana ja sen on tullut olla yhtäjaksoisesti tuotantokäytössä vähintään kuuden (6) kuukauden ajan. Edellä mainittu kolmen vuoden aikajakso lasketaan tämän hankinnan osallistumishakemusten jättämispäivämäärästä.
Visma Consulting Oy on ilmoittanut osallistumishakemuksessaan vähimmäisvaatimuksena olevien referenssitoimitusten käyttöönottoajankohdiksi 10/2012 ja 1/2013. Näin ollen kumpikaan ilmoitetuista referensseistä ei täytä vähimmäisvaatimusta, jonka mukaan hyväksytyn käyttöönoton olisi tullut tapahtua referenssitoimitusten osalta viimeisen kolmen vuoden aikana.
Näin ollen Visma Consulting Oy ei täytä hankinnassa tarjoajien soveltuvuudelle asetettuja vähimmäisvaatimuksia ja se on hankintalain 83 §:n mukaisesti suljettava tarjouskilpailusta.
Muilta osin ehdokkaat täyttivät tarjoajien soveltuvuudelle asetetut vähimmäisvaatimukset.
Ehdokkaiden vertailu
Koska ehdokkaiden määrä ei ylittänyt osallistumispyynnössä mainittua ylärajaa, hankintayksikkö ei suorita osallistumishakemusten vertailua.
Tarjoajien valintaa koskeva päätös
Osallistumispyynnön mukaan Hankintayksikkö valitsee tarjoajiksi kolmesta kuuteen (3-6) soveltuvuusvaatimukset täyttävää ehdokasta, ellei soveltuvuusvaatimukset täyttäviä ehdokkaita ole vähemmän.
Hankintayksikkö on päättänyt valita tarjoajiksi hankinnassa kolme (3) soveltuvuusvaatimukset täyttävää ehdokasta:
• Polycon Oy
• Digia Finland Oy
• Vaana Oy
Detta beslut publicerades 05.06.2019
MUUTOKSENHAKU HANKINTAPÄÄTÖKSEEN
Tähän päätökseen tyytymätön asianosainen voi hakea päätökseen muutosta vaatimalla hankintaoikaisua tai tekemällä valituksen markkinaoikeudelle taikka molemmat.
OHJEET HANKINTAOIKAISUVAATIMUKSEN TEKEMISEKSI
Oikaisuvaatimusaika
Asianosaisen on esitettävä vaatimus 14 päivän kuluessa siitä, kun asianosainen on saanut tiedon hankintayksikön päätöksestä tai muusta ratkaisusta.
Muutoksenhaku markkinaoikeuteen ei estä vaatimasta hankintaoikaisua.
Mikäli päätös on lähetetty tiedoksi käyttäen ehdokkaan tai tarjoajan hankintayksikölle ilmoittamaa sähköistä yhteystietoa, katsotaan vastaanottajan saaneen päätöksestä tiedon sinä päivänä, jolloin sähköinen viesti on vastaanottajan käytettävissä tämän vastaanottolaitteessa siten, että viestiä voidaan käsitellä.
Mikäli päätös on lähetetty tiedoksi tavallisena kirjeenä, ehdokkaan tai tarjoajan katsotaan saaneen päätöksestä tiedon seitsemäntenä päivänä kirjeen lähettämisestä, jollei ehdokas tai tarjoaja näytä tiedoksiannon tapahtuneen myöhemmin.
Tiedoksisaantipäivää ei lueta oikaisuvaatimusaikaan. Oikaisuvaatimuksen on saavuttava Helsingin kaupungin kirjaamoon viimeistään määräajan viimeisenä päivänä ennen kirjaamon aukioloajan päättymistä.
Jos määräajan viimeinen päivä on pyhäpäivä, itsenäisyyspäivä, vapunpäivä, joulu- tai juhannusaatto tai arkilauantai, saa oikaisuvaatimuksen tehdä ensimmäisenä arkipäivänä sen jälkeen.
