Hankinta, palveluprosessien Lean-toimintamallin jalkauttamisen tuki, Tehtäväkohtaisen palkan määrittelyn ja päätöksenteon prosessi HKI Lean 6-2019

HEL 2019-009199
Ärendet har nyare handläggningar
§ 89

Leanauksen tuen hankinta kaupunginkanslian henkilöstöosastolle

Finansdirektör

Päätös

Rahoitusjohtaja päätti hyväksyä Arter Oy:n (2553833-3) tarjouksen leanaustoimintamallin jalkauttamisen tuen palveluntuottajaksi Tehtäväkohtaisen palkan määrittelyn ja päätöksenteon -prosessiin.

Rahoitusjohtaja päätti hylätä Laatukeskus Excellence Finland Oy:n (0592407-7) tarjouksen tarjouspyynnön vastaisena.

Hankintasopimusta ei voida tehdä ennen kuin tarjoaja on toimittanut hankintayksikölle tarjouspyynnössä mainitut tilaajavastuulakiin liittyvät selvitykset.

Hankinnan arvioitu arvonlisäveroton arvo on enintään 30 000 euroa.

Hankinnan kustannuksista kaupunginkanslia talous-ja suunnitteluosasto maksaa 50 % ja kanslian henkilöstöosasto 50 %. Kustannukset maksetaan talousarviokohdalta 14001, kustannuspaikalta 18510000, ja puolet kustannuksista laskutetaan sisäisesti kaupunginkanslian henkilöstöosastolta.

Päätöksen perustelut

Kilpailutus perustuu Helsingin kaupunginkanslian 27.6.2019 päivättyyn tarjouspyyntöön HKI Lean 6-2019. Hankinta on toteutettu hankintalain kynnysarvot alittavana pienhankintana.

Hankinnasta on julkaistu hankintailmoitus 27.6.2019 Cloudian pienhankintaportaalissa ja valtakunnallisessa pienhankintaportaalissa. Määräaika tarjousten jättämiselle päättyi 13.8.2019. Määräaikaan mennessä saapui 8 tarjousta: Arter Oy, Laatukeskus Excellence Finland Oy, LaatuTuloksia-QualityGe, Lean5 Europe Oy Ltd, QPR Software Oyj, Quality Knowhow Karjalainen Oy (2 tarjousta) ja Tamora Oy.

Tarjousten tarjouspyynnönmukaisuuden tarkastaminen

Määräajassa saapuneet tarjoukset ovat tarjouspyynnön mukaisia, lukuun ottamatta Laatukeskus Excellence Finland Oy:n tarjousta. Laatukeskus Excellence Finland Oy on tarjonnut työparia tarjouspyynnön vastaisesti.

Tarjoajien tasapuolisen ja syrjimättömän kohtelun vuoksi hankintayksikön on hylättävä Laatukeskus Excellence Finland Oy:n tarjous tarjouspyynnön vastaisena.

Tarjousten vertailu

Hankittavan palvelun valintaperusteina olivat tärkeysjärjestyksessä:

  1. Monipuolinen organisaation kehittämiskokemus
  2. Julkisten palveluiden lean-kehittämiskokemus
  3. Hinta

Tarjousten perusteella kaikkien tarjoajien asiantuntijoilla on monipuolista organisaation kehittämiskokemusta. Arter Oy:n tarjouksesta selviää erittäin monipuolinen lean-kehittämiskokemus ja toimintatapojen muutosprosessien läpivientikokemus sekä julkisella että yksityisellä sektorilla viime vuosina. Lisäksi tarjouksesta ilmenee asiantuntijan ja tarjoajan kunta-alan leanauskokemus henkilöstöhallinnon alueelta.

Tarjouspyynnössä ilmoitetuilla valintaperusteilla Arter Oy on tehnyt kokonaistaloudellisesti edullisimman tarjouksen.

Detta beslut publicerades 19.09.2019

MUUTOKSENHAKU HANKINTAPÄÄTÖKSEEN

Tähän päätökseen tyytymätön asianosainen voi hakea päätökseen muutosta tekemällä hankintaoikaisuvaatimuksen tai kuntalain mukaisen oikaisuvaatimuksen taikka molemmat.

OHJEET HANKINTAOIKAISUVAATIMUKSEN TEKEMISEKSI
Oikaisuvaatimusaika

Asianosaisen on esitettävä vaatimus 14 päivän kuluessa siitä, kun asianosainen on saanut tiedon hankintayksikön päätöksestä tai muusta ratkaisusta.

Mikäli päätös on annettu tiedoksi postitse, asianosaisen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon, jollei muuta näytetä, seitsemän päivän kuluttua kirjeen lähettämisestä.

Mikäli päätös on annettu tiedoksi sähköisenä viestinä, asianosaisen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon, jollei muuta näytetä, kolmen päivän kuluttua viestin lähettämisestä.

Tiedoksiantopäivää ei lueta oikaisuvaatimusaikaan. Oikaisuvaatimuksen on saavuttava Helsingin kaupungin kirjaamoon viimeistään määräajan viimeisenä päivänä ennen kirjaamon aukioloajan päättymistä.

Jos määräajan viimeinen päivä on pyhäpäivä, itsenäisyyspäivä, vapunpäivä, joulu- tai juhannusaatto tai arkilauantai, saa oikaisuvaatimuksen tehdä ensimmäisenä arkipäivänä sen jälkeen.

Oikaisuvaatimusviranomainen

Viranomainen, jolta hankintaoikaisua vaaditaan, on Helsingin kaupunginhallitus.

Oikaisuvaatimusviranomaisen asiointiosoite on seuraava:

Sähköpostiosoite:
Postiosoite:
PL 10
 
00099 HELSINGIN KAUPUNKI
Faksinumero:
(09) 655 783
Käyntiosoite:
Pohjoisesplanadi 11-13
Puhelinnumero:
(09) 310 13700

Kirjaamon aukioloaika on maanantaista perjantaihin klo 08.15–16.00.

