Kaupunkiympäristölautakunnan esitys kaupunginhallitukselle vuokrausperiaatteiden vahvistamiseksi liike- ja toimistontille

HEL 2019-011125
Ärendet har nyare handläggningar
Ärende 9. / 142 §

Arrendeprinciper för affärs- och kontorstomten för Åbo kasern (Kampen, tomten 4218/2)

Helsingfors stadsfullmäktige

Beslut

Stadsfullmäktige fastställde arrendeprinciper för affärs- och kontorstomten 4218/2 i Kampen för biograf- och restaurangändamål i enlighet med bilaga 1.

Beslutet stämmer överens med förslaget.

Stäng

Åbo kaserns område med byggnad, som ligger intill Narinken och Glaspalatstorget, har med ett beslut av stadsstyrelsens näringslivssektion varit reserverat för planering av ett filmcenter. Planeringen har framskridit enligt reserveringsbeslutets villkor. Avsikten är att börja bygga filmcentret under 2020.

Stäng

Reserveringsbeslut

Stadsstyrelsens näringslivssektion har 19.3.2018 beslutat reservera området och dess byggnad för ett bolag som ska grundas av Oy Aristo-Invest Ab, M1 Capital Oy och Oy Bufo Ab för planering av ett filmcenter fram till 30.6.2020, bland annat med följande villkor:

  • På området ska planeras ett filmcenter och restauranglokaler.
  • Störningarna för museiverksamheten bör minimeras under byggtiden.
  • Mottagaren av reserveringen förhandlar med tjänsten hantering av byggd egendom och enheten utveckling av fastigheter inom stadsmiljösektorn om ett avtal med överlåtelsevillkor för byggnaden.

Beslutet ingår som bilaga 2.

Näringslivssektionen kommer senast i början av hösten 2020 att tillställas ett förslag om förlängning av reserveringen. Reserveringsvillkoren ses över och uppdateras i samband med reserveringsbeslutet så att dessa motsvarar projektets aktuella planeringsläge. Samtidigt med behandlingen av ärendet om förlängning av reserveringen bedöms bland annat hur främjandet av projektet påverkar stadens inkomstbildning.

Detaljplane- och tomtuppgifter

För området gäller detaljplaneändringen nr 12298, som godkändes av stadsfullmäktige 7.10.2015, 256 §, och trädde i kraft 20.11.2015. Enligt detaljplanen är området ett kvartersområde för affärs- och kontorsbyggnader. Byggrätten uppgår till 2 170 m² vy. På tomten får placeras publikingångar i gatunivå till Centrumslingans centrumstation. För området gäller dessutom Centrumslingans underjordiska detaljplan nr 12290. Trafikverket har meddelat att det avstår från publikingången vid Glaspalatstorget som är möjlig enligt detaljplanen. Detaljplanens reservering för en sydlig ingång till Centrumslingans station måste fortfarande beaktas i planeringen.

Plan

De som tagit emot reserveringen har tillsammans med Arkitektbyrån Sarc Oy planerat ett biograf- och restaurangkomplex på tomten. Syftet är att erbjuda högklassiga och mångsidiga film- och restaurangupplevelser i en mysig och tillgänglig miljö för alla helsingforsare och besökare i staden. Planeringen har framskridit enligt reserveringsvillkoren. Av kostnadsskäl har projektets underjordiska del minskats från det ursprungliga. Detta minimerar även störningen för museiverksamheten på granntomten under byggskedet.

I byggnaden planeras tre biografsalonger med sammanlagt 205 platser. Restaurang- och evenemangslokalerna uppgår till sammanlagt ca 1 000 m². Byggrätten ovanför markytan kan utnyttjas nästan till fullo. Under byggnaden har det dessutom planerats två underjordiska biosalonger och en foajé.

För att bygga en paviljong för evenemang och öka den underjordiska byggrätten krävs det ett beslut om undantag från detaljplanen så att man inte behöver ändra den gällande detaljplanen. Byggstarten är planerad till 2020.

