Avustuksen hakeminen, kuntien digitalisaation yhteishankkeet, valtiovarainministeriö

HEL 2019-011885
Ärendet har nyare handläggningar
§ 20

Kaupunkien OmaData Operattoripalvelun hankinta (Helsinki MyData Operator Service)

Kanslichef

Päätös

Kansliapäällikkö päätti hyväksyä Vastuu Group Oy:n tarjouksen kaupunki OmaData Operaattorina palvelun hankinnasta kokonaistaloudellisesti edullisimpina. Sopimus tehdään määräaikaiseksi Kaupunki OmaData Operaattorina -hankkeen keston ajan 30.11.2021 saakka ja jatkuu sen jälkeen jatkuu toistaiseksi voimassa olevana.

Kansliapäällikkö päätti hylätä SAP Finland Oy tarjouspyynnön vastaisena. SAP ei ollut ilmoittanut vaatimusten RM006- RM026, RM029-RM060 sekä RM062 osalta millä referenssillä vaatimuksen täyttyminen voidaan osoittaa. SAP ei ollut ilmoittanut hintatietoja hintalomakkeen soluissa F4-F14. SAP ei ollut ilmoittanut referenssin 2 käyttöönottohetkeä. SAP ei ollut ilmoittanut referenssien yhteyshenkilöitä. SAP ei ollut ilmoittanut omia yhteystietojaan Bidder contact-välilehdellä.

Kansliapäällikkö päätti hylätä Gravito Oy tarjouksen tarjouspyynnön vastaisena. Gravito Oy ei ollut ilmoittanut vaatimusten RM029 -RM030 sekä RM039-RM062 millä referenssillä vaatimusten täyttyminen voidaan osoittaa. Gravito Oy ei ollut ilmoittanut selkeästi Yes tai No vastausta vaatimuksiin RM005 ja RM028.

Hankintasopimus sopijapuolten välillä syntyy vasta myöhemmin erikseen allekirjoitettavalla sopimuksella jonka kaupungin puolesta allekirjoittaa kansliapäällikkö. Hankintasopimus voidaan tehdä aikaisintaan 14 päivän kuluttua siitä, kun ehdokas tai tarjoaja on saanut tai hänen katsotaan saaneen päätöksen ja valitusosoituksen tiedoksi.

Hankinnan arvioitu arvonlisäveroton arvo n. 1 220 000 euroa.

Kansliapäällikkö päätti, että kustannukset maksetaan keskitettyyn hanketoimintaan varatusta määrärahasta talousarviokohdasta 1 50 04 ja kateosuus 15 % talousarviokohdasta 1 40 0 1 kaupunginkanslia.

Päätöksen perustelut

OmaData hanke liittyy Valtiovarainministeriön digitalisaation kannustinjärjestelmään jonka tavoitteena on edistää digitalisaatiota, joka tukee kuntien toimintatapojen uudistamista, asiakaslähtöisyyttä ja jonka avulla on mahdollista saavuttaa kustannussäästöjä. Valtiovarainministeriön päätöksen VN/11801/2019 mukaisesti ”Kaupunki OmaData Operaattorina” on myönnetty yhteensä 2.252.500 euron suuruinen valtionavustus (Helsingin osuus noin 1 700 000 euroa) hankkeen keston ajaksi, 11/2021 asti. Hankkeeseen osallistuu Helsingin lisäksi Espoo, Oulu ja Turku. Hankkeessa parannetaan Suomen suurimpien kaupunkien kyvykkyyksiä kaupunkilaisdatan käytössä. OmaDatan ratkaisut helpottavat kuntalaisten arkea yhdistämällä eri toimijoiden keräämiä tietoja keskenään kuntalaisen suostumuksen perusteella. Kaupungit keräävät kaupunkilaisista paljon dataa, mutta data on hajallaan ja sitä on usein vaikea saada käyttöön sinne, mistä siitä olisi eniten hyötyä. Kaupungit eivät myöskään voi käyttää dataa ilman asukkaan suostumusta. Helsingin osuutena hankkeessa on myös rakentaa OmaData operaattorikyvykkyys, joka mahdollistaa teknisesti suostumuksenhallinnan kyvykkyyden. Operaattorikyvykkyyden hankinta tällä päätöksellä olemassa olevien palveluntarjoajien joukosta mahdollistaa hankkeen toimenpiteiden toteuttamisen Valtiovarainministeriön hankerahoituksen ja toteutukselle asettaman ajan puitteissa.

