Avustuksen myöntäminen, sosiaali- ja terveyslautakunta, järjestöavustukset vuodelle 2020, monialayhdistykset

HEL 2019-008764
Ärendet har nyare handläggningar
Ärende 12. / 309 §
Denna beslutsfattare är inte längre aktiv

Sosiaali- ja terveyslautakunnan avustukset järjestöille vuodelle 2020 monialayhdistysten toiminnan tukemiseen sekä varaus vuoden aikana mahdollisesti ilmeneviin yllättäviin tarpeisiin

Social- och hälsovårdsnämnden

Päätös

Sosiaali- ja terveyslautakunta päätti

- esittelytekstistä ilmenevin perustein myöntää järjestöjen kolmelle monialaista toimintaa koskevalle hakemukselle avustusta vuoden 2020 toimintaan yhteensä 1 143 000 euroa liitteenä 1 olevan taulukon mukaisesti

- osoittaa toimialajohtajan erikseen päätettäviksi avustuksiksi enintään 220 000 euroa vuoden aikana mahdollisesti ilmenevän yllättävän ja merkittävän sosiaali- tai terveysongelman hoitamiseen.

Samalla sosiaali- ja terveyslautakunta päätti avustusten ehdoista, että:

- rahoitus tulee käyttää vuoden 2020 aikana avustuksen käyttötarkoitukseksi nimettyyn toimintaan helsinkiläisiin kohdistuvana

- avustusta ei saa käyttää toimintaan, jota kaupunki hankkii avustuksen saajalta ostopalveluna. Mikäli avustettava toiminta muuttuu vuoden aikana kilpailutuksen tai muun järjestelyn seurauksena järjestön kaupungille tuottamaksi ostopalvelutoiminnaksi, tulee järjestön ilmoittaa asiasta sosiaali- ja terveystoimialalle, jotta avustuksen maksatus voidaan keskeyttää ja tarvittaessa sopia avustuksen takaisinmaksusta.

- avustuksen käytöstä tulee antaa sosiaali- ja terveyslautakunnalle selvitys vapaamuotoisella kirjallisella selvityksellä vuoden 2021 kesäkuun loppuun mennessä tai vuotta 2022 koskevan avustushakemuksen yhteydessä. Mukaan tulee liittää yhdistyksen vuoden 2020 toimintakertomus, vahvistettu tuloslaskelma ja tase, tilin- tai toiminnantarkastuskertomus, allekirjoitettu vuosikokouksen pöytäkirja, josta löytyy pykälä vastuuvapauden myöntämisestä.

- järjestöjen tulee toiminnassaan ja taloudenpidossaan noudattaa kaupunginhallituksen 28.10.2019 hyväksymiä, tämän päätöksen liitteenä 4 olevia Helsingin kaupungin avustusten yleisohjeita

- avustusten saajien on pidettävä kirjanpito kirjanpitolain ja sen nojalla annettujen säädösten ja määräysten edellyttämällä tavalla ja kirjanpitoon järjestettävä siten, että avustuksen näyttöä voidaan kirjanpidosta seurata

- sosiaali- ja terveystoimialan mahdolliset saatavat korkoineen vähennetään avustuksesta ennen sen maksamista avustettavalle järjestölle

- avustukset voidaan periä takaisin, mikäli ilmenee seikkoja, ettei edellytyksiä avustuksen myöntämiselle ole ollut.

Lisäksi sosiaali- ja terveyslautakunta päätti kehottaa sosiaali- ja terveystoimialaa huolehtimaan avustusten maksatuksesta niin, että avustusten ensimmäinen ja toinen erä maksetaan samassa yhteydessä helmikuussa, kolmas erä maksetaan kesäkuussa ja neljäs erä syyskuussa.

Käsittely

Sosiaali- ja terveyslautakunta ei pitänyt tarpeellisena kuulla kutsuttuja asiantuntijoita kokouksessa, ja siten talouspäällikkö Armi Vadén ja erityissuunnittelija Hanna-Leena Nuutinen eivät osallistuneet asian käsittelyyn.

