Jätevesijärjestelmän uudistamisen lykkääminen, Kallvikiniemi, Vuosaari, Kiinteistöyhtymä Leppäniementie 16

HEL 2019-010250
Ärendet har nyare handläggningar
§ 198

Päätös talousjätevesien käsittelyvaatimuksista poikkeamisesta, Leppäniementie

Enhetschef

Päätös

Hakija

**********

**********

Hakemus

Hakemuksella haetaan lupaa poiketa ympäristönsuojelulain 156 a §:n mukaisesta jätevesien puhdistusvelvollisuudesta. Hakemus on saapunut 30.9.2019. Hakemusta on täydennetty 21.5.2020.

Toimivaltainen viranomainen

Helsingin kaupungin hallintosäännön 16 luvun 2 §:n 2 mom. 2 kohdan mukaan kunnan toimivalta myöntää ympäristönsuojelulain 156 d §:n mukainen poikkeus jätevesien käsittelyvaatimuksista on siirretty kaupunkiympäristölautakunnan ympäristö- ja lupajaostolle, joka on edelleen päätöksellään 16.1.2020 § 4 siirtänyt päätösvallan ympäristöseuranta- ja -valvontayksikön päällikölle.

Kiinteistön vesihuolto

Kiinteistöllä on asuinrakennus, sauna ja varastorakennus. Kiinteistöllä asuu keskimäärin 1,5 henkilöä. Talousvesi omakotitaloon otetaan yksityisestä vesijohdosta, saunalle on kantovesi. Asuinrakennuksen kaikki jätevedet johdetaan sakokaivokäsittelyyn ja edelleen maastoon imeytymään ilman varsinaista putkistoa noin 20 metrin päässä rannasta. Saunan vedet johdetaan saunan taakse maahan rannan tuntumassa. Saunaa ei juurikaan käytetä.

Hakijan perustelut poikkeamiselle

Leppäniementien alueen liittämistä HSY:n vesihuollon toiminta-alueeseen on käsitelty kaupungin hallintoelimissä ja ympäristöpalvelut on puoltanut toiminta-alueen laajentamista. Alueella useat kiinteistöt ovat halukkaita liittymään kunnallistekniikkaan. Asian etenemisen tarkempi aikataulu on kuitenkin vielä epäselvä. Liittyminen kunnalliseen viemäriverkostoon olisi paras ratkaisu monestakin näkökulmasta. Kiinteistökohtaisen järjestelmän uusiminen tässä tilanteessa ei ole tarkoituksenmukaista eikä kustannustehokasta.

Asianosaisten kuuleminen

Hakemuksen johdosta on pyydetty lausuntoa vesihuoltolaitokselta, Helsingin seudun ympäristöpalvelut (HSY). Vesihuoltolaitos ei ole antanut lausuntoa. HSY on arvioinut vesihuollon suunnittelun tapahtuvan vuonna 2022 ja verkoston rakentamisen sen jälkeen.

Tarkastus

Kiinteistöllä on 8.9.2020 tehty tarkastus, josta on erillinen muistio. Hakijalla ei ollut huomauttamista muistioon.

Ratkaisu

Yksikön päällikkö myöntää luvan poiketa talousjätevesien perustason puhdistusvaatimuksista. Luvan ehtona ovat ympäristötarkastajan tarkastuksella sovitut loka-autokäynnit, joilla tulee varmistaa se, että jätevesien käsittelystä ei aiheudu ympäristön pilaantumisen vaaraa.

Myönnetty lupa poikkeamiseen on määräaikainen ja se on voimassa enintään 31.12.2024 saakka. Lupa raukeaa, jos kiinteistön käyttö muuttuu siten, että jätevesikuormitus lisääntyy tai kiinteistön omistus tai hallinta vaihtuu. Tällaisista muutoksista on ilmoitettava viipymättä Helsingin kaupungin ympäristöseuranta- ja -valvontayksikölle.

Päätöksen perustelut

Ympäristönsuojelulain 156 d §:n mukaan kunnan toimivaltainen viranomainen voi hakemuksesta myöntää luvan poiketa perustason puhdistusvaatimuksista 156 a §:ssä tarkoitetulla alueella enintään viiden vuoden määräajaksi kerrallaan.

