Lausuntopyyntö, ehdotus Helsingin vesihuollon toiminta-alueeksi 2019, Helsingin seudun ympäristöpalvelut-kuntayhtymä HSY

HEL 2019-007363
Ärendet har nyare handläggningar
Ärende 8. / 232 §

HSY:n Helsingin vesihuollon toiminta-alueen muuttaminen

Miljö- och tillståndssektionen

Päätös

Kaupunkiympäristölautakunnan ympäristö- ja lupajaosto päätti hyväksyä Helsingin seudun ympäristöpalvelut -kuntayhtymän (HSY) vesihuollon toiminta-alueen muutoksen, jolla toiminta-alueeseen lisätään alueita Jätkäsaaresta liitteenä olevan kartan (liite 1) mukaisesti siten, että uusien alueiden tavoitteena on liittyä vesijohto- ja jätevesiviemäriverkoston piiriin 31.12.2020 mennessä. Lisäksi ympäristö- ja lupajaosto hyväksyy toiminta-alueen sanallisen määrittelyn (liite 2).

Toiminta-alueen muutos 2019

Nyt kyseessä olevan toiminta-alueen laajentamisen lähtökohtana on ollut voimassa oleva vuoden 2018 HSY:n vesihuollon toiminta-alue, siinä esitetyt laajentumisehdotukset vuodelle 2019 ja kaupungeilta saadut tiedot toiminta-alueen laajentumisesta vuosille 2019-2021. Edellä mainitut tiedot on tarkastettu ja päivitetty vastaamaan nyt toteutunutta ja suunniteltua yhdyskuntakehitystä.

Toiminta-alueen muutos on rajattu 1.1.2018 voimassa olleiden kiinteistörajojen mukaan ja se koskee kyseisenä ajankohtana kiinteistörekisterissä olleita kiinteistöjä. Toiminta-alueeseen kuuluminen tulkitaan pääsääntöisesti kiinteistökohtaisesti karttatarkasteltuna. Mikäli kiinteistörajat ovat muuttuneet kyseisen ajankohdan jälkeen tai uusia kiinteistöjä on rekisteröity, kyseisten kiinteistöjen kuuluminen toiminta-alueeseen arvioidaan erikseen sanallisen määrittelyn mukaan.

Osa kiinteistöistä on rajattu kuulumaan toiminta-alueeseen vain osittain. Toiminta-aluepäätös koskee näiden kiinteistöjen osalta vain sitä osaa kiinteistöstä, joka on rajattu kuuluvaksi toiminta-alueeseen.

Vuoden 2019 toiminta-alueen muodostamisen yhteydessä on tarkistettu jo vuoden 2018 toiminta-alueeseen kuuluneita alueita. Vuoden 2018 toiminta-alueeseen on tehty tarkistuslaajennuksia ja toisaalta tarkistussupistamisia. Supistukset eivät koske Helsingin kaupungin aluetta.

Helsingin kaupungin vesihuollon kehittämissuunnitelmassa 2017-2026 on nimetty selvitysalueita, joiden vesihuollon tarpeen arviointi edellyttää lisäselvityksiä. Helsingin kaupungin ympäristöpalveluiden selvitys Kallahdenselän ja Skatanselän ympäristön veden laadusta ja vedenalaisesta luonnosta valmistui 31.12.2018. Selvityksen perusteella ympäristöpalvelut on antanut 14.2.2019 lausunnon vesihuollon tarpeesta mm. Kallahdenniemessä. Johtopäätös tehtyjen selvitysten perusteella on se, että ympäristösuojelun näkökulmasta akuuttia tarvetta vesihuoltolaitoksen jätevesiviemärin järjestämiselle kyseisellä alueella ei tällä hetkellä ole. Viemäröintiä Kallahdenniemen alueella tulisi kuitenkin edelleen laajentaa perustuen herkkiin ympäristöolosuhteisiin sekä tietoon siitä, että alueen kiinteistökohtaisissa järjestelmissä on puutteita. Kallahdenniemeä ei esitetä HSY:n vesihuollon toiminta-alueen laajenemisalueeksi muutosesityksessä 2019, mutta aluetta ehdotetaan vuoden 2020 toiminta-alueen muutosluonnoksessa alustavaksi laajenemisalueeksi 2021-2022.