Asiassa tehtiin seuraavat vastaehdotukset:

Vastaehdotus 1:
Jäsen Aleksi Niskanen: Hakijan Helsingin Diakonissalaitoksen säätiö kohdalla tehdään seuraavat menovähennykset: poistetaan menolisäys kohta 1 liikkuvan väestön päiväkeskustoiminta 198 000 euroa ja kohta 4 liikkuvan väestön hätämajoitus 6 kk yht. 100 paikkaa 360 000 euroa. Kyseiset kohdat koskevat niin sanottua liikkuvaa väestöä eli pääasiassa romanikerjäläisiä. Helsingin kaupungin ydintehtäviin ei kuulu tällaisten palveluiden järjestäminen näille ihmisille. Mitä enemmän kaupunki rupeaa tukemaan vastaavanlaisia palveluita, niin sitä houkuttelevammaksi se muuttuu erilaisille siirtolaisvirroille Helsinkiin. Helsingin kaupungin tuleekin minimoida Suomen taloudelle negatiivisen maahanmuuton vetovoimatekijöitä. Lautakunta korostaa, että vaikka kaikilla ihmisillä on ihmisarvo, niin on helsinkiläisten veronmaksajien kannalta kestämätön tilanne, että kaupunki rupeaa ehdoin tahdoin lisäämään kaupungin houkuttelevuutta elintasosiirtolaisuudelle lisäämällä vetovoimatekijöitä. Esimerkiksi romanikerjäläisten auttaminen kuuluu Romanian valtion vastuulle.

Jäsen Aleksi Niskasen vastaehdotus raukesi kannattamattomana.

Vastaehdotus 2:
Puheenjohtaja Sanna Vesikansa: Päätösehdotuksen toinen kohta muutetaan kuulumaan seuraavasti: "osoittaa toimialajohtajan erikseen päätettäviksi avustuksiksi enintään 220 000 euroa vuoden aikana mahdollisesti ilmenevän yllättävän ja merkittävän sosiaali- tai terveysongelman hoitamiseen."

Kannattaja: jäsen Sami Heistaro

1 äänestys

JAA-ehdotus: Esityksen mukaan
EI-ehdotus: Vastaehdotus 2 (puheenjohtaja Sanna Vesikansa)

Jaa-äänet: 2
Leo Bergman, Aleksi Niskanen

Ei-äänet: 11
Mukhtar Abib, Katju Aro, Tapio Bergholm, Sami Heistaro, Maritta Hyvärinen, Kati Juva, Johan Lund, Karita Toijonen, Tuomas Tuure, Antti Vainionpää, Sanna Vesikansa

Tyhjä: 0

Poissa: 0

Sosiaali- ja terveyslautakunta hyväksyi puheenjohtaja Sanna Vesikansan vastaehdotuksen äänin 11 - 2.

Sosiaali- ja terveylautakunta päätti asiasta hyväksytyn vastaehdotuksen osalta esittelijän ehdotuksesta poiketen.

Se röstningsresultatet i tabellform

Jäsen Aleksi Niskanen jätti sosiaali- ja terveyslautakunnan päätöksen eriävän mielipiteen.

Äänestys 1

Ja: Esityksen mukaan

Nej: Muutetaan kpl 3: osoittaa toimialajohtajan erikseen päätettäviksi avustuksiksi enintään 220 000 euroa vuoden aikana mahdollisesti ilmenevän yllättävän ja merkittävän sosiaali- tai terveysongelman hoitamiseen.

Medlem Fullmäktigegrupp
Bergman, Leo Ej fullmäktigegrupp
Niskanen, Aleksi Ej fullmäktigegrupp
Stäng
Medlem Fullmäktigegrupp
Abib, Mukhtar Kokoomuksen valtuustoryhmä
Aro, Katju Ej fullmäktigegrupp
Bergholm, Tapio Ej fullmäktigegrupp
Heistaro, Sami Ej fullmäktigegrupp
Hyvärinen, Maritta Ej fullmäktigegrupp
Juva, Kati Vihreä valtuustoryhmä
Lund, Johan Ej fullmäktigegrupp
Toijonen, Karita Ej fullmäktigegrupp
Tuure, Tuomas Ej fullmäktigegrupp
Vainionpää, Antti Ej fullmäktigegrupp
Vesikansa, Sanna Ej fullmäktigegrupp
Stäng
Medlem Fullmäktigegrupp
Stäng
Medlem Fullmäktigegrupp
Stäng
Efter fullmäktigegrupp
Fullmäktigegrupp Ja Nej Tomt Bort
Ej fullmäktigegrupp 2 9 0 0
Kokoomuksen valtuustoryhmä 0 1 0 0
Vihreä valtuustoryhmä 0 1 0 0
Stäng

Sosiaali- ja terveyslautakunta päättää

- esittelytekstistä ilmenevin perustein myöntää järjestöjen kolmelle monialaista toimintaa koskevalle hakemukselle avustusta vuoden 2020 toimintaan yhteensä 1 143 000 euroa liitteenä 1 olevan taulukon mukaisesti

- osoittaa toimialajohtajan erikseen päätettäviksi avustuksiksi enintään 305 000 euroa vuoden aikana mahdollisesti ilmenevän yllättävän ja merkittävän sosiaali- tai terveysongelman hoitamiseen.

