Hankinta, HIJAT-henkilöstötieto- ja palkanlaskentajärjestelmän versiopäivitys, Kaupunginkanslia

HEL 2019-006972
Ärendet har nyare handläggningar
§ 135

HIJAT-henkilöstö- ja palkkahallinnon järjestelmän versiopäivitystä koskevan sopimusliitteen purkaminen

Kanslichef

Päätös

Kansliapäällikkö päätti purkaa Helsingin kaupungin ja CGI Suomi Oy:n välillä 6.8.2019 tehdyn HIJAT2-versiopäivitystä koskevan sopimusliitteen päättymään välittömästi.

Päätöksen perustelut

Taustaa

Helsingin kaupungilla on käytössä henkilöstön palkka- ja informaatiojärjestelmä (HIJAT), joka on alun perin hankittu Helsingin, Espoon ja Vantaan kaupunkien yhteishankintana vuonna 1984, jolloin järjestelmän toimituksesta tehtiin sopimus kaupungin ja silloisen Pääkaupunkiseudun tietokeskuksen välillä.

Kaupunki ja CGI Suomi Oy (jäljempänä CGI) allekirjoittivat vuonna 2014 voimassaolevat HIJAT Henkilöstö- ja palkkahallinnon perussopimuksen ja palvelusopimuksen. Perussopimuksella ja palvelusopimuksella korvattiin aiemmat HIJAT-järjestelmää koskevat sopimukset.

CGI käynnisti vuoden 2015 alussa HIJAT-teknologiauudistuksen, jonka tarkoituksena oli toteuttaa uusi HIJAT-versio. Helsingin, Espoon ja Vantaan kaupungit ja CGI päättivät HIJAT2-yhteisprojektin käynnistämisestä.

HIJAT2-versiopäivityksen käyttöönottoprojekti päätettiin käynnistää 6.10.2017 HIJAT-johtoryhmässä. Käyttöönottoa koskevan projektisuunnitelman mukaan käyttöönoton alkuperäinen ajankohta oli tammikuu 2019. CGI ilmoitti 7.12.2017 käyttöönoton viivästyvän vuodella ja käyttöönoton siirtyvän vuoden 2020 alkuun.

Kaupunki ja CGI allekirjoittivat HIJAT2-versiopäivitystä koskevan sopimusliitteen (jäljempänä päivitysliite) 6.8.2019. Päivitysliite tuli osaksi aikaisemmin solmittua palvelusopimusta.

Purkuperusteet

Purkamisen perusteena ovat CGI:n olennaiset sopimusrikkomukset.

CGI ei ole pystynyt toimittamaan HIJAT2-versiopäivitystä tehdyn päivitysliitteen mukaisesti sovitussa aikataulussa eikä noudattaen sovittuja kustannuksia, projektityötä eikä projektisuunnitelmaa.

Käyttöönoton olisi sopimusliitteen mukaisesti tullut tapahtua vaiheittain siten, että ensimmäinen vaihe olisi otettu käyttöön 1.1.2020. CGI on ehdottanut 13.2.2020 uutta käyttöönottoaikataulua 1.1.2021 alkaen. Kaupunki ei ole hyväksynyt uutta aikataulua. Kaupunki on reklamoinut viivästyksestä 17.4.2020.

Päivitysliitteen purkuhetkellä CGI on viivästynyt toimituksessaan olennaisesti, ja edellä todetun mukaisesti viivästys tulisi jatkumaan vähintään vuoden 2021 alkuun saakka. Viivästyksellä on ollut kaupungille olennainen merkitys.

Päivitysliitteeseen sovellettavien JIT 2015 –sopimusehtojen mukaisesti purkuun oikeuttavaksi olennaiseksi sopimusrikkomukseksi katsotaan mm. viivästys, joka on jatkunut vähintään neljä kuukautta.

Lisäksi CGI on ilmoittanut 13.2.2020, ettei HIJAT2-hanketta voida toteuttaa alun perin sovitun mukaisesti. CGI on ehdottanut toimituksen sisältöön muutoksia, jotka muuttaisivat sovittua toimitusta olennaisesti. Kyseiset muutokset eivät olisi hankintalain kannalta hyväksyttävissä.