Tausta

Vesihuoltolain (119/2001) mukaisena vesihuoltolaitoksena toimii muutettavalla vesihuollon toiminta-alueella Helsingin seudun ympäristöpalvelut -kuntayhtymä.

HSY ja sen jäsenkunnat ovat allekirjoittaneet 18.12.2014-7.1.2015 puitesopimuksen kuntatekniikan yhteistyöstä HSY:n ja sen jäsenkuntien kesken. Puitesopimuksessa määritellään HSY:n vesihuollon toiminta-alue, minkä mukaan HSY:n vesihuollon toiminta-alue kuvataan ajantasaisella, karttapohjaisella esityksellä alueesta, jolla HSY:llä on tai tulee tarkastelujaksolla olemaan huolehtimisvelvollisuus vesihuollosta. HSY:n vesihuollon toiminta-alue vahvistetaan kunkin jäsenkunnan alueella sijaitsevan osansa osalta erikseen asianomaisen jäsenkunnan päätöksellä. Toiminta-aluepäätökset tehdään vesihuollon kehittämissuunnitelmien pohjalta ja niitä tarkentaen. HSY:n toiminta-alue muodostuu jäsenkuntakohtaisten toiminta-alueiden summana. Toiminta-alueen muuttamisen tarkastelujakso on kolme (3) vuotta ja päivitysväli yksi (1) vuosi.

Helsingin kaupungin kaupunkiympäristölautakunnan ympäristö- ja lupajaosto on päättänyt HSY:n Helsingin vesihuollon nykyisestä toiminta-alueesta 14.12.2018 (Ylja 14.12.2018 § 4).

Vuoden 2019 HSY:n vesihuollon toiminta-alue muodostuu pääasiassa kiinteistöistä, jotka sijaitsevat alle 20 metrin päässä liittymiskelpoisesta vesijohdosta ja jätevesiviemäristä. Toiminta-aluekartoilla esitettyjen kiinteistöjen, jotka sijaitsevat yli 20 metrin päässä vesijohdosta tai jätevesiviemäristä, toiminta-alueeseen kuulumisen arvioinnissa sekä liittämiskohdan osoittamisessa noudatetaan sanallisessa määrittelyssä määriteltyjä periaatteita.

Kuuleminen ja lausunnot

Vesihuoltolain 8 §:n mukaan ennen toiminta-alueen hyväksymistä tai muuttamista asiasta on tiedotettava riittävässä laajuudessa sekä varattava valvontaviranomaisille mahdollisuus antaa lausunto ja alueen kiinteistöjen omistajille ja haltijoille tilaisuus tulla kuulluiksi.

Kiinteistön omistajille ja haltijoille on annettu mahdollisuus antaa kirjallinen vastine vesihuoltolaitoksen toiminta-alueen muuttamisesta sekä muista asiaan liittyvistä seikoista 18.9.2019 mennessä. Vastineita ei saatu määräaikaan mennessä.

Lausuntoa on pyydetty kunnan terveydensuojeluviranomaiselta ja kunnan ympäristönsuojeluviranomaiselta (ympäristöpalvelut) 25.6.2019 sekä lähetetty kuulemiskirje Uudenmaan ELY-keskukselle 21.8.2019.

Ympäristöpalveluiden lausunnossa 9.10.2019 todetaan, että ympäristönsuojelulain siirtymäaika vanhojen kiinteistökohtaisten jätevesijärjestelmien kuntoon saattamiselle pohjavesialueella sekä vesistön ja meren lähialueella päättyy 31.10.2019. Siirtymäajan umpeutuminen tarkoittaa monille vesihuollon selvitysalueilla kunnallistekniikkaa odotteleville kiinteistöille nykyisen jätevesijärjestelmän uusimistarvetta. Valvontaviranomaisen (kunnan ympäristönsuojeluviranomainen) kannalta on haastavaa arvioida kiinteistöjen jätevesijärjestelmän uusimistarvetta tilanteissa, joissa kunnallistekniikka saattaa olla tulossa alueelle lähivuosina.

