Hankinta, ikääntyneiden ympärivuorokautinen palveluasuminen

HEL 2019-011004
Ärendet har nyare handläggningar
Ärende 5. / 41 §
Denna beslutsfattare är inte längre aktiv

Ikääntyneiden ympärivuorokautisen palveluasumisen hankinta

Social- och hälsovårdsnämnden

Päätös

A Sosiaali- ja terveyslautakunta päätti hyväksyä ikääntyneiden ympärivuorokautisen palveluasumisen kilpailutuksen keskeiset periaatteet ja ehdot sekä oikeuttaa sosiaali- ja terveystoimialan tekemään tarvittaessa tarjouspyyntöasiakirjoihin välttämättömiä, vähäisiä muutoksia.

Lisäksi lautakunta edellytti, että uuteen laskentakaavaan siirryttäessä hoitajamitoitus ei vähene nykyisestä.

B Samalla lautakunta oikeutti sairaala-, kuntoutus- ja hoivapalvelujen johtajan

- tekemään hankinnasta päätökset

- allekirjoittamaan hankintapäätöksen perusteella solmittavat sopimukset

- päättämään sopimusten irtisanomisista ja purkamisista.

Käsittely

Jäsenet Cecilia Ehrnrooth ja Kati Juva ilmoittivat esteellisyydestään ennen asian käsittelyn aloittamista ja poistuivat kokoustilasta asian koko käsittelyn ajaksi. Molempien jäsenien esteellisyyden syy on palvelussuhdejäävi (hallintolaki 28.1 § kohta 4).

Jäsen Kati Juvan henkilökohtainen varajäsen Hannu Tuominen osallistui kokoukseen tämän asian käsittelyn ajaksi.

Asiassa tehtiin seuraavat vastaehdotukset:

Vastaehdotus 1:
Jäsen Katju Aro: Lautakunta edellyttää, että uuteen laskentakaavaan siirryttäessä hoitajamitoitus ei vähene nykyisestä.

Kannattaja: jäsen Reko Ravela

Sosiaali- ja terveyslautakunta hyväksyi yksimielisesti ilman äänestystä jäsen Katju Aron vastaehdotuksen.

Vastaehdotus 2:
Jäsen Reko Ravela: Muutetaan seuraavat kohdat alla olevaan muotoon:

- Kohdan "Hankintamenettely" viimeinen kappale: "Tilaaja asettaa palveluntuottajat etusijajärjestykseen hinta-laatusuhteen perusteella. Sopimuskauden aikana toimitaan puitesopimukseen kirjattujen säännösten nojalla."

- Kohdan "Dynaamisen puitejärjestelyn avaaminen" viimeinen kappale: "Ensimmäisenä sopimusvuonna etusijajärjestys luodaan hinnan (80 % painoarvolla) sekä laatutekijöiden (20 % painoarvolla). Toisen kerran järjestelmää avattaessa etusijajärjestys laatutekijöiden painoarvo nousee 60 prosenttiin. Tällöin myös vanhojen, puitesopimuksen jo solmineiden palveluntuottajien on toimitettava laatuvertailua varten tarvitsemansa tiedot tilaajalle."

Jäsen Reko Ravelan vastaehdotus raukesi kannattamattomana.

Vastaehdotus 3:
Jäsen Riia Järvenpää: Palvelukuvauksen kohdasta 5.3 (liite 1) poistetaan lause "Tilaaja suosittelee, että tarjotusta ruuasta 20 % olisi luomua ja/tai lähituotettua ruokaa". Perusteluni: Rahaa aterioihin on käytettävissä rajallinen määrä per yksikkö. Samaan aikaan ikääntyneiden ihmisten ravitsemustila on Suomessa usein huono. Toivoisin, että palveluissa keskityttäisiin palvelukuvauksen mukaisesti asukkaan hyvinvoinnin ja elämänlaadun edistämiseen myös ruokavalinnoissa. Ikäihmisten ravitsemuksen suhteen kansalliset suositukset ovat selkeät: maistuva, monipuolinen ja proteiinirikas ruoka on tärkeä tekijä hyvinvoinnissa.