CGI:n projektinhallinnassa on ollut merkittäviä puutteita. HIJAT2-hankkeen kokonaishallinta on ollut huonolla tasolla, suunnitelmat eivät ole toteutuneet aikataulussa, muutostarpeita ei ole ennakoitu eikä korjaavia toimenpiteitä käynnistetty ajoissa. HIJAT2-hankkeen johtaminen on näyttäytynyt kaupungille epäjohdonmukaisena toimintana, jossa mm. viestintä on ollut hajanaista ja tilannekohtaista. HIJAT2-hankkeen etenemistä on merkittävästi heikentänyt hankkeessa toimivien CGI:n avainhenkilöiden ja asiantuntijoiden usein toistuva vaihtuminen.

HIJAT2-hankkeelle asetetut tavoitteet ja luvatut hyödyt eivät ole toteutuneet sovitun mukaisesti. Kaupungin näkemyksen mukaan ei ole uskottavaa, että CGI kykenisi saattamaan hankkeen loppuun, tai että asetetut tavoitteet täysimääräisesti täyttyisivät hankkeen päättyessäkään.

CGI:n olennaisista sopimusrikkomuksista johtuen riskit HIJAT2-hankkeessa ovat oleellisesti kasvaneet hankkeen aikana. Kaupunki on menettänyt luottamuksen siihen, että CGI kykenisi viemään hankkeen loppuun saakka ja toteuttamaan käyttöönoton onnistuneesti.

Kaupunki on pyrkinyt asiassa sovinnolliseen ratkaisuun siinä kuitenkaan onnistumatta. Hankkeen viivästymisestä ja hankkeen sisällön muuttumisesta johtuen kaupungilla on perusteet ja syy päivitysliitteen purkamiseen.

Päätöksen täytäntöönpano

Kuntalain 143 §:n mukaan päätös voidaan panna täytäntöön ennen kuin se on saanut lainvoiman. Täytäntöönpanoon ei kuitenkaan saa ryhtyä, jos oikaisuvaatimus tai valitus käy täytäntöönpanon johdosta hyödyttömäksi taikka jos oikaisuvaatimuksen käsittelevä toimielin tai valitusviranomainen kieltää täytäntöönpanon.

Sopimusliitteen purkamista koskeva päätös pannaan täytäntöön toimittamalla sopijapuolelle purkuilmoitus. Purkuilmoituksen toimittaminen sinänsä tekee oikaisuvaatimuksen ja valituksen hallinto-oikeuteen hyödyttömäksi, joskin sopimusta ja sen liitettä koskevat erimielisyydet ratkaistaan sopijapuolten välillä hallinto-oikeuden sijaan ensi asteena Helsingin käräjäoikeudessa.

Vaikka päätöksen täytäntöönpano tekisi oikaisuvaatimuksen tai valituksen hyödyttömäksi, on oikeuskirjallisuudessa katsottu, että päätös voidaan panna täytäntöön, jos erittäin painavat syyt tätä vaativat ja täytäntöönpanon edut katsotaan haittoja suuremmiksi (Harjula, Heikki – Prättälä, Kari: Kuntalaki–Tausta ja tulkinnat, s. 959. Helsinki 2015).

Purkuilmoituksen toimittamisen lykkääntyminen mahdollisen muutoksenhakuprosessin keston ajaksi aiheuttaa merkittävää haittaa. CGI ei ole pystynyt toimittamaan sopimuksen mukaista henkilöstön palkka- ja informaatiojärjestelmän versiopäivitystä. Kyseessä on olennainen sopimusrikkomus CGI:n puolelta. Kaupungilla ei näin ollen ole mahdollisuutta olla purkamatta sopimusliitettä. Kaupungin tulee lisäksi pystyä turvaamaan toimivan henkilöstön palkka- ja informaatiojärjestelmän olemassaolo myös tulevaisuudessa. Tämä edellyttää välittömiä toimia korvaavan järjestelmän hankkimisen aloittamiseksi. Viivästyminen mahdollisen muutoksenhakuprosessin vuoksi aiheuttaisi niin merkittävää haittaa, että erittäin painavista syistä on perusteltua, että päätös pannaan täytäntöön mahdollisesta muutoksenhausta riippumatta.