Kallahdenniemen alkupään lisäksi loputkin Kallahden asutuista rannoista tulisi saada viemäröinnin ja vesijohdon piiriin mahdollisimman pikaisesti. Kiireellisin alue Kallahdenniemessä on Leppäniementie, jossa on edellisinä vuosina ollut ongelmia talousveden saannin osalta. Kallahdenniemen lisäksi myös Uutelassa on alueita, jotka olisi hyvä jatkossa saada keskitetyn viemäröinnin piiriin. Myös Vasikkasaaren saunakylän yritystoiminnan kehittäminen vaatisi kunnallistekniikan toteuttamista. Nykyinen toiminta Saunasaaressa on haasteellista kiinteistökohtaisten ratkaisujen varassa. Alue on ollut mainintana vesihuollon suunnitelmissa useita vuosia, ja tavoite vesihuollon saamiseksi oli vuosina 2014- 2016, mutta se on jäänyt toteutumatta. Myös Vasikkasaaren muun virkistyskäytön lisäämispaineet tuovat tarvetta vesihuollon järjestämiseksi alueelle.

Ympäristöpalveluiden lausunto on huomioitu Helsingin kaupungin ehdotuksessa vesihuollon toiminta-alueeksi 2020-2022 siten, että Leppäniementien aluetta esitetään toiminta-alueen alustavana laajenemisalueena 2021-2022. Helsingin kaupungin ehdotuksessa on tuotu myös esiin tarve vesihuollon järjestämiseksi Vasikkasaareen seuraavan viiden vuoden aikana.

Uudenmaan ELY-keskuksen lausunnon 17.9.2019 mukaan karttaesitys vesihuoltolaitoksen toiminta-alueen muuttamisesta on sinänsä selkeä ja yksiselitteinen ja tehty pääsääntöisesti kiinteistörajojen mukaisesti. Sanallinen määrittely kuitenkin vaikuttaa ehdotukseen niin, että kartalla esitetyt rajaukset eivät ole yksiselitteisiä. Vesi- ja viemäriverkoston kattavuutta ei ole lausuntopyyntömateriaalissa esitetty, joten verkostojen kattamaa aluetta suhteessa toiminta-aluerajaukseen ei voida arvioida.

Uudenmaan ELY-keskus ehdottaa, että toiminta-aluemäärittelyä muutetaan niin, että toiminta-aluerajauksen lähtökohtana on Helsingin kaupungin toteutunut- ja suunniteltu yhdyskuntakehitys sekä Helsingin kaupungin vesihuollon kehittämisen suunnittelu.

Kuulemisajan jälkeen pyydettiin saaduista lausunnoista kommentit HSY:ltä 19.9.2019 ja 10.10.2019.

HSY toteaa Uudenmaan ELY-keskuksen lausunnosta, että toteutuneen ja suunnitellun yhdyskuntakehityksen huomioon ottamisesta HSY:n toiminta-alueen määrittelyssä on pidetty yhteinen kokous HSY:n, HSY:n jäsenkuntien ja ELY-keskuksen välillä keväällä 2017. Tuolloin sovittiin periaatteista toiminta-alueen määrittelyssä. Samoja periaatteita on noudatettu toiminta-alueen 2020-2022 määrittelyssä ja kartta-aineistojen laadinnassa. Toiminta-alueen laajennusalueet sekä alustavat laajenemisalueet perustuvat tarpeeseen laajentaa vesihuoltoverkostoja suunnitellun ja toteutuneen yhdyskuntakehityksen vuoksi. HSY esittää varsinaisella toiminta-aluekartalla vain sellaiset laajenemisalueet, joiden toteuttamisesta on tehty päätös.

Toiminta-alueen pidemmän aikavälin laajenemisalueet esitetään toiminta-alueen laajenemissuunnitelmassa, jonka tarkasteluväli on noin 10 vuotta ja joka perustuu HSY:n ja HSY:n jäsenkuntien vesihuollon kehittämissuunnitelmaan. Jäsenkunnat ja HSY päivittävät vesihuollon kehittämissuunnitelman (VHKS) 4 vuoden välein. VHKS:n laatimistyön aikana selvitetään nykyisen verkoston ulkopuolella olevat alueet, joille toiminta-alueen laajentaminen vesihuoltolain 7 §:n mukaan on tarpeen. Tarkastelu tehdään erikseen ns. haja-asutusalueille. VHKS:ssa esitetään vesihuollon kehittämisalueina alueet, joille vesihuolto suunnitellaan rakennettavan seuraavan 10 vuoden aikana. Lisäksi suunnitelmassa esitetään vesihuollon selvitysalueet, joiden vesihuollon tarpeen selvittäminen edellyttää lisätarkasteluja. VHKS:n seuraava päivitys aloitetaan ensi keväällä 2020. Siten ensi vuoden aikana tarkastellaan uudelleen vesihuollon tarve haja-asutusalueilla.

