Hankinta, yleisten alueiden infrarakentamisen valvontapalvelujen puitejärjestely 2020–2021
Yleisten alueiden infrarakentamisen valvontapalvelujen puitejärjestely 2020 - 2021
Päätös
Kaupunkiympäristölautakunnan rakennusten ja yleisten alueiden jaosto päätti oikeuttaa teknisen johtajan tekemään kaupunkiympäristön toimialan käyttöön tulevat yleisten alueiden infrarakentamisen valvontapalvelujen puitejärjestelyn kahta osa-aluetta koskevat puitesopimukset 31.12.2021 saakka jäljempänä mainituin ehdoin edullisuusjärjestyksessä seuraavien kokonaistaloudellisesti edullisimman tarjouksen tehneiden yritysten kanssa:
Osa-alue 1: Kadut, kunnallistekniikka ja esirakentaminen
- Ryhmittymä Ramboll CM Oy ja Ramboll Finland Oy
- WSP Finland Oy
- Welado Oy
- Sitowise Oy
- Rakennuttajatoimisto HTJ Oy
Osa-alue 2: Puistot ja liikunta-alueet
- Ryhmittymä Ramboll CM Oy ja Ramboll Finland Oy
- Rakennuttajatoimisto HTJ Oy
- Sitowise Oy
Puitesopimus tulee voimaan aikaisintaan 1.1.2020 ja, kun sopimus on allekirjoitettu. Kaupunkiympäristön toimialan tekninen johtaja allekirjoittaa sopimukset aikaisintaan, kun hankintalain mukainen odotusaika on kulunut ja hankintapäätös on lainvoimainen. Sopimus päättyy 31.12.2021. Hankintaan sisältyy lisäksi mahdollinen kahden (2) vuoden optiokausi. Sopimuksen enimmäiskesto on 2+2 vuotta.
Kaupunkiympäristön toimialan hankinnan yhteenlasketun kokonaisarvon arvioidaan olevan arvonlisäverottomana 20 000 000 euroa. Em. summassa on huomioitu myös mahdollisesti käyttöönotettava kahden (2) vuoden optiokausi. Kyseessä on Tilaajan optio. Tilaaja päättää, hyödyntääkö se hankintaan kuuluvaa optiokautta.
Tilaaja ei sitoudu tilaamaan puitesopimuksen sisältämiä palveluja.
Päätös on ehdotuksen mukainen.
Puitesopimukseen perustuvat hankinnat
Kaupunkiympäristön toimiala teettää yleisten alueiden infrarakentamisen valvontatehtäviä sekä muuta asiantuntijatyötä kaupungin erikokoisiin infrarakennushankkeisiin ja muihin tarkoituksiin.
Hankinta on jaettu kahteen osa-alueeseen seuraavasti:
Osa-alue 1: Kadut, kunnallistekniikka ja esirakentaminen
Osa-alue 2: Puistot ja liikunta-alueet
Tarjouskilpailulla valitaan yritykset, joiden kanssa tehdään saatujen tarjousten perusteella puitesopimukset 31.12.2021 saakka. Tarjoukset annetaan kiinteinä yksikköhintoina 31.12.2021 saakka.
Kaupunkiympäristön toimialan hankinnan yhteenlasketun kokonaisarvon arvioidaan olevan arvonlisäverottomana 20 000 000 euroa. Em. summassa on huomioitu myös mahdollisesti käyttöönotettavat kaksi (2) optiovuotta.
Hankintamenettely
Hankintaan sovelletaan lakia julkisista hankinnoista ja käyttöoikeussopimuksista (1397/2016). Hankintamenettelynä käytettiin avointa menettelyä. Tarjouskilpailusta julkaistiin EU-kynnysarvon ylittävää palveluhankintaa koskeva hankintailmoitus ”Yleisten alueiden infrarakentamisen valvontapalvelujen puitejärjestely 2020 - 2021” TEM:n ylläpitämässä sähköisessä ilmoituskanava HILMAssa 25.10.2019.
Hankintailmoituksessa ilmoitettiin kaupunkiympäristön toimialan käyttämän sähköisen tarjouspalvelun internet-sivun osoite, josta sähköisessä muodossa olevat tarjouspyyntöasiakirjat olivat kaikkien palveluun rekisteröityvien noudettavissa.