Oikaisuvaatimusviranomainen
Viranomainen, jolta hankintaoikaisua vaaditaan, on Helsingin kaupungin sosiaali- ja terveyslautakunta.
Oikaisuvaatimusviranomaisen asiointiosoite on seuraava:
Sähköpostiosoite: | helsinki.kirjaamo@hel.fi |
Postiosoite: | PL 10 |
00099 HELSINGIN KAUPUNKI | |
Faksinumero: | (09) 655 783 |
Käyntiosoite: | Pohjoisesplanadi 11-13 |
Puhelinnumero: | (09) 310 13700 (Yleishallinto) |
Kirjaamon aukioloaika on maanantaista perjantaihin klo 08.15–16.00.
Oikaisuvaatimuksen muoto ja sisältö
Hankintaoikaisuvaatimus pannaan vireille kirjallisesti ilmoittamalla
- hankintayksikön päätös tai muu ratkaisu, johon hankintaoikaisuvaatimus kohdistuu
- miten päätöstä tai muuta ratkaisua halutaan oikaistavaksi
- millä perusteella päätöstä tai muuta ratkaisua halutaan oikaistavaksi.
Sähköinen asiakirja täyttää vaatimuksen kirjallisesta muodosta.
Oikaisuvaatimuksessa on mainittava oikaisua vaativan nimi sekä tarvittavat yhteystiedot asian hoitamiseksi. Jos oikaisua vaativan puhevaltaa käyttää hänen laillinen edustajansa tai asiamiehensä tai jos oikaisuvaatimuksen laatijana on joku muu henkilö, oikaisuvaatimuksessa on ilmoitettava myös tämän nimi sekä tarvittavat yhteystiedot.
Oikaisuvaatimukseen on liitettävä asiakirjat, joihin oikaisua vaativa haluaa vedota vaatimuksensa tueksi, jollei niitä ole jo aikaisemmin toimitettu viranomaiselle.
Pöytäkirja
Päätöstä koskevia pöytäkirjan otteita ja liitteitä lähetetään pyynnöstä. Asiakirjoja voi tilata Helsingin kaupungin kirjaamosta.
VALITUSOSOITUS MARKKINAOIKEUDELLE
Valitusaika
Valitus on tehtävä 14 päivän kuluessa päätöksen tiedoksisaannista.
Mikäli päätös on lähetetty tiedoksi käyttäen ehdokkaan tai tarjoajan hankintayksikölle ilmoittamaa sähköistä yhteystietoa, katsotaan vastaanottajan saaneen päätöksestä tiedon sinä päivänä, jolloin sähköinen viesti on vastaanottajan käytettävissä tämän vastaanottolaitteessa siten, että viestiä voidaan käsitellä.
Mikäli päätös on lähetetty tiedoksi tavallisena kirjeenä, ehdokkaan tai tarjoajan katsotaan saaneen päätöksestä tiedon seitsemäntenä päivänä kirjeen lähettämisestä, jollei ehdokas tai tarjoaja näytä tiedoksiannon tapahtuneen myöhemmin.
Hankintaoikaisun vireilletulo ei vaikuta siihen määräaikaan, jonka kuluessa asianosaisella on oikeus hakea muutosta valittamalla markkinaoikeudelle.
Tiedoksisaantipäivää ei lueta valitusaikaan. Valitus on toimitettava valitusviranomaiselle viimeistään valitusajan viimeisenä päivänä ennen valitusviranomaisen aukioloajan päättymistä.
Jos valitusajan viimeinen päivä on pyhäpäivä, itsenäisyyspäivä, vapunpäivä, joulu- tai juhannusaatto tai arkilauantai, saa valituksen tehdä ensimmäisenä arkipäivänä sen jälkeen.
Valitusviranomainen
Valitus tehdään markkinaoikeudelle.