HSY ei julkaise verkostojensa sijaintitietoja julkisessa tietoverkossa. Toiminta-aluekartalta verkostojen piirissä olevat alueet tunnistaa siitä, että ne on hyväksytty toiminta-alueeseen. Alueet, joilla ei ole verkostoja, on esitetty laajenemisalueina.

HSY kommentoi ympäristöpalveluiden lausuntoa Kallahdenniemen osalta siten, että ennen päätöstä vesihuollon toiminta-alueen laajentamisesta Leppäniementielle, tulee KT -sopimuksen mukaisesti kustannusjaosta ja rakennuttamisesta sopia kaupungin ja HSY:n kesken (haja-asutustyyppinen alue). HSY toteaa Vasikkasaaren osalta, että vesihuollon toteuttaminen edellyttää tarkempia selvityksiä sekä vastuurajojen. kustannusjaon ja rakennuttamisen sopimista kaupungin ja HSY:n kesken ennen kuin alue voidaan lisätä toiminta-aluepäätöksen liitteenä olevaan pidemmän aikavälin laajenemissuunnitelmaan.

Vesihuoltolaitoksen toiminta-alueen muuttamisesta on tiedotettu Helsingin kaupungin virallisella ilmoitustaululla. Nähtävilläoloaika oli 30.9.2019-14.10.2019. Asiasta ei saatu yhteydenottoja tai mielipiteitä.

Perustelut

Helsingin kaupungin hallintosäännön 16 luvun 2.2 §:n 2 kohdan mukaan ympäristö- ja lupajaosto päättää vesihuoltolaissa kunnalle annetusta tehtävästä.

Vesihuoltolain 5 §:n mukaan kunnan tulee kehittää vesihuoltoa alueellaan yhdyskuntakehitystä vastaavasti vesihuoltolain tavoitteiden toteuttamiseksi yhteistyössä alueensa vesihuoltolaitosten, laitoksille vettä toimittavien ja niiden jätevesiä käsittelevien sekä muiden kuntien kanssa sekä osallistua vesihuollon alueelliseen yleissuunnitteluun.

Vesihuoltolain 6 §:n mukaan, jos suurehkon asukasjoukon tarve taikka terveydelliset tai ympäristönsuojelulliset syyt sitä vaativat, kunnan tulee huolehtia siitä, että ryhdytään toimenpiteisiin tarvetta vastaavan vesihuoltolaitoksen perustamiseksi, vesihuoltolaitoksen toiminta-alueen laajentamiseksi tai muun tarpeellisen vesihuollon palvelun saatavuuden turvaamiseksi.

Vesihuoltolain 7 §:n mukaan kunnan alueella toiminta-alueiden tulee kattaa alueet, joilla kiinteistöjen liittäminen vesihuoltolaitoksen vesijohtoon tai jätevesiviemäriin on tarpeen toteutuneen tai suunnitellun yhdyskuntakehityksen vuoksi.

Vesihuoltolain 8 §:n mukaan kunta hyväksyy vesihuoltolaitoksen toiminta-alueen ja tarvittaessa muuttaa hyväksyttyä toiminta-aluetta vesihuollosta huolehtimiseen soveltuvan laitoksen esityksestä tai, jos laitos
ei tällaista esitystä ole tehnyt, laitosta kuultuaan. Ennen toiminta-alueen hyväksymistä tai muuttamista asiasta on tiedotettava riittävässä laajuudessa sekä varattava valvontaviranomaisille mahdollisuus antaa lausunto ja alueen kiinteistöjen omistajille ja haltijoille tilaisuus tulla kuulluiksi.

Toiminta-alueen tulee olla sellainen, että:
1) vesihuoltolaitos kykenee huolehtimaan vastuullaan olevasta vesihuollosta taloudellisesti ja asianmukaisesti; ja
2) vesihuollon kustannusten kattamiseksi perittävät vesihuollon maksut muodostuvat kohtuullisiksi ja tasapuolisiksi.

