Maksuhyvitys, aluevuokramaksu, Edelfeltintie 10, West Express Oy

HEL 2019-011904
Ärendet har nyare handläggningar
§ 2

Muistutus kadulla tai yleisellä alueella tehtävästä työstä perittävistä maksuista

Enhetschef

Päätös

Alueiden käytön ja -valvonnan yksikön päällikkö päätti hyväksyä osittain kadun ja eräiden yleisten alueiden kunnossa- ja puhtaanapidosta annetun lain 14 b §:n 2 ja 3 momenttien mukaisista maksuista tehdyn muistutuksen laskusta nro 2830071958. Alueenkäyttömaksua ei peritä maksuvelvolliselta 16.8.2019 jälkeiseltä ajalta. Lasku nro 2830071958 hyvitetään ja maksuvelvolliselle toimitetaan uusi lasku.

Päätöksen perustelut

Alueenkäyttömaksua muutetaan muistutuksen johdosta, sillä muistutuksen yhteydessä on toimitettu selvitystä, jonka mukaan työalue on ollut ennallistettu 16.8.2019. Muilta osin alueenkäyttömaksun laskutus ei ole ollut virheellinen vaan se on perustunut aikaan, jolloin maksuvelvollisen työmaakäytössä ollut alue on odottanut ennallistamista.

Muistutuksen kohteena oleva maksu

Maksuvelvolliselle Asunto-osakeyhtiö Edelfeltintie 10:lle on määrätty 23.9.2019 päivätty maksu (laskun nro 2830071958) kadulla tai yleisellä alueella tehtävästä työstä tehdyn ilmoituksen käsittelystä, työn valvonnasta ja alueen käyttämisestä työmaana.

Työ on suoritettu Eiran kaupunginosassa osoitteessa Edelfeltintie 10 tunnusnumerolla KP1900731.

Muistutus

Maksusta on tehty muistutus, joka on toimitettu Helsingin kaupungille 25.9.2019. Muistutuksen on tehnyt West Express Oy:n edustaja ********** maksuvelvollisen valtuuttamana asiamiehenä.

Kyse on kadun ja eräiden yleisten alueiden kunnossa- ja puhtaanapidosta annetun lain (669/1978, jäljempänä kunnossapitolaki) 14 b §:n 2 ja 3 momenttien perusteella määrätystä maksusta. Ennen muutoksen hakemista maksun määräämiseen maksuvelvollisen on kunnossapitolain 18 §:n 3 momentin mukaan tehtävä 14 päivän kuluessa maksulipun saapumisesta muistutus maksun perimisestä päättävälle kunnan viranomaiselle. Muistutus on tehty määräajan puitteissa.

Muistutuksessa vaaditaan alueenkäyttömaksun kohtuullistamista, sillä alue on ollut toiminnallisessa kunnossa ilmoitetun työajan päättymisen jälkeen. Alueen ennallistaminen on viivästynyt, koska urakoitsija West Express Oy:n käyttämä aliurakoitsija hävisi ja jätti virheellisen reunakiveyksen korjaamatta. Tämän jälkeen työt ovat viivästyneet muistutuksen mukaan sekä urakoitsijan että kaupungin alueidenvalvonnan tarkastajan kesälomien vuoksi. Reunakiveys on urakoitsijan mukaan korjattu 16.8.2019, mutta urakoitsija ei ilmoittanut asiasta kaupungille, sillä se olisi halunnut neuvotella alueenkäyttömaksun määrästä kaupungin kanssa.

Kunnan oikeus periä maksu

Kunta voi periä maksun, joka perustuu kunnossapitolain 14 a §:ssä tarkoitetun ilmoituksen tarkastamisesta ja työn valvonnasta kunnalle aiheutuneisiin kustannuksiin. Lisäksi kunta voi periä aikaan, alueen laajuuteen ja alueen keskeisyyteen perustuvan kohtuullisen maksun alueen tilapäisestä käyttämisestä kunnossapitolain 14 a §:ssä tarkoitetulla tavalla työmaana, jos alue rajataan pois yleisestä käytöstä. Kunnossapitolain 14 b § 3 momentin mukaan maksua ei peritä siltä ajalta, jonka alue on työmaana työstä vastaavasta riippumattomasta syystä, jota ei voida ennakoida.