Projektets parter

För projektet svarar Ilona Studios Oy, bildat 2018, som ägs av dem som tagit emot reserveringen och som ska driva filmcentret. NoHo Partners Abp har valts ut att svara för centrets restaurangverksamhet, samma bolag som är avsett att svara för evenemangsinnehållet i glaspaviljongen vid Glaspalatstorget.

Enligt planen ska Föreningen Konstsamfundet r.f. (nedan Konstsamfundet) äga byggnaden och arrendera tomten. Konstsamfundet äger också konstmuseet Amos Rex som ligger mitt emot på andra sidan av Glaspalatstorget. Samarbetet under byggtiden förbättras av att Konstsamfundet deltar i projektet, och tillsammans bildar projekten en funktionell helhet vid Glaspalatstorget. Ilona Studios och Konstsamfundet undersöker möjligheten att utveckla biografsalongen Bio Rex som finns i samma hus som Amos Rex och att eventuellt sammanslå den med det nya filmcentret.

Byggnaden på tomten

På tomten finns Åbo kaserns servicebyggnad från 1833. Helsingfors busstation verkade i byggnaden under åren 1935–2005. Byggnadens våningsyta är 1 942 m².

Hyresgäster i byggnaden är för tillfället bl.a. stadsmiljösektorn, som har kontor i byggnaden, restaurangen Henry's Pub och Stationens Barn rf. Ett av näringslivssektionens villkor för planeringsreserveringen var att staden bidrar till att Stationens Barn rf hittar nya lämpliga och tillräckligt centrala lokaler för sin Walkers-verksamhet. Man har letat efter lokaler tillsammans med Stationens Barn rf bland stadens egna lokaler och Konstsamfundets lokaler samt inom utbudet av lokaler i privatägda centrumfastigheter.

Förhandlingarna om försäljning av byggnaden pågår. Ett separat beslut om försäljningen fattas senare.

Behandling i stadsmiljönämnden

Stadsmiljönämnden har vid behandlingen av arrendeprinciper på mötet 12.11.2019 enhälligt godkänt ett motförslag enligt vilket staden i god tid innan beslutet om byggande fattas ska garantera att ungdomskaféet Walkers som drivs av Stationens Barn rf ska få nya och tillräckligt centrala lokaler i närheten av det nuvarande kaféet.

Förslag till arrendeprinciper

Tomten ska arrenderas ut med ett långfristigt arrendeavtal. Avtalet gäller från ett datum som bestäms senare till 31.12.2080. Tomtens årsarrende bestäms så att poängtalet 100 för det officiella levnadskostnadsindexet ”oktober 1951 = 100” motsvaras av följande priser per kvadratmeter våningsyta:

  • Restauranglokaler 54,7 euro (nuvärde ca 1 080 euro)
  • Evenemangspaviljong 27,4 euro (nuvärde ca 540 euro)
  • Biograflokaler och foajéer ovanför markytan 18,8 euro (nuvärde ca 370 euro)
  • Underjordiska biograflokaler och foajéer 9,4 euro (nuvärde ca 185 euro)

En opartisk utomstående värderare har anlitats då arrendet fastställdes. De föreslagna arrendegrunderna motsvarar tomtens marknadsvärde för dispositionen i fråga. Enligt planerna för projektet och de priser som nämns ovan uppgår tomtens årsarrende till ca 95 000 euro.

En karta över läget utgör bilaga 3 och en karta över arrendeområdet bilaga 4.

Befogenheter

Enligt 7 kap. 1 § 8 punkten i förvaltningsstadgan fastställer stadsfullmäktige allmänna arrendeprinciper för arrendeavtal på över 30 år.

Stäng

Kaupunginhallitus 04.05.2020 § 273

Päätös

Kaupunginhallitus esitti kaupunginvaltuustolle seuraavaa:

Kaupunginvaltuusto vahvistaa Kampissa sijaitsevan liike- ja toimistotontin 4218/2 vuokrausperiaatteet elokuva- ja ravintolakäyttöä varten liitteen 1 mukaisesti.

