Hankinta, Tekoälypohjainen oppimisanalytiikka, personointi ja adaptaatio (TOPA) -hankkeen teknologisten kehittämis- ja ylläpitotyöt (TOPA DPS2)

HEL 2019-010268
Ärendet har nyare handläggningar
§ 80

Tekoälypohjainen oppimisanalytiikka, personointi ja adaptaatio (TOPA) -hankkeen teknologisten kehittämis- ja ylläpitotöiden hankinta (TOPA DPS2)

Sektorchefen i sektorn för fostran och utbildning

Päätös

Toimialajohtaja päätti hankkia asiantuntijaresurssin TOPA-hankkeessa kehitettävien oppimisanalytiikan tietojärjestelmien ja tietoalustan teknologisiin kehittämis- ja ylläpitotöihin seuraavasti:

1. Big data-arkkitehti: CGI Suomi Oy, enintään 150 henkilötyöpäivää (á 1125 €).

2. Tietoarkkitehti: ei hankita.

3. Tekninen projektipäällikkö: ei hankita.

Hankinnan kokonaismäärä on arvion mukaan yhteensä enintään 150 henkilötyöpäivää. Hankinnan arvo tulee olemaan yhteensä enintään 168 750 euroa (alv. 0%).

Työskentely aloitetaan lokakuun 2019 aikana, kun osapuolet ovat allekirjoittaneet hankintasopimuksen. Sopimus solmitaan määräaikaisena yhdeksi vuodeksi.

Valitun toimittajan ja hankintayksikön välille syntyy sitova sopimus hankinnan kohteesta vasta, kun molemmat osapuolet ovat allekirjoittaneet sopimuksen.

Päätöksen perustelut

Hankinta perustuu Helsingin kaupungin opetuksen digitalisaatio-ohjelmaan vuosille 2016 - 2019 (koulutuksen ja oppimisen digistrategia). Digitalisaatio-ohjelmassa tämä hankinta sijoittuu kohtaan 5 B (Toimiva infra uudistamisen edellytyksenä), ja sen alakohtaan 4 (Opetusta ja oppimista tukevan digitaalisen järjestelmän kehitys).

TOPA-hankkeen toimenpiteenä kehitetään yhteinen tietoalusta (data hub ja AI hub) pilvipalveluna, joka mahdollistaa eri tietojärjestelmien tietojen kokoamisen yhteen mm. data-analytiikka- ja tekoälykäyttöä varten. Tietoalusta tarvitaan oppimisanalytiikan rakentamiseksi sekä data-analytiikan tuottamiseksi pedagogisen toiminnan ja pedagogisen johtamisen tueksi. Tietoalusta käsittää data-analytiikan tietovarannon sekä perustietojärjestelmän.

Toimiala kehittää tekoälypohjaista oppimisanalytiikkaa vaiheittain. Nyt hankittavilla asiantuntijapalveluilla rakennetaan ja kehitetään tietoalusta, jossa luodaan rakenteet tietovarannoille ja perustietojärjestelmä tiedon käsittelyyn ja visualisointiin sekä ns. tuotantoputki ns. big datan siirtämiseksi, tallentamiseksi ja jalostamiseksi analytiikkakäyttöön. Tietoalustan rakentaminen on tekoälypohjaisen oppimisanalytiikan kehittämisen ensimmäinen vaihe ja pohja jatkossa kehitettäville opetus- ja oppimissovelluksille sekä integrointirajapinnoille. Kehittäminen organisoidaan koulujen tarpeiden ja innovatiivisten kokeilujen pohjalta.

Tekoälypohjainen oppimisanalytiikka tarjoaa uusia pedagogisia menetelmiä ja työkaluja mm. oppimisen personointiin, automaattiseen ohjaukseen ja palautteen antoon sekä pedagogiseen johtamiseen.

Asiantuntijaresurssit kilpailutettiin toimialan dynaamisella hankintajärjestelmällä (DPS). Dynaamisen hankintajärjestelmän tunnus on sähköisessä HILMA-ilmoitusjärjestelmässä 2019-011200 ja Euroopan unionin virallisessa lehdessä (EUVL) 2019/S 097/235783.

