Toimivallan siirtäminen sosiaali- ja terveystoimialalla muilta kuin asiakkailta perittävien maksujen määräytyminen
Sosiaali- ja terveystoimialan muilta kuin asiakkailta perittävien maksujen määräytyminen ja sitä koskevan toimivallan siirtäminen
Päätös
Sosiaali- ja terveyslautakunta päätti, että kunnilta, valtiolta ja vakuutusyhtiöiltä perittävät sosiaali- ja terveyspalveluiden kustannukset perustuvat jatkossa suoraan edellisellä tilikaudella toteutuneisiin laskennallisiin yksikköhintoihin, ellei kustannusten muodostumisen perusteista ole erikseen toisin säädetty.
Samalla sosiaali- ja terveyslautakunta päätti siirtää sosiaali- ja terveystoimialan toimialajohtajalle toimivallan päättää muista kuin kuntalaisilta perittävistä maksuista silloin, kun hinnat eivät ole suoraan johdettavissa laskennallisista yksikköhinnoista tai niistä ei ole erikseen säädetty.
Päätös on ehdotuksen mukainen.
Hallintosäännön 10 luvun 1 §:n 3 momentin 1 kohdan mukaan toimialalautakunta omalla toimialallaan päättää tai hyväksyy perusteet ja rajat, joiden mukaan viranomainen päättää hinnoista, maksuista, vuokrista ja korvauksista sekä vapautuksesta toimialalle kohdistettavan maksun, korvauksen ja muun saatavan suorittamisesta.
Terveydenhuoltolain (1326/2010) 58 §:n mukaan potilaan kotikunnan on korvattava hoidosta aiheutuneet kustannukset, jollei hoitokustannusten korvaamista muualla toisin säädetä. Korvauksen on perustuttava tuotteistukseen tai tuotehintaan, jolla terveydenhuollon toimintayksikkö seuraa omaa toimintaansa tai jolla kuntayhtymä laskuttaa jäsenkuntiansa. Helsingissä tuotehinnat perustuvat vuosittain tilinpäätöstiedoista tehtyyn tuotehintojen laskentaan.
Vastaavasti edelleen voimassa olevan sosiaalihuoltolain (710/1982) 42 b §:n mukaisesti vastuu kuntaan muuttavan henkilön sosiaalihuoltolain mukaisista palvelutarpeen arviointiin perustuvista perhehoidon, laitoshoidon tai asumispalvelujen tosiasiallisista kustannuksista säilyy aiemmalla kotikunnalla. Uusi kotikunta laskuttaa kustannuksia vastaavan korvauksen aiemmalta kotikunnalta.
Kustannusten pohjalta johdetut laskutettavat palvelujen hinnat on vahvistettu aikaisemmin vuosittain pysyväisohjeiden liitteinä tai erillisin toimialajohtajan päätöksin. Edellä mainittujen vuosittain vahvistettujen hintojen pohjana ovat edellisen tilikauden toteutuneista kustannuksista ja suoritteista lasketut yksikköhinnat. Koska laskutettavien hintojen muodostaminen tapahtuu laskennallisin yksikköhintojen mukaisesti eikä siihen sisälly harkintaa, hintoja ei ole tarvetta erikseen enää vahvistaa.
Toimialajohtajalle on tarkoituksenmukaista siirtää toimivalta päättää muista kun asiakasmaksuista silloin, kun hinnat eivät ole johdettavissa suoraan laskennallisista yksikköhinnoista tai niistä ei ole erikseen säädetty. Tällaisissa tapauksissa toimialajohtajan päätöksellä vahvistettavat hinnat perustuvat palvelun tuottamisesta toimialalle syntyviin kustannuksiin. Laskutus perustuu omakustannushintaan eikä sisällä siten harkintaa.
Detta beslut publicerades 18.09.2019
OHJEET OIKAISUVAATIMUKSEN TEKEMISEKSI
Tähän päätökseen tyytymätön voi tehdä kirjallisen oikaisuvaatimuksen. Päätökseen ei saa hakea muutosta valittamalla tuomioistuimeen.
Oikaisuvaatimusoikeus
Oikaisuvaatimuksen saa tehdä
- se, johon päätös on kohdistettu tai jonka oikeuteen, velvollisuuteen tai etuun päätös välittömästi vaikuttaa (asianosainen)
- kunnan jäsen.
Oikaisuvaatimusaika
Oikaisuvaatimus on tehtävä 14 päivän kuluessa päätöksen tiedoksisaannista.
Oikaisuvaatimuksen on saavuttava Helsingin kaupungin kirjaamoon määräajan viimeisenä päivänä ennen kirjaamon aukioloajan päättymistä.
Mikäli päätös on annettu tiedoksi postitse, asianosaisen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon, jollei muuta näytetä, seitsemän päivän kuluttua kirjeen lähettämisestä. Kunnan jäsenen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon seitsemän päivän kuluttua siitä, kun pöytäkirja on nähtävänä yleisessä tietoverkossa.
Mikäli päätös on annettu tiedoksi sähköisenä viestinä, asianosaisen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon, jollei muuta näytetä, kolmen päivän kuluttua viestin lähettämisestä.
Tiedoksisaantipäivää ei lueta oikaisuvaatimusaikaan. Jos oikaisuvaatimusajan viimeinen päivä on pyhäpäivä, itsenäisyyspäivä, vapunpäivä, joulu- tai juhannusaatto tai arkilauantai, saa oikaisuvaatimuksen tehdä ensimmäisenä arkipäivänä sen jälkeen.
Oikaisuvaatimusviranomainen
Viranomainen, jolle oikaisuvaatimus tehdään, on Helsingin kaupungin sosiaali- ja terveyslautakunta.
Oikaisuvaatimusviranomaisen asiointiosoite on seuraava:
Sähköpostiosoite: | |
Postiosoite: | PL 10 |
00099 HELSINGIN KAUPUNKI | |
Faksinumero: | (09) 655 783 |
Käyntiosoite: | Pohjoisesplanadi 11-13 |
Puhelinnumero: | (09) 310 13700 (Yleishallinto) |
Kirjaamon aukioloaika on maanantaista perjantaihin klo 08.15–16.00.
Oikaisuvaatimuksen muoto ja sisältö
Oikaisuvaatimus on tehtävä kirjallisena. Myös sähköinen asiakirja täyttää vaatimuksen kirjallisesta muodosta.
Oikaisuvaatimuksessa on ilmoitettava
- päätös, johon oikaisuvaatimus kohdistuu
- miten päätöstä halutaan oikaistavaksi
- millä perusteella päätöstä halutaan oikaistavaksi
- oikaisuvaatimuksen tekijä
- millä perusteella oikaisuvaatimuksen tekijä on oikeutettu tekemään vaatimuksen
- oikaisuvaatimuksen tekijän yhteystiedot
Pöytäkirja
Päätöstä koskevia pöytäkirjan otteita ja liitteitä lähetetään pyynnöstä. Asiakirjoja voi tilata Helsingin kaupungin kirjaamosta.
Föredragande
Mer information fås av
Armi Vaden, talouspäällikkö, puhelin: 09 310 15970
Atte Viinikka, yksikön päällikkö, puhelin: 09 310 24660
Maija Haapala, lakimies, puhelin: 09 310 23155