Nimeämispyyntö, digitaalisen turvallisuuden linjausten koordinaatioryhmä, valtiovarainministeriö

HEL 2019-008331
Ärendet har nyare handläggningar
§ 156

Nimeämispyyntö, digitaalisen turvallisuuden linjausten koordinaatioryhmä, valtiovarainministeriö

Kanslichef

Päätös

Kansliapäällikkö esittää Valtiovarainministeriön digitaalisen turvallisuuden linjausten koordinaatioryhmään tietohallintojohtaja Markku Raitiota.

Päätöksen perustelut

Valtiovarainministeriö perustaa julkishallinnon digitaalisen turvallisuuden linjausten valmistelua varten koordinaatioryhmän, jonka tehtävänä on arvioida digitaalisen turvallisuuden nykytila sekä laatia digitaalisen turvallisuuden tavoitetilan saavuttamiseksi tarpeelliset linjaukset. Ryhmä raportoi Julkisen hallinnon ICT -osaston johtoryhmälle sekä Vahti-johtoryhmälle.

Valtiovarainministeriö pyytää nimeämispyynnön saaneita organisaatioita nimeämään ehdokkaan tai ehdokkaita digitaalisen turvallisuuden linjausten koordinaatioryhmään. Ehdokkaiden toivotaan edustavan sekä digitaalisen turvallisuuden asiantuntemusta että substanssitoiminnan asiantuntemusta. Ryhmän työskentely on virkatyötä. Ryhmän osallistujatahot vastaavat edustajiensa mahdollisista matka- ym. kustannuksista.

Koordinaatioryhmän tehtävät ovat:

1) Digitaalisen turvallisuuden nykytilan analyysi.
2) Digitaalisen turvallisuuden tavoitetilassa ohjausta, riskienhallintaa ja arkkitehtuuria koskevien periaatteiden sekä digitaalisen turvallisuuden palveluiden, sekä toimijoiden ja tehtävien kuvausten laadinta.
3) Tehtävät ja resurssit sisältävän toimeenpanosuunnitelman laadinta.

Ryhmän toimikausi on 1.9.2019 – 28.2.2020.

Detta beslut publicerades 27.08.2019

MUUTOKSENHAKUKIELTO

Tähän päätökseen ei saa hakea muutosta, koska päätös koskee asian valmistelua tai täytäntöönpanoa.

Sovellettava lainkohta: Kuntalaki 136 §

Stäng

Mer information fås av

Aaro Hallikainen, tietoturva-asiantuntija, puhelin: 09-310 259 99

aaro.hallikainen@hel.fi

Beslutsfattare

Sami Sarvilinna
kansliapäällikkö

Bilagor

1. Nimeämispyyntö 7.8.2019

I beslutsdokumenten nämns bilagor som inte publiceras på nätet. Bort lämnas bilagor som innehåller sekretessbelagda uppgifter, bilagor som innehåller uppgifter som kan äventyra integritetsskyddet eller sådana som man inte av tekniska orsaker kunnat överföra till elektroniskt format. (Offentlighetslagen 621/1999, Lagen om tjänster inom elektronisk kommunikation 917/2014, Dataskyddslagen 1050/2018, Lagen om behandling av personuppgifter inom social- och hälsovården 703/2023, Lagen om offentlig upphandling och koncession 1397/2016). Upplysningar om stadsstyrelsens beslutshandlingar fås också från Helsingfors stads registratorskontor.