Detta beslut publicerades 03.06.2020

OHJEET OIKAISUVAATIMUKSEN TEKEMISEKSI

Tähän päätökseen tyytymätön voi tehdä kirjallisen oikaisuvaatimuksen. Päätökseen ei saa hakea muutosta valittamalla tuomioistuimeen.

Oikaisuvaatimusoikeus

Oikaisuvaatimuksen saa tehdä

  • se, johon päätös on kohdistettu tai jonka oikeuteen, velvollisuuteen tai etuun päätös välittömästi vaikuttaa (asianosainen)
  • kunnan jäsen.
Oikaisuvaatimusaika

Oikaisuvaatimus on tehtävä 14 päivän kuluessa päätöksen tiedoksisaannista.

Oikaisuvaatimuksen on saavuttava Helsingin kaupungin kirjaamoon määräajan viimeisenä päivänä ennen kirjaamon aukioloajan päättymistä.

Mikäli päätös on annettu tiedoksi postitse, asianosaisen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon, jollei muuta näytetä, seitsemän päivän kuluttua kirjeen lähettämisestä. Kunnan jäsenen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon seitsemän päivän kuluttua siitä, kun pöytäkirja on nähtävänä yleisessä tietoverkossa.

Mikäli päätös on annettu tiedoksi sähköisenä viestinä, asianosaisen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon, jollei muuta näytetä, kolmen päivän kuluttua viestin lähettämisestä.

Tiedoksisaantipäivää ei lueta oikaisuvaatimusaikaan. Jos oikaisuvaatimusajan viimeinen päivä on pyhäpäivä, itsenäisyyspäivä, vapunpäivä, joulu- tai juhannusaatto tai arkilauantai, saa oikaisuvaatimuksen tehdä ensimmäisenä arkipäivänä sen jälkeen.

Oikaisuvaatimusviranomainen

Viranomainen, jolle oikaisuvaatimus tehdään, on Helsingin kaupunginhallitus.

Oikaisuvaatimusviranomaisen asiointiosoite on seuraava:

Sähköpostiosoite:
Postiosoite:
PL 10
 
00099 HELSINGIN KAUPUNKI
Faksinumero:
(09) 655 783
Käyntiosoite:
Pohjoisesplanadi 11-13
Puhelinnumero:
(09) 310 13700 (Yleishallinto)

Kirjaamon aukioloaika on maanantaista perjantaihin klo 08.15–16.00.

Oikaisuvaatimuksen muoto ja sisältö

Oikaisuvaatimus on tehtävä kirjallisena. Myös sähköinen asiakirja täyttää vaatimuksen kirjallisesta muodosta.

Oikaisuvaatimuksessa on ilmoitettava

  • päätös, johon oikaisuvaatimus kohdistuu
  • miten päätöstä halutaan oikaistavaksi
  • millä perusteella päätöstä halutaan oikaistavaksi
  • oikaisuvaatimuksen tekijä
  • millä perusteella oikaisuvaatimuksen tekijä on oikeutettu tekemään vaatimuksen
  • oikaisuvaatimuksen tekijän yhteystiedot
Pöytäkirja

Päätöstä koskevia pöytäkirjan otteita ja liitteitä lähetetään pyynnöstä. Asiakirjoja voi tilata Helsingin kaupungin kirjaamosta.

Stäng

Mer information fås av

Nina Gros, henkilöstöjohtaja, puhelin: 09 310 37965

nina.gros@hel.fi

Irmeli Mäkitalo, projektipäällikkö, puhelin: 09 310 21033

irmeli.makitalo@hel.fi

Beslutsfattare

Sami Sarvilinna
kansliapäällikkö
Nina Gros
henkilöstöjohtaja