Sääntöohjaus, toimintasäännön muuttaminen, kaupunkiympäristön toimiala

HEL 2019-011706
Ärendet har nyare handläggningar
§ 47

Kaupunkiympäristön toimialan toimintasäännön tarkistaminen

Sektorchef

Päätös

Kaupunkiympäristön toimialajohtaja päätti tarkistaa kaupunkiympäristön toimialan toimintasääntöä liitteen nro 1 mukaisesti.

Toimintasäännön muutokset tulevat voimaan 1.1.2020.

Päätöksen perustelut

Kaupunkiympäristön toimialajohtaja on päätöksellään 12.1.2017 (2 §) hyväksynyt kaupunkiympäristön toimialan organisaatiota koskevat toimintasäännön määräykset, jotka ovat tulleet voimaan 1.6.2017. Toimialajohtaja on päätöksellään 2.6.2017 (48 §) täydentänyt sekä päätöksillään 28.3.2018 (10 §), 20.12.2018 (31 §), 13.2.2019 (5 §) ja 29.5.2019 (18 §) tarkistanut toimialan toimintasäännön määräyksiä.

Kaupunkiympäristön toimialan toimintasäännön organisaatiota koskeviin määräyksiin on perusteltua tehdä seuraavat vähäiset sisällölliset ja tekniset tarkistukset:

- Toimintasäännön 2 luvun 3.2 kohta: maaomaisuuden kehittäminen ja tontit -palvelun maaomaisuus-yksikön nimeksi muutetaan maaomaisuuden hallinnan tuki -yksikkö.

Maaomaisuuden hallinnan tuki -yksikön tehtävät muutetaan muotoon: Yksikön tehtävät ovat sopimuskannan hallintaan liittyvät täytäntöönpano-, valvonta- ja koordinointitehtävät, palvelun toiminnanohjauksen ja laadunvalvonnan kehittäminen, tonttien ja alueiden rakentamiskelpoisuuteen liittyvät asiantuntijatehtävät sekä palvelun tuottaman maanvuokraus- ja maaperätiedon hallinta, tilastointi ja jakaminen.

Maaomaisuuden hallinnan tuki -yksikkö jaetaan kolmeen tiimiin siten, että yksikön tiimit ovat sopimukset ja toiminnan ohjaus, maaomaisuustieto ja rakentamiskelpoisuus.

Maaomaisuus-yksikön nimen muutos maaomaisuuden hallinnan tuki -yksiköksi, uuden sopimukset ja toiminnan ohjaus -tiimin perustaminen sekä yksikön tiimien välinen tehtävänjako selkeyttävät töiden jakautumista maaomaisuuden kehittäminen ja tontit -palvelun yksiköiden ja tiimien välillä, parantavat lähiesimiestyötä sekä tehostavat palvelun toimintaa. Muutoksilla pyritään myös parantamaan henkilöstön työhyvinvointia.

- Toimintasäännön 3 luvun 1.2 kohta: rakennetun omaisuuden hallinta -palvelun palvelutilaverkko-yksikön tehtävät muutetaan muotoon: Yksikön tehtäviin kuuluvat tilaverkkojen hallinta ja tarkastelut, kaupungin tilainvestointien valmistelu ohjelmointia varten, tilahankkeiden tarve- ja hankesuunnitteluvaiheen johtaminen, kustannusohjaus ja valmistelu päätöksentekoon, rakennushankkeeseen ryhtyvän rakennuslupatehtävien vastuut sekä rakennusten tietomallintamiseen liittyvät tehtävät.

Palvelutilaverkko-yksikkö jaetaan kolmeen tiimiin siten, että yksikön tiimit ovat tarve- ja hankesuunnittelu 1, tarve- ja hankesuunnittelu 2 ja tietomallintaminen.

- Toimintasäännön 3 luvun 2.5 kohta: tilapalveluiden rakennussuunnittelu-yksikkö lakkautetaan. Yksikön rakennusten tietomallinnus -tiimi siirretään rakennetun omaisuuden hallinta -palvelun palvelutilaverkko-yksikköön.

Toimintasääntöä muutetaan, koska Rakennukset ja yleiset alueet -palvelukokonaisuudessa on vuoden 2019 aikana kohdistettu Tilapalveluiden Rakennussuunnittelu-yksikön osaamista palvelukokonaisuuden muihin asiantuntija- ja tilaajatehtäviin. Osaamisen kohdistaminen on tehty yhteistoimintaprosessissa, joka alkoi huhtikuussa ja loppuu 31.12.2019, jolloin Rakennussuunnitteluyksikkö lakkautetaan. Rakennussuunnitteluyksikön arkkitehtuuritiimi ja rakennesuunnittelutiimi lakkautetaan ja tietomallinnustiimi siirretään Rakennetun omaisuuden hallintapalvelun Palvelutilaverkko-yksikköön tiimiksi. Lisäksi Palvelutilaverkko-yksikössä palvelutilaverkkotiimi muutetaan toiseksi tarve- ja hankesuunnittelutiimiksi. Rakennussuunnittelu-yksiköstä siirtyy useita henkilöitä Palvelutilaverkko-yksikköön tarve- ja hankesuunnittelutehtäviin. Tarve- ja hankesuunnitteluyksikkö on ollut ennestään suuri, joten tarve- ja hankesuunnittelua hoitava henkilöstö tulee jakaa kahteen tiimiin, joiden molempien päätehtävä on tilahankkeiden tarve- ja hankesuunnitteluvaiheen johtaminen.