Kilpailutus perustuu Helsingin kaupunginkanslian 10.11.2020 julkaistuun tarjouspyyntöön H065-20, HEL 2020-008154. Hankinta on kilpailutettu EU-hankintana. Tarjouspyyntö julkaistiin Cloudiassa sekä TED:ssä.

Määräaika tarjousten jättämiselle päättyi 13.12.2020. Määräaikaan mennessä saapui 5 tarjousta: Vastuu Group Oy (Suomi), TietoEVRY Oyj (Suomi), Gravito Oy (Suomi), LCube Ab (Ruotsi), SAP Finland Oy (Suomi).

Tarjoajien soveltuvuus on tarkastettu tarjousten avaamisen yhteydessä.

Tarjouspyynnössä on asetettu tarjoukselle ja sen sisällölle sekä hankinnan kohteelle vähimmäisvaatimukset. Vähimmäisvaatimuksissa on asetettu hankittaville tuotteille laadullisia vaatimuksia, jotka tarjottavien tuotteiden on pitänyt täyttää. Jos laadulliset vähimmäisvaatimukset eivät ole täyttyneet, on tarjous hylätty tarjouspyynnön vastaisena.

Tarkastettiin, että tarjoukset täyttävät asetetut vähimmäisvaatimukset (Mandatory Requirements). Tarkastettiin lisävaatimukset ja pisteytettiin ne. Eniten pisteitä saanut sai 30 pistettä (maksimipisteet 40 pistettä). Muissa käytettiin kaavaa (tarjoajan pisteet/eniten pisteitä saanut x 0,10) x 100. Hintavertailuun käytettiin TCO neljän vuoden vertailuhintaa. Halvin hinta sai maksimipisteet, 90 pistettä Pisteytyksessä käytettiin kaavaa (edullisin hinta/ tarjoajan vertailuhinta x 0.90) x 100. Hintavertailupisteet ja lisäpisteet laskettiin yhteen. Parhaimmaksi lasketun tarjoajan referenssit on alustavasti verifioitu.

Tarjoaja
Hintapisteet
Lisäpisteet
Yhteensä
Vastuu Group Oy
90
10
100
LCube Ab
59,77
8,33
68,10
TietoEVRY
58,66
1,67
60,33
 

Hankintalain (1397/2016) 123 §:n mukaan hankintayksikön on tehtävä ehdokkaiden ja tarjoajien asemaan vaikuttavista ratkaisuista sekä tarjousmenettelyn ratkaisusta kirjallinen päätös, joka on perusteltava.

Hallintosäännön 12 luvun 1 §:n mukaan kansliapäällikkö päättää hankinnoista lukuun ottamatta osakkeita.

Detta beslut publicerades 28.01.2021

MUUTOKSENHAKU HANKINTAPÄÄTÖKSEEN

Tähän päätökseen tyytymätön asianosainen voi hakea päätökseen muutosta vaatimalla hankintaoikaisua tai tekemällä valituksen markkinaoikeudelle taikka molemmat.

OHJEET HANKINTAOIKAISUVAATIMUKSEN TEKEMISEKSI
Oikaisuvaatimusaika

Asianosaisen on esitettävä vaatimus 14 päivän kuluessa siitä, kun asianosainen on saanut tiedon hankintayksikön päätöksestä tai muusta ratkaisusta.

Muutoksenhaku markkinaoikeuteen ei estä vaatimasta hankintaoikaisua.

Mikäli päätös on lähetetty tiedoksi käyttäen ehdokkaan tai tarjoajan hankintayksikölle ilmoittamaa sähköistä yhteystietoa, katsotaan vastaanottajan saaneen päätöksestä tiedon sinä päivänä, jolloin sähköinen viesti on vastaanottajan käytettävissä tämän vastaanottolaitteessa siten, että viestiä voidaan käsitellä.

Mikäli päätös on lähetetty tiedoksi tavallisena kirjeenä, ehdokkaan tai tarjoajan katsotaan saaneen päätöksestä tiedon seitsemäntenä päivänä kirjeen lähettämisestä, jollei ehdokas tai tarjoaja näytä tiedoksiannon tapahtuneen myöhemmin.

Tiedoksisaantipäivää ei lueta oikaisuvaatimusaikaan. Oikaisuvaatimuksen on saavuttava Helsingin kaupungin kirjaamoon viimeistään määräajan viimeisenä päivänä ennen kirjaamon aukioloajan päättymistä.

