Hankinta, Rakennusteknisten töiden puitejärjestely 2020-2022, Kaupunkiympäristön toimiala
Rakennusteknisten töiden puitejärjestely 2020 - 2022
Päätös
A
Kaupunkiympäristölautakunnan rakennusten ja yleisten alueiden jaosto päätti sulkea pois tarjouskilpailusta:
- Rakennusliike Väätäinen Oy:n osa-aluetta 3 koskevan tarjouksen, koska se ei täyttänyt tarjouspyynnössä tarjoajan referenssikohteille asetettuja vähimmäisvaatimuksia
- H. Kanto Oy:n osa-aluetta 1 koskevan tarjouksen, koska se ei täyttänyt tarjouspyynnössä tarjoajan referenssikohteille asetettuja vähimmäisvaatimuksia
- CCHR Rakennus Oy:n osa-alueita 1, 2 ja 3 koskevan tarjouksen, koska tarjouspyynnön mukaan tarjoaja saa tarjota vain yhtä osa-aluetta
- MiTa Saneerauksen (yksityinen elinkeinonharjoittaja) osa-aluetta 2 koskevan tarjouksen, koska se ei täyttänyt tarjouspyynnön vähimmäisvaatimuksia työsuorituksista vastaavan henkilön osalta
- Taleb Oy:n osa-aluetta 3 koskevan tarjouksen, koska se ei täyttänyt tarjouspyynnössä tarjoajan referenssikohteille asetettuja vähimmäisvaatimuksia
- Jalkarannan kauppakeskus Oy:n osa-aluetta 2 koskevan tarjouksen, koska se ei täyttänyt tarjouspyynnössä tarjoajan rekisteröitymiselle asetettuja vähimmäisvaatimuksia
- Insinööritoimisto Peltomäki Oy:n osa-aluetta 3 koskevan tarjouksen, koska se ei täyttänyt tarjouspyynnön vähimmäisvaatimuksia työsuorituksista vastaavien henkilöiden osalta
- Agit Rakennus Oy:n osa-aluetta 2 koskevan tarjouksen, koska se ei täyttänyt tarjouspyynnössä tarjoajan referenssikohteille asetettuja vähimmäisvaatimuksia.
B
Kaupunkiympäristölautakunnan rakennusten ja yleisten alueiden jaosto päätti oikeuttaa teknisen johtajan tekemään kaupunkiympäristön toimialan käyttöön tulevat rakennusteknisten töiden kolmea (3) eri osa-aluetta koskevat puitesopimukset 28.2.2022 saakka jäljempänä mainituin ehdoin edullisuusjärjestyksessä seuraavien kokonaistaloudellisesti edullisimman tarjouksen tehneiden yritysten kanssa:
Osa-alue 1: Ennakoidulta arvoltaan arvioituna vähintään 15 000 euron (alv. 0 %) suuruiset toimeksiannot:
1. Rakennus- ja Maalausliike Helkar Oy
2. Saneeraus Sorsa Oy
3. Mirlux Oy
4. Tärkeät Tekijät Oy
5. Rakennushuolto Jarmo Vilèn Oy
6. Parmatic Oy
7. Uudenmaan Takuurakenne Oy
8. City-Air Oy
9. Oy Malgon Ltd
10. Sanerkas Oy
Osa-alue 2: Ennakoidulta arvoltaan arvioituna alle 15 000 euron (alv. 0 %) suuruiset toimeksiannot:
1. Yrityspalvelu-Elegance Oy
2. Vilènin Rakennushuolto Oy
3. Precision Oy
4. Kattoässät Oy
4. SRK-Rakennus Oy
6. Länsi-Suomen Saneerauspalvelu Oy
7. Rakennus Suomi Oy
8. Spuc-Rakenne Oy
9. Vesivek Oy
10. Cateco Oy
11. Rakennuspalvelu Jarmo Mäntylä Oy
12. Trio Korjausrakentaja Oy
Osa-alue 3: Kaupunkiympäristön toimialan rakennusten ja yleisten alueiden ylläpitämien asuntojen korjaus- ja muutostyöt:
1. Rakennus-Ferdi Oy
2. Vilkmar Rakennus Oy
3. Maalaus ja Saneeraus Selma Oy
4. Travid Oy
5. Renower Oy
Puitesopimus tulee voimaan aikaisintaan 1.3.2020 ja, kun sopimus on allekirjoitettu. Kaupunkiympäristön toimialan tekninen johtaja allekirjoittaa sopimukset aikaisintaan, kun hankintalain mukainen odotusaika on kulunut ja hankintapäätös on lainvoimainen. Sopimus päättyy 28.2.2022. Hankintaan sisältyy lisäksi kaksi (2) vuoden mittaista optiokautta. Sopimuksen enimmäiskesto on 2+1+1 vuotta.
