Hankesuunnitelma, Talvelantie 6, Malmin sairaala, rakennus 18, sisäilmakorjaukset
Malmin sairaala rakennus 18, sisäilmakorjausten hankesuunnitelman enimmäishinnan korottaminen
Päätös
Kaupunkiympäristölautakunnan rakennusten ja yleisten alueiden jaosto päätti korottaa Malmin sairaala rakennus 18 sisäilmakorjausten hankesuunnitelman enimmäishintaa 1 367 132 eurolla arvonlisäverottomana siten, että hankkeen korotettu enimmäishinta on 2 937 132 euroa arvonlisäverottomana heinäkuun 2020 kustannustasossa. Päätös tehtiin ehdolla, että sosiaali- ja terveystoimen toimiala antaa hankesuunnitelmasta puoltavan lausunnon.
Käsittely
Asian aikana kuultavana oli yksikön päällikkö Kalevi Hinkkanen. Asiantuntija poistui kuulemisensa jälkeen kokouksesta.
Päätös on ehdotuksen mukainen.
Malmin rakennuksen 18 sisäilmakorjausten hankesuunnitelma on hyväksytty teknisen johtajan päätöksellä 18.7.2019 § 133 siten että arvonlisäveroton enimmäishinta oli 1 570 000 euroa toukokuun 2019 kustannustasossa (THI 184,9) ja enimmäislaajuus on 4 472 brm² (oikeutus hankesuunnitelmien hyväksymiselle tekniselle johtajalle Rakennusten ja yleisten alueiden jaostolta 13.6.2019 § 62).
Aluehallintovirasto teki elokuussa 2018 työsuojelutarkastuksen rakennuksessa 18 ja totesi osaltaan rakennuksessa suuria puutteita ilmanvaihdon ja rakenteiden tiiveyden suhteen sekä terveellisyyteen liittyviä puutteita johtuen lukuisista kosteusvaurioista rakennuksen vaipassa ja märkätiloissa. Aluehallintovirasto antoi kehotuksen korjaustöiden aloittamiselle viipymättä.
Malmin rakennuksen 18 sisäilmakorjaukset aloitettiin kiireisellä aikataululla ja tästä johtuen suuri osa korjauksista suunniteltiin työn edetessä. Pääurakoitsija Stara aloitti rakennuksen 18 korjaustyöt vuoden 2019 alussa, työtä voitiin tehdä vaiheittain koska väistötiloja olemassa oleville toiminnoille ei voitu järjestää tilapuutteen ja kustannusten vuoksi.
Alkukesästä 2019 laadittiin rakennuksen 18 korjaustöistä hankesuunnitelma ja kustannusarvio korjaustöiden ollessa vielä alkuvaiheessa kokonaisuuteen nähden. Korjaustyöt jatkuivat vuoden 2020 alkupuolelle, töiden edetessä huomattiin useita uusia tai laajempia puutteita jotka johtivat kustannusten kasvuun ja aikataulun venymiseen. Monia osa-alueita jouduttiin suunnittelemaan korjaustöiden edetessä ja purkutöiden jälkeen, rakennuksen taloteknisten järjestelmien kunto paljastui korjaustöiden edetessä ennalta arvioitua huonommaksi. Staran alkuperäisessä tarjouksessa oli mukana vain potilashuoneet mutta urakka laajeni koskemaan koko kiinteistöä. Osa korjaustöistä on jouduttu tekemään ylityönä rakennuksen normaalin käyttöajan ulkopuolella.
Kustannusmuutokset ja niiden syyt
Korjaustöiden aikana ilmaantuneita ja alkuperäisen hankesuunnitelman laadinnan jälkeen lisäkustannuksia aiheuttaneita työvaiheita olivat:
Muuttoapu käyttäjän tiloissa: 20 000 €
Purkutyöt: 175 000 €
Alakattolevyjen irroitus, reunojen
käsittely ja takaisinasennus 100 000 €
LVIS-purut ja takaisinasennukset: 150 000 €
tiivistystyöt: 375 000 €
Valaisimien uusinta 100 000 €
Kiintokalusteiden uusimista: 80 000 €
Märkätilojen uusiminen ja lisääminen: 115 000 €
Viemärilinjojen sukituksia ja uusimista: 30 000 €
Ilmanvaihtotyöt: 200 000 €
Lattiapinnoitteiden uusimista: 80 000 €
Jätemaksut ja -kuljetukset, työmaasiivous
ja työnjohto: 75 000 €
Rakennuksen 18 korjaustyöt alkoivat 1/2019 ja valmistuivat lopullisesti kesällä 2020. Korjaustöiden lopullinen kustannus voitiin laskea yhteen vasta kun kohde oli valmistunut.
