Hankinta, paloilmoitinjärjestelmän huollon ja vikakorjauksen tilaaminen, HKL:n kiinteistöt

HEL 2019-010143
Ärendet har nyare handläggningar
Ärende 17. / 199 §

Paloilmoitinjärjestelmän huollon ja sopimukseen kuulumattomien korjaustöiden tilaaminen HKL:n kiinteistöihin

Direktionen för trafikaffärsverket

Päätös

Liikenneliikelaitoksen johtokunta päätti oikeuttaa Liikenneliikelaitoksen (HKL) tilaamaa suorahankintana Siemens Osakeyhtiöltä paloilmoitinjärjestelmän huollon kantametroon, varikoille, Paloheinäntunneliin ja Katajanokan terminaaliin kaudelle 1.1.2020 – 31.12.2024 tarjouksen AEMA-1UXU0OO 1 B / 20.6.2019 / Siemens mukaisin ehdoin enintään 742.720,00 euron arvonlisäverottomaan kokonaishintaan.

Lisäksi johtokunta päätti oikeuttaa HKL:n tilaamaan suorahankintana Siemens Osakeyhtiöltä sopimuskauden aikana sopimukseen kuulumattomat korjaustöitä tarjouksen hinnaston mukaisesti yhteensä enintään 350.000,00 euron arvonlisäverottomaan kokonaishintaan.

Päätös on ehdotuksen mukainen.

Stäng

Hankinnan kohteena on liikenteen ja HKL:n infraomaisuuden turvallisuutta varmistavien paloilmoitusjärjestelmien ennakoivat- ja korjaavat huoltotyöt, joilla varmistetaan koko metrolinjaston kattavan järjestelmän oikea toiminta hätä- ja poikkeustilanteissa.

Kantametron tunneliosuuksien, Ruoholahti – Sörnäinen ja Itäkeskus - Puotila, Fibro-laser paloilmoitinjärjestelmän laitteineen, ohjelmistoineen ja ohjelmointeineen on toimittanut Siemens Osakeyhtiö.

HKL:n kiinteistöjen paloilmoitinjärjestelmä on verkon kautta yhdistyvä, koko HKL:n kiinteistökannan kattavaan henkilöturvallisuuteen kriittisesti vaikuttava turvajärjestelmä ja sen operointi HKL:n teknisestä valvomosta käsin on pelastusviranomaisen paloilmoittimen toteutus-pöytäkirjassa edellyttämä ominaisuus.

Paloilmoitinlaitteistojen huoltoa ja kunnossapitoa koskevien määräysten mukaisesti huoltotyön suorittamisen edellytyksenä on, että järjestelmää huolletaan vain laitevalmistajan ohjeiden mukaisesti.

Fibro-laser paloilmoitinjärjestelmän huollossa merkittävin osuus laitteiston vaatimusten mukaisen toiminnan varmistavassa huolto- ja ylläpitotoiminnassa on keskusyksiköiden keräämän datan seuranta ja analysointi. Tämä tulee tehdä Siemens Osakeyhtiön Fibro-laser järjestelmään erikoistuneessa yksikössä.

Viankorjaustehtävät järjestelmäkokonaisuudessa edellyttävät aina kykyä analysoida paloilmoitinjärjestelmää kokonaisuutena, sekä järjestelmän oman toiminnan, että siihen liittyvien muiden HKL:n kiinteistöjen turvajärjestelmien toiminnallisuuden kannalta. Vianselvitys edellyttää siten aina myös keskuslaitteiden ohjelmistoon ja ohjelmointiin kohdistuvia toimenpiteitä.

Paloilmoitinhuoltoon keskeisenä osana kuuluva ohjelmointityö ja ohjelmiston operointi on mahdollista tehdä vain Siemens Osakeyhtiön toimesta mm. ohjelmiston ylläpito- ja tekijänoikeuksista johtuvista syistä.

HKL kiinteistöjen paloilmoitinjärjestelmä on viranomaisten taholta määritetty kriittiseksi vasteajalliseksi turvallisuusjärjestelmäksi, jonka vikaantumistapauksissa korjausten vasteaika on yksi vuorokausi.