Tarjouspyyntö on julkaistu dynaamisessa hankintajärjestelmässä 10.9.2019, määräaika tarjousten jättämiselle oli 22.9.2019 klo 00.00. Tarjouksen asiantuntijaresursseista jättivät:

1. Big data -arkkitehti: Aureolis Oy ja CGI Suomi Oy

2. Data-arkkitehti: CGI Suomi Oy, Citrus Solutions Oy, Deloitte Consulting Oy, Gapps Oy

3. Tekninen projektipäällikkö: CGI Suomi Oy, Citrus Solutions Oy, Consultor Finland Oy, Deloitte Consulting Oy, Siili Solutions Oyj, Solita Oy

Dynaamiseen hankintajärjestelmään hakeutuessaan ja tarjouspyyntöön vastatessaan kaikki tarjoajat ovat osoittaneet täyttävänsä tilaajan asettamat soveltuvuusvaatimukset.

Tarjouspyynnön mukaan tarjousten valintaperusteena on kokonaistaloudellinen edullisuus, jonka perusteena käytetään parasta hinta-laatu-suhdetta. Hinnan painoarvo on 30 % ja laadun painoarvo 70 %. Hinnan arviointiperusteena käytettiin henkilötyöpäivien hintaa. Laatuarvioinnissa arvioitiin osaamista ja kokemusta henkilöiden haastattelujen (40 pistettä) ja kirjallisten osaamis- ja kokemusvaatimusten (30 pistettä) perusteella. Tarjousten vertailu hinta- ja laatupisteineen on liitteessä 1.

Vertailun pohjalta CGI Suomi Oy valittiin toimittajaksi Big data -arkkitehti -asiantuntijarooliin. Data-arkkitehti ja tekninen projektipäällikkö -rooleihin ei valita toimittajaa.

Hankinnassa on noudatettu Helsingin kaupungin kestävien hankintojen periaatteita.

Sovelletut säädökset: Hankintalaki (1397/2016) 49 §, 51 §, 52 §, 130 §

Detta beslut publicerades 21.10.2019

MUUTOKSENHAKU HANKINTAPÄÄTÖKSEEN

Tähän päätökseen tyytymätön asianosainen voi hakea päätökseen muutosta vaatimalla hankintaoikaisua tai tekemällä valituksen markkinaoikeudelle taikka molemmat.

OHJEET HANKINTAOIKAISUVAATIMUKSEN TEKEMISEKSI
Oikaisuvaatimusaika

Asianosaisen on esitettävä vaatimus 14 päivän kuluessa siitä, kun asianosainen on saanut tiedon hankintayksikön päätöksestä tai muusta ratkaisusta.

Muutoksenhaku markkinaoikeuteen ei estä vaatimasta hankintaoikaisua.

Mikäli päätös on lähetetty tiedoksi käyttäen ehdokkaan tai tarjoajan hankintayksikölle ilmoittamaa sähköistä yhteystietoa, katsotaan vastaanottajan saaneen päätöksestä tiedon sinä päivänä, jolloin sähköinen viesti on vastaanottajan käytettävissä tämän vastaanottolaitteessa siten, että viestiä voidaan käsitellä.

Mikäli päätös on lähetetty tiedoksi tavallisena kirjeenä, ehdokkaan tai tarjoajan katsotaan saaneen päätöksestä tiedon seitsemäntenä päivänä kirjeen lähettämisestä, jollei ehdokas tai tarjoaja näytä tiedoksiannon tapahtuneen myöhemmin.

Tiedoksisaantipäivää ei lueta oikaisuvaatimusaikaan. Oikaisuvaatimuksen on saavuttava Helsingin kaupungin kirjaamoon viimeistään määräajan viimeisenä päivänä ennen kirjaamon aukioloajan päättymistä.

Jos määräajan viimeinen päivä on pyhäpäivä, itsenäisyyspäivä, vapunpäivä, joulu- tai juhannusaatto tai arkilauantai, saa oikaisuvaatimuksen tehdä ensimmäisenä arkipäivänä sen jälkeen.

Oikaisuvaatimusviranomainen

Viranomainen, jolta hankintaoikaisua vaaditaan, on Helsingin
kaupungin kasvatus- ja koulutuslautakunta.