Samalla sosiaali- ja terveyslautakunta päättää avustusten ehdoista, että:

- rahoitus tulee käyttää vuoden 2020 aikana avustuksen käyttötarkoitukseksi nimettyyn toimintaan helsinkiläisiin kohdistuvana

- avustusta ei saa käyttää toimintaan, jota kaupunki hankkii avustuksen saajalta ostopalveluna. Mikäli avustettava toiminta muuttuu vuoden aikana kilpailutuksen tai muun järjestelyn seurauksena järjestön kaupungille tuottamaksi ostopalvelutoiminnaksi, tulee järjestön ilmoittaa asiasta sosiaali- ja terveystoimialalle, jotta avustuksen maksatus voidaan keskeyttää ja tarvittaessa sopia avustuksen takaisinmaksusta.

- avustuksen käytöstä tulee antaa sosiaali- ja terveyslautakunnalle selvitys vapaamuotoisella kirjallisella selvityksellä vuoden 2021 kesäkuun loppuun mennessä tai vuotta 2022 koskevan avustushakemuksen yhteydessä. Mukaan tulee liittää yhdistyksen vuoden 2020 toimintakertomus, vahvistettu tuloslaskelma ja tase, tilin- tai toiminnantarkastuskertomus, allekirjoitettu vuosikokouksen pöytäkirja, josta löytyy pykälä vastuuvapauden myöntämisestä.

- järjestöjen tulee toiminnassaan ja taloudenpidossaan noudattaa kaupunginhallituksen 28.10.2019 hyväksymiä, tämän päätöksen liitteenä 4 olevia Helsingin kaupungin avustusten yleisohjeita

- avustusten saajien on pidettävä kirjanpito kirjanpitolain ja sen nojalla annettujen säädösten ja määräysten edellyttämällä tavalla ja kirjanpitoon järjestettävä siten, että avustuksen näyttöä voidaan kirjanpidosta seurata

- sosiaali- ja terveystoimialan mahdolliset saatavat korkoineen vähennetään avustuksesta ennen sen maksamista avustettavalle järjestölle

- avustukset voidaan periä takaisin, mikäli ilmenee seikkoja, ettei edellytyksiä avustuksen myöntämiselle ole ollut.

Lisäksi sosiaali- ja terveyslautakunta päättää kehottaa sosiaali- ja terveystoimialaa huolehtimaan avustusten maksatuksesta niin, että avustusten ensimmäinen ja toinen erä maksetaan samassa yhteydessä helmikuussa, kolmas erä maksetaan kesäkuussa ja neljäs erä syyskuussa.

Stäng

Talouspäällikkö Armi Vadén ja erityissuunnittelija Hanna-Leena Nuutinen ovat kutsuttuina asiantuntijoina läsnä kokouksessa tämän asian käsittelyssä.

Helsingin kaupungin hallintosäännön 18 luvun 1 §:n 3 kohdan mukaan sosiaali- ja terveyslautakunta päättää lautakunnan käytettävissä olevien avustusmäärärahojen jakamisesta ja avustusten käytön valvonnasta. Sosiaali- ja terveyslautakunta päätti 3.9.2013 (§ 288) vahvistaa tämän päätöksen liitteenä 3 olevat perusteet noudatettaviksi jaettaessa järjestöille avustuksia sosiaali- ja terveystoimen määrärahoista. Nämä perusteet täydentävät Helsingin kaupungin avustusten myöntämisessä noudatettavia yleisohjeita (28.10.2019), jotka ovat asian liitteenä 4.

Vuoden 2020 avustusten haku ja hakijoiden neuvonta

Sosiaali- ja terveyslautakunnan vuoden 2020 avustusten hakuaika oli 2.‒30.9.2019. Hakukuulutus julkaistiin 30.8.2019 sosiaali- ja terveystoimialan internet-sivuilla suomeksi ja ruotsiksi sekä 2.9.2019 Helsingin Sanomissa, Hufvudstadsbladetissa sekä Metro-lehdessä. Hausta tiedotettiin myös sosiaali- ja terveystoimialan sosiaalisessa mediassa. Ilmoituksissa ja tiedotteissa kerrottiin nettiosoite, josta löytyivät yksityiskohtaiset avustusten jakoperusteet ja hakuohjeet.