Viankorjauksen varmistaminen vasteaikojen puitteissa edellyttää huoltosopimusta sellaisen palveluntuottajan kanssa, jolla on kokonaisvastuu paloilmoitinjärjestelmän toimivuudesta ja joka voi tarjota Siemens Osakeyhtiön toimittamaan paloilmoitinjärjestelmän kaikkiin huolto- ja viankorjaus- sekä vianselvitystehtäviin toimittajan kouluttaman huoltohenkilöstön viranomaisten määräämän vasteajan puitteissa.

Järjestelmärajapinnat metroradan sähkönsyöttöön ja asemien pelastusturvallisuutta ylläpitäviin järjestelmiin edellyttävät huoltopalvelun toimittajalta erityistä perehtyneisyyttä.

Hankinta perustuu teknisistä, taiteellisista tai yksinoikeuden suojaamiseen liittyvistä syistä, joiden perusteella vain tietty toimittaja voi toteuttaa hankinnan (Erityisalojen hankintalaki 1398/2016 § 43 momentti 2).

Aikaisemmat päätökset:

Toimitusjohtajan päätös 19.11.2015, 96 §: Metroasemien paloilmoitinjärjestelmien huolto 346.136,00 euroa alv 0%.

Yksikön johtajan päätös 26.10.2015, 110 §: Katajanokan, Koskelan - ja Metrovarikon paloilmoitinjärjestelmien huolto 178.136,00 euroa alv 0%.

Toimitusjohtajan päätös 13.12.2017, 61 §: Töölön ja Vallilan varikoiden paloilmoitinjärjestelmien huolto 111.108,00 euroa alv 0%.

Tämän päätöksen jälkeen HKL:n kiinteistöjen paloilmoitinjärjestelmän huollon ja sopimukseen kuulumattomien korjaustöiden kustannukset 31.12.2024 saakka ovat yhteensä enintään 1.728.100,00 euroa alv 0%.

Stäng

Detta beslut publicerades 29.11.2019

MUUTOKSENHAKU HANKINTAPÄÄTÖKSEEN

Tähän päätökseen tyytymätön asianosainen voi hakea päätökseen muutosta vaatimalla hankintaoikaisua tai tekemällä valituksen markkinaoikeudelle taikka molemmat.

OHJEET HANKINTAOIKAISUVAATIMUKSEN TEKEMISEKSI
Oikaisuvaatimusaika

Asianosaisen on esitettävä vaatimus 14 päivän kuluessa siitä, kun asianosainen on saanut tiedon hankintayksikön päätöksestä tai muusta ratkaisusta.

Muutoksenhaku markkinaoikeuteen ei estä vaatimasta hankintaoikaisua.

Mikäli päätös on lähetetty tiedoksi käyttäen ehdokkaan tai tarjoajan hankintayksikölle ilmoittamaa sähköistä yhteystietoa, katsotaan vastaanottajan saaneen päätöksestä tiedon sinä päivänä, jolloin sähköinen viesti on vastaanottajan käytettävissä tämän vastaanottolaitteessa siten, että viestiä voidaan käsitellä.

Mikäli päätös on lähetetty tiedoksi tavallisena kirjeenä, ehdokkaan tai tarjoajan katsotaan saaneen päätöksestä tiedon seitsemäntenä päivänä kirjeen lähettämisestä, jollei ehdokas tai tarjoaja näytä tiedoksiannon tapahtuneen myöhemmin.

Tiedoksisaantipäivää ei lueta oikaisuvaatimusaikaan. Oikaisuvaatimuksen on saavuttava Helsingin kaupungin kirjaamoon viimeistään määräajan viimeisenä päivänä ennen kirjaamon aukioloajan päättymistä.

Jos määräajan viimeinen päivä on pyhäpäivä, itsenäisyyspäivä, vapunpäivä, joulu- tai juhannusaatto tai arkilauantai, saa oikaisuvaatimuksen tehdä ensimmäisenä arkipäivänä sen jälkeen.