Poikkeamisen myöntämisen edellytyksenä on, että ympäristöön aiheutuvaa kuormitusta on kiinteistön käyttö huomioon ottaen pidettävä huomattavan vähäisenä verrattuna käsittelemättömän jäteveden aiheuttamaan kuormitukseen tai käsittelyjärjestelmän parantamiseksi edellytetyt toimet korkeiden kustannusten ja teknisen vaativuuden vuoksi kokonaisuutena arvioiden ovat kiinteistön haltijalle kohtuuttomat. Arvioitaessa toimien kohtuuttomuutta kiinteistön haltijan kannalta otetaan huomioon:
1. kiinteistön sijainti viemäriverkoston piiriin ulotettavaksi tarkoitetulla alueella;
2. kiinteistön haltijan ja kiinteistöllä vakituisesti asuvien korkea ikä ja muut vastaavat elämäntilanteeseen liittyvät erityiset tekijät;
3. kiinteistön haltijan pitkäaikainen työttömyys tai sairaus taikka muu näihin rinnastuva sosiaalinen suorituseste.

Hakijan antamien selvitysten ja muiden asiaan liittyvien tietojen perusteella poikkeamisen myöntämisen edellytykset täyttyvät. Jätevesikuormitusta on pidettävä huomattavan vähäisenä varsinkin, kun asukkaiden kanssa on sovittu tihennetyistä loka-autokäynneistä. Ratkaisussa olennaisena on otettu huomioon, että kiinteistö sijaitsee alueella, joka vesihuollon kehittämiseen liittyvissä suunnitelmissa on merkitty toiminta-alueen alustavan laajentumisen alueeksi. Tämänhetkisten alustavien suunnitelmien mukaan verkostosuunnittelu tehdään vuonna 2022 ja rakentaminen sen jälkeen lähivuosina. Lykkäys on tämän takia myönnetty neljäksi vuodeksi.

Ilmoitusvelvollisuus olosuhdemuutoksista on määrätty valvonnan mahdollistamiseksi.

Sovelletut säännökset

Ympäristönsuojelulaki (527/2014) 155, 156 d ja 190 §
Hallintolaki (434/2003) 34 §

Päätöksen perusteena olevat asiakirjat

Hakemus, hakemuksen täydennys ja tarkastusmuistio.

Detta beslut publicerades 22.12.2020

VALITUSOSOITUS

Tähän päätökseen haetaan muutosta hallintovalituksella Vaasan hallinto-oikeudelta.

Valitusoikeus

Tähän päätökseen saa hakea muutosta

  • asianosainen
  • se, jonka oikeutta tai etua päätös välittömästi koskee 
  • rekisteröity yhdistys tai säätiö, jonka tarkoituksena on ympäristön-, terveyden- tai luonnonsuojelun taikka asuinympäristön viihtyisyyden edistäminen ja jonka toiminta-alueella kysymyksessä olevat ympäristövaikutukset ilmenevät
  • toiminnan sijaintikunta ja muu kunta, jonka alueella toiminnan ympäristövaikutukset ilmenevät
  • elinkeino-, liikenne- ja ympäristökeskus sekä toiminnan sijaintikunnan ja vaikutusalueen kunnan ympäristönsuojeluviranomainen
  • muu asiassa yleistä etua valvova viranomainen.
Valitusaika

Valitus on tehtävä 30 päivän kuluessa päätöksen tiedoksisaannista.

Valitus on toimitettava valitusviranomaiselle viimeistään valitusajan viimeisenä päivänä ennen valitusviranomaisen aukioloajan päättymistä.

Asianosaisen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon sinä päivänä, jona päätös on luovutettu asianosaiselle tai hänen lailliselle edustajalleen. Postitse saantitodistusta vastaan lähetetystä asiakirjasta katsotaan asianosaisen saaneen tiedon saantitodistuksen osoittamana aikana. Käytettäessä todisteellista sähköistä tiedoksiantoa päätös katsotaan annetun tiedoksi, kun asiakirja on noudettu viranomaisen osoittamalta palvelimelta, tietokannasta tai muusta tiedostosta.

Tiedoksisaantipäivää ei lueta valitusaikaan. Jos valitusajan viimeinen päivä on pyhäpäivä, itsenäisyyspäivä, vapunpäivä, joulu- tai juhannusaatto tai arkilauantai, saa valituksen tehdä ensimmäisenä arkipäivänä sen jälkeen.