Oikaisuvaatimusviranomaisen asiointiosoite on seuraava:

Sähköpostiosoite:
helsinki.kirjaamo@hel.fi
Postiosoite:
PL 10
 
00099 HELSINGIN KAUPUNKI
Faksinumero:
(09) 655 783
Käyntiosoite:
Pohjoisesplanadi 11-13
Puhelinnumero:
(09) 310 13700 (Yleishallinto)

Kirjaamon aukioloaika on maanantaista perjantaihin klo 08.15–16.00.

Oikaisuvaatimuksen muoto ja sisältö

Hankintaoikaisuvaatimus pannaan vireille kirjallisesti ilmoittamalla

  • hankintayksikön päätös tai muu ratkaisu, johon hankintaoikaisuvaatimus kohdistuu
  • miten päätöstä tai muuta ratkaisua halutaan oikaistavaksi
  • millä perusteella päätöstä tai muuta ratkaisua halutaan oikaistavaksi.

Sähköinen asiakirja täyttää vaatimuksen kirjallisesta muodosta.

Oikaisuvaatimuksessa on mainittava oikaisua vaativan nimi sekä tarvittavat yhteystiedot asian hoitamiseksi. Jos oikaisua vaativan puhevaltaa käyttää hänen laillinen edustajansa tai asiamiehensä tai jos oikaisuvaatimuksen laatijana on joku muu henkilö, oikaisuvaatimuksessa on ilmoitettava myös tämän nimi sekä tarvittavat yhteystiedot.

Oikaisuvaatimukseen on liitettävä asiakirjat, joihin oikaisua vaativa haluaa vedota vaatimuksensa tueksi, jollei niitä ole jo aikaisemmin toimitettu viranomaiselle.

Pöytäkirja

Päätöstä koskevia pöytäkirjan otteita ja liitteitä lähetetään pyynnöstä. Asiakirjoja voi tilata Helsingin kaupungin kirjaamosta.

VALITUSOSOITUS MARKKINAOIKEUDELLE
Valitusaika

Valitus on tehtävä 14 päivän kuluessa päätöksen tiedoksisaannista.

Mikäli päätös on lähetetty tiedoksi käyttäen ehdokkaan tai tarjoajan hankintayksikölle ilmoittamaa sähköistä yhteystietoa, katsotaan vastaanottajan saaneen päätöksestä tiedon sinä päivänä, jolloin sähköinen viesti on vastaanottajan käytettävissä tämän vastaanottolaitteessa siten, että viestiä voidaan käsitellä.

Mikäli päätös on lähetetty tiedoksi tavallisena kirjeenä, ehdokkaan tai tarjoajan katsotaan saaneen päätöksestä tiedon seitsemäntenä päivänä kirjeen lähettämisestä, jollei ehdokas tai tarjoaja näytä tiedoksiannon tapahtuneen myöhemmin.

Hankintaoikaisun vireilletulo ei vaikuta siihen määräaikaan, jonka kuluessa asianosaisella on oikeus hakea muutosta valittamalla markkinaoikeudelle.

Tiedoksisaantipäivää ei lueta valitusaikaan. Valitus on toimitettava valitusviranomaiselle viimeistään valitusajan viimeisenä päivänä ennen valitusviranomaisen aukioloajan päättymistä.

Jos valitusajan viimeinen päivä on pyhäpäivä, itsenäisyyspäivä, vapunpäivä, joulu- tai juhannusaatto tai arkilauantai, saa valituksen tehdä ensimmäisenä arkipäivänä sen jälkeen.

Valitusviranomainen

Valitus tehdään markkinaoikeudelle.

Markkinaoikeuden asiointiosoite on seuraava:

Postiosoite:
Radanrakentajantie 5
 
00520 HELSINKI
Sähköpostiosoite:
markkinaoikeus@oikeus.fi
Faksinumero:
029 56 43314
Käyntiosoite:
Radanrakentajantie 5
Puhelinnumero:
029 56 43300

Valituksen voi tehdä myös hallinto- ja erityistuomioistuinten asiointipalvelussa osoitteessa: https://asiointi2.oikeus.fi/hallintotuomioistuimet

Valituksen muoto ja sisältö

Valitus on tehtävä kirjallisesti. Myös sähköinen asiakirja täyttää vaatimuksen kirjallisesta muodosta.