Kannattaja: jäsen Aleksi Niskanen

Sosiaali- ja terveyslautakunnan lausunto syntyi seuraavan äänestyksen tuloksena:

1 äänestys

JAA-ehdotus: Esityksen mukaan
EI-ehdotus: Vastaehdotus 3 (jäsen Riia Järvenpää)

Jaa-äänet: 10
Katju Aro, Sami Heistaro, Maritta Hyvärinen, Seija Muurinen, Sanna-Mari Oranen, Reko Ravela, Karita Toijonen, Hannu Tuominen, Tuomas Tuure, Sanna Vesikansa

Ei-äänet: 2
Riia Järvenpää, Aleksi Niskanen

Tyhjä: 0

Poissa: 1
Cecilia Ehrnrooth

Sosiaali- ja terveyslautakunta hyväksyi esittelijän ehdotuksen äänin 10 - 2 (poissa 1).

Sosiaali- ja terveyslautakunta päätti asiasta yksimielisesti hyväksytyn vastaehdotuksen osalta esittelijän ehdotuksesta poiketen.

Se röstningsresultatet i tabellform

Äänestys 1

Ja: Esityksen mukaan

Nej: Ehdotan, että poistetaan lause “Tilaaja suosittelee, että tarjotusta ruuasta 20 % olisi luomua ja/tai lähituotettua ruokaa” liitteen 1 kohdasta 5.3. Perusteluni: Rahaa aterioihin on käytettävissä rajallinen määrä per yksikkö. Samaan aikaan ikääntyneiden ihmisten ravitsemustila on Suomessa usein huono. Toivoisin, että palveluissa keskityttäisiin palvelukuvauksen mukaisesti asukkaan hyvinvoinnin ja elämänlaadun edistämiseen myös ruokavalinnoissa. Ikäihmisten ravitsemuksen suhteen kansalliset suositukset ovat selkeät: maistuva, monipuolinen ja proteiinirikas ruoka on tärkeä tekijä hyvinvoinnissa.

Medlem Fullmäktigegrupp
Aro, Katju Ej fullmäktigegrupp
Heistaro, Sami Ej fullmäktigegrupp
Hyvärinen, Maritta Ej fullmäktigegrupp
Muurinen, Seija Kokoomuksen valtuustoryhmä
Oranen, Sanna-Mari Ej fullmäktigegrupp
Ravela, Reko Ej fullmäktigegrupp
Toijonen, Karita Ej fullmäktigegrupp
Tuominen, Hannu Ej fullmäktigegrupp
Tuure, Tuomas Ej fullmäktigegrupp
Vesikansa, Sanna Ej fullmäktigegrupp
Stäng
Medlem Fullmäktigegrupp
Järvenpää, Riia Ej fullmäktigegrupp
Niskanen, Aleksi Ej fullmäktigegrupp
Stäng
Medlem Fullmäktigegrupp
Stäng
Medlem Fullmäktigegrupp
Ehrnrooth, Cecilia Ej fullmäktigegrupp
Stäng
Efter fullmäktigegrupp
Fullmäktigegrupp Ja Nej Tomt Bort
Ej fullmäktigegrupp 9 2 0 1
Kokoomuksen valtuustoryhmä 1 0 0 0
Stäng

Sosiaali- ja terveyslautakunta päättää

A hyväksyä ikääntyneiden ympärivuorokautisen palveluasumisen kilpailutuksen keskeiset periaatteet ja ehdot sekä oikeuttaa sosiaali- ja terveystoimialan tekemään tarvittaessa tarjouspyyntöasiakirjoihin välttämättömiä, vähäisiä muutoksia sekä

B oikeuttaa sairaala-, kuntoutus- ja hoivapalvelujen johtajan

- tekemään hankinnasta päätökset

- allekirjoittamaan hankintapäätöksen perusteella solmittavat sopimukset

- päättämään sopimusten irtisanomisista ja purkamisista.