Jos määräajan viimeinen päivä on pyhäpäivä, itsenäisyyspäivä, vapunpäivä, joulu- tai juhannusaatto tai arkilauantai, saa oikaisuvaatimuksen tehdä ensimmäisenä arkipäivänä sen jälkeen.

Oikaisuvaatimusviranomainen

Viranomainen, jolta hankintaoikaisua vaaditaan, on Helsingin kaupunginhallitus.

Oikaisuvaatimusviranomaisen asiointiosoite on seuraava:

Sähköpostiosoite:
helsinki.kirjaamo@hel.fi
Postiosoite:
PL 10
 
00099 HELSINGIN KAUPUNKI
Faksinumero:
(09) 655 783
Käyntiosoite:
Pohjoisesplanadi 11-13
Puhelinnumero:
(09) 310 13700 (Yleishallinto)

Kirjaamon aukioloaika on maanantaista perjantaihin klo 08.15–16.00.

Oikaisuvaatimuksen muoto ja sisältö

Hankintaoikaisuvaatimus pannaan vireille kirjallisesti ilmoittamalla

  • hankintayksikön päätös tai muu ratkaisu, johon hankintaoikaisuvaatimus kohdistuu
  • miten päätöstä tai muuta ratkaisua halutaan oikaistavaksi
  • millä perusteella päätöstä tai muuta ratkaisua halutaan oikaistavaksi.

Sähköinen asiakirja täyttää vaatimuksen kirjallisesta muodosta.

Oikaisuvaatimuksessa on mainittava oikaisua vaativan nimi sekä tarvittavat yhteystiedot asian hoitamiseksi. Jos oikaisua vaativan puhevaltaa käyttää hänen laillinen edustajansa tai asiamiehensä tai jos oikaisuvaatimuksen laatijana on joku muu henkilö, oikaisuvaatimuksessa on ilmoitettava myös tämän nimi sekä tarvittavat yhteystiedot.

Oikaisuvaatimukseen on liitettävä asiakirjat, joihin oikaisua vaativa haluaa vedota vaatimuksensa tueksi, jollei niitä ole jo aikaisemmin toimitettu viranomaiselle.

Pöytäkirja

Päätöstä koskevia pöytäkirjan otteita ja liitteitä lähetetään pyynnöstä. Asiakirjoja voi tilata Helsingin kaupungin kirjaamosta.

VALITUSOSOITUS MARKKINAOIKEUDELLE
Valitusaika

Valitus on tehtävä 14 päivän kuluessa päätöksen tiedoksisaannista.

Mikäli päätös on lähetetty tiedoksi käyttäen ehdokkaan tai tarjoajan hankintayksikölle ilmoittamaa sähköistä yhteystietoa, katsotaan vastaanottajan saaneen päätöksestä tiedon sinä päivänä, jolloin sähköinen viesti on vastaanottajan käytettävissä tämän vastaanottolaitteessa siten, että viestiä voidaan käsitellä.

Mikäli päätös on lähetetty tiedoksi tavallisena kirjeenä, ehdokkaan tai tarjoajan katsotaan saaneen päätöksestä tiedon seitsemäntenä päivänä kirjeen lähettämisestä, jollei ehdokas tai tarjoaja näytä tiedoksiannon tapahtuneen myöhemmin.

Hankintaoikaisun vireilletulo ei vaikuta siihen määräaikaan, jonka kuluessa asianosaisella on oikeus hakea muutosta valittamalla markkinaoikeudelle.

Tiedoksisaantipäivää ei lueta valitusaikaan. Valitus on toimitettava valitusviranomaiselle viimeistään valitusajan viimeisenä päivänä ennen valitusviranomaisen aukioloajan päättymistä.

Jos valitusajan viimeinen päivä on pyhäpäivä, itsenäisyyspäivä, vapunpäivä, joulu- tai juhannusaatto tai arkilauantai, saa valituksen tehdä ensimmäisenä arkipäivänä sen jälkeen.

Valitusviranomainen

Valitus tehdään markkinaoikeudelle.

Markkinaoikeuden asiointiosoite on seuraava:

Postiosoite:
Radanrakentajantie 5
 
00520 HELSINKI
Sähköpostiosoite:
markkinaoikeus@oikeus.fi
Faksinumero:
029 56 43314
Käyntiosoite:
Radanrakentajantie 5
Puhelinnumero:
029 56 43300

Valituksen voi tehdä myös hallinto- ja erityistuomioistuinten asiointipalvelussa osoitteessa: https://asiointi2.oikeus.fi/hallintotuomioistuimet

Valituksen muoto ja sisältö

Valitus on tehtävä kirjallisesti. Myös sähköinen asiakirja täyttää vaatimuksen kirjallisesta muodosta.

