Hankinta, kaupunkiympäristön toimitalon vartiointi- ja turvapalvelut

HEL 2019-008915
Ärendet har nyare handläggningar
§ 23

Helsingin kaupunkiympäristön toimialan uuden toimitalon vartiointipalvelut

Sektorchef

Päätös

Toimialajohtaja hyväksyi Palmia Oy:n tarjouksen kokonaistaloudellisesti edullisimpana ja päätti tehdä sen kanssa hankintasopimuksen. Hankinnan arvioitu kokonaishinta on 650 000 euroa (alv 0 %) optiokausi mukaan lukien.

Sopimusta voidaan jatkaa perussopimuskauden jälkeen yhdellä kahden (2) vuoden pituisella optiokaudella. Optiokauden käyttöönotosta päättää kaupunkiympäristön toimiala sopimuksen ehtojen mukaisesti.

Päätöksen perustelut

Hankinnan kohde ja hankintamenettely

Kilpailutus perustuu Helsingin kaupunkiympäristön toimialan tarjouspyyntöön HEL 2019-008915. Hankintamenettelynä oli rajoitettu menettely. Kyseessä on sosiaalipalveluiden ja muiden erityispalveluiden mukainen liitteen E palveluhankinta.

Hankinnasta on julkaisu osallistumispyyntö 18.12.2019 sähköisessä HILMA-ilmoituskanavassa www.hankintailmoitukset.fi ja tarjouspyyntö on lähetetty osallistumishakemuksen jättäneille 4.2.2020. Hankintailmoituksessa ilmoitettiin tarjouspalvelu.fi –toimittajaportaalin ko. tarjousta koskeva Internet-osoite, josta tarjouspyyntöasiakirjat olivat sähköisesti saatavissa.

Tarjoajilla on ollut mahdollisuus esittää osallistumispyynnön sisältöön liittyvistä asioista lisäkysymyksiä 31.12.2019 sekä tarjouspyyntöön 12.2.2020 mennessä. Hankintaa koskeviin kysymyksiin vastattiin tarjouspalvelu.fi -portaalissa.

Sopimuskausi on kolme (3) vuotta ja lisäksi mahdollinen optiokausi kaksi (2) vuotta.

Osallistumishakemusten käsittely

Osallistumishakemusten vastaanottamisen määräaikaan 20.1.2020 klo 9.00 mennessä osallistumishakemuksen jättivät seuraavat ehdokkaat:

Palmia Oy
Avarn Security Oy
Securitas Oy

Kaikki ehdokkaat täyttivät osallistumispyynnössä asetetut soveltuvuuden vähimmäisvaatimukset.

Osallistumishakemusten vertailua ei suoritettu tarpeettomana, koska kaikki ehdokkaat valittiin tarjoajiksi.

Kaikille osallistumishakemuksen jättäneille lähetettiin tarjouspyyntö.

Saadut tarjoukset

Määräaikaan 2.3.2020 mennessä tarjouksen jättivät seuraavat tarjoajat:

Palmia Oy
Avarn Security Oy
Securitas Oy

Saaduista tarjouksista laadittiin avauspöytäkirja.

Vähimmäisvaatimukset

Sopimuskaudella on tarjoajalla oltava seuraavat resurssit käytössä 24/7: Hälytystehtäviin soveltuvien vartiointiyksiköiden määrä Kalasataman alueella vähintään yksi (1). Hälytyksen vastaanottamisesta tehtävään soveltuvan vartijan tulee olla kohteessa viimeistään 10 min. kuluttua. Tilausvartiointitehtävät: Palveluntuottajan antama selvitys häiriö- ja valmiustilanteissa tarvittavasta vartioinnin lisäresurssista, joka on vähintään 1 + 1. Vähimmäisvaatimus valmiudesta esitettiin, että ensimmäisen vartijan paikalletulo saa kestää max. 30 min. saatavuutena.

Tarjottavan palvelun tulee täyttää lain 1085/2015 vaatimukset, valtioneuvoston asetuksen 874/2016 yksityisistä turvallisuuspalveluista sekä viranomaisten antamat määräykset ja ohjeet. Tarjoajalla on Finanssialan (FA) keskusliiton hyväksymä hälytystenvastaanottokeskus ja turvallisuusalan elinkeinolupa (122/1919).