Tarjoajille asetetut soveltuvuusvaatimukset
Tarjouspyynnön vaatimuksena on, että tarjoajan on täytettävä ESPD-lomakkeessa vaaditut tarjoavaa yritystä koskevat tiedot. Lisäksi tarjoajan edellytetään täyttävän kaikki tilaajavastuulain mukaiset vaatimukset ja velvoitteet. Tarjouspyynnön mukaan tarjoajien on pyydettäessä toimitettava kaikki tilaajavastuulain mukaiset todistukset ja selvitykset tai tämän tulee olla liittynyt Tilaajavastuu.fi / Luotettava Kumppani -palveluun ja tilaajavastuulain mukaisten tietojen olla hankintayksikön saatavilla kyseisestä palvelusta.
Sopimustoimittajaksi valitulta tarjoajalta edellytetään koko sopimuskauden voimassaolevaa vastuuvakuutusta, summaltaan vähintään 500 000 euroa.
Osa-alueelle 1 tuli valvontatehtäviin nimetä 2 henkilöä, joilta edellytetään vähintään teknillisessä oppilaitoksessa suoritettua maarakennus- tai kunnallistekniikan alan tutkintoa (esim. teknikko tai rakennusmestari) sekä 3 vuoden työkokemusta katujen, kunnallistekniikan ja esirakentamisen valvontatehtävistä. Osa-alueelle 2 tuli valvontatehtäviin nimetä 1 henkilö, jolta edellytetään vähintään viheralan ammattitutkintoa, viherrakennustöiden valvojan pätevyyttä ja 3 vuoden työkokemusta viherrakennustöiden valvontatehtävistä.
Lisäksi nimetyiltä henkilöiltä edellytetään hyvää suomen kielen taitoa ja suoraa työsuhdetta tarjoavaan yritykseen. Tarjouspyynnössä on mainittu, että mikäli nimetyn henkilön äidinkieli ei ole suomi, niin sopimustoimittajaksi esitettävän tarjoajan on toimitettava todistus kyseisen henkilön hyvästä suomen kielen suullisesta ja kirjallisesta taidosta (oltava vähintään taitotasoa C2).
Yritystä koskevina referenssikohteina tarjoajien tuli ilmoittaa kolme (3) vuonna 2016 tai sen jälkeen valmistunutta kohdetta, joissa tarjoava yritys on vastannut kohteen rakennustöiden valvontatehtävistä.
Osa-alueella 1 kohteiden edellytettiin olevan katujen ja kunnallistekniikan rakentamishankkeita ja osa-alueella 2 puisto- tai liikunta-alueiden rakentamishankkeita.
Tarjouspyynnön muina vaatimuksina tarjoajilta edellytetään projektinhallinta- tai työajanseurantaohjelmaa tai -järjestelmää sekä kuvausta yrityksen laadunvarmistusmenettelystä.
Saadut tarjoukset
Määräaikaan, 25.11.2019 klo 9.00, mennessä tarjouksen jätti viisi (5) yritystä.
Tarjouksista viisi (5) koski osa-aluetta 1 ja kolme (3) osa-aluetta 2.
Saaduista tarjouksista laadittiin avauspöytäkirja.
Avauspöytäkirja on nähtävänä kaupunkiympäristön toimialan Elimäenkatu 5:n toimitiloissa.
Soveltuvuusvaatimusten täyttymisen ja tarjousten tarkastus
Tarjousten tarkastuksessa todettiin, että kaikki tarjoukset täyttävät asetetut soveltuvuusvaatimukset ja ovat tarjouspyynnön mukaisia.
Tarjouspyyntö on nähtävänä kaupunkiympäristön toimialan Elimäenkatu 5:n toimitiloissa.
Tarjousten vertailu
Tarjousten vertailuperusteena on tarjouksen kokonaistaloudellinen edullisuus, jossa laadun osuus on 65 % ja vertailuhinnan osuus 35 %.
Laadunarviointi
Laadunarvioinnissa käsiteltiin osa-alueittain kaikkien soveltuvuusvaatimukset täyttävien tarjoajien tarjoukset. Tarjouspyynnön liitteinä olevilla palautettavilla laadunarviointikaavakkeilla ilmoitettiin, että laadunarvioinnissa huomioidaan vain tarjoajan kyseisellä kaavakkeella ilmoittamat tiedot.
Hankintayksikön edustajista koostunut arviointiryhmä antoi tarjouksille laatupisteet osa-alueittain asetettujen laadunarviointikriteerien mukaisesti.
Laadunarviointikriteerit osa-alueittain ovat liitteinä 1A ja 1B. Laadunarviointitaulukot osa-alueittain ovat liitteinä 2A ja 2B.
Hintatarjoukset
Tarjoukset annettiin osa-alueittain yhtenä valvontatehtävien tuntiveloitushintana osa-alueittain. Tarjottu tuntiveloitushinta on tarjouksen vertailuhinta.