Stäng

Taustaa

Vanhusten ympärivuorokautisen palveluasumisen hankinnan (HEL 2016-001793) sopimuskausi päättyy 31.12.2020.

Helsingin kaupunki tuottaa ikääntyneiden ympärivuorokautista palveluasumista kymmenessä seniorikeskuksessa, ostaa sitä puitesopimuksilla ja tarjoaa asiakkailleen myös palvelusetelivaihtoehdon. Vuonna 2019 kaupungin omien palveluasumispaikkojen määrä oli noin 1 750 paikkaa. Ruotsinkielisten ikääntyneiden palveluasumispaikkojen osalta kaupungilla ei ole omaa palveluasumistuotantoa. Ikääntyneiden palveluasumisen puitesopimuspaikkoja ostettiin vuonna 2019 yhteensä 1 245, joista 209 paikkaa on ruotsinkielistä palveluasumista. Palveluseteliasiakkaita oli vuoden 2019 aikana yhteensä 470.

Helsingin sosiaali- ja terveystoimialan palvelustrategisena tavoitteena on ikääntyneiden henkilöiden kotona asumisen tukeminen ja kotiin vietävien palvelujen kehittäminen kansallisten sosiaali- ja terveydenhuollon linjausten mukaisesti. Palvelurakenteen muutos tarkoittaa edelleen laitoshoidon vähenemistä ja asiakkaiden valinnanmahdollisuuksien lisäämistä muun muassa kehittämällä palvelusetelivaihtoehtoa palvelujen ostamisen tapana. Helsingissä on laaja ikääntyneiden ympärivuorokautisen hoivan palvelutuotanto, jota kaupunki täydentää tulevalla sopimuskaudella ostamalla arviolta noin 1 200–2 000 palveluasumisen paikkaa vuosittain.

Hankinnan kohde

Hankinnan kohteena olevalla vanhuspalvelulain (980/2012) ja sosiaalihuoltolain (1301/2014) mukaisella palveluasumisella tarkoitetaan ikääntyneiden pitkäaikaista asumista ja asiakkaan avuntarpeeseen perustuvaa ympärivuorokautista hoivaa.

Palveluntuottajan tarjoamassa ikääntyneiden ympärivuorokautisessa palveluasumisessa tulee noudattaa voimassaolevaa sosiaali- ja terveydenhuollon sekä muuta kyseisten palvelujen järjestämiseen liittyvää lainsäädäntöä.

Helsingin kaupungin sosiaali- ja terveystoimiala hankkii ikääntyneiden ympärivuorokautista palveluasumista yksityisiltä palveluntuottajilta tässä palvelukuvauksessa ja tarjouspyynnössä tarkemmin määritellyin ehdoin.

Hankittavat palvelut on määritelty tarkemmin liitteessä 1. Palvelukuvaus, jossa kuvataan hankittavien palvelujen sisältö ja tavoitteet sekä arvioitu palvelun tarve. Palvelukuvauksessa on kuvattu myös hankittavien palvelujen laadulle asetetut ehdottomat vähimmäisvaatimukset.

Palvelukuvauksessa asetettujen vaatimusten ja tavoitteiden on täytyttävä jokaisen tarjotun palvelun kohdalla. Kaikki palvelujen sisällölle ja laadulle asetetut vaatimukset sisältyvät palvelun hintaan.

Asiakkaat

Palvelua hankitaan ikääntyneille asiakkaille. Ikääntyneellä asiakkaalla tarkoitetaan iäkästä henkilöä, jonka fyysinen, kognitiivinen, psyykkinen tai sosiaalinen toimintakyky on heikentynyt korkean iän myötä alkaneiden, lisääntyneiden tai pahentuneiden sairauksien tai vammojen vuoksi taikka korkeaan ikään liittyvän rappeutumisen johdosta (laki ikääntyneen väestön toimintakyvyn tukemisesta sekä iäkkäiden sosiaali- ja terveyspalveluista 980/2012).

Asiakasosallisuus hankinnan valmistelussa

Ikääntyneiden ympärivuorokautisen palveluasumisen hankinnan suunnitteluun haluttiin aiempaa vahvemmin mukaan asiakkaat, heidän omaisensa, järjestöt sekä palveluntuottajat.