Valitusviranomainen ja valituksen toimittaminen

Valitusviranomainen on Vaasan hallinto-oikeus.

Vaasan hallinto-oikeuden asiointiosoite on seuraava:

Sähköpostiosoite:
vaasa.hao@oikeus.fi
Postiosoite:
Vaasan hallinto-oikeus
 
PL 204
 
65101 VAASA
Faksinumero:
029 56 42760
Käyntiosoite:
Korsholmanpuistikko 43
 
65101 Vaasa
Puhelinnumero:
029 56 42780 (kirjaamo)
 

Hallinto-oikeuden aukioloaika on maanantaista perjantaihin klo 08.00– 16.15.

Valituksen voi tehdä myös hallinto- ja erityistuomioistuinten asiointipalvelussa osoitteessa: https://asiointi2.oikeus.fi/hallintotuomioistuimet

Valituksen muoto ja sisältö

Valitus on tehtävä kirjallisesti. Myös sähköinen asiakirja täyttää vaatimuksen kirjallisesta muodosta.

Valituksessa, joka on osoitettava valitusviranomaiselle, on ilmoitettava

  • päätös, johon haetaan muutosta (valituksen kohteena oleva päätös);
  • miltä kohdin päätökseen haetaan muutosta ja mitä muutoksia siihen vaaditaan tehtäväksi (vaatimukset);
  • vaatimusten perustelut;
  • mihin valitusoikeus perustuu, jos valituksen kohteena oleva päätös ei kohdistu valittajaan.

Valituksessa on lisäksi ilmoitettava valittajan nimi ja yhteystiedot. Jos puhevaltaa käyttää valittajan laillinen edustaja tai asiamies, myös tämän yhteystiedot on ilmoitettava. Yhteystietojen muutoksesta on valituksen vireillä ollessa ilmoitettava viipymättä hallintotuomioistuimelle.

Valituksessa on ilmoitettava myös se postiosoite ja mahdollinen muu osoite, johon oikeudenkäyntiin liittyvät asiakirjat voidaan lähettää (prosessiosoite). Mikäli valittaja on ilmoittanut enemmän kuin yhden prosessiosoitteen, voi hallintotuomioistuin valita, mihin ilmoitetuista osoitteista se toimittaa oikeudenkäyntiin liittyvät asiakirjat.

Valitukseen on liitettävä

  • päätös, johon haetaan muutosta, alkuperäisenä tai jäljennöksenä
  • selvitys siitä, milloin valittaja on saanut päätöksen tiedoksi, tai muu selvitys valitusajan alkamisen ajankohdasta;
  • asiakirjat, joihin valittaja vetoaa vaatimuksensa tueksi, jollei niitä ole jo aikaisemmin toimitettu viranomaiselle.
Oikeudenkäyntimaksu

Muutoksenhakuasian vireillepanijalta peritään oikeudenkäyntimaksu sen mukaan kuin tuomioistuinmaksulaissa (1455/2015) säädetään. Mikäli hallinto-oikeus muuttaa valituksenalaista päätöstä muutoksenhakijan eduksi, oikeudenkäyntimaksua ei peritä.

Pöytäkirja

Päätöstä koskevia pöytäkirjan otteita ja liitteitä lähetetään pyynnöstä. Asiakirjoja voi tilata Helsingin kaupungin kirjaamosta.

Kirjaamon asiointiosoitteet ovat seuraavat:

Sähköpostiosoite:
helsinki.kirjaamo@hel.fi
Postiosoite:
Helsingin kaupungin kirjaamo
 
PL 10
 
00099 HELSINGIN KAUPUNKI
Faksinumero:
(09) 655 783
Käyntiosoite:
Pohjoisesplanadi 11–13 
Puhelinnumero:
(09) 310 13700

Kirjaamon aukioloaika on maanantaista perjantaihin klo 08.15–16.00.

Stäng

Mer information fås av

Sini-Pilvi Saarnio, ympäristötarkastaja, puhelin: 09 310 32019

sini-pilvi.saarnio@hel.fi

Beslutsfattare

Päivi Kippo-Edlund
yksikön päällikkö