Kuulutuksessa kerrottiin, että avustushakemusten jättäminen tapahtuu ensisijaisesti sähköisesti Helsingin kaupungin asiointipalvelusivustolla (https://asiointi.hel.fi(Länk leder till extern tjänst)). Toissijaisesti avustusta sai hakea paperisella lomakkeella, jonka voi tulostaa internetistä tai noutaa kaupungin kirjaamosta.

Hakemuksen mukana järjestöä pyydettiin toimittamaan seuraavat liitteet: alustava toimintasuunnitelma 2020, alustava talousarvio 2020, vahvistettu tuloslaskelma 2018, vahvistettu tase 2018, toimintakertomus 2018, jäljennös tilintarkastuskertomuksesta tai toiminnantarkastuskertomuksesta 2018 sekä keväällä 2019 pidetyn vuosikokouksen pöytäkirja, josta käy ilmi vastuuvapauden myöntäminen vuodelta 2018. Lisäksi tuli toimittaa kopio yhdistyksen tiliotteesta tai muu todistus tilinomistajasta sekä yhteisön säännöt, mikäli nämä tiedot olivat muuttuneet. Hakemusten ja liitteiden tuli olla sähköisessä asiointipalvelussa tai kaupungin kirjaamossa viimeistään 30.9.2019 klo 16.00.

Hakuaikana hakijoilta tuli yhteydenottoja sosiaali- ja terveystoimeen puhelimitse ja sähköpostitse noin 80. Kaikkiin yhteydenottoihin vastattiin ja hakijoita tavattiin, mikäli he sitä toivoivat.

Sähköisen haun ongelmat

Kaupungin asiointipalvelussa (asiointi.hel.fi) oli haun aikana jonkin verran häiriöitä. Näistä aiheutui hakijoille ongelmia sähköisen hakemuksen täyttämisessä ja lähettämisessä. Tästä syystä eräät yhdistykset tekivät paperisen avustushakemuksen. Lisäksi kaksi paperista hakemusta hyväksyttiin hakuun myöhästyneinä. Nämä hakijat olivat todistettavasti yrittäneet tehdä hakemusta sähköisesti haun loppuvaiheessa, mutta teknisten ongelmien vuoksi se ei onnistunut.

Saapuneet hakemukset ja niiden tekninen käsittely

Sosiaali- ja terveyslautakunnalle osoitettuja avustushakemuksia vuodelle 2020 saapui sähköiseen järjestelmään 196 ja paperilla kirjaamoon 20 eli yhteensä 216, joista yksi perui hakemuksen. Muilta hallintokunnilta tiedusteltiin, oliko niiden avoinna oleviin hakuihin saapunut erehdyksessä sosiaali- ja terveystoimea koskevia hakemuksia. Näin löytyi kaupunginkansliasta neljä ja kasvatuksen ja koulutuksen toimialalta yksi hakemus.

Hakijajoukossa tapahtuu vuosittain vaihtelua. Hakemuksia saapui neljä vähemmän kuin vuosi sitten. Vuoden 2020 avustuksen hakijoista 40 ei ollut hakenut avustusta vuodelle 2019. Osa näistä hakijoista oli täysin uusia ja osa oli pitänyt hakemisessa taukoa. Vuodelle 2019 avustusta hakeneista 44 ei hakenut avustusta vuodelle 2020 eli he olivat luopuneet hakemisesta. Näistä 24 vuodelle 2019 avustusta saanutta ei hakenut avustusta enää vuodelle 2020. Näitä luopujia oli kaikissa hakijaryhmissä.

Anottu kokonaissumma on 9 589 643 euroa, mikä on 210 343 euroa pienempi kuin edellisessä haussa.

Avustusten jakamisessa noudatettavat ohjeet ja periaatteet

Avustusehdotusten valmistelussa noudatettiin asian liitteenä 4 olevaa uusittua Helsingin kaupungin avustusten yleisohjetta (kaupunginhallitus 28.10.2019). Ohjetta on selkeytetty ja ajantasaistettu, mutta sisällöllisesti se ei sisällä sosiaali- ja terveyslautakunnan avustusten kannalta oleellisia muutoksia.