Hankinnan valmistelua varten on toteutettu työpajoja nykyisille ja potentiaalisille asiakkaille ja heidän omaisilleen sekä järjestöjen ja palveluntuottajien edustajille. Työpajoissa on kartoitettu osallistujien näkemyksiä nykytilanteesta ja yhteisen kehittämisen tarpeesta ikääntyneiden ympärivuorokautisesta palveluasumisesta.

Vanhusneuvoston edustajia on kuultu myös ryhmähaastattelussa.

Palveluntuottajat kutsuttiin lisäksi erilliseen markkinavuoropuhelutilaisuuteen, jossa esillä oli palvelukuvauksen keskeiset kohdat ja käytettävän hankintamenettelyn kuvaus.

Työpajoissa ja muissa tilaisuuksissa esiin nousseet kehittämisehdotukset liitettiin osaksi palvelukuvausta ja tarjouspyyntöä.

Hankinnan valmistelussa on myös analysoitu vuoden 2019 asiakastyytyväisyyskyselyn tulokset sekä vuoden 2019 syksyn RAI-tulokset.

Hankittavan palvelun rakenne ja laatu

Helsingin kaupungin sosiaali- ja terveystoimi hankkii ikääntyneiden henkilöiden ympärivuorokautista palveluasumista yksityisiltä palveluntuottajilta palvelukuvauksessa ja tarjouspyynnössä tarkemmin määritellyin ehdoin.

Hankinta jakautuu neljään erilaiseen ympärivuorokautisen palveluasumisen palvelumuotoon (kohteeseen):

- kohde A: Ympärivuorokautinen palveluasuminen suomenkielisille ikääntyneille. Palvelun arvioitu tarve: 1 000–1 500 paikkaa

- kohde B: Ympärivuorokautinen palveluasuminen ruotsinkielisille ikääntyneille. Palvelun arvioitu tarve: 200–400 paikkaa

- kohde C: Ympärivuorokautinen erittäin haastavasti käyttäytyvien asiakkaiden palveluasuminen. Palvelun arvioitu tarve: 70–100 paikkaa

- kohde D: Ympärivuorokautinen palveluasuminen päihdeongelmaisille ikääntyneille. Palvelun arvioitu tarve: 30–40 paikkaa.

Hankittava palvelu on arvonlisäverotonta sosiaalipalvelua. Palvelun asiakaspaikkakohtainen kuukausihinta asumisyksikössä sisältää kiinteän perusmaksun, palvelumaksun, ateriamaksun ja vuokran.

Ympärivuorokautisen palveluasumisen tavoitteena on tarjota asiakkaalle mahdollisuus aktiiviseen asumiseen ja kuntouttavaan hoivaan esteettömässä, turvallisessa ja kodinomaisessa asuinympäristössä. Asiakkailla on mahdollisuus osallistua yhteisön arkeen.

Hankinnan valmistelussa on kiinnitetty erityistä huomiota hankittavan palvelun korkeaan laatuun sekä laadun valvontaan. Hankittavat palvelut ja niiden mitattavat laatuvaatimukset määritellään yksityiskohtaisesti tarjouspyyntöön kuuluvassa palvelukuvauksessa (liite 1). Palvelukuvaus sisältää palveluasumisen hankinnan kohteen kuvauksen ja ehdottomat laatuvaatimukset kaupungin ostamalle palvelulle. Laatuvaatimukset voidaan jakaa neljään pääosa-alueeseen, joita ovat hoito, elämänsisältö, henkilöstö ja tilat. Palveluasumisen tulee edistää asiakkaan hyvinvointia, turvallisuutta ja hyvää elämänlaatua. Hankinnassa edellytetään laatuvaatimusten toteutumista 100-prosenttisesti. Laatutason on pysyttävä asetetulla, korkealla vaatimustasolla koko sopimuskauden ajan.

