Hankinta, työllisyyspalvelukokeilu, Helsingin kaupunki, Invalidiliitto, Uudenmaan ELY-keskus, TE-toimisto

HEL 2019-009772
Ärendet har nyare handläggningar
§ 177

Työllisyydenhoidon palvelukokeilun hankinta ja puitesopimus Helsingin kaupungin, Invalidiliiton ja Uudenmaan ELY-keskuksen ja TE-toimiston yhteistyönä

Kanslichef

Päätös

Kansliapäällikkö päätti hyväksyä Helsingin kaupungin, Invalidiliiton, Uudenmaan ELY-keskuksen ja Uudenmaan TE-toimiston välisen liitteen 3 mukaisen yhteishankinnan vs. kansliapäällikön 28.6.2019 § 144 hyväksymän kumppanuussopimuksen mukaisesti Spring House Oy:ltä ja Hyria Business Institute Oy:ltä. Yhteinen hankintapäätös edellyttää kaikkien kumppaniorganisaatioiden erilliset päätökset.

Hankittava ostopalvelu toteutetaan syksystä 2019 vuoden 2021 kevääseen saakka. Kaupunki sitoutuu hankintaan, jonka arvonlisäveroton enimmäisarvo on 810 000 euroa. Kumppanuussopimukseen sisältyvän option myötä ostopalvelua voidaan jatkaa erillisellä päätöksellä enintään 30.6.2023 saakka. Optiokausi mukaan lukien hankinnan ennakoitu arvonlisäveroton enimmäisarvo on 1 620 000 euroa. Hankinnan kustannukset katetaan talousarviokohdalta 14001, sisäinen tilaus 1817100006 hankkeet, työllisyys, kaupunginkanslian elinkeino-osaston työllisyys- ja maahanmuuttoyksikölle osoitetusta määrärahasta.

Samalla kansliapäällikkö hyväksyi hankintaan liittyvän puitejärjestelyn liitteen 4 mukaisesti Helsingin kaupungin, Invalidiliiton ja Uudenmaan ELY-keskuksen ja TE-toimiston yhteistyönä.

Kansliapäällikkö päätti oikeuttaa elinkeinojohtajan allekirjoittamaan hankinnan puite- ja hankintasopimukset.

Hankintasopimus sopijapuolten välillä syntyy vasta myöhemmin erikseen allekirjoitettavalla sopimuksella. Hankintasopimus voidaan tehdä aikaisintaan 14 päivän kuluttua siitä, kun ehdokas tai tarjoaja on saanut tai hänen katsotaan saaneen päätöksen ja valitusoikeuden tiedoksi.

Päätöksen perustelut

Helsinki pyrkii kaupunkistrategiansa mukaisesti ohjaamaan helsinkiläiset osaamistaan, koulutustaan ja kykyjään vastaaviin töihin. Kaupungin työllisyyttä edistäviä palveluita pyritään lisäksi suuntaamaan erityisesti niihin ryhmiin, joissa osallistuminen työmarkkinoille on kaikkein vähäisintä.

Ostopalvelun kohderyhmä vastaa niin kaupungin taloudellisiin kuin hyvinvoinnin lisäämiseenkin kytkeytyviin tavoitteisiin. Palvelun kohderyhmä muodostuu työmarkkinatuen kuntarahoitusosuuden piirissä olevista asiakkaista, joille on maksettu yli 300 päivää työttömyyden perusteella työmarkkinatukea. Näihin kuluihin kului vuonna 2018 liki 63 miljoonaa euroa kaupungin varoja. Palveluun ohjataan noin 800 tämän ryhmän noin 12 000:sta asiakkaasta. Kaupungin taloudellisesta intressistä johtuen ostopalvelussa voidaan yhdistää kumppaneiden merkittävät voimavarat, jolloin palveluntuottajat voivat hakea kohderyhmälle kestäviä ratkaisuja aiempaa suurempien tulospalkkioiden mahdollistamana.

Osana hankintaa kaupunki tarjoaa arvioituna joka neljännelle palveluun ohjatulle asiakkaalle mahdollisuuden sosiaali- ja terveystoimialan järjestämään yksittäiseen lääkärikäyntiin tai pidempikestoiseen työkykyselvitysprosessiin. Pidempikestoinen työkykyselvitysprosessi päättää palvelun palveluntuottajalla. Kaupungin teettämien selvitysten perusteella noin 25–40 prosenttia tästä asiakasryhmästä on jossain määrin myös työkyvyttömiä asiakkaita. Oletettavasti yli puolet kohderyhmän asiakkaista on jossain määrin vähintään joidenkin sosiaali- ja terveyspalvelujen tarpeessa.