27.04.2020 Pöydälle

05.11.2019 Pöydälle

Esittelijä
kansliapäällikkö
Sami Sarvilinna
Lisätiedot

Maria Nelskylä, kaupunginsihteeri, puhelin: 310 25251

maria.nelskyla@hel.fi

Kaupunkiympäristölautakunta 12.11.2019 § 568

Esitys

Kaupunkiympäristölautakunta esitti kaupunginhallitukselle:

  • että Kampissa sijaitsevan niin kutsutun Turun kasarmin liike- ja toimistotontin 4218/2 vuokrausperiaatteet elokuva- ja ravintolakäyttöä varten vahvistetaan liitteen 1 mukaisesti.

Kaupunki varmistaa hyvissä ajoin ennen rakentamispäätöksen tekemistä, että Aseman lapset ry:n ylläpitämälle Walkers-nuorisokahvilalle löydetään uudet ja riittävän keskeiset tilat läheltä nykyistä kahvilatilaa.

Käsittely

Vastaehdotus:
Eveliina Heinäluoma: Kaupunki varmistaa hyvissä ajoin ennen rakentamispäätöksen tekemistä, että Aseman lapset ry:n ylläpitämälle Walkers-nuorisokahvilalle löydetään uudet ja riittävän keskeiset tilat läheltä nykyistä kahvilatilaa.

Kannattaja: Anni Sinnemäki

Kaupunkiympäristölautakunta päätti yksimielisesti hyväksyä Eveliina Heinäluoman vastaehdotuksen.

05.11.2019 Pöydälle

Esittelijä
kaupunkiympäristön toimialajohtaja
Mikko Aho
Lisätiedot

Ilkka Aaltonen, johtava tonttiasiamies, puhelin: 09 310 36441

ilkka.aaltonen@hel.fi
Stäng

Detta beslut publicerades 12.06.2020

BESVÄRSANVISNING

Ändring i beslutet söks genom kommunalbesvär.

Besvärsrätt

Ändring i beslutet får sökas

  • av den som ett beslut avser eller vars rätt, skyldighet eller fördel direkt påverkas av beslutet (part)
  • av kommunmedlemmarna
Besvärstid

Kommunalbesvär ska anföras inom 30 dagar från delfåendet av beslutet.

Besvärsskriften ska inlämnas till besvärsmyndigheten senast besvärstidens sista dag under besvärsmyndighetens öppettid.

Om beslutet har delgetts per post anses en part ha fått del av beslutet sju dagar efter att brevet avsändes, om inte något annat påvisas. En kommunmedlem anses ha fått del av beslutet sju dagar efter att protokollet fanns tillgängligt i det allmänna datanätet.

Om beslutet har delgetts som elektroniskt meddelande anses en part ha fått del av beslutet tre dagar efter att meddelandet avsändes, om inte något annat påvisas.

Dagen för delfåendet räknas inte in i besvärstiden. Om sista dagen av besvärstiden är en helgdag, självständighetsdagen, första maj, jul- eller midsommarafton eller en helgfri lördag får besvärshandlingarna inlämnas första vardagen därefter.

Besvärsgrunder

Kommunalbesvär får anföras på den grunden att

  • beslutet har tillkommit i felaktig ordning
  • den myndighet som fattat beslutet har överskridit sina befogenheter
  • beslutet annars strider mot lag

Ändringssökanden ska framföra besvärsgrunderna innan besvärstiden går ut.

Besvärsmyndighet

Kommunalbesvär anförs hos Helsingfors förvaltningsdomstol.