Tilaaja ja palveluntuottaja suorittavat vuosittain sopimuskatselmusten yhteydessä palveluntuottajaa koskevan laatuarvioinnin. Laatuarvioinnissa käydään läpi laatumittarit, sovitut laaturaportit sekä palveluista kerätty palautetieto. Lisäksi tilaaja valvoo sopimusta sekä seuraa ja tarvittaessa ohjaa palveluntuottajan toimintaa jatkuvana valvontana ja reagoi välittömästi, mikäli sopimuspoikkeamia havaitaan. Jos sopimuskauden aikainen palvelun laadun valvonta osoittaa, että palvelun laatu ei vastaa sitä, miten palvelu on palvelukuvauksessa sekä palveluntuottajan tarjouksessa määritelty, tilaaja ei ohjaa palveluun uusia asiakkaita. Asiakastilaukset jatkuvat vasta kun tuottaja on todentanut palvelun täyttävän laatuvaatimukset. Tilaajalla on myös oikeus sopimussakkoon tai sopimuksen purkamiseen, mikäli laatuvirheitä ja sopimusrikkomuksia havaitaan, eikä palveluntuottaja korjaa niitä sopimuksessa edellytetyllä tavalla. Uusien asiakkaiden ohjaamatta jättäminen on kuitenkin usein sakkoa tehokkaampi tapa puuttua tuottajan palvelulaadun toistuviin ongelmiin.

Lisäksi avoimuuden ja läpinäkyvyyden lisäämiseksi jokainen palveluntuottaja velvoitetaan julkaisemaan tilaajan tekemän valvontaraportin internetsivuillaan. Myös tilaaja julkaisee valvontakäyntien raportit sekä yhteenvedon omilla internetsivuillaan.

Hankintamenettely

Hankinta toteutetaan dynaamisena puitejärjestelynä, joka tarkoittaa hankintayksikön itsensä suunnittelemaa, hankintalain (1397/2016) periaatteiden mukaista menettelyä hankinnan kohteena olevien palvelujen hankkimiseen. Dynaamisen puitejärjestelyn tarkoituksena on turvata palvelujen saatavuus ja uusien toimijoiden markkinoille pääsy sopimuskauden aikana. Hankintayksikkö tekee hankintasopimukset dynaamiseen puitejärjestelyyn valittujen palveluntuottajien kanssa.

Dynaaminen puitejärjestely on kestonsa ajan avoin kaikille tarjouspyynnön vaatimukset täyttäville palveluntuottajille esityksen liitteessä 2 Hankintamenettelyn kuvaus esitetyllä tavalla.

Palveluntuottajat ilmoittautuvat mukaan dynaamiseen puitejärjestelyyn sen perustamisvaiheessa jättämällä tarjouksen yhteen tai useampaan palvelumuotoon / kohteeseen. Palveluntuottajan on sitouduttava tarjouksessaan tarjouspyynnön vaatimuksiin ja ehtoihin, kuten palvelun laatua koskeviin vaatimuksiin.

Tarjouksen yhteydessä palveluntuottaja yksilöi tarjoamansa asumispalveluyksikön, kapasiteetin sekä antaa hinnat. Paikkamäärä on aina arvio.

Kaikki tarjouspyynnön kriteerit täyttävät tarjoajat sekä tarjouspyynnön soveltuvuusvaatimukset ja palvelua koskevat vaatimukset täyttävät tarjoukset valitaan palveluntuottajiksi.

Tilaaja asettaa palveluntuottajat etusijajärjestykseen puitejärjestelykauden ensimmäisen ja toisen vuoden aikana hinnan perusteella ja puitesopimuskauden kolmannesta vuodesta lähtien hinta-laatusuhteen perusteella. Sopimuskauden aikana toimitaan puitesopimukseen kirjattujen säännösten nojalla.

Dynaamisen puitejärjestelyn avaaminen

Dynaaminen puitejärjestely avataan sopimuskauden aikana arviolta vuoden välein. Ensimmäisen kerran puitejärjestely on tarkoitus avata marraskuussa 2021.