Kaupunkiympäristön toimialan hankinnan yhteenlasketun kokonaisarvon arvioidaan olevan arvonlisäverottomana 51 000 000 euroa. Em. summassa on huomioitu myös mahdollisesti käyttöönotettavat kaksi (2) optiovuotta. Kyseessä on Tilaajan optio. Tilaaja päättää, hyödyntääkö se hankintaan kuuluvaa optiokautta.
Tilaaja ei sitoudu tilaamaan puitesopimuksen sisältämiä palveluja.
Päätös on ehdotuksen mukainen.
Puitesopimukseen perustuvat hankinnat
Helsingin kaupungin kaupunkiympäristön toimiala ja Helsingin kaupungin rakentamispalveluliikelaitos Stara teettävät rakennusteknisiä töitä. Työt kohdistuvat pääasiassa kaupungin ylläpitämiin julkisiin kiinteistöihin sekä kaupunkiympäristön toimialan rakennusten ja yleisten alueiden ylläpitämiin asuntoihin.
Hankinta tehdään em. hankintayksiköiden muodostamana hankintarenkaana.
Hankinta on jaettu kolmeen (3) osa-alueeseen seuraavasti:
- Ennakoidulta arvoltaan arvioituna vähintään 15 000 euron (alv. 0 %) suuruiset toimeksiannot
- Ennakoidulta arvoltaan arvioituna alle 15 000 euron (alv. 0 %) suuruiset toimeksiannot
- Kaupunkiympäristön toimialan rakennusten ja yleisten alueiden ylläpitämien asuntojen korjaus- ja muutostyöt.
Tarjouskilpailulla valitaan yritykset, joiden kanssa tehdään saatujen tarjousten perusteella puitesopimukset 28.2.2022 saakka. Tarjoukset annetaan kiinteinä yksikköhintoina 28.2.2022 saakka.
Hankintarenkaan tekemien toimeksiantojen yhteenlasketun kokonaisarvon arvioidaan olevan arvonlisäverottomana yhteensä 75 000 000 euroa. Kaupunkiympäristön toimialan hankinnan yhteenlasketun arvon arvioidaan olevan arvonlisäverottomana 51 000 000 euroa. Em. summassa on huomioitu myös mahdollisesti käyttöönotettavat kaksi (2) optiovuotta.
Hankintamenettely
Hankintaan sovelletaan lakia julkisista hankinnoista ja käyttöoikeussopimuksista (1397/2016). Hankintamenettelynä käytettiin avointa menettelyä. Tarjouskilpailusta julkaistiin EU-kynnysarvon ylittävää rakennusurakkaa koskeva hankintailmoitus ”Rakennusteknisten töiden puitejärjestely 2020 - 2022” TEM:n ylläpitämässä sähköisessä ilmoituskanava HILMAssa 22.12.2019.
Hankintailmoituksessa ilmoitettiin kaupunkiympäristön toimialan käyttämän sähköisen tarjouspalvelun internet-sivun osoite, josta sähköisessä muodossa olevat tarjouspyyntöasiakirjat olivat kaikkien palveluun rekisteröityvien noudettavissa.
Tarjoajille asetetut soveltuvuusvaatimukset
Tarjouspyynnön vaatimuksena on, että tarjoajan on täytettävä ESPD-lomakkeessa vaaditut tarjoavaa yritystä koskevat tiedot. Lisäksi tarjoajan edellytetään täyttävän kaikki tilaajavastuulain mukaiset vaatimukset ja velvoitteet. Tarjouspyynnön mukaan tarjoajien on pyydettäessä toimitettava kaikki tilaajavastuulain mukaiset todistukset ja selvitykset tai tämän tulee olla liittynyt vastuugroup.fi / Luotettava Kumppani -palveluun ja tilaajavastuulain mukaisten tietojen olla hankintayksikön saatavilla kyseisestä palvelusta.
