Hankesuunnitelma, Sauramatie 3, Vartiokylän ala-asteen luokat 1-3 väistötilat
Sauramatie 3, Vartiokylän ala-asteen luokat 1 - 3, vuokrattava väliaikainen tilaelementtiratkaisu koulun väistökäyttöön, hankesuunnitelman hyväksyminen
Päätös
Kaupunkiympäristölautakunnan rakennusten ja yleisten alueiden jaosto päätti hyväksyä osoitteeseen Sauramatie 3 sijoittuvan, tilaelementeistä koostuvan Vartiokylän koulun 1. - 3. luokkien väistötilaksi suunnitellun paviljongin 21.10.2019 päivätyn hankesuunnitelman siten, että hankkeen enimmäislaajuus on noin 2 880 brm² ja hankkeen pääomitettu enimmäishinta on arvonlisäverottomana 4 792 400 euroa elokuun 2019 kustannustasossa.
Päätös on ehdotuksen mukainen.
Väistötilat tarvitaan osoitteessa Kiviportintie 10 sijaitsevan Vartiokylän ala-asteen huonon kunnon takia kiireellisinä. Kaupunkiympäristön toimiala sekä Kasvatuksen ja koulutuksen toimiala päättivät yhteistyössä väistön kiirehtimisestä siten, että ensi vaiheessa 8.8.2019 alkaen väistö järjestetään linja-autokuljetuksin väliaikaisratkaisuna osoitteessa Vanha Helsingintie 5 sijaitsevassa koulurakennuksessa siihen asti, kunnes tässä esitetyt lähialueelle sijoitettavat paviljongit saadaan käyttöön.
Väistötilat hankitaan vuokraamalla siirtokelpoisista tilaelementeistä koostuva paviljonki 60 kuukauden ajalle.
Vartiokylän ala-asteen korvaava uudisrakennushanke on suunniteltu talonrakentamisohjelmassa toteutettavaksi 1/2023 - 6/2024.
Paviljonki sijoittuu Vartiokylän ala-asteen omalle tontille, joka rajoittuu lounasrajaltaan osoitteeseen Sauramatie 3 ja koillisrajaltaan osoitteeseen Kiviportintie 10.
Koska tilahankkeiden käsittelyohjeen mukaan pääomitettu kokonaissumma on yhteensä 4 318 000 euroa, hankkeesta päättää rakennusten ja yleisten alueiden jaosto.
Hankkeen laajuus
Hankkeen laajuus on noin 2 880 brm² ja noin 2 400 htm².
Kustannukset
Hankkeen kokonaiskustannus arvonlisäverottomana on yhteensä enintään 4 792 400 euroa kustannustasossa 8/2019 (RI 104,4; THI 190,1).
Kokonaiskustannus sisältää paviljongista toimittajalle ulos maksettavan pääomavuokran suunnitellulle 60 kuukauden ajalle, mikä on arvonlisäverottomana yhteensä 3 542 400 euroa eli 24,60 euroa/kk/htm².
Kokonaiskustannus sisältää investointikustannuksia yhteensä
1 250 000 euroa. Investointikustannuksiin sisältyvät rakennuttamis- ja suunnittelukustannukset, maanrakennustyöt, pihan toteutus, tontin ulkopuoliset kaivutyöt, rakennuttajan erillishankinnat, varaukset sekä rakennuspaikan ennallistaminen.
Paviljongin ylläpitokustannukset Kaupunkiympäristön toimialalle ovat noin 5,0 euroa/htm²/kk ja ylittävät olemassa olevien koulujen keskimääräisen ylläpitokustannuksen noin 1,5 euroa/htm²/kk.
Tilakustannus käyttäjälle
Väistötilasta aiheutuva tilakustannus käyttäjälle sisällytetään väistötilaa tarvitsevan hankkeen tilakustannusarvioon. Siitä päätetään ko. hankkeen hankesuunnitelman hyväksymisen yhteydessä.
Hankkeen rahoitus
Tilaelementtien vuokrakustannus maksetaan käyttötalousmäärärahoista.
Hankkeen investointikustannukset rahoitetaan talousarvion talonrakennushankkeiden rakentamisohjelman alakohdalle 8020206 osoitetuista kohdentamattomista korjausmäärärahoista.