Dynaamisen puitejärjestelyn avauduttua uudestaan palveluntuottaja, joka ei ole jättänyt tarjousta tai ei ole tullut valituksi palveluntuottajaksi dynaamisen puitejärjestelyn perustamisvaiheessa, voi jättää tarjouksen ja tulla valituksi palveluntuottajaksi. Lisäksi dynaamisen puitejärjestelyn perustamisvaiheessa valitut palveluntuottajat voivat jättää dynaamisen puitejärjestelyn avaamisen yhteydessä uuden tarjouksen uusien toimintayksiköiden tai osa-alueiden osalta.

Dynaamiseen puitejärjestelyyn jo hyväksytyillä palveluntuottajilla on kunkin dynaamisen puitejärjestelyn avaamisen yhteydessä oikeus tarkentaa alkuperäistä tarjoushintaansa, kuitenkin siten, että ainoastaan hinnan lasku on mahdollinen ensimmäisen kerran järjestelyn tullessa avatuksi. Hintaa voidaan toisen kerran järjestelyn tullessa avatuksi myös esittää korotettavaksi ottaen huomioon, mitä hinnan korotusten perusteista on puitesopimuksessa sovittu.

Etusijajärjestystä muutetaan sen mukaisesti kuin dynaamisen puitejärjestelyn avaamisella on saatu uusia tarjouksia sekä hintojen ja laadun vertailussa on päädytty uuteen etusijajärjestykseen

Toisesta sopimusvuodesta alkaen puitejärjestelyn osapuolet ovat velvolliset toimittamaan laatuvertailua varten tarvittavat vertailuperusteet. Myös uusien palveluntarjoajien on toimitettava kyseiset vertailuperusteet tarjouksensa yhteydessä.

Hankinnan kohdetta koskevat korkeat laatuvaatimukset on määritelty ehdottomina vähimmäisvaatimuksina siten, että ne vastaavat hankintayksikön määrittelemää täyttä laatutasoa. Hankintalain 115 §:n edellyttämänä perusteluna voidaan siten todeta, että koska korkea laatutaso on jo muutoin huomioitu hankinnassa vähimmäisvaatimuksina, kokonaistaloudellisen edullisuuden perusteena voi olla pelkkä halvin hinta.

Toisen kerran järjestelmää avattaessa etusijajärjestys luodaan hinnan (40 % painoarvolla) sekä laatutekijöiden (60 % painoarvolla). Tällöin myös vanhojen, puitesopimuksen jo solmineiden palveluntuottajien on toimitettava laatuvertailua varten tarvitsemansa tiedot tilaajalle. Etusijajärjestyksen laatiminen ja vertailtavat kriteerit eivät vaikuta palvelunkuvauksessa määriteltyihin laatustandardeihin.

Tehtävät sopimukset

Palvelun sopimuskausi on kuuden (6) vuoden mittainen ja se on suunniteltu alkavaksi 1.1.2021.

Tilaaja tekee hankintasopimukset hankintapäätösten mukaisesti valitsemiensa palveluntuottajien kanssa liitteen 3 Sopimusluonnos pohjalta.

Sosiaali- ja terveystoimiala ei sitoudu mihinkään tiettyyn hankintamäärään, vaan palvelua hankitaan tarpeen mukaan.

Sosiaali- ja terveystoimiala varaa oikeuden neuvotella muutoksista sopimukseen tilanteissa, jossa lainsäädäntö tai muu merkittävä vaatimus muuttuu. Lisäksi sosiaali- ja terveystoimiala varaa oikeuden irtisanoa sopimus kesken sopimuskauden, mikäli se on uuden sosiaali- ja terveyspalvelujen järjestämismallin tuomien mahdollisten muutosten vuoksi välttämätöntä.

Hankintavaltuuksista päättäminen

Sosiaali- ja terveyslautakunta on 4.2.2020 § 19 päättänyt sosiaali- ja terveystoimialan viranhaltijoiden hankintavaltuuksista siten, että sairaala-, kuntoutus- ja hoivapalvelujen johtajan osalta vahvistettu hankintaraja on 500 000 euroa. Nyt tehtävällä päätöksellä lautakunta oikeuttaa sairaala-, kuntoutus- ja hoivapalvelujen johtajan tekemään hankinnasta päätöksen, jonka laskennallinen arvo on enemmän kuin 500 000 euroa.