Kaupungilla ei ole tietosuojasyistä johtuen pääsyä asiakkaiden työnhakutietoihin, jolloin palvelun toteuttaminen on asiakasohjausta ajatellen tarkoituksenmukaista yhteistyössä Uudenmaan TE-toimiston ja ELY-keskuksen kanssa. Kohderyhmän palvelutarpeet ovat monialaisia, jolloin myös sosiaali- ja terveystoimialan tarjoama yhteistyö korostuu kohderyhmän tilanteen edistämisessä.

Hankinnan eteneminen

Hankinta toteutetaan puitejärjestelyn kautta ELY-keskuksen rahoitusrakenteista johtuen. Vuoden 2021 ostopalvelun toteutusta varten laaditaan toinen tässä päätettävää hankintaa koskeva hankintasopimus.

Uudenmaan ELY-keskus julkaisi hankintailmoituksen 10.7.2019 julkisista hankinnoista ja käyttöoikeussopimuksista annetun lain mukaisesti (1397/2016). Määräaikaan mennessä 23.8.2019 saapui kahdeksan tarjousta. Kaikki tarjoajat täyttivät tarjouspyynnössä asetetut soveltuvuusvaatimukset ja kaikki tarjoukset olivat tarjouspyynnön mukaisia. Valintaperusteena oli kokonaistaloudellinen edullisuus, jonka perusteena käytetään parasta laatusuhdetta. Tarjousten vertailua koskevat tiedot ilmenevät tämän päätöksen liitteenä olevista tarjousten vertailutaulukosta ja tarjouspyynnöstä.

Uudenmaan ELY-keskus koordinoi tämän kumppanuussopimuksen mukaisen hankintapäätöksen tiedoksiannon asianosaisille palveluntuottajille.

Detta beslut publicerades 23.09.2019

MUUTOKSENHAKU HANKINTAPÄÄTÖKSEEN

Tähän päätökseen tyytymätön asianosainen voi hakea päätökseen muutosta vaatimalla hankintaoikaisua tai tekemällä valituksen markkinaoikeudelle taikka molemmat.

OHJEET HANKINTAOIKAISUVAATIMUKSEN TEKEMISEKSI
Oikaisuvaatimusaika

Asianosaisen on esitettävä vaatimus 14 päivän kuluessa siitä, kun asianosainen on saanut tiedon hankintayksikön päätöksestä tai muusta ratkaisusta.

Muutoksenhaku markkinaoikeuteen ei estä vaatimasta hankintaoikaisua.

Mikäli päätös on lähetetty tiedoksi käyttäen ehdokkaan tai tarjoajan hankintayksikölle ilmoittamaa sähköistä yhteystietoa, katsotaan vastaanottajan saaneen päätöksestä tiedon sinä päivänä, jolloin sähköinen viesti on vastaanottajan käytettävissä tämän vastaanottolaitteessa siten, että viestiä voidaan käsitellä.

Mikäli päätös on lähetetty tiedoksi tavallisena kirjeenä, ehdokkaan tai tarjoajan katsotaan saaneen päätöksestä tiedon seitsemäntenä päivänä kirjeen lähettämisestä, jollei ehdokas tai tarjoaja näytä tiedoksiannon tapahtuneen myöhemmin.

Tiedoksisaantipäivää ei lueta oikaisuvaatimusaikaan. Oikaisuvaatimuksen on saavuttava Helsingin kaupungin kirjaamoon viimeistään määräajan viimeisenä päivänä ennen kirjaamon aukioloajan päättymistä.

Jos määräajan viimeinen päivä on pyhäpäivä, itsenäisyyspäivä, vapunpäivä, joulu- tai juhannusaatto tai arkilauantai, saa oikaisuvaatimuksen tehdä ensimmäisenä arkipäivänä sen jälkeen.

Oikaisuvaatimusviranomainen

Viranomainen, jolta hankintaoikaisua vaaditaan, on Helsingin kaupunginhallitus.

