Hankinta, ikääntyneiden ympärivuorokautinen palveluasuminen

HEL 2019-011004
Ärendet har nyare handläggningar
§ 47
Denna beslutsfattare är inte längre aktiv

Ikääntyneiden ympärivuorokautisen palveluasumisen hankinta

Direktör för sjukhus-, rehabiliterings- och omsorgstjänster

Päätös

Sairaala-, kuntoutus- ja hoivapalvelujen johtaja päätti käydyn tarjouskilpailun perusteella valita ikääntyneiden ympärivuorokautisen palveluasumisen puitejärjestelyyn seuraavat palveluntuottajat numeroidun etusijajärjestyksen mukaisesti:

Osa-alue A Ympärivuorokautinen palveluasuminen suomenkielisille ikääntyneille

1. Marjatta-Säätiö sr
2. Betesda-säätiö, Betesda/Palvelukoti Hopea
3. Gaius-säätiö sr, Puotilan palvelutalo
4. Omakotisäätiö
5. Gaius-säätiö sr, Heseva-koti
6. Pyhän Helenan Säätiö sr, Hoivakoti Helena
7. Ilmari Helanderin Vanhusten Säätiö
8. Länsi-Helsingin lähimmäispalvelu Leevi ry, Hellikoti
9. Koillis-Helsingin lähimmäistyö Milja ry
10. Länsi-Helsingin lähimmäispalvelu Leevi ry, Leevikoti
11. Uudenmaan Seniorikodit Oy, Villa Lauriina
11. Uudenmaan Seniorikodit Oy, Aallotar
11. Uudenmaan Seniorikodit Oy, Villa Linnea
11. Uudenmaan Seniorikodit Oy, USK Perustettava I
11. Uudenmaan Seniorikodit Oy, Kuninkaanhovi
16. Helykodit ry
17. Tutoris Oy Helsinki, Tenhokoti, 2020
18. Helsingin Diakonissalaitoksen Hoiva Oy, Leenankoti
19. Helsingin Diakonissalaitoksen Hoiva Oy, Kotikallio
20. MEREO Vanhusten Palvelutaloyhdistys ry MEREO Kamppi RK3
21. Attendo 247 Oy, Attendo Mellunmäki
21. Attendo Oy Attendo Linnanharju
23. Yrjö&Hanna Oy Helsinki tehpa, Hanna-koti
24. MEREO Vanhusten Palvelutaloyhdistys ry MEREO Lauttasaari
25. Yrjö&Hanna Oy Helsinki tehpa, Mäntyranta
26. Foibe Oy
27. Uudenmaan vanhustenhuollon kannatusyhdistys ry, Helsinki asumispalvelut Mäkkylä
28. Helsingin Diakonissalaitoksen Hoiva Oy, Kyläkallio
29. Wilhelmiina Palvelut Oy
30. Esperi Care Oy, Pakaasi
31. Helsingin Diakonissalaitoksen Hoiva Oy, Hoivakoti Viikki Alppitupa
32. Esperi Care Oy, Vanhalinna
33. Attendo Mi-Hoiva Oy, Attendo Taivallahti
33. Attendo Oy, Attendo Harmonia
35. Esperi Care Oy, Hopeapaju
35. Esperi Care Oy, Untuva
37. Esperi Care Oy, Tilkantupa
37. Esperi Care Oy, Tilkantoivo
37. Esperi Care Oy, Sara
40. Hoitokoti Päiväkumpu Oy, Paloheinä
40. Hoitokoti Päiväkumpu Oy, Malminkartano
42. Hoiva Mehiläinen Oy, Mainiokoti Käpylä
42. Kalasataman Asumispalvelut Oy, Mainiokoti Capella
44. Saga Care Finland Oy, Helapuisto
44. Saga Care Finland Oy, Käpylinna
46. Hoiva Mehiläinen Oy, Mainiokoti Hermanni
47. Hoiva Mehiläinen Oy, Mainiokoti Lehtisaari
47. Hoiva Mehiläinen Oy, Mainiokoti Sofia ja Severi
47. Mehiläinen Hoivapalvelut Oy, Mk Herttua
47. Mehiläinen Hoivapalvelut Oy, Uusi Perustettava yksikkö
51. Hoiva Mehiläinen Oy, Mainiokoti Aino ja Antti
51. Hoiva Mehiläinen Oy, Mainiokoti Huvilaharju
51. Hoiva Mehiläinen Oy, Mainiokoti Kaisla.
51. Hoiva Mehiläinen Oy, Mainiokoti Kristiina
51. Hoiva Mehiläinen Oy, Mk Uuttu
51. Mehiläinen Hoivapalvelut Oy, Villa Andante
51. Mehiläinen Hoivapalvelut Oy, Villa Joutsen -Svanhemmet
51. Mehiläinen Hoivapalvelut Oy, Villa Elämäntalo
51. Mehiläinen Hoivapalvelut Oy, Mk Tanhu
51. Mehiläinen Hoivapalvelut Oy, Villa Atzalea.