Hankinnasta solmittavien sopimusten allekirjoittaja

Helsingin kaupungin hallintosäännön 24 luvun 1 §:n 2 momentin mukaisesti lautakunnan päätösten perusteella tehtävät sopimukset allekirjoittaa esittelijä, ellei toimielin toisin päätä. Esittelijä pitää riittävänä, että sopimukset allekirjoittaa sairaala-, kuntoutus- ja hoivapalvelujen johtaja. Mikäli ilmenee tarvetta sopimuksen päättämiseen (irtisanomiseen tai purkamiseen), päätös on tehtävä riittävän nopeasti. Siksi on tarkoituksenmukaista, että myös sopimuksen päättämistä koskeva päätösvalta on sairaala-, kuntoutus- ja hoivapalvelujen johtajalla.

Stäng

Sosiaali- ja terveyslautakunta 25.02.2020 § 27

Päätös

Sosiaali- ja terveyslautakunta päätti panna asian pöydälle.

Käsittely

Arviointitoiminnan johtaja Tuulikki Siltari, hankinta-asiantuntija Eeva-Liisa Rintala ja ostopalvelupäällikkö Henriika Lindroos olivat kutsuttuina asiantuntijoina läsnä kokouksessa tämän asian käsittelyssä.

Helsingin kaupungin nuorisoneuvoston toimialalautakuntien edustajien osalta on sovittu, että edustajat eivät osallistu niiden asioiden käsittelyyn, joissa käsitellään salassa pidettävää tietoa. Tästä syystä sosiaalija terveyslautakunnan nuorisoedustaja Jemina Sandell ei ollut läsnä kokouksessa tätä asiaa käsiteltäessä eikä siitä päätettäessä.

Sosiaali- ja terveyslautakunta jätti asian yksimielisesti pöydälle jäsen Tapio Bergholmin ehdotuksesta.

Esittelijä
sosiaali- ja terveystoimialan toimialajohtaja
Juha Jolkkonen
Lisätiedot

Tuulikki Siltari, arviointitoiminnan johtaja, puhelin: 310 69984

tuulikki.siltari@hel.fi

Kristiina Matikainen, ostopalvelupäällikkö, puhelin: 310 42207

kristiina.l.matikainen@hel.fi

Eeva-Liisa Rintala, hankinta-asiantuntija, puhelin: 310 20252

eevaliisa.rintala@hel.fi
Stäng

Detta beslut publicerades 18.03.2020

MUUTOKSENHAKUKIELTO

Pöytäkirjan 37, 38, 39, 40, 41 (A), 42, 43 ja 44 §:t.

Tähän päätökseen ei saa hakea muutosta, koska päätös koskee asian valmistelua tai täytäntöönpanoa.

Sovellettava lainkohta: Kuntalaki 136 §

OHJEET OIKAISUVAATIMUKSEN TEKEMISEKSI

Pöytäkirjan 41 § (B).

Tähän päätökseen tyytymätön voi tehdä kirjallisen oikaisuvaatimuksen. Päätökseen ei saa hakea muutosta valittamalla tuomioistuimeen.

Oikaisuvaatimusoikeus

Oikaisuvaatimuksen saa tehdä

  • se, johon päätös on kohdistettu tai jonka oikeuteen, velvollisuuteen tai etuun päätös välittömästi vaikuttaa (asianosainen)
  • kunnan jäsen.
Oikaisuvaatimusaika

Oikaisuvaatimus on tehtävä 14 päivän kuluessa päätöksen tiedoksisaannista.

Oikaisuvaatimuksen on saavuttava Helsingin kaupungin kirjaamoon määräajan viimeisenä päivänä ennen kirjaamon aukioloajan päättymistä.