Kaikki tarjoukset täyttivät tarjouspyynnössä asetetut vähimmäisvaatimukset.

Tarjousten vertailu ja sopimuskumppaneiden valinta

Valintaperusteeksi ilmoitettiin kokonaistaloudellinen edullisuus, hinnan painoarvon ollessa 70 % ja laadun 30 %.

Tarjoukset vertaillaan seuraavilla perusteella:

  1. Tarjoajan referenssikohde 1 ja 2, max. 13 pist./kohde (yht. 26 pist.)
  2. Sertifioidusta ympäristöohjelmasta lisäpisteitä max. 4 pist.
  3. Hinnoittelulomakkeella annetut tiedot, max. 70 pist.

Tarjousvertailu on tämän päätöksen liitteenä.

Toimivalta

Helsingin kaupungin hallintosäännön mukaan toimialalautakunta omalla toimialallaan päättää tai hyväksyy perusteet ja rajat, joiden mukaan viranomainen päättää hankinnoista lukuun ottamatta osakkeita (10 luku 1 § 3 momentti 3 kohta). Kaupunkiympäristölautakunnan päätöksen (Kylk 15.5.2018 § 243) mukaan toimialajohtajalla on yleishankintavaltuus 1 000 000 euron suuruisiin hankintoihin. Toimialajohtaja on näin ollen toimivaltainen päättämään hankinnasta.

Detta beslut publicerades 28.05.2020

MUUTOKSENHAKU HANKINTAPÄÄTÖKSEEN

Tähän päätökseen tyytymätön asianosainen voi hakea päätökseen muutosta vaatimalla hankintaoikaisua tai tekemällä valituksen markkinaoikeudelle taikka molemmat.

OHJEET HANKINTAOIKAISUVAATIMUKSEN TEKEMISEKSI
Oikaisuvaatimusaika

Asianosaisen on esitettävä vaatimus 14 päivän kuluessa siitä, kun asianosainen on saanut tiedon hankintayksikön päätöksestä tai muusta ratkaisusta.

Muutoksenhaku markkinaoikeuteen ei estä vaatimasta hankintaoikaisua.

Mikäli päätös on lähetetty tiedoksi käyttäen ehdokkaan tai tarjoajan hankintayksikölle ilmoittamaa sähköistä yhteystietoa, katsotaan vastaanottajan saaneen päätöksestä tiedon sinä päivänä, jolloin sähköinen viesti on vastaanottajan käytettävissä tämän vastaanottolaitteessa siten, että viestiä voidaan käsitellä.

Mikäli päätös on lähetetty tiedoksi tavallisena kirjeenä, ehdokkaan tai tarjoajan katsotaan saaneen päätöksestä tiedon seitsemäntenä päivänä kirjeen lähettämisestä, jollei ehdokas tai tarjoaja näytä tiedoksiannon tapahtuneen myöhemmin.

Tiedoksisaantipäivää ei lueta oikaisuvaatimusaikaan. Oikaisuvaatimuksen on saavuttava Helsingin kaupungin kirjaamoon viimeistään määräajan viimeisenä päivänä ennen kirjaamon aukioloajan päättymistä.

Jos määräajan viimeinen päivä on pyhäpäivä, itsenäisyyspäivä, vapunpäivä, joulu- tai juhannusaatto tai arkilauantai, saa oikaisuvaatimuksen tehdä ensimmäisenä arkipäivänä sen jälkeen.

Oikaisuvaatimusviranomainen

Viranomainen, jolta hankintaoikaisua vaaditaan, on Helsingin
kaupungin kaupunkiympäristölautakunta.

Oikaisuvaatimusviranomaisen asiointiosoite on seuraava:

Sähköpostiosoite:
helsinki.kirjaamo@hel.fi
Postiosoite:
PL 10
 
00099 HELSINGIN KAUPUNKI
Faksinumero:
(09) 655 783
Käyntiosoite:
Pohjoisesplanadi 11-13
Puhelinnumero:
(09) 310 13700 (Yleishallinto)

Kirjaamon aukioloaika on maanantaista perjantaihin klo 08.15–16.00.