- Toimintasäännön 3 luvun 3.1 kohta: ylläpitopalvelun yleiset alueet -yksikön tehtävät muutetaan muotoon: Yksikön tehtäviin kuuluvat katu- ja viheralueiden sekä saarien ylläpidon järjestäminen, valvonta ja pienten korjausten teettäminen.

Yleiset alueet -yksikön ylläpitourakat-tiimin nimeksi muutetaan katualueet sekä kaupunkiluonto ja erillistehtävät -tiimin nimeksi muutetaan viheralueet.

Tiimijakouudistuksella selkeytetään yksikön ja tiimien johtamista. Tiimijaon muutos helpottaa yli palvelukokonaisuuksien ulottuvaa yhteistyötä (esimerkiksi viheralueet/maisema- ja puistosuunnittelu, katualueet/katusuunnittelu, asemakaavoitus jne.) ja parantaa osaltaan substanssin hallintaa ja kehittämistä.

- Toimintasäännön 4 luvun 5.1 kohta: ympäristöpalveluiden ympäristönsuojeluyksikkö jaetaan ympäristönsuojelu ja ohjaus -yksiköksi ja ympäristöseuranta ja -valvonta -yksiköksi.

Ympäristönsuojelu ja ohjaus -yksikön tehtävät: Yksikkö huolehtii ympäristönsuojelun (luonto, ilmasto, ilmansuojelu, meluntorjunta) suunnittelusta, ohjelmista, seurannasta ja raportoinnista, tiedon tuottamisesta, ympäristötietoisuudesta, ympäristövaikutusten arvioinneista ja asiantuntijatehtävistä sekä kaupungin ympäristöjohtamisen koordinoinnista.

Ympäristönsuojelu ja ohjaus -yksikkö jaetaan neljään tiimiin siten, että yksikön tiimit ovat ympäristöasioiden hallinta, ilmasto, ympäristövaikutusten arviointi sekä luonto ja ympäristötietoisuus.

Ympäristöseuranta ja -valvonta -yksikön tehtävät: Yksikkö huolehtii Itämeren ja pienvesien tilan seurannasta, raportoinnista ja tiedon tuottamisesta, Itämerihaasteen tehtävistä, ympäristön-, vesien- ja ilmastonsuojelun sekä meluntorjunnan, jätehuollon, pilaantuneen maaperän ja pohjaveden puhdistamisen valvonnasta ja haittailmoitusten käsittelystä sekä toimialaan kuuluvista ohjelma-, kehittämis- ja asiantuntijatehtävistä.

Ympäristöseuranta ja -valvonta -yksikkö jaetaan kahteen tiimiin siten, että yksikön tiimit ovat ympäristövalvonta ja vesi.

Muutoksella tasapainotetaan ympäristöpalveluiden organisaatiorakennetta. Ympäristönsuojeluyksikkö on kasvanut varsin suureksi suhteessa kaupunkiympäristön toimialan muihin yksiköihin. Muutoksen jälkeen ympäristöpalveluiden yksiköt olisivat kooltaan samaa suuruusluokkaa, mikä helpottaa niiden johtamista. Muutoksen jälkeen sekä ympäristöterveydenhuollossa että ympäristönsuojelussa on kaksi yksikköä.

Ympäristönsuojelun tutkimus- ja viranomaistehtävät keskitetään ympäristöseuranta- ja valvontayksikköön. Tämä mahdollistaa niiden nykyistä paremman hoitamisen, kun pääosa luonteeltaan erilaisista kaupunkitasoisista kehittämistehtävistä keskitettäisiin ympäristönsuojelu ja ohjaus -yksikköön.

Ilmasto ja ympäristöasioiden hallinnan tiimi kasvaa alkuvuodesta jo noin 20 hengen suuruiseksi, mihin on vaikuttanut ilmastoasioiden painoarvon radikaali kasvu muun muassa kaupunkistrategiassa. Tämä puoltaa sen jakamista kahdeksi: ilmastotiimi ja ympäristöasioiden hallintatiimi.

- Toimintasäännön 5 luvun 3.3 kohta: Kiinteistöjen kehittäminen -yksikkö nykyisine tehtävineen ja vakansseineen siirretään maanomaisuuden kehittäminen ja tontit -palveluun.