Mikäli päätös on annettu tiedoksi postitse, asianosaisen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon, jollei muuta näytetä, seitsemän päivän kuluttua kirjeen lähettämisestä. Kunnan jäsenen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon seitsemän päivän kuluttua siitä, kun pöytäkirja on nähtävänä yleisessä tietoverkossa.

Mikäli päätös on annettu tiedoksi sähköisenä viestinä, asianosaisen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon, jollei muuta näytetä, kolmen päivän kuluttua viestin lähettämisestä.

Tiedoksisaantipäivää ei lueta oikaisuvaatimusaikaan. Jos oikaisuvaatimusajan viimeinen päivä on pyhäpäivä, itsenäisyyspäivä, vapunpäivä, joulu- tai juhannusaatto tai arkilauantai, saa oikaisuvaatimuksen tehdä ensimmäisenä arkipäivänä sen jälkeen.

Oikaisuvaatimusviranomainen

Viranomainen, jolle oikaisuvaatimus tehdään, on Helsingin kaupungin sosiaali- ja terveyslautakunta.

Oikaisuvaatimusviranomaisen asiointiosoite on seuraava:

Sähköpostiosoite:
Postiosoite:
PL 10
 
00099 HELSINGIN KAUPUNKI
Faksinumero:
(09) 655 783
Käyntiosoite:
Pohjoisesplanadi 11-13
Puhelinnumero:
(09) 310 13700 (Yleishallinto)

Kirjaamon aukioloaika on maanantaista perjantaihin klo 08.15–16.00.

Oikaisuvaatimuksen muoto ja sisältö

Oikaisuvaatimus on tehtävä kirjallisena. Myös sähköinen asiakirja täyttää vaatimuksen kirjallisesta muodosta.

Oikaisuvaatimuksessa on ilmoitettava

  • päätös, johon oikaisuvaatimus kohdistuu
  • miten päätöstä halutaan oikaistavaksi
  • millä perusteella päätöstä halutaan oikaistavaksi
  • oikaisuvaatimuksen tekijä
  • millä perusteella oikaisuvaatimuksen tekijä on oikeutettu tekemään vaatimuksen
  • oikaisuvaatimuksen tekijän yhteystiedot
Pöytäkirja

Päätöstä koskevia pöytäkirjan otteita ja liitteitä lähetetään pyynnöstä. Asiakirjoja voi tilata Helsingin kaupungin kirjaamosta.

Stäng

Föredragande

sosiaali- ja terveystoimialan toimialajohtaja
Juha Jolkkonen

Mer information fås av

Tuulikki Siltari, arviointitoiminnan johtaja, puhelin: 09 310 69984

tuulikki.siltari@hel.fi

Kristiina Matikainen, ostopalvelupäällikkö, puhelin: 09 310 42207

kristiina.l.matikainen@hel.fi

Eeva-Liisa Rintala, hankinta-asiantuntija, puhelin: 09 310 20252

eevaliisa.rintala@hel.fi

Bilagor

1. Sekretessbelagd: JulkL 24 § 1 mom 20 k.
2. Sekretessbelagd: JulkL 24 § 1 mom 20 k.
3. Sekretessbelagd: HankL § 60 ja § 138
4. Sekretessbelagd: JulkL 24 § 1 mom 20 k.
5. Sekretessbelagd: HankL § 60 ja § 138
6. Sekretessbelagd: HankL § 60 ja § 138
7. Sekretessbelagd: HankL § 60 ja § 138

I beslutsdokumenten nämns bilagor som inte publiceras på nätet. Bort lämnas bilagor som innehåller sekretessbelagda uppgifter, bilagor som innehåller uppgifter som kan äventyra integritetsskyddet eller sådana som man inte av tekniska orsaker kunnat överföra till elektroniskt format. (Offentlighetslagen 621/1999, Lagen om tjänster inom elektronisk kommunikation 917/2014, Dataskyddslagen 1050/2018, Lagen om behandling av personuppgifter inom social- och hälsovården 703/2023, Lagen om offentlig upphandling och koncession 1397/2016). Upplysningar om stadsstyrelsens beslutshandlingar fås också från Helsingfors stads registratorskontor.