Hyväksyessään toiminta-alueen kunnan tulee toiminta-alueen eri osien vesihuollon tarpeet huomioon ottaen määrittää alueet, jotka on saatettava vesihuoltolaitoksen vesijohtoverkoston piiriin, sekä alueet, jotka on saatettava laitoksen jätevesiviemäriverkoston piiriin. Hyväksymispäätöksen yhteydessä on myös asetettava tavoitteellinen yhdyskuntakehityksen tarpeita vastaava aikataulu toiminta-alueen eri osien saattamiselle verkostojen piiriin.

Toiminta-alue, sillä sijaitsevat taajamat sekä vesijohtoverkoston ja jätevesiviemäriverkoston piiriin saatettavat alueet esitetään kartalla, jonka on oltava yleisesti saatavilla tietoverkossa. Toiminta-alueen hyväksymisestä on tiedotettava riittävässä laajuudessa.

Toiminta-alueeseen liitettäväksi ehdotetuilla alueilla sijaitseville kiinteistöille on rakennettu tai on rakenteilla uusia liikuntapalvelu- ja asuinrakennuksia, joiden liittäminen vesihuoltolaitoksen vesijohtoon tai jätevesiviemäriin on tarpeen suuren käyttäjä- tai asukasmäärän vuoksi.

Tiedottaminen

Toiminta-alueeseen kuuluvista kiinteistöistä on laadittu sähköisessä muodossa oleva karttaesitys (liite 1), joka on päätöksenteon jälkeen tarkasteltavissa HSY:n karttapalvelussa. Sanallinen määrittely on liitteenä 2, mikä on yleisesti saatavilla päätöksenteon jälkeen HSY:n verkkosivustolla. Muut laaditut karttatulosteet ovat tämän esityksen liitteinä 3-4.

Toiminta-alueen muuttamisesta tiedotetaan Helsingin kaupungin verkkosivustolla päätöksenteon jälkeen.

Sovelletut lainkohdat ja oikeusohjeet

Vesihuoltolaki (119/2001) 5, 6, 7, 8, 32 §
Hallintolaki (434/2003) 34 §

Käsittely

Kaupunkiympäristölautakunnan ympäristö- ja lupajaosto päätti käsitellä esityslistan kahdeksannen esityksen kokouksen kolmantena asiana.

Asian aikana kuultavana oli insinööri Jarkko Nyman. Asiantuntija poistui kuulemisensa jälkeen kokouksesta.

Päätös on ehdotuksen mukainen.

Stäng

Kaupunkiympäristön toimiala Palvelut ja luvat -palvelukokonaisuus Ympäristöpalvelut 9.10.2019

Stäng

Detta beslut publicerades 26.11.2019

VALITUSOSOITUS

Tähän päätökseen haetaan muutosta kunnallisvalituksella.

Valitusoikeus

Kunnallisvalituksen saa tehdä:

  • se, johon päätös on kohdistettu tai jonka oikeuteen, velvollisuuteen tai etuun päätös välittömästi vaikuttaa (asianomainen);
  • kunnan jäsen;
  • valvontaviranomainen.
Valitusaika

Kunnallisvalitus on tehtävä 30 päivän kuluessa päätöksen tiedoksisaannista.

Valitus on toimitettava valitusviranomaiselle viimeistään valitusajan viimeisenä päivänä ennen valitusviranomaisen aukioloajan päättymistä.

Mikäli päätös on annettu tiedoksi postitse, asianosaisen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon, jollei muuta näytetä, seitsemän päivän kuluttua kirjeen lähettämisestä. Mikäli päätös on annettu tiedoksi sähköisenä viestinä, asianosaisen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon, jollei muuta näytetä, kolmen päivän kuluttua viestin lähettämisestä.

Kunnan jäsenen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon seitsemän päivän kuluttua siitä, kun pöytäkirja on nähtävänä yleisessä tietoverkossa.

Asian katsotaan tulleen valitusviranomaisen tietoon postitse lähetetyn kirjeen saapumispäivänä.

Tiedoksisaantipäivää ei lueta valitusaikaan. Jos valitusajan viimeinen päivä on pyhäpäivä, itsenäisyyspäivä, vapunpäivä, joulu- tai juhannusaatto tai arkilauantai, saa valituksen tehdä ensimmäisenä arkipäivänä sen jälkeen.