Oikaisuvaatimusviranomaisen asiointiosoite on seuraava:

Sähköpostiosoite:
helsinki.kirjaamo@hel.fi
Postiosoite:
PL 10
 
00099 HELSINGIN KAUPUNKI
Faksinumero:
(09) 655 783
Käyntiosoite:
Pohjoisesplanadi 11-13
Puhelinnumero:
(09) 310 13700 (Yleishallinto)

Kirjaamon aukioloaika on maanantaista perjantaihin klo 08.15–16.00.

Oikaisuvaatimuksen muoto ja sisältö

Hankintaoikaisuvaatimus pannaan vireille kirjallisesti ilmoittamalla

  • hankintayksikön päätös tai muu ratkaisu, johon hankintaoikaisuvaatimus kohdistuu
  • miten päätöstä tai muuta ratkaisua halutaan oikaistavaksi
  • millä perusteella päätöstä tai muuta ratkaisua halutaan oikaistavaksi.

Sähköinen asiakirja täyttää vaatimuksen kirjallisesta muodosta.

Oikaisuvaatimuksessa on mainittava oikaisua vaativan nimi sekä tarvittavat yhteystiedot asian hoitamiseksi. Jos oikaisua vaativan puhevaltaa käyttää hänen laillinen edustajansa tai asiamiehensä tai jos oikaisuvaatimuksen laatijana on joku muu henkilö, oikaisuvaatimuksessa on ilmoitettava myös tämän nimi sekä tarvittavat yhteystiedot.

Oikaisuvaatimukseen on liitettävä asiakirjat, joihin oikaisua vaativa haluaa vedota vaatimuksensa tueksi, jollei niitä ole jo aikaisemmin toimitettu viranomaiselle.

Pöytäkirja

Päätöstä koskevia pöytäkirjan otteita ja liitteitä lähetetään pyynnöstä. Asiakirjoja voi tilata Helsingin kaupungin kirjaamosta.

VALITUSOSOITUS MARKKINAOIKEUDELLE
Valitusaika

Valitus on tehtävä 14 päivän kuluessa päätöksen tiedoksisaannista.

Mikäli päätös on lähetetty tiedoksi käyttäen ehdokkaan tai tarjoajan hankintayksikölle ilmoittamaa sähköistä yhteystietoa, katsotaan vastaanottajan saaneen päätöksestä tiedon sinä päivänä, jolloin sähköinen viesti on vastaanottajan käytettävissä tämän vastaanottolaitteessa siten, että viestiä voidaan käsitellä.

Mikäli päätös on lähetetty tiedoksi tavallisena kirjeenä, ehdokkaan tai tarjoajan katsotaan saaneen päätöksestä tiedon seitsemäntenä päivänä kirjeen lähettämisestä, jollei ehdokas tai tarjoaja näytä tiedoksiannon tapahtuneen myöhemmin.

Hankintaoikaisun vireilletulo ei vaikuta siihen määräaikaan, jonka kuluessa asianosaisella on oikeus hakea muutosta valittamalla markkinaoikeudelle.

Tiedoksisaantipäivää ei lueta valitusaikaan. Valitus on toimitettava valitusviranomaiselle viimeistään valitusajan viimeisenä päivänä ennen valitusviranomaisen aukioloajan päättymistä.

Jos valitusajan viimeinen päivä on pyhäpäivä, itsenäisyyspäivä, vapunpäivä, joulu- tai juhannusaatto tai arkilauantai, saa valituksen tehdä ensimmäisenä arkipäivänä sen jälkeen.

Valitusviranomainen

Valitus tehdään markkinaoikeudelle.

Markkinaoikeuden asiointiosoite on seuraava:

Postiosoite:
Radanrakentajantie 5
 
00520 HELSINKI
Sähköpostiosoite:
markkinaoikeus@oikeus.fi
Faksinumero:
029 56 43314
Käyntiosoite:
Radanrakentajantie 5
Puhelinnumero:
029 56 43300

Valituksen voi tehdä myös hallinto- ja erityistuomioistuinten asiointipalvelussa osoitteessa: https://asiointi2.oikeus.fi/hallintotuomioistuimet

Valituksen muoto ja sisältö

Valitus on tehtävä kirjallisesti. Myös sähköinen asiakirja täyttää vaatimuksen kirjallisesta muodosta.