Lisäksi avustusehdotusten valmistelun pohjana käytettiin sosiaali- ja terveyslautakunnan 3.9.2013 vahvistamia, liitteenä 3 olevia avustusten jakoperusteita.

Avustuksiin käytettävissä oleva rahoitus

Sosiaali- ja terveyslautakunnan myöntämiin järjestöjen avustuksiin ehdotetaan vuonna 2020 käytettäväksi yhteensä 6 589 000 euroa, joka on sama summa kuin vuonna 2019. Rahoitus koostuu siten, että sosiaali- ja terveystoimen vuoden 2020 talousarviosta, talousarviokohdalta sosiaali- ja terveyspalvelut 5 10 01, osoitetaan tässä vaiheessa käytettäväksi 3 761 000 euroa. Lisäksi järjestöjen avustuksiin käytetään kuolinpesien varoja. Tämän kokouksen omana esityksenään sosiaali- ja terveyslautakunnalle esitetään, että kuolinpesien varoja käytettäisiin vuoden 2020 avustuksiin enintään 2 828 000 euroa.

Edellä avustuksiin käytettäväksi ehdotetusta summasta esitetään käytettäväksi sosiaali- ja terveyslautakunnan myöntämiin avustuksiin yhteensä 6 077 200 euroa, jonka jakautuminen eri avustusryhmiin kuvataan kutakin ryhmää koskevassa avustusesityksessä. Toimialajohtajan päätettäväksi esitetään enintään 206 800 euroa ja sen kohdentaminen eri avustusryhmiin esitetään kussakin avustusesityksessä. Lisäksi esitetään, että sosiaali- ja terveyslautakunta osoittaa toimialajohtajan erikseen päätettäviksi avustuksiksi enintään 305 000 euroa vuoden aikana mahdollisesti ilmenevän yllättävän ja merkittävän sosiaali- tai terveysongelman hoitamiseen. Tämä esitetään samassa esityksessä monialayhdistysten avustusesityksen kanssa.

Nyt käsillä oleva avustusten jakoehdotus on tehty olettaen, että sosiaali- ja terveyslautakunta päättää kuolinpesien varojen käytöstä esityksen mukaisesti.

Enintään 10 000 euron avustuksista päättäminen

Sosiaali- ja terveyslautakunta on 12.2.2013 (12 §) oikeuttanut virastopäällikön (nykyisin toimialajohtaja) päättämään enintään 10 000 euron järjestöavustuksista.

Enintään 10 000 euron hakemuksia saapui 107 ja niiden haettu yhteissumma on 494 535 euroa. Nämä hakemukset on käyty läpi ja toimialajohtaja tulee päättämään avustusten myöntämisestä sosiaali- ja terveyslautakunnan osoittaman rahoituksen mukaisesti. Rahoitukseksi esitetään yhteensä enintään 206 800 euroa, jonka määrä kutakin avustusryhmää koskien esitetään omassa päätöksessä. Nämä päätökset sekä niiden sisältämät taulukot avustuksen saajista ja käyttötarkoituksista tuodaan sosiaali- ja terveyslautakunnan ottoharkintaan.

Hakemusten käsittely ja asiantuntijakannanotot

Kaikki hakemukset ja niiden liitteet käytiin läpi yksityiskohtaisesti. Hakemuksista valtaosa oli liitteiden osalta puutteellisia tai niihin tarvittiin lisäselvitystä. Hakijalle annettiin yhdeksän arkipäivää aikaa toimittaa puuttuvat liitteet ja tiedot. Täydennyspyyntö lähetettiin sähköpostitse ja sen jälkeen puhelimitse tarkistettiin, että pyyntö oli vastaanotettu. Mikäli pyydetyt liitteet eivät saapuneet määräajassa, esitetään hakemus kaupungin ohjeiden mukaisesti hylättäväksi.

Ydintoimintojen näkemys hakemuksista saatiin pyytämällä palvelukokonaisuuksien johtajien nimeämiltä asiantuntijoilta kannanotot avustusesityksiin.

Edellisen avustuksen käytön valvonta

Käsittelyn yhteydessä selvitettiin hakijalle myönnetyn edellisen avustuksen käyttö. Edelliseksi avustukseksi katsottiin vuodelle 2018 myönnetty avustus. Uuden avustuksen saamisen edellytyksenä on kaupungin ohjeen mukaisesti, että edellisen avustuksen käyttö on raportoitu ja todettu asianmukaiseksi. Mikäli näin ei ole, niin hakemus esitetään hylättäväksi.