Kunnossapitolain 14 a § 3 momentin mukaan työstä vastaavan on saatettava työmaana käytetty alue hyväksytyn työajan kuluessa työtä edeltäneeseen kuntoon.

Kunnossapitolakia koskevan hallituksen esityksen (281/2004) mukaan alueenkäyttömaksun tavoitteena on katujen ja yleisten alueiden pysyminen niille varatussa yleisessä käytössä, kaivantojen lyhyt aukioloaika ja töiden yhteensovittaminen. Maksun on oltava määrältään kohtuullinen ja sen perusteena on kadun tilapäiseen käyttämiseen työmaana tarvittava aika.

Helsingin kaupungin kaupunkiympäristölautakunnan ympäristö- ja lupajaosto on päättänyt 28.9.2018 § 176 kunnossapitolain mukaisesta taksasta ja maksujen määräämisen periaatteista lain 14 b §:n 2 ja 3 momenttien osalta.

Päätöksen mukaan kaupungin antamalla suostumuksella hyväksytään työstä vastaavan ilmoittama työaika, jonka kuluessa alue on saatettava työtä edeltäneeseen kuntoon. Mikäli työstä vastaava ei pysy ilmoittamassaan työajassa, tulee tämän ilmoittaa lisäaikatarpeesta kunnalle hyväksytyn työajan kuluessa. Mikäli työ valmistuu ilmoitettua aiemmin, tulee työstä vastaavan tehdä tästä ilmoitus kunnalle, jotta työ voidaan valvoa ja alueenkäyttömaksu peritään toteutuneen työajan mukaisesti.

Yleisten alueiden käytöstä, tilapäisistä liikennejärjestelyistä ja katutöistä annettujen pääkaupunkiseudun määräysten ja ohjeiden mukaan työ on suoritettava lupapäätöksessä määrätyssä ajassa tai työn vaatimassa ajassa. Lupapäätöksessä määriteltyyn aikaan voidaan myöntää lisäaikaa. Työaika päättyy, kun työ on hyväksytysti vastaanotettu.

Asiassa saatu selvitys

Maksuvelvollisen edustaja on 11.4.2019 päivätyllä valtakirjalla valtuuttanut urakoitsija West Express Oy:n tekemään puolestaan ilmoituksen yleisellä alueella tehtävästä työstä. Urakoitsija on tehnyt 23.4.2019 ilmoituksen yleisellä alueella tehtävästä työstä 29.4.–17.5.2019. Maksuvelvolliselle on ilmoituksen perusteella annettu 24.4.2019 päätös yleisellä alueella tehtävästä työstä ajalla 29.4.–17.5.2019 eli 19 päivän ajaksi.

Alueidenvalvonnan tarkastaja on tehnyt työalueella valvontakäyntejä 24.4., 20.5., 24.6., 8.7., 29.7., 26.8. ja 30.8.2019.

Alueidenvalvonnan tarkastaja on huomauttanut urakoitsijaa ja maksuvelvollisen edustajaa ensimmäisen kerran alueen ennallistamisessa tehdyistä virheistä 20.5.2019. Kaivutyön jäljiltä yksi jalkakäytävän reunakivisitä on ollut haljennut ja toinen reunakivi on ollut asennettuna vinoon siten, että reunakiveys on porrastanut. Tarkastaja on tiedustellut asiasta uudestaan 29.5.2019. Maksuvelvollisen edustaja on 31.5.2019 kertonut ilmoittaneensa urakoitsijalle asiasta useamman kerran. Urakoitsija on 31.5.2019 ilmoittanut sopineensa alueidenvalvonnan tarkastajan kanssa reunakiveyksen korjauksen suorittamisesta.