Osa-alue B Ympärivuorokautinen palveluasuminen ruotsinkielisille ikääntyneille

1. Gaius-säätiö sr, Munksnäshemmet
2. Folkhälsan Välfärd Ab, Folkhälsan Blomsterfondet
2. Folkhälsan Välfärd Ab, Folkhälsanhuset i Esbo
2. Folkhälsan Välfärd Ab, Folkhälsanhuset i Vanda
2. Folkhälsan Välfärd Ab, Silviahemmet
2. Folkhälsan Välfärd Ab, Folkhälsan Brummerska Hemmet
7. Folkhälsan Välfärd Ab, Seniorhemmet
8. Helykodit ry
9. Attendo Oy, Attendo Hedvig Sofia
10. Finlands Svenska Söndagsskolförbund r.f., BERTAHEMMET
11. Mehiläinen Hoivapalvelut Oy, Mainiokoti Hulda ja Malva Hemmet.

Osa-alue C Ympärivuorokautinen erittäin haastavasti käyttäytyvien asiakkaiden palveluasuminen

1. Marjatta-Säätiö sr
2. Helsingin Diakonissalaitoksen Hoiva Oy, Hoivakoti Viikki Alppitupa
3. Helykodit ry
4. Uudenmaan Seniorikodit Oy, USK Perustettava III
5. Esperi Care Oy, Tilkantaika.

Osa-alue D Ympärivuorokautinen palveluasuminen ikääntyneille päihdeongelmaisille

1. Helsingin Diakonissalaitoksen Hoiva Oy, Hoivakoti Viikki Alppitupa.

Päätös on tehty käydyn tarjouskilpailun perusteella ja palveluntuottajat on valittu edellä ilmoitetusti osa-alueittain kokonaistaloudellisessa etusijajärjestyksessä. Vertailussa saman arvon saaneet tarjoajat on numeroitu samalla numerolla, ja valinta tällä etusijanumerolla olevien palveluntuottajien kesken tehdään asiakaskohtaisen harkinnan perusteella. Tarjousten valinta ja etusijajärjestys laadittiin tarjousten vertailutaulukon (liite 1) mukaisesti.

Sopimuskausi alkaa 1.1.2021 lukien. Sopimuskausi päättyy 31.12.2026. Sopimus syntyy vasta, kun molemmat osapuolet ovat allekirjoittaneet sopimuksen.

Hankinnan sitoumukseton arvioitu kokonaisarvo on noin 280 M€ (alv 0 %). Tilaaja ei sitoudu mihinkään hankintamääriin, vaan palvelua hankitaan tarpeen mukaan.

Päätös on ehdollinen jokaisen palveluntuottajan osalta sillä ehdolla, että he toimittavat rikosrekisteriotteensa ja muut vaadittavat lisäselvitykset (mm. Valviran lupa-asiakirjat uusien kohteiden osalta) ennen sopimusten allekirjoittamista.

Päätöksen perustelut

Hankinnan taustaa

Sosiaali- ja terveyslautakunta päätti hyväksyä hankinnan Ikääntyneiden ympärivuorokautinen palveluasuminen HEL 2019-011004 keskeiset periaatteet ja ehdot päätöksessään 10.3.2020, § 41. Samalla lautakunta oikeutti sairaala-, kuntoutus- ja hoivapalvelujen johtajan tekemään hankinnasta päätökset, allekirjoittamaan hankintapäätöksen perusteella solmittavat sopimukset sekä päättämään sopimusten irtisanomisista ja purkamisista.