Valitusperusteet

Kunnallisvalituksen saa tehdä sillä perusteella, että

  • päätös on syntynyt virheellisessä järjestyksessä
  • päätöksen tehnyt viranomainen on ylittänyt toimivaltansa
  • päätös on muuten lainvastainen.
Valitusviranomainen

Kunnallisvalitus tehdään Helsingin hallinto-oikeudelle.

Hallinto-oikeuden asiointiosoite on seuraava:

Sähköpostiosoite:
helsinki.hao@oikeus.fi
Postiosoite:
Radanrakentajantie 5
 
00520 HELSINKI
Faksinumero:
029 56 42079
Käyntiosoite:
Radanrakentajantie 5
Puhelinnumero:
029 56 42000

Valituksen voi tehdä myös hallinto- ja erityistuomioistuinten asiointipalvelussa osoitteessa: https://asiointi2.oikeus.fi/hallintotuomioistuimet

Valituksen muoto ja sisältö

Valitus on tehtävä kirjallisesti. Myös sähköinen asiakirja täyttää vaatimuksen kirjallisesta muodosta.

Valituksessa, joka on osoitettava valitusviranomaiselle, on ilmoitettava

  • päätös, johon haetaan muutosta
  • miltä kohdin päätökseen haetaan muutosta ja mitä muutoksia siihen vaaditaan tehtäväksi
  • perusteet, joilla muutosta vaaditaan.

Valituksessa on ilmoitettava valittajan nimi ja kotikunta. Jos valittajan puhevaltaa käyttää hänen laillinen edustajansa tai asiamiehensä tai jos valituksen laatijana on joku muu henkilö, valituksessa on ilmoitettava myös tämän nimi ja kotikunta.

Valituksessa on lisäksi ilmoitettava postiosoite ja puhelinnumero, joihin asiaa koskevat ilmoitukset valittajalle voidaan toimittaa.

Valittajan, laillisen edustajan tai asiamiehen on allekirjoitettava valitus. Sähköistä asiakirjaa ei kuitenkaan tarvitse täydentää allekirjoituksella, jos asiakirjassa on tiedot lähettäjästä eikä asiakirjan alkuperäisyyttä tai eheyttä ole syytä epäillä.

Valitukseen on liitettävä:

  • päätös, johon haetaan muutosta valittamalla, alkuperäisenä tai jäljennöksenä
  • todistus siitä, minä päivänä päätös on annettu tiedoksi, tai muu selvitys valitusajan alkamisen ajankohdasta
  • asiakirjat, joihin valittaja vetoaa vaatimuksensa tueksi, jollei niitä ole jo aikaisemmin toimitettu viranomaiselle.
Oikeudenkäyntimaksu

Hallinto-oikeus perii muutoksenhakuasian käsittelystä maksua 260 euroa. Mikäli hallinto-oikeus muuttaa valituksenalaista päätöstä muutoksenhakijan eduksi, oikeudenkäyntimaksua ei peritä.

Pöytäkirja

Päätöstä koskevia pöytäkirjan otteita ja liitteitä lähetetään pyynnöstä. Asiakirjoja voi tilata Helsingin kaupungin kirjaamosta.

Sähköpostiosoite:
helsinki.kirjaamo@hel.fi
Postiosoite:
PL 10
 
00099 HELSINGIN KAUPUNKI
Faksinumero:
(09) 655 783
Käyntiosoite:
Pohjoisesplanadi 11–13
Puhelinnumero:
(09) 310 13700

Kirjaamon aukioloaika on maanantaista perjantaihin klo 08.15–16.00.

Stäng

Föredragande

asiakkuusjohtaja
Pekka Henttonen

Mer information fås av

Jarkko Nyman, insinööri, puhelin: 09 310 37094

jarkko.nyman@hel.fi

Bilagor

I beslutsdokumenten nämns bilagor som inte publiceras på nätet. Bort lämnas bilagor som innehåller sekretessbelagda uppgifter, bilagor som innehåller uppgifter som kan äventyra integritetsskyddet eller sådana som man inte av tekniska orsaker kunnat överföra till elektroniskt format. (Offentlighetslagen 621/1999, Lagen om tjänster inom elektronisk kommunikation 917/2014, Dataskyddslagen 1050/2018, Lagen om behandling av personuppgifter inom social- och hälsovården 703/2023, Lagen om offentlig upphandling och koncession 1397/2016). Upplysningar om stadsstyrelsens beslutshandlingar fås också från Helsingfors stads registratorskontor.