Vertailuhintataulukot osa-alueittain ovat liitteessä 3.
Laadun ja hinnan arviointi
Tarjousten vertailussa käytettävät hintapisteet muodostuvat osa-alueittain siten, että vertailuhinnaltaan halvin tarjous (a) saa 35 hintapistettä. Muiden tarjousten vertailussa käytettävät hintapisteet muodostuvat näiden vertailuhinnasta (b) kaavalla a/b*35 pistettä.
Tarjousten vertailussa käytettävät laatupisteet muodostuvat osa-alueittain siten, että parhaat laatupisteet (c) saanut tarjous saa 65 laatupistettä. Muiden tarjousten vertailussa käytettävät laatupisteet muodostuvat näiden laatupisteistä (d) kaavalla d/c*65 pistettä.
Tarjousten vertailupisteet muodostuvat osa-alueittain tarjousten vertailussa käytettävien hintapisteiden ja laatupisteiden summasta siten, että parhaat yhteenlasketut hinta- ja laatupisteet (x) saanut tarjous saa 100 pistettä. Muiden tarjousten vertailussa käytettävät pisteet muodostuvat koreittain näiden yhteenlasketuista hinta- ja laatupisteistä (y) kaavalla y/x*100.
Puitesopimukseen valitaan kumppanit osa-alueittain yhteispistemäärän mukaisessa edullisuusjärjestyksessä.
Hinta-laatuvertailutaulukot osa-alueittain ovat liitteessä 4.
Puitesopimukseen perustuvat toimeksiannot ja puitesopimuskumppanien valinta
Sopimustoimittajilta tilattavat euromääräiset summat jakaantuvat osa-alueittain vertailutaulukon vertailupisteiden mukaan prosenttisuhteisesti seuraavasti: sopimustoimittajan vertailupisteet / kaikkien sopimustoimittajien yhteenlasketut vertailupisteet * 100 %. Tilattujen toimeksiantojen todellinen prosenttisuhde voi vaihdella ± 5 prosenttia.
Puitesopimus ei velvoita Tilaajaa ostamaan palveluja Sopimustoimittajilta eikä Tilaaja sitoudu mihinkään hankintamääriin. Tämä sopimus ei tuota puitejärjestelyyn valituille Sopimustoimittajille yksinoikeutta kaupungin hankkimiin tässä sopimuksessa määriteltyihin palveluihin.
Tarjouspyynnössä ilmoitettiin, että osa-alueelle 1 valitaan 4 - 6 sopimustoimittajaa ja osa-alueelle 2 valitaan 3 - 5 sopimustoimittajaa, mikäli soveltuvia tarjoajia on näin monta.
Esitetään, että osa-alueelle 1 valitaan 5 sopimustoimittajaa ja osa-alueelle 2 valitaan 3 sopimustoimittajaa.
Kokonaistaloudellisesti edullisimmat tarjoukset osa-alueittain ovat järjestyksessä seuraavilla yrityksillä:
Osa-alue 1: Kadut, kunnallistekniikka ja esirakentaminen
- Ryhmittymä Ramboll CM Oy ja Ramboll Finland Oy
- WSP Finland Oy
- Welado Oy
- Sitowise Oy
- Rakennuttajatoimisto HTJ Oy
Osa-alue 2: Puistot ja liikunta-alueet
- Ryhmittymä Ramboll CM Oy ja Ramboll Finland Oy
- Rakennuttajatoimisto HTJ Oy
- Sitowise Oy
Detta beslut publicerades 17.12.2019
MUUTOKSENHAKU HANKINTAPÄÄTÖKSEEN
Tähän päätökseen tyytymätön asianosainen voi hakea päätökseen muutosta vaatimalla hankintaoikaisua tai tekemällä valituksen markkinaoikeudelle taikka molemmat.
OHJEET HANKINTAOIKAISUVAATIMUKSEN TEKEMISEKSI
Oikaisuvaatimusaika
Asianosaisen on esitettävä vaatimus 14 päivän kuluessa siitä, kun asianosainen on saanut tiedon hankintayksikön päätöksestä tai muusta ratkaisusta.
Muutoksenhaku markkinaoikeuteen ei estä vaatimasta hankintaoikaisua.
Mikäli päätös on lähetetty tiedoksi käyttäen ehdokkaan tai tarjoajan hankintayksikölle ilmoittamaa sähköistä yhteystietoa, katsotaan vastaanottajan saaneen päätöksestä tiedon sinä päivänä, jolloin sähköinen viesti on vastaanottajan käytettävissä tämän vastaanottolaitteessa siten, että viestiä voidaan käsitellä.