Valituksessa, joka on osoitettava valitusviranomaiselle, on ilmoitettava

  • päätös, johon haetaan muutosta
  • miltä kohdin päätökseen haetaan muutosta ja mitä muutoksia siihen vaaditaan tehtäväksi
  • perusteet, joilla muutosta vaaditaan.

Valituksessa on ilmoitettava valittajan nimi ja kotikunta. Jos valittajan puhevaltaa käyttää hänen laillinen edustajansa tai asiamiehensä tai jos valituksen laatijana on joku muu henkilö, valituksessa on ilmoitettava myös tämän nimi ja kotikunta.

Valituksessa on lisäksi ilmoitettava postiosoite ja puhelinnumero, joihin asiaa koskevat ilmoitukset valittajalle voidaan toimittaa.

Valittajan, laillisen edustajan tai asiamiehen on allekirjoitettava valitus. Sähköistä asiakirjaa ei kuitenkaan tarvitse täydentää allekirjoituksella, jos asiakirjassa on tiedot lähettäjästä eikä asiakirjan alkuperäisyyttä tai eheyttä ole syytä epäillä.

Valitukseen on liitettävä

  • päätös, johon haetaan muutosta valittamalla, alkuperäisenä tai jäljennöksenä
  • todistus siitä, minä päivänä päätös on annettu tiedoksi, tai muu selvitys valitusajan alkamisen ajankohdasta
  • asiakirjat, joihin valittaja vetoaa vaatimuksensa tueksi, jollei niitä ole jo aikaisemmin toimitettu viranomaiselle
Ilmoitus valituksen tekemisestä hankintayksikölle

Valittajan tai hänen edustajansa on ilmoitettava kirjallisesti hankintayksikölle asian saattamisesta markkinaoikeuden käsiteltäväksi. Ilmoitus on toimitettava viimeistään silloin, kun hankintaa koskeva valitus toimitetaan markkinaoikeudelle.

Ilmoitus on tehtävä osoitteeseen:

Sähköpostiosoite:
helsinki.kirjaamo@hel.fi
Postiosoite:
PL 10
 
00099 HELSINGIN KAUPUNKI
Faksinumero:
(09) 655 783
Käyntiosoite:
Pohjoisesplanadi 11-13
Puhelinnumero:
(09) 310 13700 (Yleishallinto)

Kirjaamon aukioloaika on maanantaista perjantaihin klo 08.15–16.00.

Odotusaika

EU-kynnysarvot ylittävien hankintojen osalta hankintasopimus voidaan tehdä aikaisintaan 14 päivän kuluttua siitä, kun ehdokas tai tarjoaja on saanut tai hänen katsotaan saaneen päätöksen ja valitusosoituksen tiedoksi.

Oikeudenkäyntimaksu

Markkinaoikeus perii asian käsittelystä maksua 2050 euroa, jos hankinnan arvo on alle 1 miljoona euroa; 4100 euroa, jos hankinnan arvo on vähintään 1 miljoona euroa ja alle 10 miljoonaa euroa; ja 6140 euroa, jos hankinnan arvo on vähintään 10 miljoonaa euroa.

Pöytäkirja

Päätöstä koskevia pöytäkirjan otteita ja liitteitä lähetetään pyynnöstä. Asiakirjoja voi tilata Helsingin kaupungin kirjaamosta.

Stäng

Mer information fås av

Eetu Pernu, erityissuunnittelija, puhelin: 09 310 36085

eetu.pernu@hel.fi

Beslutsfattare

Sami Sarvilinna
kansliapäällikkö
Marja-Leena Rinkineva
elinkeinojohtaja

Bilagor

2. vertailutaulukko (liikesalaisuudet piilotettu)
3. sopijaosapuolten yhteinen hankintapäätös
4. puitesopimus

I beslutsdokumenten nämns bilagor som inte publiceras på nätet. Bort lämnas bilagor som innehåller sekretessbelagda uppgifter, bilagor som innehåller uppgifter som kan äventyra integritetsskyddet eller sådana som man inte av tekniska orsaker kunnat överföra till elektroniskt format. (Offentlighetslagen 621/1999, Lagen om tjänster inom elektronisk kommunikation 917/2014, Dataskyddslagen 1050/2018, Lagen om behandling av personuppgifter inom social- och hälsovården 703/2023, Lagen om offentlig upphandling och koncession 1397/2016). Upplysningar om stadsstyrelsens beslutshandlingar fås också från Helsingfors stads registratorskontor.