Kilpailutuksen tarkoituksena oli sopia puitejärjestelystä, jonka ehtojen perusteella palveluntuottajat sitoutuvat tuottamaan ikääntyneiden ympärivuorokautista palveluasumista Helsingin kaupungin ikääntyneille asiakkaille puitejärjestelyn sopimuskauden ajan. Yksittäiset asiakkaiden palvelua koskevat sopimukset ovat voimassa toistaiseksi.

Hankinnan kohde

Hankinnan kohteena oli Helsingin kaupungin ikääntyneiden ympärivuorokautinen palveluasuminen dynaamisena puitejärjestelynä. Osatarjoukset olivat sallittuja siten, että tarjoaja on voinut tarjota yhtä tai useampaa seuraavista neljästä osa-alueesta:

A. Ympärivuorokautinen palveluasuminen suomenkielisille ikääntyneille
B. Ympärivuorokautinen palveluasuminen ruotsinkielisille ikääntyneille
C. Ympärivuorokautinen erittäin haastavasti käyttäytyvien asiakkaiden palveluasuminen
D. Ympärivuorokautinen palveluasuminen ikääntyneille päihdeongelmaisille

Hankintamenettely

Hankintamenettelynä oli avoin menettely, jolla perustetaan dynaaminen puitejärjestely hankintayksikön määrittelemällä tavalla. Kyseessä on hankintalain liitteen E mukainen sosiaali- ja terveydenhuoltopalvelujen hankinta hankintalain (laki julkisista hankinnoista ja käyttöoikeussopimuksista 1397/2016) mukaisesti.

Tarjouskilpailua koskeva hankintailmoitus julkaistiin Hilma-ilmoituskanavassa 2.7.2020. Tarjoajilla oli mahdollisuus esittää tarjouspyyntöä ja kilpailutusta koskevia kysymyksiä 22.7.2020 mennessä Tarjouspalvelu-portaalin kautta. Hankintayksikkö sai määräaikaan mennessä 34 kysymystä, joihin vastattiin 29.7.2020.

Saadut tarjoukset

Tarjouspyynnössä asetettuun määräaikaan 17.8.2020 klo 12.00 mennessä tarjouksen jätti ympärivuorokautiseen palveluasumiseen suomenkielisille ikääntyneille 64 tarjoajaa, ympärivuorokautiseen palveluasumiseen ruotsinkielisille ikääntyneille 12 tarjoajaa, ympärivuorokautiseen erittäin haastavasti käyttäytyvien asiakkaiden palveluasumiseen 5 tarjoajaa ja ympärivuorokautiseen palveluasumiseen ikääntyneille päihdeongelmaisille 1 tarjoaja.

Tarjoajien soveltuvuuden ja vähimmäisvaatimusten tarkastaminen

Hankinnassa perustetaan puitejärjestely. Puitejärjestelyyn valitaan kaikki soveltuvuusvaatimukset ja vähimmäisvaatimukset täyttävät palveluntuottajat. Kaikkien valittujen palveluntuottajien kanssa tehdään puitejärjestelystä sopimus, jonka perusteella tilataan palvelu asiakaskohtaisesti etusijajärjestykseen perustuen sekä hankintamenettelyssä vahvistettujen ehtojen mukaisesti. Puitejärjestelyn kaikki ehdot on vahvistettu etukäteen, eikä yksittäisten asiakkaiden asumispalveluista järjestetä kevennettyä kilpailutusta tilausvaiheessa.

Tarjoajan soveltuvuutta koskevat vaatimukset oli määritelty tarjouspyynnössä. Tarjousten tarkastamisen jälkeen todettiin, että tarjouspyynnössä asetetut soveltuvuusvaatimukset täyttyvät kaikkien tarjoajien osalta.

Tarjousten tarjouspyynnön mukaisuuden arviointi

Tarjottavaa palvelua ja tarjousta koskevat vaatimukset määriteltiin tarjouspyynnössä. Tarjoajien edellytettiin vastaavan kaikkiin tarjouspyynnön kysymyksiin ja liittävän kaikki vaadittavat asiakirjat ja selvitykset tarjouksensa liitteeksi.