Käyttöselvityksen yhteydessä laadittiin taulukot, joissa on kuvattu hakijoiden vuoden 2018 tilikauden tulos, tase, taseen oma pääoma 2018 ja omavaraisuusaste (%). Taulukko on tämän asian liitteenä 2. Taloustietoja ei ole merkitty, mikäli yhdistyksellä ei ole ollut rahaliikennettä vuonna 2018, taloustietoja ei ole toimitettu tai niissä on epäselvyyksiä.

Omavaraisuusaste-prosentin laskukaava on seuraava: taseen oma pääoma jaettuna taseella ja kerrottuna 100:lla. Omavaraisuusasteen tulkinta on seuraava: yli 50 % erinomainen, 35‒50 % hyvä, 25‒35 % tyydyttävä, 15‒25 % välttävä ja alle 15 % heikko. Mikäli hakijan taloudellisessa tilanteessa tai toimintakäytännöissä havaittiin uhkia tai riskejä (esimerkiksi vuodesta toiseen heikkenevä taloudellinen tilanne), niin näihin pyydetään kiinnittämään huomiota.

Avustusehdotusten laatiminen ja hakemusten hylkäysperusteet

Avustusehdotusta laadittaessa selvitettiin tuottaako avustuksen hakija sosiaali- ja terveystoimialalle ostopalveluja ja mitkä eri tahot avustavat järjestöä. Näihin liittyviä oleellisia tietoja on merkitty avustusesityksen Käyttötarkoitus-kohtaan. Useita järjestöjä on avustanut Sosiaali- ja terveysjärjestöjen avustuskeskus, STEA (entinen Raha-automaattiyhdistys, RAY). Avustus esitetään hylättäväksi, mikäli avustettavaksi haettu toiminta ei sisälly sosiaali- ja terveystoimen avustusten jakoperusteisiin tai hylkäämiseen on muu painava syy.

Hylkäysesitysten perusteita ovat: pakollisten liitteiden puuttuminen, tietojen virheellisyys tai epäluotettavuus sekä puutteet järjestön hallinnollisissa menettelyissä. Avustusta ei myöskään esitetä, mikäli hakijalla on merkittävä ylijäämä edelliseltä tilikaudelta tai merkittävä määrä omaisuutta ja voidaan olettaa, että näistä syistä toimintaa voidaan toteuttaa ilman avustusta. Hylkäysperuste voi myös olla järjestön negatiivinen omavaraisuusaste, joka kertoo erittäin vakavista talouden ongelmista. Taloudellisen tilanteen arvioinnissa on käytetty yksilöllistä harkintaa. Erittäin painavasta syystä avustusta voidaan esittää, vaikka toiminnasta ei vielä olisi vahvaa näyttöä.

Hakemusten ryhmittely ja avustusesitykset

Hakemukset ryhmiteltiin kahdeksaan eri ryhmään, jotka on kuvattu alla olevassa taulukossa. Yli 10 000 euron hakemukset kohderyhmittäin on valmisteltu sosiaali- ja terveyslautakunnalle tähän kokoukseen kunkin kohderyhmän osalta omina esityksinä ja ne ovat sarakkeessa Ltk. Näitä hakemuksia on yhteensä 108 kappaletta.

Toimialajohtajan päätettäväksi delegoitujen (enintään 10 000 euroa hakeneet) hakemusten ryhmittely on sarakkeessa Tja. Näitä hakemuksia on yhteensä 107.

Taulukko: Avustushakemusten ryhmittely ja hakemusten lukumäärät

Haetun avustuksen kohderyhmä Ltk Tja Yht
1. Lasten ja lapsiperheiden terveyden ja hyvinvoinnintukeminen (HEL 2019-008752) 21 16 37
2. Nuorten ja aikuisten terveyden ja hyvinvoinnin tukeminen (HEL 2019-008753) 20 22 42
3. Ikäihmisten terveyden ja hyvinvoinnin tukeminen (HEL 2019-008755) 8 22 30
4. Kansanterveysjärjestöjen tukeminen (HEL 2019-008757) 9 15 24
5. Mielenterveystyön ja päihdetyön tukeminen (HEL  2019-008761) 22 13 35
6. Vammais- ja kehitysvammatyön tukeminen (HEL  2019-008762) 10 12 22
7. Maahanmuuttajatyön tukeminen (HEL 2019-008763) 15 7 22
8. Monialayhdistykset (HEL 2019-008764) 3 - 3
Yhteensä 108 107 215

Tässä asiassa päätetään monialayhdistysten tukemiseksi myönnettävät avustukset sekä osoitetaan toimialajohtajan erikseen päätettäviksi avustuksiksi enintään 305 000 euroa vuoden aikana mahdollisesti ilmenevän yllättävän ja merkittävän sosiaali- tai terveysongelman hoitamiseen.