Tarkastaja on huomauttanut uudestaan maksuvelvollisen edustajaa sekä urakoitsijaa sähköpostitse 8. sekä 29.7.2019 alueenkäyttömaksun kertymisestä sekä siitä, ettei vaadittuja korjauksia ole tehty. Tarkastaja on käynyt alueella 26.8.2019 ja todennut tuolloin reunakivien korjauksen olevan hyväksyttävä. Tarkastaja on pyytänyt urakoitsijaa toimittamaan työstä valmistumisilmoituksen 30.8. ja 20.9.2019, mutta valmistumisilmoitusta ei ole pyynnöistä huolimatta toimitettu. Tarkastaja on tämän vuoksi merkinnyt työn valmistuneen 26.8.2019.

Maksuvelvolliselta on veloitettu ilmoituksen käsittely- ja valvontamaksu sekä alueenkäyttömaksu 120 päivän ajalta 29.4.–26.8.2019.

Muistutuksen tekijä on pyynnöstä toimittanut 13.1.2020 lisäselvityksenä työn valmistumisesta 16.8.2019 päivätyn kuvakaappauksen. Kuvakaappauksessa olevassa valokuvassa työalue on ollut vastaavassa kunnossa kuin kaupungin tarkastajan 26.8.2019 ottamissa valokuvissa.

Perustelut koskien muistutuksessa esitettyjä asioita

Muistutuksen mukaan alue on ollut toiminnallisessa tilassa 17.5.2019 lähtien ja alueenkäyttömaksua tulisi kohtuullistaa.

Alueenkäyttömaksun veloitus alkaa, kun alue otetaan pois yleisestä käytöstä. Veloitus päättyy, kun työ on valmis, sen valmistumisesta on tehty kirjallinen ilmoitus ja alue on hyväksytysti vastaanotettu. Kaivutyön kohteena oleva alue on saatettava työtä edeltäneeseen kuntoon työaikana. Alueenkäyttömaksu veloitetaan koko työajalta. Kunnossapitolaki lisäksi edellyttää, että alue saatetaan työtä edeltäneeseen kuntoon työajan aikana.

Alueenkäyttömaksun kertyminen ei katkea siksi ajaksi, kun kaivualue odottaa ennallistamista. Alueen ei voida katsoa olevan tänä aikana kunnossapitolaissa tarkoitetulla tavalla yleisessä käytössä, sillä alueella on keskeneräinen työmaa eikä se ole käyttötarkoitustaan vastaavassa kunnossa. Alueenkäyttömaksun kertymisen katkeaminen työaikana johtaisi myös kunnossapitolain tavoitteisiin nähden epätarkoituksenmukaiseen tilanteeseen, joka kannustaisi jättämään kaivutöiden jäljiltä kadut ja muut yleiset alueet keskeneräiseen tilaan pitkiksikin ajoiksi.

Kuten muistutuksessakin todetaan, toukokuussa 2019 tehty reunakiveys on ollut puutteellinen, eikä aluetta ole siten lain edellyttämällä tavalla saatettu työtä edeltäneeseen kuntoon.

Muistutuksessa on vedottu siihen, että työn valmistuminen on viivästynyt, koska urakoitsijan käyttämä aliurakoitsija on hävinnyt. Työstä vastaavana ja työn tilaajana maksuvelvollinen
on vastuussa urakoitsijan valinnasta sekä tilanteeseen sopivan urakkasopimuksen tekemisestä. Maksuvelvollisen valitseman urakoitsijan tai tämän käyttämän aliurakoitsijan toiminnasta tai laiminlyönnistä aiheutuva työn viivästyminen ei siten ole kunnossapitolaissa tarkoitetulla tavalla työstä vastaavasta riippumaton syy, jonka vuoksi alueenkäyttömaksu jätettäisiin perimättä.