Tarjousten tarkastamisen yhteydessä hankintayksikkö havaitsi muutamia ristiriitaisuuksia ja puutteita joidenkin tarjoajien tarjouksissa. Ristiriitaisuudet ja puutteet koskivat asukkaalta perittävän vuokran määrää, tarjottujen paikkojen määriä sekä epäselviä tai puutteellisia vuokrahuoneistojen yksilöintitietoja. Yhden tarjoajan osalta henkilöstömitoituslomake antoi virheellisiä tietoja. Hankintayksikkö lähetti täsmennyspyynnöt kaikille tarjoajille, joiden tarjouksissa ilmeni ristiriitaisuuksia tai epäselvyyksiä. Tarjousten täsmennyksiin pyydettiin vastausta 2.9.2020 kello 10 mennessä. Kaikkien tarjoajien vastaukset saatiin asetettujen määräaikojen puitteissa.

Tarjousten ja saapuneiden täsmennysten tarkistamisen jälkeen kaikki em. tarjoukset todettiin tarjouspyynnön mukaisiksi, jäljempänä luetelluin poikkeuksin.

Tarjouksen on voinut jättää myös perustettavan tai juuri perustetun yhtiön lukuun. Tarjoajan tulee kuitenkin esittää viranomaistodistukset ja tarvittavat luvat ennen sopimuksen allekirjoittamista. Uusien perustettavien asumisyksiköiden osalta on mahdollista jättää tarjous myös silloin, kun puitejärjestely avataan uudelleen. Uusien rakenteilla olevien yksiköiden on siten mahdollisuus päästä mukaan puitejärjestelyyn myös sopimuskauden aikana sitten, kun palveluntuotanto on todellisuudessa mahdollista aloittaa.

Tarjouksensa vetivät pois seuraavaa tarjouspyyntökierrosta odotellen Esperi Care Oy Harrikuja, sekä Uudenmaan seniorikodit perustettava yksikkö II, koska näiden asumisyksiköiden avaaminen ei tulisi toteutumaan vielä toivotun sopimuskauden aikaan.

Rantakartano Oy ilmoitti siirtävänsä asumisyksikön toiminnan toiseen yksikköön, ja peruuttavansa tarjouksen siltä osin.

Pyhän Helenan Säätiö perui tarjouksensa kokonaisuuden (B) osalta (ruotsinkieliset ikääntyneet).

Tarjouspyynnön liitteenä olleessa palvelunkuvauksessa on selkeästi kerrottu vähimmäisvaatimuksena vaadittu henkilöstömitoitusvaade. Myös henkilöstölomakkeessa on ilmoitettu, että henkilöstömitoituksen tulee olla vähintään 0,7, jotta toteutunut 0,5 henkilöstömitoitusvaade/vuorokausi täyttyy. Käpyrinne ry on tarjouksessaan ilmoittanut kohteessa henkilöstömitoituksen olevan 0,6. Tämä ei täytä asetettuja vähimmäisvaatimuksia, minkä vuoksi tarjous hylätään. Kyse ei ole ollut pelkästään kirjoitus- tai laskuvirheestä tai muusta vastaavasta epäselvyydestä.

Puitejärjestelyn etusijajärjestyksen laatiminen

Kaikki soveltuvat ja vähimmäisvaatimukset täyttävät tarjoajat valitaan puitejärjestelyyn. Tarjoajat asetetaan puitejärjestelyssä etusijajärjestykseen. Etusijajärjestyksen laatimisessa on käytetty perusteena halvinta hintaa, koska hankintayksikkö on määritellyt hankinnan kohdetta koskevat korkeat laatuvaatimukset ehdottomina vähimmäisvaatimuksina siten, että ne vastaavat haluttua ja lainsäädännön edellyttämää laatutasoa.

Hankintayksikkö vertaili hinnat tarjouspyynnön hintalomakkeen mukaisesti. Jokainen osa-alue (A., B., C. ja D.) vertailtiin osa-aluekohtaisesti.

Palveluntuottajien kanssa tehdään puitejärjestelystä sopimus, jonka perusteella tilataan palvelu asiakaskohtaisesti.

Dynaaminen puitejärjestely

Dynaaminen puitejärjestely on tarkoitus avata uudelleen vuosittain, hankintayksikön harkitsemana aikana. Dynaamisen puitejärjestelyn avauduttua uudestaan, palveluntuottaja, joka ei ole jättänyt tarjousta tai ei ole tullut valituksi palveluntuottajaksi dynaamisen puitejärjestelyn perustamisvaiheessa, voi jättää tarjouksen ja tulla valituksi palveluntuottajaksi. Lisäksi dynaamisen puitejärjestelyn perustamisvaiheessa valitut palveluntuottajat voivat jättää dynaamisen puitejärjestelyn avaamisen yhteydessä uuden tarjouksen uusien asumisyksiköiden tai osa-alueiden osalta.