Markkinaoikeuden asiointiosoite on seuraava:
Postiosoite: | Radanrakentajantie 5 |
00520 HELSINKI | |
Sähköpostiosoite: | markkinaoikeus@oikeus.fi |
Faksinumero: | 029 56 43314 |
Käyntiosoite: | Radanrakentajantie 5 |
Puhelinnumero: | 029 56 43300 |
Valituksen voi tehdä myös hallinto- ja erityistuomioistuinten asiointipalvelussa osoitteessa: https://asiointi2.oikeus.fi/hallintotuomioistuimet
Valituksen muoto ja sisältö
Valitus on tehtävä kirjallisesti. Myös sähköinen asiakirja täyttää vaatimuksen kirjallisesta muodosta.
Valituksessa, joka on osoitettava valitusviranomaiselle, on ilmoitettava
- päätös, johon haetaan muutosta
- miltä kohdin päätökseen haetaan muutosta ja mitä muutoksia siihen vaaditaan tehtäväksi
- perusteet, joilla muutosta vaaditaan.
Valituksessa on ilmoitettava valittajan nimi ja kotikunta. Jos valittajan puhevaltaa käyttää hänen laillinen edustajansa tai asiamiehensä tai jos valituksen laatijana on joku muu henkilö, valituksessa on ilmoitettava myös tämän nimi ja kotikunta.
Valituksessa on lisäksi ilmoitettava postiosoite ja puhelinnumero, joihin asiaa koskevat ilmoitukset valittajalle voidaan toimittaa.
Valittajan, laillisen edustajan tai asiamiehen on allekirjoitettava valitus. Sähköistä asiakirjaa ei kuitenkaan tarvitse täydentää allekirjoituksella, jos asiakirjassa on tiedot lähettäjästä eikä asiakirjan alkuperäisyyttä tai eheyttä ole syytä epäillä.
Valitukseen on liitettävä
- päätös, johon haetaan muutosta valittamalla, alkuperäisenä tai jäljennöksenä
- todistus siitä, minä päivänä päätös on annettu tiedoksi, tai muu selvitys valitusajan alkamisen ajankohdasta
- asiakirjat, joihin valittaja vetoaa vaatimuksensa tueksi, jollei niitä ole jo aikaisemmin toimitettu viranomaiselle
Ilmoitus valituksen tekemisestä hankintayksikölle
Valittajan tai hänen edustajansa on ilmoitettava kirjallisesti hankintayksikölle asian saattamisesta markkinaoikeuden käsiteltäväksi. Ilmoitus on toimitettava viimeistään silloin, kun hankintaa koskeva valitus toimitetaan markkinaoikeudelle.
Ilmoitus on tehtävä osoitteeseen:
Sähköpostiosoite: | helsinki.kirjaamo@hel.fi |
Postiosoite: | PL 10 |
00099 HELSINGIN KAUPUNKI | |
Faksinumero: | (09) 655 783 |
Käyntiosoite: | Pohjoisesplanadi 11-13 |
Puhelinnumero: | (09) 310 13700 (Yleishallinto) |
Kirjaamon aukioloaika on maanantaista perjantaihin klo 08.15–16.00.
Odotusaika
EU-kynnysarvot ylittävien hankintojen osalta hankintasopimus voidaan tehdä aikaisintaan 14 päivän kuluttua siitä, kun ehdokas tai tarjoaja on saanut tai hänen katsotaan saaneen päätöksen ja valitusosoituksen tiedoksi.
Oikeudenkäyntimaksu
Markkinaoikeus perii asian käsittelystä maksua 2050 euroa, jos hankinnan arvo on alle 1 miljoona euroa; 4100 euroa, jos hankinnan arvo on vähintään 1 miljoona euroa ja alle 10 miljoonaa euroa; ja 6140 euroa, jos hankinnan arvo on vähintään 10 miljoonaa euroa.
Pöytäkirja
Päätöstä koskevia pöytäkirjan otteita ja liitteitä lähetetään pyynnöstä. Asiakirjoja voi tilata Helsingin kaupungin kirjaamosta.
Mer information fås av
Minna Pitkänen, projektipäällikkö, puhelin: 09 310 24165
Jukka-Pekka Lehtomaa, hankinta-asiantuntija, puhelin: 09 310 24074