Valituksessa, joka on osoitettava valitusviranomaiselle, on ilmoitettava

  • päätös, johon haetaan muutosta
  • miltä kohdin päätökseen haetaan muutosta ja mitä muutoksia siihen vaaditaan tehtäväksi
  • perusteet, joilla muutosta vaaditaan.

Valituksessa on ilmoitettava valittajan nimi ja kotikunta. Jos valittajan puhevaltaa käyttää hänen laillinen edustajansa tai asiamiehensä tai jos valituksen laatijana on joku muu henkilö, valituksessa on ilmoitettava myös tämän nimi ja kotikunta.

Valituksessa on lisäksi ilmoitettava postiosoite ja puhelinnumero, joihin asiaa koskevat ilmoitukset valittajalle voidaan toimittaa.

Valittajan, laillisen edustajan tai asiamiehen on allekirjoitettava valitus. Sähköistä asiakirjaa ei kuitenkaan tarvitse täydentää allekirjoituksella, jos asiakirjassa on tiedot lähettäjästä eikä asiakirjan alkuperäisyyttä tai eheyttä ole syytä epäillä.

Valitukseen on liitettävä

  • päätös, johon haetaan muutosta valittamalla, alkuperäisenä tai jäljennöksenä
  • todistus siitä, minä päivänä päätös on annettu tiedoksi, tai muu selvitys valitusajan alkamisen ajankohdasta
  • asiakirjat, joihin valittaja vetoaa vaatimuksensa tueksi, jollei niitä ole jo aikaisemmin toimitettu viranomaiselle
Ilmoitus valituksen tekemisestä hankintayksikölle

Valittajan tai hänen edustajansa on ilmoitettava kirjallisesti hankintayksikölle asian saattamisesta markkinaoikeuden käsiteltäväksi. Ilmoitus on toimitettava viimeistään silloin, kun hankintaa koskeva valitus toimitetaan markkinaoikeudelle.

Ilmoitus on tehtävä osoitteeseen:

Sähköpostiosoite:
helsinki.kirjaamo@hel.fi
Postiosoite:
PL 10
 
00099 HELSINGIN KAUPUNKI
Faksinumero:
(09) 655 783
Käyntiosoite:
Pohjoisesplanadi 11-13
Puhelinnumero:
(09) 310 13700 (Yleishallinto)

Kirjaamon aukioloaika on maanantaista perjantaihin klo 08.15–16.00.

Odotusaika

EU-kynnysarvot ylittävien hankintojen osalta hankintasopimus voidaan tehdä aikaisintaan 14 päivän kuluttua siitä, kun ehdokas tai tarjoaja on saanut tai hänen katsotaan saaneen päätöksen ja valitusosoituksen tiedoksi.

Oikeudenkäyntimaksu

Markkinaoikeus perii asian käsittelystä maksua 2050 euroa, jos hankinnan arvo on alle 1 miljoona euroa; 4100 euroa, jos hankinnan arvo on vähintään 1 miljoona euroa ja alle 10 miljoonaa euroa; ja 6140 euroa, jos hankinnan arvo on vähintään 10 miljoonaa euroa.

Pöytäkirja

Päätöstä koskevia pöytäkirjan otteita ja liitteitä lähetetään pyynnöstä. Asiakirjoja voi tilata Helsingin kaupungin kirjaamosta.

Stäng

Mer information fås av

Pasi Silander, ICT-hankepäällikkö , puhelin: 09 310 86684

pasi.silander@hel.fi

Beslutsfattare

Liisa Pohjolainen
kasvatuksen ja koulutuksen toimialajohtaja

Bilagor

1. Tarjoajien vertailu

I beslutsdokumenten nämns bilagor som inte publiceras på nätet. Bort lämnas bilagor som innehåller sekretessbelagda uppgifter, bilagor som innehåller uppgifter som kan äventyra integritetsskyddet eller sådana som man inte av tekniska orsaker kunnat överföra till elektroniskt format. (Offentlighetslagen 621/1999, Lagen om tjänster inom elektronisk kommunikation 917/2014, Dataskyddslagen 1050/2018, Lagen om behandling av personuppgifter inom social- och hälsovården 703/2023, Lagen om offentlig upphandling och koncession 1397/2016). Upplysningar om stadsstyrelsens beslutshandlingar fås också från Helsingfors stads registratorskontor.