Dynaamiseen puitejärjestelyyn valitut palveluntuottajat voivat esittää hinnantarkistuksia sopimuksessa esitetyin ehdoin. Dynaamisen puitejärjestelyn avautuessa ensimmäistä kertaa vuonna 2021, palveluntuottajilla on mahdollisuus ehdottaa ainoastaan hinnanalennuksia. Puitejärjestelyn avautuessa toisen kerran vuonna 2022, palveluntuottajat voivat esittää joko hinnan alennuksia tai korotuksia puitesopimuksen ehtojen mukaisesti.

Kolmannesta sopimusvuodesta alkaen (sopimusvuosi 2023) etusijajärjestyksessä huomioidaan myös vanhojen sekä uusien tarjoajien laatu. Toisesta sopimusvuodesta alkaen puitejärjestelyn osapuolet ovat velvolliset toimittamaan laatuvertailua varten tarvittavat vertailuperusteet. Myös uusien tarjoajien on toimitettava kyseiset vertailuperusteet tarjouksensa yhteydessä. Vertailuperusteet perustuvat aina jo olemassa olevaan RAI-aineistoon. Vertailtavat RAI-indikaattorit ilmoitetaan viimeistään puitejärjestelyn avaamisen yhteydessä. Tällöin etusijajärjestys luodaan hinnan (40% painoarvolla) sekä laatutekijöiden (60% painoarvolla) perusteella.

Sopimuskauden aikana myös uusia palveluntuottajia on siten mahdollista ottaa mukaan dynaamiseen puitejärjestelyyn aina puitejärjestelyn avaamisen yhteydessä. Myös osa-aluekohtaiset etusijajärjestykset voivat muuttua sopimuskauden aikana, kun puitejärjestelyyn otetaan uusia palveluntuottajia ja, kun hinta- sekä laatuvertailu huomioidaan järjestyksen luomisessa.

Hankintasopimus

Helsingin kaupunkia ja palveluntuottajaa sitova sopimus ei synny tämän päätöksen tiedoksiannolla vaan vasta, kun osapuolet ovat allekirjoittaneet asiasta sopimuksen. Sopimus voidaan allekirjoittaa aikaisintaan 14 päivän kuluttua siitä, kun tarjoajat ovat saaneet tai heidän katsotaan saaneen päätöksen ja valitusoikeuden tiedoksi.

Sopimuskauden pituus on 6 vuotta. Sopimuskausi on suunniteltu alkavaksi 1.1.2021. Sopimuskausi päättyy 31.12.2026.

Sosiaali- ja terveystoimialalla on oikeus sopimuskauden aikana irtisanoa sopimus kolmen (3) kuukauden irtisanomisajalla, mikäli se on uuden sosiaali- ja terveyspalvelujen järjestämismallin vuoksi perusteltua.

Detta beslut publicerades 04.11.2020

MUUTOKSENHAKU HANKINTAPÄÄTÖKSEEN

Tähän päätökseen tyytymätön asianosainen voi hakea päätökseen muutosta vaatimalla hankintaoikaisua tai tekemällä valituksen markkinaoikeudelle taikka molemmat.

OHJEET HANKINTAOIKAISUVAATIMUKSEN TEKEMISEKSI
Oikaisuvaatimusaika

Asianosaisen on esitettävä vaatimus 14 päivän kuluessa siitä, kun asianosainen on saanut tiedon hankintayksikön päätöksestä tai muusta ratkaisusta.

Muutoksenhaku markkinaoikeuteen ei estä vaatimasta hankintaoikaisua.

Mikäli päätös on lähetetty tiedoksi käyttäen ehdokkaan tai tarjoajan hankintayksikölle ilmoittamaa sähköistä yhteystietoa, katsotaan vastaanottajan saaneen päätöksestä tiedon sinä päivänä, jolloin sähköinen viesti on vastaanottajan käytettävissä tämän vastaanottolaitteessa siten, että viestiä voidaan käsitellä.

Mikäli päätös on lähetetty tiedoksi tavallisena kirjeenä, ehdokkaan tai tarjoajan katsotaan saaneen päätöksestä tiedon seitsemäntenä päivänä kirjeen lähettämisestä, jollei ehdokas tai tarjoaja näytä tiedoksiannon tapahtuneen myöhemmin.