Oikaisuvaatimuksen muoto ja sisältö

Hankintaoikaisuvaatimus pannaan vireille kirjallisesti ilmoittamalla

  • hankintayksikön päätös tai muu ratkaisu, johon hankintaoikaisuvaatimus kohdistuu
  • miten päätöstä tai muuta ratkaisua halutaan oikaistavaksi
  • millä perusteella päätöstä tai muuta ratkaisua halutaan oikaistavaksi.

Sähköinen asiakirja täyttää vaatimuksen kirjallisesta muodosta.

Oikaisuvaatimuksessa on mainittava oikaisua vaativan nimi sekä tarvittavat yhteystiedot asian hoitamiseksi. Jos oikaisua vaativan puhevaltaa käyttää hänen laillinen edustajansa tai asiamiehensä tai jos oikaisuvaatimuksen laatijana on joku muu henkilö, oikaisuvaatimuksessa on ilmoitettava myös tämän nimi sekä tarvittavat yhteystiedot.

Oikaisuvaatimukseen on liitettävä asiakirjat, joihin oikaisua vaativa haluaa vedota vaatimuksensa tueksi, jollei niitä ole jo aikaisemmin toimitettu viranomaiselle.

Pöytäkirja

Päätöstä koskevia pöytäkirjan otteita ja liitteitä lähetetään pyynnöstä. Asiakirjoja voi tilata Helsingin kaupungin kirjaamosta.

VALITUSOSOITUS MARKKINAOIKEUDELLE
Valitusaika

Valitus on tehtävä 14 päivän kuluessa päätöksen tiedoksisaannista.

Mikäli päätös on lähetetty tiedoksi käyttäen ehdokkaan tai tarjoajan hankintayksikölle ilmoittamaa sähköistä yhteystietoa, katsotaan vastaanottajan saaneen päätöksestä tiedon sinä päivänä, jolloin sähköinen viesti on vastaanottajan käytettävissä tämän vastaanottolaitteessa siten, että viestiä voidaan käsitellä.

Mikäli päätös on lähetetty tiedoksi tavallisena kirjeenä, ehdokkaan tai tarjoajan katsotaan saaneen päätöksestä tiedon seitsemäntenä päivänä kirjeen lähettämisestä, jollei ehdokas tai tarjoaja näytä tiedoksiannon tapahtuneen myöhemmin.

Hankintaoikaisun vireilletulo ei vaikuta siihen määräaikaan, jonka kuluessa asianosaisella on oikeus hakea muutosta valittamalla markkinaoikeudelle.

Tiedoksisaantipäivää ei lueta valitusaikaan. Valitus on toimitettava valitusviranomaiselle viimeistään valitusajan viimeisenä päivänä ennen valitusviranomaisen aukioloajan päättymistä.

Jos valitusajan viimeinen päivä on pyhäpäivä, itsenäisyyspäivä, vapunpäivä, joulu- tai juhannusaatto tai arkilauantai, saa valituksen tehdä ensimmäisenä arkipäivänä sen jälkeen.

Valitusviranomainen

Valitus tehdään markkinaoikeudelle.

Markkinaoikeuden asiointiosoite on seuraava:

Postiosoite:
Radanrakentajantie 5
 
00520 HELSINKI
Sähköpostiosoite:
markkinaoikeus@oikeus.fi
Faksinumero:
029 56 43314
Käyntiosoite:
Radanrakentajantie 5
Puhelinnumero:
029 56 43300

Valituksen voi tehdä myös hallinto- ja erityistuomioistuinten asiointipalvelussa osoitteessa: https://asiointi2.oikeus.fi/hallintotuomioistuimet

Valituksen muoto ja sisältö

Valitus on tehtävä kirjallisesti. Myös sähköinen asiakirja täyttää vaatimuksen kirjallisesta muodosta.

Valituksessa, joka on osoitettava valitusviranomaiselle, on ilmoitettava

  • päätös, johon haetaan muutosta
  • miltä kohdin päätökseen haetaan muutosta ja mitä muutoksia siihen vaaditaan tehtäväksi
  • perusteet, joilla muutosta vaaditaan.