Valituksessa on ilmoitettava:

  1. päätös, johon haetaan muutosta (valituksen kohteena oleva päätös);
  2. miltä kohdin päätökseen haetaan muutosta ja mitä muutoksia siihen vaaditaan tehtäväksi (vaatimukset);
  3. vaatimusten perustelut;
  4. mihin valitusoikeus perustuu, jos valituksen kohteena oleva päätös ei kohdistu valittajaan.

Valituksessa on lisäksi ilmoitettava valittajan nimi ja yhteystiedot. Jos puhevaltaa käyttää valittajan laillinen edustaja tai asiamies, myös tämän yhteystiedot on ilmoitettava. Yhteystietojen muutoksesta on valituksen vireillä ollessa ilmoitettava viipymättä hallintotuomioistuimelle.

Valituksessa on ilmoitettava myös se postiosoite ja mahdollinen muu osoite, johon oikeudenkäyntiin liittyvät asiakirjat voidaan lähettää (prosessiosoite). Mikäli valittaja on ilmoittanut enemmän kuin yhden prosessiosoitteen, voi hallintotuomioistuin valita, mihin ilmoitetuista osoitteista se toimittaa oikeudenkäyntiin liittyvät asiakirjat.

Valitukseen on liitettävä:

  1. valituksen kohteena oleva päätös valitusosoituksineen;
  2. selvitys siitä, milloin valittaja on saanut päätöksen tiedoksi, tai muu selvitys valitusajan alkamisen ajankohdasta;
  3. asiakirjat, joihin valittaja vetoaa vaatimuksensa tueksi, jollei niitä ole jo aikaisemmin toimitettu viranomaiselle.
Ilmoitus valituksen tekemisestä hankintayksikölle

Valittajan tai hänen edustajansa on ilmoitettava kirjallisesti hankintayksikölle asian saattamisesta markkinaoikeuden käsiteltäväksi. Ilmoitus on toimitettava viimeistään silloin, kun hankintaa koskeva valitus toimitetaan markkinaoikeudelle.

Ilmoitus on tehtävä osoitteeseen:

Sähköpostiosoite:
helsinki.kirjaamo@hel.fi
Postiosoite:
PL 10
 
00099 HELSINGIN KAUPUNKI
Faksinumero:
(09) 655 783
Käyntiosoite:
Pohjoisesplanadi 11-13
Puhelinnumero:
(09) 310 13700 (Yleishallinto)

Kirjaamon aukioloaika on maanantaista perjantaihin klo 08.15–16.00.

Odotusaika

EU-kynnysarvot ylittävien hankintojen osalta hankintasopimus voidaan tehdä aikaisintaan 14 päivän kuluttua siitä, kun ehdokas tai tarjoaja on saanut tai hänen katsotaan saaneen päätöksen ja valitusosoituksen tiedoksi.

Oikeudenkäyntimaksu

Muutoksenhakuasian vireillepanijalta peritään oikeudenkäyntimaksu sen mukaan kuin tuomioistuinmaksulaissa (1455/2015) säädetään. Markkinaoikeuden ensimmäisenä asteena käsittelemässä asiassa maksu peritään riippumatta asian lopputuloksesta.

Pöytäkirja

Päätöstä koskevia pöytäkirjan otteita ja liitteitä lähetetään pyynnöstä. Asiakirjoja voi tilata Helsingin kaupungin kirjaamosta.

Stäng

Mer information fås av

Mika Leivo, ICT-arkkitehti, puhelin: 040-6497779

mika.leivo@hel.fi

Beslutsfattare

Sami Sarvilinna
kansliapäällikkö
Markus Kühn
strategiajohtaja

Bilagor

2. Avauspöytäkirja
Bilagan publiceras inte på internet.

I beslutsdokumenten nämns bilagor som inte publiceras på nätet. Bort lämnas bilagor som innehåller sekretessbelagda uppgifter, bilagor som innehåller uppgifter som kan äventyra integritetsskyddet eller sådana som man inte av tekniska orsaker kunnat överföra till elektroniskt format. (Offentlighetslagen 621/1999, Lagen om tjänster inom elektronisk kommunikation 917/2014, Dataskyddslagen 1050/2018, Lagen om behandling av personuppgifter inom social- och hälsovården 703/2023, Lagen om offentlig upphandling och koncession 1397/2016). Upplysningar om stadsstyrelsens beslutshandlingar fås också från Helsingfors stads registratorskontor.