Tiedoksisaantipäivää ei lueta oikaisuvaatimusaikaan. Oikaisuvaatimuksen on saavuttava Helsingin kaupungin kirjaamoon viimeistään määräajan viimeisenä päivänä ennen kirjaamon aukioloajan päättymistä.

Jos määräajan viimeinen päivä on pyhäpäivä, itsenäisyyspäivä, vapunpäivä, joulu- tai juhannusaatto tai arkilauantai, saa oikaisuvaatimuksen tehdä ensimmäisenä arkipäivänä sen jälkeen.

Oikaisuvaatimusviranomainen

Viranomainen, jolta hankintaoikaisua vaaditaan, on Helsingin kaupungin sosiaali- ja terveyslautakunta.

Oikaisuvaatimusviranomaisen asiointiosoite on seuraava:

Sähköpostiosoite:
helsinki.kirjaamo@hel.fi
Postiosoite:
PL 10
 
00099 HELSINGIN KAUPUNKI
Faksinumero:
(09) 655 783
Käyntiosoite:
Pohjoisesplanadi 11-13
Puhelinnumero:
(09) 310 13700 (Yleishallinto)

Kirjaamon aukioloaika on maanantaista perjantaihin klo 08.15–16.00.

Oikaisuvaatimuksen muoto ja sisältö

Hankintaoikaisuvaatimus pannaan vireille kirjallisesti ilmoittamalla

  • hankintayksikön päätös tai muu ratkaisu, johon hankintaoikaisuvaatimus kohdistuu
  • miten päätöstä tai muuta ratkaisua halutaan oikaistavaksi
  • millä perusteella päätöstä tai muuta ratkaisua halutaan oikaistavaksi.

Sähköinen asiakirja täyttää vaatimuksen kirjallisesta muodosta.

Oikaisuvaatimuksessa on mainittava oikaisua vaativan nimi sekä tarvittavat yhteystiedot asian hoitamiseksi. Jos oikaisua vaativan puhevaltaa käyttää hänen laillinen edustajansa tai asiamiehensä tai jos oikaisuvaatimuksen laatijana on joku muu henkilö, oikaisuvaatimuksessa on ilmoitettava myös tämän nimi sekä tarvittavat yhteystiedot.

Oikaisuvaatimukseen on liitettävä asiakirjat, joihin oikaisua vaativa haluaa vedota vaatimuksensa tueksi, jollei niitä ole jo aikaisemmin toimitettu viranomaiselle.

Pöytäkirja

Päätöstä koskevia pöytäkirjan otteita ja liitteitä lähetetään pyynnöstä. Asiakirjoja voi tilata Helsingin kaupungin kirjaamosta.

VALITUSOSOITUS MARKKINAOIKEUDELLE
Valitusaika

Valitus on tehtävä 14 päivän kuluessa päätöksen tiedoksisaannista.

Mikäli päätös on lähetetty tiedoksi käyttäen ehdokkaan tai tarjoajan hankintayksikölle ilmoittamaa sähköistä yhteystietoa, katsotaan vastaanottajan saaneen päätöksestä tiedon sinä päivänä, jolloin sähköinen viesti on vastaanottajan käytettävissä tämän vastaanottolaitteessa siten, että viestiä voidaan käsitellä.

Mikäli päätös on lähetetty tiedoksi tavallisena kirjeenä, ehdokkaan tai tarjoajan katsotaan saaneen päätöksestä tiedon seitsemäntenä päivänä kirjeen lähettämisestä, jollei ehdokas tai tarjoaja näytä tiedoksiannon tapahtuneen myöhemmin.

Hankintaoikaisun vireilletulo ei vaikuta siihen määräaikaan, jonka kuluessa asianosaisella on oikeus hakea muutosta valittamalla markkinaoikeudelle.

Tiedoksisaantipäivää ei lueta valitusaikaan. Valitus on toimitettava valitusviranomaiselle viimeistään valitusajan viimeisenä päivänä ennen valitusviranomaisen aukioloajan päättymistä.

Jos valitusajan viimeinen päivä on pyhäpäivä, itsenäisyyspäivä, vapunpäivä, joulu- tai juhannusaatto tai arkilauantai, saa valituksen tehdä ensimmäisenä arkipäivänä sen jälkeen.

Valitusviranomainen

Valitus tehdään markkinaoikeudelle.