Maksuvelvollisella sekä urakoitsijalla on ollut toukokuusta lähtien tiedossa reunakivien korjaustarve ja se, ettei kaupunki ole hyväksynyt työtä valmiiksi ja että alueenkäyttömaksun veloitus on jatkunut. Urakoitsijan 31.5.2019 lähettämän sähköpostin perusteella myös reunakivien korjaustapa on ollut tiedossa. Se, että urakoitsija on lomaillut kesällä, ei ole kunnossapitolaissa tarkoitettu peruste olla perimättä alueenkäyttömaksua. Kaupungin tarkastajalla on kesälomansa aikana ollut sijainen, ja ottaen huomioon sen, että sekä virhe että sen korjaustapa on jo ollut urakoitsijan tiedossa toukokuussa, kaupungin tarkastajankaan kesäloma ei ole peruste olla perimättä tai kohtuullistaa maksua.

Maksuvelvollinen tai urakoitsija eivät ole ilmoittaneet työtä valmiiksi. Alueenkäyttömaksua on peritty 26.8.2019 asti, jolloin kaupungin tarkastaja on oma-aloitteisesti todennut alueen ennallistetun hyväksyttävällä tavalla. Muistutuksen mukaan alueen reunakiveys on korjattu 16.8.2019. Muistutuksen tekijä on toimittanut asiasta selvityksenä kuvakaappauksen 16.8.2019 lähetetystä valokuvasta, jossa alue on vastaavassa kunnossa kuin kaupungin tarkastajan 26.8.2019 ottamissa valokuvissa.

Työn voidaan esitetyn selvityksen johdosta katsoa valmistuneen 16.8.2019, eikä asiassa ole siten perusteita periä alueenkäyttömaksua tämän jälkeiseltä ajalta. Muilta osin aika, jolta alueenkäyttömaksua on peritty, ei ole virheellinen, vaan se on perustunut työn kestoon, eikä asiassa ei ole sellaista kunnossapitolaissa tarkoitettua työstä vastaavasta riippumatonta ja ennakoimatonta syytä, jonka vuoksi alueenkäyttömaksua jätettäisiin perimättä.

Toimivalta

Helsingin kaupungin hallintosäännön 16 luvun 8.2 §:n 1 kohdan nojalla tehdyn kaupunkiympäristön asiakkuusjohtajan päätöksen 1.6.2017 § 9 mukaan kunnossapitolain 14 b §:n 2 ja 3 momenttien mukaisten maksujen perimiseen liittyvistä muistutuksista päättää alueiden käyttö ja -valvonnan yksikön päällikkö.

Detta beslut publicerades 18.02.2020

VALITUSOSOITUS

Tähän päätökseen haetaan muutosta hallintovalituksella.

Valitusoikeus

Tähän päätökseen saa hakea muutosta se, johon päätös on kohdistettu tai jonka oikeuteen, velvollisuuteen tai etuun päätös välittömästi vaikuttaa ja se, jonka valitusoikeudesta laissa erikseen säädetään. Viranomainen saa hakea muutosta valittamalla myös, jos valittaminen on tarpeen viranomaisen valvottavana olevan yleisen edun vuoksi.

Valitusaika

Valitus on tehtävä 30 päivän kuluessa päätöksen tiedoksisaannista.

Valitus on toimitettava valitusviranomaiselle viimeistään valitusajan viimeisenä päivänä ennen valitusviranomaisen aukioloajan päättymistä.

Mikäli päätös on annettu tiedoksi postitse, asianosaisen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon, jollei muuta näytetä, seitsemän päivän kuluttua kirjeen lähettämisestä.

Mikäli päätös on annettu tiedoksi sähköisenä viestinä, asianosaisen katsotaan saaneen päätöksestä tiedon, jollei muuta näytetä, kolmen päivän kuluttua viestin lähettämisestä.