Mikäli päätös on lähetetty tiedoksi tavallisena kirjeenä, ehdokkaan tai tarjoajan katsotaan saaneen päätöksestä tiedon seitsemäntenä päivänä kirjeen lähettämisestä, jollei ehdokas tai tarjoaja näytä tiedoksiannon tapahtuneen myöhemmin.
Tiedoksisaantipäivää ei lueta oikaisuvaatimusaikaan. Oikaisuvaatimuksen on saavuttava Helsingin kaupungin kirjaamoon viimeistään määräajan viimeisenä päivänä ennen kirjaamon aukioloajan päättymistä.
Jos määräajan viimeinen päivä on pyhäpäivä, itsenäisyyspäivä, vapunpäivä, joulu- tai juhannusaatto tai arkilauantai, saa oikaisuvaatimuksen tehdä ensimmäisenä arkipäivänä sen jälkeen.
Oikaisuvaatimusviranomainen
Viranomainen, jolta hankintaoikaisua vaaditaan, on Helsingin
kaupungin kaupunkiympäristölautakunta.
Oikaisuvaatimusviranomaisen asiointiosoite on seuraava:
Sähköpostiosoite: | helsinki.kirjaamo@hel.fi |
Postiosoite: | PL 10 |
00099 HELSINGIN KAUPUNKI | |
Faksinumero: | (09) 655 783 |
Käyntiosoite: | Pohjoisesplanadi 11-13 |
Puhelinnumero: | (09) 310 13700 (Yleishallinto) |
Kirjaamon aukioloaika on maanantaista perjantaihin klo 08.15–16.00.
Oikaisuvaatimuksen muoto ja sisältö
Hankintaoikaisuvaatimus pannaan vireille kirjallisesti ilmoittamalla
- hankintayksikön päätös tai muu ratkaisu, johon hankintaoikaisuvaatimus kohdistuu
- miten päätöstä tai muuta ratkaisua halutaan oikaistavaksi
- millä perusteella päätöstä tai muuta ratkaisua halutaan oikaistavaksi.
Sähköinen asiakirja täyttää vaatimuksen kirjallisesta muodosta.
Oikaisuvaatimuksessa on mainittava oikaisua vaativan nimi sekä tarvittavat yhteystiedot asian hoitamiseksi. Jos oikaisua vaativan puhevaltaa käyttää hänen laillinen edustajansa tai asiamiehensä tai jos oikaisuvaatimuksen laatijana on joku muu henkilö, oikaisuvaatimuksessa on ilmoitettava myös tämän nimi sekä tarvittavat yhteystiedot.
Oikaisuvaatimukseen on liitettävä asiakirjat, joihin oikaisua vaativa haluaa vedota vaatimuksensa tueksi, jollei niitä ole jo aikaisemmin toimitettu viranomaiselle.
Pöytäkirja
Päätöstä koskevia pöytäkirjan otteita ja liitteitä lähetetään pyynnöstä. Asiakirjoja voi tilata Helsingin kaupungin kirjaamosta.
VALITUSOSOITUS MARKKINAOIKEUDELLE
Valitusaika
Valitus on tehtävä 14 päivän kuluessa päätöksen tiedoksisaannista.
Mikäli päätös on lähetetty tiedoksi käyttäen ehdokkaan tai tarjoajan hankintayksikölle ilmoittamaa sähköistä yhteystietoa, katsotaan vastaanottajan saaneen päätöksestä tiedon sinä päivänä, jolloin sähköinen viesti on vastaanottajan käytettävissä tämän vastaanottolaitteessa siten, että viestiä voidaan käsitellä.
Mikäli päätös on lähetetty tiedoksi tavallisena kirjeenä, ehdokkaan tai tarjoajan katsotaan saaneen päätöksestä tiedon seitsemäntenä päivänä kirjeen lähettämisestä, jollei ehdokas tai tarjoaja näytä tiedoksiannon tapahtuneen myöhemmin.
Hankintaoikaisun vireilletulo ei vaikuta siihen määräaikaan, jonka kuluessa asianosaisella on oikeus hakea muutosta valittamalla markkinaoikeudelle.
Tiedoksisaantipäivää ei lueta valitusaikaan. Valitus on toimitettava valitusviranomaiselle viimeistään valitusajan viimeisenä päivänä ennen valitusviranomaisen aukioloajan päättymistä.
Jos valitusajan viimeinen päivä on pyhäpäivä, itsenäisyyspäivä, vapunpäivä, joulu- tai juhannusaatto tai arkilauantai, saa valituksen tehdä ensimmäisenä arkipäivänä sen jälkeen.