Hankkeen kustannukset
Hankkeen enimmäishinnan korotuksen jälkeen uusi urakkavaiheen enimmäishinta on 2 937 132 euroa arvonlisäverottomana heinäkuun 2020 kustannustasossa, eli enimmäishinnan nousu on 1 367 132 euroa arvonlisäverottomana.
Kaupunkiympäristön toimiala Rakennukset ja yleiset alueet -palvelukokonaisuus Tekninen johtaja 18.07.2019 § 133
Detta beslut publicerades 14.12.2020
OHJEET OIKAISUVAATIMUKSEN TEKEMISEKSI
Tähän päätökseen tyytymätön voi tehdä kirjallisen oikaisuvaatimuksen. Päätökseen ei saa hakea muutosta valittamalla tuomioistuimeen.
Oikaisuvaatimusoikeus
Oikaisuvaatimuksen saa tehdä
- se, johon päätös on kohdistettu tai jonka oikeuteen, velvollisuuteen tai etuun päätös välittömästi vaikuttaa (asianosainen)
- kunnan jäsen.
Oikaisuvaatimusaika
Oikaisuvaatimus on tehtävä 14 päivän kuluessa päätöksen tiedoksisaannista.
Oikaisuvaatimuksen on saavuttava Helsingin kaupungin kirjaamoon määräajan viimeisenä päivänä ennen kirjaamon aukioloajan päättymistä.
Mikäli päätös on annettu tiedoksi postitse, asianosaisen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon, jollei muuta näytetä, seitsemän päivän kuluttua kirjeen lähettämisestä. Kunnan jäsenen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon seitsemän päivän kuluttua siitä, kun pöytäkirja on nähtävänä yleisessä tietoverkossa.
Mikäli päätös on annettu tiedoksi sähköisenä viestinä, asianosaisen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon, jollei muuta näytetä, kolmen päivän kuluttua viestin lähettämisestä.
Tiedoksisaantipäivää ei lueta oikaisuvaatimusaikaan. Jos oikaisuvaatimusajan viimeinen päivä on pyhäpäivä, itsenäisyyspäivä, vapunpäivä, joulu- tai juhannusaatto tai arkilauantai, saa oikaisuvaatimuksen tehdä ensimmäisenä arkipäivänä sen jälkeen.
Oikaisuvaatimusviranomainen
Viranomainen, jolle oikaisuvaatimus tehdään, on Helsingin kaupungin kaupunkiympäristölautakunta.
Oikaisuvaatimusviranomaisen asiointiosoite on seuraava:
Sähköpostiosoite: | |
Postiosoite: | PL 10 |
00099 HELSINGIN KAUPUNKI | |
Faksinumero: | (09) 655 783 |
Käyntiosoite: | Pohjoisesplanadi 11-13 |
Puhelinnumero: | (09) 310 13700 (Yleishallinto) |
Kirjaamon aukioloaika on maanantaista perjantaihin klo 08.15–16.00.
Oikaisuvaatimuksen muoto ja sisältö
Oikaisuvaatimus on tehtävä kirjallisena. Myös sähköinen asiakirja täyttää vaatimuksen kirjallisesta muodosta.
Oikaisuvaatimuksessa on ilmoitettava
- päätös, johon oikaisuvaatimus kohdistuu
- miten päätöstä halutaan oikaistavaksi
- millä perusteella päätöstä halutaan oikaistavaksi
- oikaisuvaatimuksen tekijä
- millä perusteella oikaisuvaatimuksen tekijä on oikeutettu tekemään vaatimuksen
- oikaisuvaatimuksen tekijän yhteystiedot
Pöytäkirja
Päätöstä koskevia pöytäkirjan otteita ja liitteitä lähetetään pyynnöstä. Asiakirjoja voi tilata Helsingin kaupungin kirjaamosta.
Föredragande
Mer information fås av
Marko Kumpulainen, projektinjohtaja, puhelin: 09 310 40311
Kalevi Hinkkanen, yksikön päällikkö, puhelin: 09 310 43867