Sosiaali- ja terveyslautakunnan päätettäväksi esitettävät hakemukset (Ltk) ja päätösehdotukset käyttötarkoituksineen on kuvattu tämän asian liitteessä 1. Hakemukset esitetään hakijayhdistyksen nimen mukaisessa aakkosjärjestyksessä.

Monialayhdistysten tukemiseen liittyviä avustuksia (3 kappaletta) haettiin yhteensä 1 184 000 euroa ja myönnettäväksi esitetään kolmelle hakemukselle 1 143 000 euroa.

Avustushakemukset lautakunnan nähtävillä

Avustushakemukset ovat sosiaali- ja terveyslautakunnan jäsenten nähtävissä 10.12.2019 klo 12.00‒16.00 sosiaali- ja terveystoimialan hallinnon talouden tuki -yksikössä, Toinen linja 4 A, 5. krs, huone 519. Haluttaessa voi sopia ajan etukäteen (p. 310 42 662), mutta se ei ole välttämätöntä.

Avustuspäätöksistä ilmoittaminen, avustusten maksatus ja käytön raportointi

Avustuspäätöksistä ilmoitetaan kaikille hakemuksen tehneille e-kirjeellä. Saatekirje on tämän asian liitteenä 5.

Avustukset maksetaan seuraavasti: alle 8 000 euron suuruiset avustukset yhtenä eränä, 8 000‒40 000 euron suuruiset avustukset kahtena eränä ja yli 40 000 euron suuruiset avustukset neljänä eränä. Kaksi ensimmäistä avustuserää maksetaan samassa yhteydessä. Näin säästetään huomattavasti maksatukseen tarvittavan työn määrää sosiaali- ja terveystoimialalla sekä taloushallintopalvelussa (Talpa), kun suurta määrää 8 000‒40 000 euron avustuksia ei tarvitse jakaa maksettaviksi kahtena ajankohtana.

Avustuksen käytöstä tulee lähettää käyttöselvitys sosiaali- ja terveyslautakunnalle vuoden 2021 kesäkuun loppuun mennessä tai vuotta 2022 koskevan avustushakemuksen yhteydessä.

Ennakkotieto vuoden 2021 avustusten hakemisesta

Sosiaali- ja terveyslautakunnan vuodelle 2021 myöntämien avustusten hakuaika on 1.9.2020 klo 00.00‒30.9.2020 klo 16.00. Tällöin on edelleen käytäntönä, että kukin hakijataho tekee vain yhden avustushakemuksen kuitenkin niin, että hakemus voi sisältää avustuksen hakemisen useampiin eri käyttötarkoituksiin. Nämä tulee kuvata selkeästi. Hakuajasta ja hakuohjeista tullaan tiedottamaan sosiaali- ja terveystoimialan internet-sivuilla sekä sanomalehdissä.

Terveys- ja hyvinvointivaikutusten arviointi

Sosiaali- ja terveysalan järjestöjen on mahdollista tukea ja täydentää kuntatoimijoiden palveluja ja tätä kautta lisätä kuntalaisten hyvinvointia ja terveyttä. Järjestöjen taloudellisella avustamisella voidaan edesauttaa järjestöjen toimintaa.

Stäng

Sosiaali- ja terveyslautakunta 03.12.2019 § 287

Päätös

Sosiaali- ja terveyslautakunta päätti panna asian pöydälle.

Käsittely

Talouspäällikkö Armi Vadén ja erityissuunnittelija Hanna-Leena Nuutinen olivat kutsuttuina asiantuntijoina läsnä kokouksessa tämän asian käsittelyssä.

Sosiaali- ja terveyslautakunta jätti asian yksimielisesti pöydälle puheenjohtaja Sanna Vesikansan ehdotuksesta.

Esittelijä
sosiaali- ja terveystoimialan toimialajohtaja
Juha Jolkkonen
Lisätiedot

Armi Vadén, talouspäällikkö, puhelin: 310 15970

armi.vaden@hel.fi

Hanna-Leena Nuutinen, erityissuunnittelija, puhelin: 310 42662

hanna-leena.nuutinen@hel.fi
Stäng

Detta beslut publicerades 18.12.2019

OHJEET OIKAISUVAATIMUKSEN TEKEMISEKSI

Tähän päätökseen tyytymätön voi tehdä kirjallisen oikaisuvaatimuksen. Päätökseen ei saa hakea muutosta valittamalla tuomioistuimeen.