Oikaisuvaatimusviranomainen

Viranomainen, jolta hankintaoikaisua vaaditaan, on Helsingin
kaupungin liikenneliikelaitoksen johtokunta.

Oikaisuvaatimusviranomaisen asiointiosoite on seuraava:

Sähköpostiosoite:
helsinki.kirjaamo@hel.fi
Postiosoite:
PL 10
 
00099 HELSINGIN KAUPUNKI
Faksinumero:
(09) 655 783
Käyntiosoite:
Pohjoisesplanadi 11-13
Puhelinnumero:
(09) 310 13700 (Yleishallinto)

Kirjaamon aukioloaika on maanantaista perjantaihin klo 08.15–16.00.

Oikaisuvaatimuksen muoto ja sisältö

Hankintaoikaisuvaatimus pannaan vireille kirjallisesti ilmoittamalla

  • hankintayksikön päätös tai muu ratkaisu, johon hankintaoikaisuvaatimus kohdistuu
  • miten päätöstä tai muuta ratkaisua halutaan oikaistavaksi
  • millä perusteella päätöstä tai muuta ratkaisua halutaan oikaistavaksi.

Sähköinen asiakirja täyttää vaatimuksen kirjallisesta muodosta.

Oikaisuvaatimuksessa on mainittava oikaisua vaativan nimi sekä tarvittavat yhteystiedot asian hoitamiseksi. Jos oikaisua vaativan puhevaltaa käyttää hänen laillinen edustajansa tai asiamiehensä tai jos oikaisuvaatimuksen laatijana on joku muu henkilö, oikaisuvaatimuksessa on ilmoitettava myös tämän nimi sekä tarvittavat yhteystiedot.

Oikaisuvaatimukseen on liitettävä asiakirjat, joihin oikaisua vaativa haluaa vedota vaatimuksensa tueksi, jollei niitä ole jo aikaisemmin toimitettu viranomaiselle.

Pöytäkirja

Päätöstä koskevia pöytäkirjan otteita ja liitteitä lähetetään pyynnöstä. Asiakirjoja voi tilata Helsingin kaupungin kirjaamosta.

VALITUSOSOITUS MARKKINAOIKEUDELLE
Valitusaika

Valitus on tehtävä 14 päivän kuluessa päätöksen tiedoksisaannista.

Mikäli päätös on lähetetty tiedoksi käyttäen ehdokkaan tai tarjoajan hankintayksikölle ilmoittamaa sähköistä yhteystietoa, katsotaan vastaanottajan saaneen päätöksestä tiedon sinä päivänä, jolloin sähköinen viesti on vastaanottajan käytettävissä tämän vastaanottolaitteessa siten, että viestiä voidaan käsitellä.

Mikäli päätös on lähetetty tiedoksi tavallisena kirjeenä, ehdokkaan tai tarjoajan katsotaan saaneen päätöksestä tiedon seitsemäntenä päivänä kirjeen lähettämisestä, jollei ehdokas tai tarjoaja näytä tiedoksiannon tapahtuneen myöhemmin.

Hankintaoikaisun vireilletulo ei vaikuta siihen määräaikaan, jonka kuluessa asianosaisella on oikeus hakea muutosta valittamalla markkinaoikeudelle.

Tiedoksisaantipäivää ei lueta valitusaikaan. Valitus on toimitettava valitusviranomaiselle viimeistään valitusajan viimeisenä päivänä ennen valitusviranomaisen aukioloajan päättymistä.

Jos valitusajan viimeinen päivä on pyhäpäivä, itsenäisyyspäivä, vapunpäivä, joulu- tai juhannusaatto tai arkilauantai, saa valituksen tehdä ensimmäisenä arkipäivänä sen jälkeen.

Valitusviranomainen

Valitus tehdään markkinaoikeudelle.