Valituksessa on ilmoitettava valittajan nimi ja kotikunta. Jos valittajan puhevaltaa käyttää hänen laillinen edustajansa tai asiamiehensä tai jos valituksen laatijana on joku muu henkilö, valituksessa on ilmoitettava myös tämän nimi ja kotikunta.

Valituksessa on lisäksi ilmoitettava postiosoite ja puhelinnumero, joihin asiaa koskevat ilmoitukset valittajalle voidaan toimittaa.

Valittajan, laillisen edustajan tai asiamiehen on allekirjoitettava valitus. Sähköistä asiakirjaa ei kuitenkaan tarvitse täydentää allekirjoituksella, jos asiakirjassa on tiedot lähettäjästä eikä asiakirjan alkuperäisyyttä tai eheyttä ole syytä epäillä.

Valitukseen on liitettävä

  • päätös, johon haetaan muutosta valittamalla, alkuperäisenä tai jäljennöksenä
  • todistus siitä, minä päivänä päätös on annettu tiedoksi, tai muu selvitys valitusajan alkamisen ajankohdasta
  • asiakirjat, joihin valittaja vetoaa vaatimuksensa tueksi, jollei niitä ole jo aikaisemmin toimitettu viranomaiselle
Ilmoitus valituksen tekemisestä hankintayksikölle

Valittajan tai hänen edustajansa on ilmoitettava kirjallisesti hankintayksikölle asian saattamisesta markkinaoikeuden käsiteltäväksi. Ilmoitus on toimitettava viimeistään silloin, kun hankintaa koskeva valitus toimitetaan markkinaoikeudelle.

Ilmoitus on tehtävä osoitteeseen:

Sähköpostiosoite:
helsinki.kirjaamo@hel.fi
Postiosoite:
PL 10
 
00099 HELSINGIN KAUPUNKI
Faksinumero:
(09) 655 783
Käyntiosoite:
Pohjoisesplanadi 11-13
Puhelinnumero:
(09) 310 13700 (Yleishallinto)

Kirjaamon aukioloaika on maanantaista perjantaihin klo 08.15–16.00.

Odotusaika

EU-kynnysarvot ylittävien hankintojen osalta hankintasopimus voidaan tehdä aikaisintaan 14 päivän kuluttua siitä, kun ehdokas tai tarjoaja on saanut tai hänen katsotaan saaneen päätöksen ja valitusosoituksen tiedoksi.

Oikeudenkäyntimaksu

Markkinaoikeus perii asian käsittelystä maksua 2050 euroa, jos hankinnan arvo on alle 1 miljoona euroa; 4100 euroa, jos hankinnan arvo on vähintään 1 miljoona euroa ja alle 10 miljoonaa euroa; ja 6140 euroa, jos hankinnan arvo on vähintään 10 miljoonaa euroa.

Pöytäkirja

Päätöstä koskevia pöytäkirjan otteita ja liitteitä lähetetään pyynnöstä. Asiakirjoja voi tilata Helsingin kaupungin kirjaamosta.

Stäng

Mer information fås av

Vesa Talja, tilaturvallisuuspäällikkö, puhelin: 09 310 20969

vesa.talja@hel.fi

Bosse Jonsson, isännöitsijä, puhelin: 09 310 38310

bosse.jonsson@hel.fi

Janne Penttinen, lakimies, puhelin: 09 310 38388

janne.penttinen@hel.fi

Beslutsfattare

Mikko Aho
kaupunkiympäristön toimialajohtaja

Bilagor

I beslutsdokumenten nämns bilagor som inte publiceras på nätet. Bort lämnas bilagor som innehåller sekretessbelagda uppgifter, bilagor som innehåller uppgifter som kan äventyra integritetsskyddet eller sådana som man inte av tekniska orsaker kunnat överföra till elektroniskt format. (Offentlighetslagen 621/1999, Lagen om tjänster inom elektronisk kommunikation 917/2014, Dataskyddslagen 1050/2018, Lagen om behandling av personuppgifter inom social- och hälsovården 703/2023, Lagen om offentlig upphandling och koncession 1397/2016). Upplysningar om stadsstyrelsens beslutshandlingar fås också från Helsingfors stads registratorskontor.