Markkinaoikeuden asiointiosoite on seuraava:

Postiosoite:
Radanrakentajantie 5
 
00520 HELSINKI
Sähköpostiosoite:
markkinaoikeus@oikeus.fi
Faksinumero:
029 56 43314
Käyntiosoite:
Radanrakentajantie 5
Puhelinnumero:
029 56 43300

Valituksen voi tehdä myös hallinto- ja erityistuomioistuinten asiointipalvelussa osoitteessa: https://asiointi2.oikeus.fi/hallintotuomioistuimet

Valituksen muoto ja sisältö

Valitus on tehtävä kirjallisesti. Myös sähköinen asiakirja täyttää vaatimuksen kirjallisesta muodosta.

Valituksessa, joka on osoitettava valitusviranomaiselle, on ilmoitettava

  • päätös, johon haetaan muutosta
  • miltä kohdin päätökseen haetaan muutosta ja mitä muutoksia siihen vaaditaan tehtäväksi
  • perusteet, joilla muutosta vaaditaan.

Valituksessa on ilmoitettava valittajan nimi ja kotikunta. Jos valittajan puhevaltaa käyttää hänen laillinen edustajansa tai asiamiehensä tai jos valituksen laatijana on joku muu henkilö, valituksessa on ilmoitettava myös tämän nimi ja kotikunta.

Valituksessa on lisäksi ilmoitettava postiosoite ja puhelinnumero, joihin asiaa koskevat ilmoitukset valittajalle voidaan toimittaa.

Valittajan, laillisen edustajan tai asiamiehen on allekirjoitettava valitus. Sähköistä asiakirjaa ei kuitenkaan tarvitse täydentää allekirjoituksella, jos asiakirjassa on tiedot lähettäjästä eikä asiakirjan alkuperäisyyttä tai eheyttä ole syytä epäillä.

Valitukseen on liitettävä

  • päätös, johon haetaan muutosta valittamalla, alkuperäisenä tai jäljennöksenä
  • todistus siitä, minä päivänä päätös on annettu tiedoksi, tai muu selvitys valitusajan alkamisen ajankohdasta
  • asiakirjat, joihin valittaja vetoaa vaatimuksensa tueksi, jollei niitä ole jo aikaisemmin toimitettu viranomaiselle
Ilmoitus valituksen tekemisestä hankintayksikölle

Valittajan tai hänen edustajansa on ilmoitettava kirjallisesti hankintayksikölle asian saattamisesta markkinaoikeuden käsiteltäväksi. Ilmoitus on toimitettava viimeistään silloin, kun hankintaa koskeva valitus toimitetaan markkinaoikeudelle.

Ilmoitus on tehtävä osoitteeseen:

Sähköpostiosoite:
helsinki.kirjaamo@hel.fi
Postiosoite:
PL 10
 
00099 HELSINGIN KAUPUNKI
Faksinumero:
(09) 655 783
Käyntiosoite:
Pohjoisesplanadi 11-13
Puhelinnumero:
(09) 310 13700 (Yleishallinto)

Kirjaamon aukioloaika on maanantaista perjantaihin klo 08.15–16.00.

Odotusaika

EU-kynnysarvot ylittävien hankintojen osalta hankintasopimus voidaan tehdä aikaisintaan 14 päivän kuluttua siitä, kun ehdokas tai tarjoaja on saanut tai hänen katsotaan saaneen päätöksen ja valitusosoituksen tiedoksi.

Oikeudenkäyntimaksu

Markkinaoikeus perii asian käsittelystä maksua 2050 euroa, jos hankinnan arvo on alle 1 miljoona euroa; 4100 euroa, jos hankinnan arvo on vähintään 1 miljoona euroa ja alle 10 miljoonaa euroa; ja 6140 euroa, jos hankinnan arvo on vähintään 10 miljoonaa euroa.

Pöytäkirja

Päätöstä koskevia pöytäkirjan otteita ja liitteitä lähetetään pyynnöstä. Asiakirjoja voi tilata Helsingin kaupungin kirjaamosta.

Stäng

Mer information fås av

Tuulikki Siltari, arviointitoiminnan johtaja, puhelin: 09 310 69984

tuulikki.siltari@hel.fi

Beslutsfattare

Seija Meripaasi
sairaala-, kuntoutus- ja hoivapalvelujen johtaja