Förvaltningsdomstolens kontaktuppgifter är:

E-postadress:
helsinki.hao@oikeus.fi
Adress:
Banbyggarvägen 5
 
00520 HELSINGFORS
Faxnummer:
029 56 42079
Telefonnummer:
029 56 42000

Besvär kan anföras även via förvaltnings- och specialdomstolarnas e-tjänst på adressen https://asiointi2.oikeus.fi/hallintotuomioistuimet#/sv

Formen för och innehållet i besvärsskriften

Besvär ska anföras skriftligen. Elektroniska dokument uppfyller kravet på skriftlig form.

I besvärsskriften ska uppges:

  1. det beslut i vilket ändring söks, (det överklagade beslutet);
  2. till vilka delar ändring söks i beslutet och vilka ändringar som yrkas (yrkandena);
  3. grunderna för yrkandena;
  4. vad besvärsrätten grundar sig på om det överklagade beslutet inte avser ändringssökanden själv.

I besvären ska dessutom ändringssökandens namn och kontaktuppgifter uppges. Om talan förs av ändringssökandens lagliga företrädare eller ombud, ska också dennes kontaktuppgifter uppges. Medan besvären är anhängiga ska förvaltningsdomstolen utan dröjsmål underrättas om ändringar i kontaktuppgifterna.

Besvären ska också innehålla uppgift om postadress och eventuell annan adress till vilken handlingar som hänför sig till rättegången kan sändas (processadress). Om ändringssökanden har uppgett flera processadresser, kan förvaltningsdomstolen välja till vilken av dem den skickar de handlingar som hänför sig till rättegången.

När den som har begärt omprövning anför besvär över det beslut som fattats med anledning av begäran om omprövning, får denne lägga fram nya grunder för sina yrkanden. Ändringssökanden i fråga får framställa nya yrkanden endast om de grundar sig på förändrade förhållanden eller på omständigheter som ändringssökanden fått kännedom om efter det att tidsfristen för begäran om omprövning gått ut.

Till besvärsskriften ska följande fogas:

  1. det överklagade beslutet med besvärsanvisning;
  2. utredning om när ändringssökanden har fått del av beslutet, eller annan utredning om när besvärstiden börjat löpa;
  3. de handlingar som ändringssökanden åberopar som stöd för sina yrkanden, om dessa inte redan tidigare har lämnats till myndigheten.
Rättegångsavgift

Hos den som har inlett ett ärende som gäller sökande av ändring tas det ut en rättegångsavgift i enlighet med lagen om domstolsavgifter (1455/2015).
Om förvaltningsdomstolen ändrar det överklagade beslutet till förmån för ändringssökanden tas ingen rättegångsavgift ut.

Protokoll

Protokollsutdrag och -bilagor som hänför sig till beslutet skickas på begäran. Handlingar kan beställas från Helsingfors stads registratorskontor.

E-postadress:
helsinki.kirjaamo@hel.fi 
Postadress:
PB10
 
00099 HELSINGFORS STAD
Faxnummer:
(09) 655 783
Besöksadress:
Helsingfors stads registratorskontor
 
Norra esplanaden 11-13
Telefonnummer:
(09) 310 13700
 

Registratorskontoret är öppet måndag–fredag kl. 08.15–16.00

Stäng

Föredragande

Stadsstyrelsen

Mer information fås av

Maria Nelskylä, stadssekreterare, telefon: 09 310 25251

maria.nelskyla@hel.fi

Bilagor

I beslutsdokumenten nämns bilagor som inte publiceras på nätet. Bort lämnas bilagor som innehåller sekretessbelagda uppgifter, bilagor som innehåller uppgifter som kan äventyra integritetsskyddet eller sådana som man inte av tekniska orsaker kunnat överföra till elektroniskt format. (Offentlighetslagen 621/1999, Lagen om tjänster inom elektronisk kommunikation 917/2014, Dataskyddslagen 1050/2018, Lagen om behandling av personuppgifter inom social- och hälsovården 703/2023, Lagen om offentlig upphandling och koncession 1397/2016). Upplysningar om stadsstyrelsens beslutshandlingar fås också från Helsingfors stads registratorskontor.