Valtuustoaloite, hidastetöyssyjä Koirasaarentielle

HEL 2019-007158
Ärendet har nyare handläggningar
Ärende 21. / 45 §

Den av ledamoten Jussi Chydenius väckta motionen om farthinder på Hundholmsvägen

Helsingfors stadsfullmäktige

Beslut

På förslag av ordföranden bordlade stadsfullmäktige ärendet.

Stadsfullmäktige betraktar motionen som slutbehandlad.

Stäng

Ledamoten Jussi Chydenius och 15 andra ledamöter föreslår i sin motion att det omgående ska byggas ett nödvändigt antal farthinder på Hundholmsvägen, så att fotgängarnas trygghet kan säkerställas.

Stadsstyrelsen konstaterar att man ska måla vägmarkeringar som anger hastighetsbegränsningen (40 km/h) på körbanan för att förtydliga begränsningen. Verkningarna av begränsningen görs effektivare med hjälp av hastighetstavlor.

Inom de närmaste åren byggs spårvägen Kronbroarna på Hundholmsvägen, och den beräknas börja trafikera 2026. Trafiken omdirigeras i samband med att spårvägen byggs. Det är inte motiverat att bygga farthinder bara för en kort tid. Det är dyrt att bygga farthinder där bussarna kör och det kräver noggrann planering, bland annat med tanke på dräneringen av gatan. Farthindren kan orsaka vibrationer i de närliggande fastigheterna när tunga fordon kör över hindren. Att inverka på körhastigheterna genom körbanans geometri rekommenderas inte eftersom det på grund av byggandet kör stora fordon på gatan.

Stadsmiljönämnden har gett ett utlåtande i ärendet. Stadsstyrelsens svar stämmer överens med nämndens utlåtande.

Enligt 30 kap. 11 § 2 mom. i förvaltningsstadgan ska stadsstyrelsen förelägga fullmäktige en motion som undertecknats av minst 15 ledamöter.

Stäng

Kaupunginhallitus 27.01.2020 § 57

Päätös

Kaupunginhallitus esitti kaupunginvaltuustolle seuraavaa:

Kaupunginvaltuusto katsoo aloitteen loppuun käsitellyksi.

Esittelijä
kansliapäällikkö
Sami Sarvilinna
Lisätiedot

Timo Lindén, kaupunginsihteeri, puhelin: 310 36550

timo.linden@hel.fi

Kaupunkiympäristölautakunta 24.09.2019 § 473

Lausunto

Kaupunkiympäristölautakunta antoi kaupunginhallitukselle seuraavan lausunnon:

Koirasaarentie on tärkeä Kruunuvuorenrantaan johtava kokoojakatu. Kadulle rakennetaan lähivuosina Kruunusillat raitiotie, jonka liikennöinnin on arvioitu alkavan 2026. Raitiotien rakentamisen yhteydessä koko kadun liikennejärjestelyt rakennetaan uudestaan siten, että ne poikkeavat huomattavasti nykyisestä. Reiherintiestä länteen katu toimii nykyisin pääasiassa siten, että ajoneuvoliikenne on ohjattu kadun keskiosaan tulevalle raitiotielle varatulle alueelle. Raitiotielle varatun alueen vieressä sijaitsevat tulevat ajorataosuudet toimivat puolestaan tilapäisesti pysäköintikatuna. Jalankulun yhteydet rakentuvat sitä mukaa, kun katuun rajautuva talonrakentaminen edistyy. Jalankulun yhteydet ovat jo varsin kattavat. Pyöräliikenne on ohjattu ajoradalle. Kadulla on Kruunuvuorenrannan rakentamistoiminnasta johtuvaa raskasta liikennettä bussiliikenteen lisäksi.

Koirasaarentiellä tehtiin liikennelaskenta 1.11.2018 Gunillantien liittymän pohjoispuolella. Liikennelaskennan mukaan kyseisessä kohdassa Koirasaarentietä on noin 3 400 ajoneuvoa vuorokaudessa. Raskaan liikenteen osuus oli noin 12 %, mistä linja-autoliikenteen osuus oli noin 5 % ja yhdistelmäajoneuvojen osuus 2 %. Raskaanliikenteen osuutta ei voi pitää erityisen poikkeavana verrattuna vastaavan kaltaisiin katuihin. Yhdistelmäajoneuvoja oli hieman keskimääräistä enemmän.

Reiherintiestä itään katu rakennetaan kokonaan uudestaan raitiotien rakentamisen yhteydessä, tämän hetken arvion mukaan vuosina 2022−23. Sekä jalankululle että pyöräliikenteelle rakennetaan lopputilanteessa koko katua kattavat erilliset yhteydet. Pyöräliikenteen järjestelyt tulevat olemaan baanatasoiset. Raitiotien ja liittymien rakentaminen tulevat jäsentämään katutilaa merkittävästi ja vastaamaan nykyisiä järjestelyitä paremmin muuttuvaan liikenteen kysyntään.

Hidasteiden rakentaminen bussireitille on melko kallista ja edellyttää huolellista suunnittelua mm. kadun kuivatuksen varmistamiseksi. Lisäksi hidasteet saattavat aiheuttaa tärinähaittaa lähikiinteistöille raskaiden ajoneuvojen ajaessa hidasteen yli. Tärinäriskin arvioiminen vaatii lisäselvityksiä. Lähivuosille suunnitellun kadunrakentamisen vuoksi ei ole perusteltua vain lyhyeksi ajaksi rakentaa Koirasaarentielle hidasteita, jotka rakentamisen yhteydessä joudutaan purkamaan.

Ajonopeuksiin vaikuttaminen ajoradan geometriaa tiukentamalla ei ole suositeltavaa, koska rakentamistoiminnasta johtuen kadulla on normaalia tilannetta kookkaampia kuljetuksia. Nopeusrajoituksen selkeyttämiseksi ajorataan maalataan nopeusrajoitusta (40 km/h) osoittavia tiemerkintöjä. Lisäksi nopeusrajoituksen vaikutusta voidaan tehostaa siirrettävillä tai kiinteillä nopeusnäyttötauluilla. Sekä tiemerkintöjä että harkittuihin paikkoihin asennettavia nopeusnäyttötauluja lisätään Koirasaarentielle.

Esittelijä
kaupunkiympäristön toimialajohtaja
Mikko Aho
Lisätiedot

Markus Ahtiainen, liikenneinsinööri: 310 37088

markus.ahtiainen@hel.fi
Stäng

Detta beslut publicerades 27.02.2020

FÖRBUD MOT SÖKANDE AV ÄNDRING

Ändring i beslutet får inte sökas eftersom beslutet gäller beredning eller verkställighet.

Tillämpat lagrum: 136 § i kommunallagen

Stäng

Föredragande

Stadsstyrelsen

Mer information fås av

Timo Lindén, stadssekreterare, telefon: 09 310 36550

timo.linden@hel.fi