Kiinteistöjen kehittäminen -yksikön siirtäminen organisaatiorakenteessa hallinto- ja tukipalveluista osaksi maanomaisuuden kehittäminen ja tontit -palvelua selkeyttää kiinteistökehityshankkeiden ja kiinteistöjen realisointien prosessia ja organisointia. Siirron myötä kiinteistöjen realisointien valmisteluvastuu ja päätöksentekovastuu ovat samassa organisaatioyksikössä alle 1,5, miljoonan euron suuruisten hankkeiden osalta. Muutoksen etu on myös mahdollisuus osaamisen sujuvampaan hyödyntämiseen jatkossa saman palvelun sisällä: toisaalta maaomaisuuden kehittämisen juridisen ja maapoliittisen osaamisen hyödyntäminen kiinteistökehityshankkeissa ja toisaalta kiinteistöjen kehittäminen -yksikön asiantuntijoiden isännöinti-, kiinteistötalous- ja insinööriosaamisen hyödyntäminen entistä tehokkaammin maaomaisuuden kehittämisen vaativissa kehittämishankkeissa.

- Toimintasäännön 7 luvun maankäyttöjohtajan sijaisia koskevaa kohtaa muutetaan siten, että maisemasuunnittelupäällikön virkanimike korjataan kaupunkitila- ja maisemasuunnittelupäälliköksi.

Helsingin kaupungin hallintosäännön 14 luvun 1 §:n 1 momentin 1 kohdan mukaan, ellei toimivallasta ole muutoin säädetty tai määrätty, kukin toimialajohtaja hyväksyy toimialan toimintasäännön.

Detta beslut publicerades 18.12.2019

OHJEET OIKAISUVAATIMUKSEN TEKEMISEKSI

Tähän päätökseen tyytymätön voi tehdä kirjallisen oikaisuvaatimuksen. Päätökseen ei saa hakea muutosta valittamalla tuomioistuimeen.

Oikaisuvaatimusoikeus

Oikaisuvaatimuksen saa tehdä

  • se, johon päätös on kohdistettu tai jonka oikeuteen, velvollisuuteen tai etuun päätös välittömästi vaikuttaa (asianosainen)
  • kunnan jäsen.
Oikaisuvaatimusaika

Oikaisuvaatimus on tehtävä 14 päivän kuluessa päätöksen tiedoksisaannista.

Oikaisuvaatimuksen on saavuttava Helsingin kaupungin kirjaamoon määräajan viimeisenä päivänä ennen kirjaamon aukioloajan päättymistä.

Mikäli päätös on annettu tiedoksi postitse, asianosaisen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon, jollei muuta näytetä, seitsemän päivän kuluttua kirjeen lähettämisestä. Kunnan jäsenen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon seitsemän päivän kuluttua siitä, kun pöytäkirja on nähtävänä yleisessä tietoverkossa.

Mikäli päätös on annettu tiedoksi sähköisenä viestinä, asianosaisen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon, jollei muuta näytetä, kolmen päivän kuluttua viestin lähettämisestä.

Tiedoksisaantipäivää ei lueta oikaisuvaatimusaikaan. Jos oikaisuvaatimusajan viimeinen päivä on pyhäpäivä, itsenäisyyspäivä, vapunpäivä, joulu- tai juhannusaatto tai arkilauantai, saa oikaisuvaatimuksen tehdä ensimmäisenä arkipäivänä sen jälkeen.

Oikaisuvaatimusviranomainen

Viranomainen, jolle oikaisuvaatimus tehdään, on Helsingin kaupungin kaupunkiympäristölautakunta.

Oikaisuvaatimusviranomaisen asiointiosoite on seuraava:

Sähköpostiosoite:
Postiosoite:
PL 10
 
00099 HELSINGIN KAUPUNKI
Faksinumero:
(09) 655 783
Käyntiosoite:
Pohjoisesplanadi 11-13
Puhelinnumero:
(09) 310 13700 (Yleishallinto)

Kirjaamon aukioloaika on maanantaista perjantaihin klo 08.15–16.00.

Oikaisuvaatimuksen muoto ja sisältö

Oikaisuvaatimus on tehtävä kirjallisena. Myös sähköinen asiakirja täyttää vaatimuksen kirjallisesta muodosta.

Oikaisuvaatimuksessa on ilmoitettava

  • päätös, johon oikaisuvaatimus kohdistuu
  • miten päätöstä halutaan oikaistavaksi
  • millä perusteella päätöstä halutaan oikaistavaksi
  • oikaisuvaatimuksen tekijä
  • millä perusteella oikaisuvaatimuksen tekijä on oikeutettu tekemään vaatimuksen
  • oikaisuvaatimuksen tekijän yhteystiedot
Pöytäkirja

Päätöstä koskevia pöytäkirjan otteita ja liitteitä lähetetään pyynnöstä. Asiakirjoja voi tilata Helsingin kaupungin kirjaamosta.

Stäng

Mer information fås av

Kristina Montell, yksikön vs. päällikkö, puhelin: +358 9 310 36421

kristina.montell@hel.fi

Beslutsfattare

Mikko Aho
kaupunkiympäristön toimialajohtaja