Oikaisuvaatimuksen muoto ja sisältö

Hankintaoikaisuvaatimus pannaan vireille kirjallisesti ilmoittamalla

  • hankintayksikön päätös tai muu ratkaisu, johon hankintaoikaisuvaatimus kohdistuu
  • miten päätöstä tai muuta ratkaisua halutaan oikaistavaksi
  • millä perusteella päätöstä tai muuta ratkaisua halutaan oikaistavaksi.

Sähköinen asiakirja täyttää vaatimuksen kirjallisesta muodosta.

Oikaisuvaatimuksessa on mainittava oikaisua vaativan nimi sekä tarvittavat yhteystiedot asian hoitamiseksi. Jos oikaisua vaativan puhevaltaa käyttää hänen laillinen edustajansa tai asiamiehensä tai jos oikaisuvaatimuksen laatijana on joku muu henkilö, oikaisuvaatimuksessa on ilmoitettava myös tämän nimi sekä tarvittavat yhteystiedot.

Pöytäkirja

Päätöstä koskevia pöytäkirjan otteita ja liitteitä lähetetään pyynnöstä. Asiakirjoja voi tilata Helsingin kaupungin kirjaamosta.

OHJEET KUNTALAIN MUKAISEN OIKAISUVAATIMUKSEN TEKEMISEKSI

Tähän päätökseen tyytymätön voi tehdä kirjallisen oikaisuvaatimuksen. Päätökseen ei saa hakea muutosta valittamalla tuomioistuimeen.

Oikaisuvaatimusoikeus

Oikaisuvaatimuksen saa tehdä

  • se, johon päätös on kohdistettu tai jonka oikeuteen, velvollisuuteen tai etuun päätös välittömästi vaikuttaa (asianosainen)
  • kunnan jäsen.
Oikaisuvaatimusaika

Oikaisuvaatimus on tehtävä 14 päivän kuluessa päätöksen tiedoksisaannista.

Oikaisuvaatimuksen on saavuttava Helsingin kaupungin kirjaamoon viimeistään määräajan viimeisenä päivänä ennen kirjaamon aukioloajan päättymistä.

Mikäli päätös on annettu tiedoksi postitse, asianosaisen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon, jollei muuta näytetä, seitsemän päivän kuluttua kirjeen lähettämisestä. Kunnan jäsenen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon, kun pöytäkirja on asetettu yleisesti nähtäväksi.

Mikäli päätös on annettu tiedoksi sähköisenä viestinä, asianosaisen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon, jollei muuta näytetä, kolmen päivän kuluttua viestin lähettämisestä.

Tiedoksisaantipäivää ei lueta oikaisuvaatimusaikaan. Jos oikaisuvaatimusajan viimeinen päivä on pyhäpäivä, itsenäisyyspäivä, vapunpäivä, joulu- tai juhannusaatto, tai arkilauantai, saa oikaisuvaatimuksen tehdä ensimmäisenä arkipäivänä sen jälkeen.

Oikaisuvaatimusviranomainen

Viranomainen, jolle oikaisuvaatimus tehdään, on Helsingin kaupunginhallitus.

Oikaisuvaatimusviranomaisen asiointiosoite on seuraava:

Sähköpostiosoite:
Postiosoite:
PL 10
 
00099 HELSINGIN KAUPUNKI
Faksinumero:
(09) 655 783
Käyntiosoite:
Pohjoisesplanadi 11-13
Puhelinnumero:
(09) 310 13700

Kirjaamon aukioloaika on maanantaista perjantaihin klo 08.15–16.00.

Oikaisuvaatimuksen muoto ja sisältö

Oikaisuvaatimus on tehtävä kirjallisena. Myös sähköinen asiakirja täyttää vaatimuksen kirjallisesta muodosta.

Oikaisuvaatimuksessa on ilmoitettava

  • päätös, johon oikaisuvaatimus kohdistuu
  • miten päätöstä halutaan oikaistavaksi
  • millä perusteella päätöstä halutaan oikaistavaksi.

Oikaisuvaatimuksessa on ilmoitettava muutoksenhakijan nimi ja kotikunta. Jos muutoksenhakijan puhevaltaa käyttää hänen laillinen edustajansa tai asiamies, oikaisuvaatimuksessa on ilmoitettava myös tämän nimi ja kotikunta.

Oikaisuvaatimuksessa on lisäksi ilmoitettava postiosoite ja puhelinnumero, joihin asiaa koskevat ilmoitukset muutoksenhakijalle voidaan toimittaa.

Oikaisuvaatimus on muutoksenhakijan, hänen laillisen edustajansa tai asiamiehen allekirjoitettava. Sähköistä asiakirjaa ei tarvitse täydentää allekirjoituksella, jos asiakirjassa on tiedot lähettäjästä eikä asiakirjan alkuperäisyyttä tai eheyttä ole syytä epäillä.

Oikaisuvaatimukseen on liitettävä asiakirjat, joihin muutoksenhakija haluaa vedota vaatimuksensa tueksi, jollei niitä ole jo aikaisemmin toimitettu viranomaiselle.

Pöytäkirja

Päätöstä koskevia pöytäkirjan otteita ja liitteitä lähetetään pyynnöstä. Asiakirjoja voi tilata Helsingin kaupungin kirjaamosta.

Stäng

Mer information fås av

Kirsi Lehtinen, Seniorikonsultti, puhelin: 09 310 43986

kirsi.lehtinen@hel.fi

Beslutsfattare

Tuula Saxholm
rahoitusjohtaja
Marko Karvinen
strategiapäällikkö