Tiedoksisaantipäivää ei lueta valitusaikaan. Jos valitusajan viimeinen päivä on pyhäpäivä, itsenäisyyspäivä, vapunpäivä, joulu- tai juhannusaatto tai arkilauantai, saa valituksen tehdä ensimmäisenä arkipäivänä sen jälkeen.

Valitusviranomainen

Valitus tehdään Helsingin hallinto-oikeudelle.

Hallinto-oikeuden asiointiosoite on seuraava:

Sähköpostiosoite:    
helsinki.hao@oikeus.fi
Postiosoite:
Radanrakentajantie 5
 
00520 HELSINKI
Faksinumero:
029 56 42079
Käyntiosoite:
Radanrakentajantie 5
Puhelinnumero:
029 56 42000

Valituksen voi tehdä myös hallinto- ja erityistuomioistuinten asiointipalvelussa osoitteessa: https://asiointi2.oikeus.fi/hallintotuomioistuimet

Valituksen muoto ja sisältö

Valitus on tehtävä kirjallisesti. Myös sähköinen asiakirja täyttää vaatimuksen kirjallisesta muodosta.

Valituksessa on ilmoitettava:

  1. päätös, johon haetaan muutosta (valituksen kohteena oleva päätös);
  2. miltä kohdin päätökseen haetaan muutosta ja mitä muutoksia siihen vaaditaan tehtäväksi (vaatimukset);
  3. vaatimusten perustelut;
  4. mihin valitusoikeus perustuu, jos valituksen kohteena oleva päätös ei kohdistu valittajaan.

Valituksessa on lisäksi ilmoitettava valittajan nimi ja yhteystiedot. Jos puhevaltaa käyttää valittajan laillinen edustaja tai asiamies, myös tämän yhteystiedot on ilmoitettava. Yhteystietojen muutoksesta on valituksen vireillä ollessa ilmoitettava viipymättä hallintotuomioistuimelle.

Valituksessa on ilmoitettava myös se postiosoite ja mahdollinen muu osoite, johon oikeudenkäyntiin liittyvät asiakirjat voidaan lähettää (prosessiosoite). Mikäli valittaja on ilmoittanut enemmän kuin yhden prosessiosoitteen, voi hallintotuomioistuin valita, mihin ilmoitetuista osoitteista se toimittaa oikeudenkäyntiin liittyvät asiakirjat.

Valitukseen on liitettävä:

  1. valituksen kohteena oleva päätös valitusosoituksineen;
  2. selvitys siitä, milloin valittaja on saanut päätöksen tiedoksi, tai muu selvitys valitusajan alkamisen ajankohdasta;
  3. asiakirjat, joihin valittaja vetoaa vaatimuksensa tueksi, jollei niitä ole jo aikaisemmin toimitettu viranomaiselle.
Oikeudenkäyntimaksu

Muutoksenhakuasian vireillepanijalta peritään oikeudenkäyntimaksu sen mukaan kuin tuomioistuinmaksulaissa (1455/2015) säädetään. Mikäli hallinto-oikeus muuttaa valituksenalaista päätöstä muutoksenhakijan eduksi, oikeudenkäyntimaksua ei peritä.

Pöytäkirja

Päätöstä koskevia pöytäkirjan otteita ja liitteitä lähetetään pyynnöstä. Asiakirjoja voi tilata Helsingin kaupungin kirjaamosta.

Sähköpostiosoite:
helsinki.kirjaamo@hel.fi
Postiosoite:
PL 10
 
00099 HELSINGIN KAUPUNKI
Faksinumero:
(09) 655 783
Käyntiosoite:
Pohjoisesplanadi 11-13
Puhelinnumero:
(09) 310 13700 (Yleishallinto)

Kirjaamon aukioloaika on maanantaista perjantaihin klo 08.15–16.00.

Stäng

Mer information fås av

Inkeri Lehmusoksa, lakimies, puhelin: 09 310 22794

inkeri.lehmusoksa@hel.fi

Beslutsfattare

Antti Mäkinen
yksikön päällikkö