Valitusviranomainen
Valitus tehdään markkinaoikeudelle.
Markkinaoikeuden asiointiosoite on seuraava:
Postiosoite: | Radanrakentajantie 5 |
00520 HELSINKI | |
Sähköpostiosoite: | markkinaoikeus@oikeus.fi |
Faksinumero: | 029 56 43314 |
Käyntiosoite: | Radanrakentajantie 5 |
Puhelinnumero: | 029 56 43300 |
Valituksen voi tehdä myös hallinto- ja erityistuomioistuinten asiointipalvelussa osoitteessa: https://asiointi2.oikeus.fi/hallintotuomioistuimet
Valituksen muoto ja sisältö
Valitus on tehtävä kirjallisesti. Myös sähköinen asiakirja täyttää vaatimuksen kirjallisesta muodosta.
Valituksessa, joka on osoitettava valitusviranomaiselle, on ilmoitettava
- päätös, johon haetaan muutosta
- miltä kohdin päätökseen haetaan muutosta ja mitä muutoksia siihen vaaditaan tehtäväksi
- perusteet, joilla muutosta vaaditaan.
Valituksessa on ilmoitettava valittajan nimi ja kotikunta. Jos valittajan puhevaltaa käyttää hänen laillinen edustajansa tai asiamiehensä tai jos valituksen laatijana on joku muu henkilö, valituksessa on ilmoitettava myös tämän nimi ja kotikunta.
Valituksessa on lisäksi ilmoitettava postiosoite ja puhelinnumero, joihin asiaa koskevat ilmoitukset valittajalle voidaan toimittaa.
Valittajan, laillisen edustajan tai asiamiehen on allekirjoitettava valitus. Sähköistä asiakirjaa ei kuitenkaan tarvitse täydentää allekirjoituksella, jos asiakirjassa on tiedot lähettäjästä eikä asiakirjan alkuperäisyyttä tai eheyttä ole syytä epäillä.
Valitukseen on liitettävä
- päätös, johon haetaan muutosta valittamalla, alkuperäisenä tai jäljennöksenä
- todistus siitä, minä päivänä päätös on annettu tiedoksi, tai muu selvitys valitusajan alkamisen ajankohdasta
- asiakirjat, joihin valittaja vetoaa vaatimuksensa tueksi, jollei niitä ole jo aikaisemmin toimitettu viranomaiselle
Ilmoitus valituksen tekemisestä hankintayksikölle
Valittajan tai hänen edustajansa on ilmoitettava kirjallisesti hankintayksikölle asian saattamisesta markkinaoikeuden käsiteltäväksi. Ilmoitus on toimitettava viimeistään silloin, kun hankintaa koskeva valitus toimitetaan markkinaoikeudelle.
Ilmoitus on tehtävä osoitteeseen:
Sähköpostiosoite: | helsinki.kirjaamo@hel.fi |
Postiosoite: | PL 10 |
00099 HELSINGIN KAUPUNKI | |
Faksinumero: | (09) 655 783 |
Käyntiosoite: | Pohjoisesplanadi 11-13 |
Puhelinnumero: | (09) 310 13700 (Yleishallinto) |
Kirjaamon aukioloaika on maanantaista perjantaihin klo 08.15–16.00.
Odotusaika
EU-kynnysarvot ylittävien hankintojen osalta hankintasopimus voidaan tehdä aikaisintaan 14 päivän kuluttua siitä, kun ehdokas tai tarjoaja on saanut tai hänen katsotaan saaneen päätöksen ja valitusosoituksen tiedoksi.
Oikeudenkäyntimaksu
Markkinaoikeus perii asian käsittelystä maksua 2050 euroa, jos hankinnan arvo on alle 1 miljoona euroa; 4100 euroa, jos hankinnan arvo on vähintään 1 miljoona euroa ja alle 10 miljoonaa euroa; ja 6140 euroa, jos hankinnan arvo on vähintään 10 miljoonaa euroa.
Pöytäkirja
Päätöstä koskevia pöytäkirjan otteita ja liitteitä lähetetään pyynnöstä. Asiakirjoja voi tilata Helsingin kaupungin kirjaamosta.
Föredragande
Mer information fås av
Jari Kitunen, hankinta-asiantuntija, puhelin: 09 310 84081
Erkki Nurmi, vs. rakennuttamispäällikkö, puhelin: 09 310 38306
Jarmo Ahonen, yksikön päällikkö, puhelin: 09 310 38624
Maarit Johansson, hankinta-asiantuntija, puhelin: 09 310 43148