Oikaisuvaatimusoikeus

Oikaisuvaatimuksen saa tehdä

  • se, johon päätös on kohdistettu tai jonka oikeuteen, velvollisuuteen tai etuun päätös välittömästi vaikuttaa (asianosainen)
  • kunnan jäsen.
Oikaisuvaatimusaika

Oikaisuvaatimus on tehtävä 14 päivän kuluessa päätöksen tiedoksisaannista.

Oikaisuvaatimuksen on saavuttava Helsingin kaupungin kirjaamoon määräajan viimeisenä päivänä ennen kirjaamon aukioloajan päättymistä.

Mikäli päätös on annettu tiedoksi postitse, asianosaisen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon, jollei muuta näytetä, seitsemän päivän kuluttua kirjeen lähettämisestä. Kunnan jäsenen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon seitsemän päivän kuluttua siitä, kun pöytäkirja on nähtävänä yleisessä tietoverkossa.

Mikäli päätös on annettu tiedoksi sähköisenä viestinä, asianosaisen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon, jollei muuta näytetä, kolmen päivän kuluttua viestin lähettämisestä.

Tiedoksisaantipäivää ei lueta oikaisuvaatimusaikaan. Jos oikaisuvaatimusajan viimeinen päivä on pyhäpäivä, itsenäisyyspäivä, vapunpäivä, joulu- tai juhannusaatto tai arkilauantai, saa oikaisuvaatimuksen tehdä ensimmäisenä arkipäivänä sen jälkeen.

Oikaisuvaatimusviranomainen

Viranomainen, jolle oikaisuvaatimus tehdään, on Helsingin kaupungin sosiaali- ja terveyslautakunta.

Oikaisuvaatimusviranomaisen asiointiosoite on seuraava:

Sähköpostiosoite:
Postiosoite:
PL 10
 
00099 HELSINGIN KAUPUNKI
Faksinumero:
(09) 655 783
Käyntiosoite:
Pohjoisesplanadi 11-13
Puhelinnumero:
(09) 310 13700 (Yleishallinto)

Kirjaamon aukioloaika on maanantaista perjantaihin klo 08.15–16.00.

Oikaisuvaatimuksen muoto ja sisältö

Oikaisuvaatimus on tehtävä kirjallisena. Myös sähköinen asiakirja täyttää vaatimuksen kirjallisesta muodosta.

Oikaisuvaatimuksessa on ilmoitettava

  • päätös, johon oikaisuvaatimus kohdistuu
  • miten päätöstä halutaan oikaistavaksi
  • millä perusteella päätöstä halutaan oikaistavaksi
  • oikaisuvaatimuksen tekijä
  • millä perusteella oikaisuvaatimuksen tekijä on oikeutettu tekemään vaatimuksen
  • oikaisuvaatimuksen tekijän yhteystiedot
Pöytäkirja

Päätöstä koskevia pöytäkirjan otteita ja liitteitä lähetetään pyynnöstä. Asiakirjoja voi tilata Helsingin kaupungin kirjaamosta.

Stäng

Föredragande

sosiaali- ja terveystoimialan toimialajohtaja
Juha Jolkkonen

Mer information fås av

Armi Vadén, talouspäällikkö, puhelin: 09 310 15970

armi.vaden@hel.fi

Hanna-Leena Nuutinen, erityissuunnittelija, puhelin: 09 310 42662

hanna-leena.nuutinen@hel.fi

Bilagor

I beslutsdokumenten nämns bilagor som inte publiceras på nätet. Bort lämnas bilagor som innehåller sekretessbelagda uppgifter, bilagor som innehåller uppgifter som kan äventyra integritetsskyddet eller sådana som man inte av tekniska orsaker kunnat överföra till elektroniskt format. (Offentlighetslagen 621/1999, Lagen om tjänster inom elektronisk kommunikation 917/2014, Dataskyddslagen 1050/2018, Lagen om behandling av personuppgifter inom social- och hälsovården 703/2023, Lagen om offentlig upphandling och koncession 1397/2016). Upplysningar om stadsstyrelsens beslutshandlingar fås också från Helsingfors stads registratorskontor.