Markkinaoikeuden asiointiosoite on seuraava:

Postiosoite:
Radanrakentajantie 5
 
00520 HELSINKI
Sähköpostiosoite:
markkinaoikeus@oikeus.fi
Faksinumero:
029 56 43314
Käyntiosoite:
Radanrakentajantie 5
Puhelinnumero:
029 56 43300

Valituksen voi tehdä myös hallinto- ja erityistuomioistuinten asiointipalvelussa osoitteessa: https://asiointi2.oikeus.fi/hallintotuomioistuimet

Valituksen muoto ja sisältö

Valitus on tehtävä kirjallisesti. Myös sähköinen asiakirja täyttää vaatimuksen kirjallisesta muodosta.

Valituksessa, joka on osoitettava valitusviranomaiselle, on ilmoitettava

  • päätös, johon haetaan muutosta
  • miltä kohdin päätökseen haetaan muutosta ja mitä muutoksia siihen vaaditaan tehtäväksi
  • perusteet, joilla muutosta vaaditaan.

Valituksessa on ilmoitettava valittajan nimi ja kotikunta. Jos valittajan puhevaltaa käyttää hänen laillinen edustajansa tai asiamiehensä tai jos valituksen laatijana on joku muu henkilö, valituksessa on ilmoitettava myös tämän nimi ja kotikunta.

Valituksessa on lisäksi ilmoitettava postiosoite ja puhelinnumero, joihin asiaa koskevat ilmoitukset valittajalle voidaan toimittaa.

Valittajan, laillisen edustajan tai asiamiehen on allekirjoitettava valitus. Sähköistä asiakirjaa ei kuitenkaan tarvitse täydentää allekirjoituksella, jos asiakirjassa on tiedot lähettäjästä eikä asiakirjan alkuperäisyyttä tai eheyttä ole syytä epäillä.

Valitukseen on liitettävä

  • päätös, johon haetaan muutosta valittamalla, alkuperäisenä tai jäljennöksenä
  • todistus siitä, minä päivänä päätös on annettu tiedoksi, tai muu selvitys valitusajan alkamisen ajankohdasta
  • asiakirjat, joihin valittaja vetoaa vaatimuksensa tueksi, jollei niitä ole jo aikaisemmin toimitettu viranomaiselle
Ilmoitus valituksen tekemisestä hankintayksikölle

Valittajan tai hänen edustajansa on ilmoitettava kirjallisesti hankintayksikölle asian saattamisesta markkinaoikeuden käsiteltäväksi. Ilmoitus on toimitettava viimeistään silloin, kun hankintaa koskeva valitus toimitetaan markkinaoikeudelle.

Ilmoitus on tehtävä osoitteeseen:

Sähköpostiosoite:
helsinki.kirjaamo@hel.fi
Postiosoite:
PL 10
 
00099 HELSINGIN KAUPUNKI
Faksinumero:
(09) 655 783
Käyntiosoite:
Pohjoisesplanadi 11-13
Puhelinnumero:
(09) 310 13700 (Yleishallinto)

Kirjaamon aukioloaika on maanantaista perjantaihin klo 08.15–16.00.

Odotusaika

EU-kynnysarvot ylittävien hankintojen osalta hankintasopimus voidaan tehdä aikaisintaan 14 päivän kuluttua siitä, kun ehdokas tai tarjoaja on saanut tai hänen katsotaan saaneen päätöksen ja valitusosoituksen tiedoksi.

Oikeudenkäyntimaksu

Markkinaoikeus perii asian käsittelystä maksua 2050 euroa, jos hankinnan arvo on alle 1 miljoona euroa; 4100 euroa, jos hankinnan arvo on vähintään 1 miljoona euroa ja alle 10 miljoonaa euroa; ja 6140 euroa, jos hankinnan arvo on vähintään 10 miljoonaa euroa.

Pöytäkirja

Päätöstä koskevia pöytäkirjan otteita ja liitteitä lähetetään pyynnöstä. Asiakirjoja voi tilata Helsingin kaupungin kirjaamosta.

Stäng

Föredragande

yksikön johtaja
Toni Jurva

Mer information fås av

Kalervo Kahila, tekninen isännöitsijä, puhelin: 09 310 35945

kalervo.kahila@hel.fi

Nina Sundell, hankintapäällikkö, puhelin: 09 310 35701

nina.sundell@hel.fi