Hankkeen toteutus ja aikataulu
Hankkeen toteutusvastuu on kaupunkiympäristötoimialan rakennukset ja yleiset alueet -palvelukokonaisuudella. Rakennuksen ylläpidosta vastaa kaupunkiympäristötoimialan ylläpitopalvelut. Tilojen toimittaja vastaa rakennusteknisestä kunnosta.
Hanke on tavoitteena toteuttaa siten, että tilat ovat käytettävissä 1/2020.
Detta beslut publicerades 04.11.2019
OHJEET OIKAISUVAATIMUKSEN TEKEMISEKSI
Tähän päätökseen tyytymätön voi tehdä kirjallisen oikaisuvaatimuksen. Päätökseen ei saa hakea muutosta valittamalla tuomioistuimeen.
Oikaisuvaatimusoikeus
Oikaisuvaatimuksen saa tehdä
- se, johon päätös on kohdistettu tai jonka oikeuteen, velvollisuuteen tai etuun päätös välittömästi vaikuttaa (asianosainen)
- kunnan jäsen.
Oikaisuvaatimusaika
Oikaisuvaatimus on tehtävä 14 päivän kuluessa päätöksen tiedoksisaannista.
Oikaisuvaatimuksen on saavuttava Helsingin kaupungin kirjaamoon määräajan viimeisenä päivänä ennen kirjaamon aukioloajan päättymistä.
Mikäli päätös on annettu tiedoksi postitse, asianosaisen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon, jollei muuta näytetä, seitsemän päivän kuluttua kirjeen lähettämisestä. Kunnan jäsenen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon seitsemän päivän kuluttua siitä, kun pöytäkirja on nähtävänä yleisessä tietoverkossa.
Mikäli päätös on annettu tiedoksi sähköisenä viestinä, asianosaisen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon, jollei muuta näytetä, kolmen päivän kuluttua viestin lähettämisestä.
Tiedoksisaantipäivää ei lueta oikaisuvaatimusaikaan. Jos oikaisuvaatimusajan viimeinen päivä on pyhäpäivä, itsenäisyyspäivä, vapunpäivä, joulu- tai juhannusaatto tai arkilauantai, saa oikaisuvaatimuksen tehdä ensimmäisenä arkipäivänä sen jälkeen.
Oikaisuvaatimusviranomainen
Viranomainen, jolle oikaisuvaatimus tehdään, on Helsingin kaupungin kaupunkiympäristölautakunta.
Oikaisuvaatimusviranomaisen asiointiosoite on seuraava:
Sähköpostiosoite: | |
Postiosoite: | PL 10 |
00099 HELSINGIN KAUPUNKI | |
Faksinumero: | (09) 655 783 |
Käyntiosoite: | Pohjoisesplanadi 11-13 |
Puhelinnumero: | (09) 310 13700 (Yleishallinto) |
Kirjaamon aukioloaika on maanantaista perjantaihin klo 08.15–16.00.
Oikaisuvaatimuksen muoto ja sisältö
Oikaisuvaatimus on tehtävä kirjallisena. Myös sähköinen asiakirja täyttää vaatimuksen kirjallisesta muodosta.
Oikaisuvaatimuksessa on ilmoitettava
- päätös, johon oikaisuvaatimus kohdistuu
- miten päätöstä halutaan oikaistavaksi
- millä perusteella päätöstä halutaan oikaistavaksi
- oikaisuvaatimuksen tekijä
- millä perusteella oikaisuvaatimuksen tekijä on oikeutettu tekemään vaatimuksen
- oikaisuvaatimuksen tekijän yhteystiedot
Pöytäkirja
Päätöstä koskevia pöytäkirjan otteita ja liitteitä lähetetään pyynnöstä. Asiakirjoja voi tilata Helsingin kaupungin kirjaamosta.
Föredragande
Mer information fås av
Sirkka-Liisa Sundvall, vs. tiimipäällikkö, puhelin: 09 310 23058
Jarmo Raveala, vs. rakennetun omaisuuden hallintapäällikkö, puhelin: 09 310 23466