Sopimustoimittajaksi valitulta tarjoajalta edellytetään koko sopimuskauden voimassaolevaa toiminnan vastuuvakuutusta, arvoltaan vähintään 500 000 euroa.
Liikevaihtovaatimuksena osa-alueen 1 tarjoajilta edellytetään viimeiseltä täydeltä tilikaudelta vähintään 500 000 euron liikevaihtoa, osa-alueen 2 tarjoajalta vähintään 50 000 euron liikevaihtoa ja osa-alueen 3 tarjoajalta vähintään 100 000 euron liikevaihtoa.
Vakavaraisuutta koskevana vaatimuksena osa-alueen 1 tarjoajan taloudellisen tilanteen tulee olla sellainen, että se Suomen Asiakastieto Oy:n ratingluokituksessa on vähintään luokkaa A (tyydyttävä) taikka on viimeisen täyden tilikauden tilinpäätöstietojen tai muun vastaavat tiedot sisältävän luotettavan selvityksen perusteella vähintään vastaavaa tasoa.
Työnjohtoa koskevana vaatimuksena osa-alueen 1 tarjoajan työnjohdossa tulee olla vähintään yksi (1) henkilö, jolla on talonrakennusalalta vähintään rakennusmestarin koulutus (rakennusalaan liittyvä AMK-tutkinto tai vastaava aiempi tutkinto), sekä kokemusta rakennusalan työnjohtotehtävistä vähintään 3 vuotta. Lisäksi henkilöllä tulee olla edellytykset toimia rakennusluvan edellyttämänä rakennustyön vastuullisena työnjohtajana ja hänellä tulee olla kokemusta em. tehtävästä pääkaupunkiseudulla sekä hyvä suomen kielen taito. Sopimustoimittajaksi esitettävän ulkomaisen tarjoajan on toimitettava todistus nimettyjen henkilöiden hyvästä suomen kielen suullisesta ja kirjallisesta taidosta (oltava vähintään taitotasoa 5 tai C1). Selvityksenä tarjoajan tuli ladata nimettyjen henkilöiden koulutusta ja työkokemusta koskevat tiedot tarjouspyynnön liitteeksi.
Osa-alueen 2 tarjoajien tulee nimetä vähintään yksi (1) ammattitaitoinen henkilö ja osa-alueen 3 tarjoajien tulee nimetä vähintään kaksi (2) ammattitaitoista henkilöä, jotka vastaavat toimeksiantoja koskevista työsuorituksista. Nimetyillä henkilöillä tulee olla vähintään viiden (5) vuoden työkokemus rakennusteknisistä korjaustöistä, sekä hyvä suomen kielen taito. Sopimustoimittajaksi esitettävän ulkomaisen tarjoajan on toimitettava todistus nimettyjen henkilöiden hyvästä suomen kielen suullisesta ja kirjallisesta taidosta (oltava vähintään taitotasoa 5 tai C1). Selvityksenä tarjoajan tuli ladata nimettyjen henkilöiden koulutusta ja työkokemusta koskevat tiedot tarjouspyynnön liitteeksi.
Yritystä koskevina referenssikohteina tarjoajien tuli ilmoittaa kolme (3) vuonna 2018 tai sen jälkeen valmistunutta rakennusteknisiin korjaus- ja muutostöihin kuuluvaa toimeksiantoa. Osa-alueen 1 toimeksiantojen on oltava arvoltaan vähintään 50 000 euroa/toimeksianto ja tarjoajan oman työn osuuden on oltava vähintään 60 %. Osa-alueen 2 toimeksiantojen on oltava arvoltaan vähintään 5 000 euroa/toimeksianto ja tarjoajan oman työn osuuden oltava 100 %. Osa-alueen 3 referenssikohteiden on oltava asuntoremontteja, arvoltaan vähintään 10 000 euroa / toimeksianto ja tarjoajan oman työn osuuden oltava vähintään 60 %.
Tarjouspyynnön muina vaatimuksina tarjoajan tulee sitoutua huolehtimaan siitä, että kaikilla työmaalla toimivilla työntekijöillä on oltava työturvallisuuskortti ja kuvallinen henkilötunniste sekä ylläpitämään työmaalla työskentelevistä henkilöistä tarjouspyynnön liitteessä esitetyn mallin mukaista tai vastaavat tiedot sisältävää kulkulupaluetteloa sekä noudattamaan tarjouspyynnön liitteinä olevia hankintayksiköiden ohjeita rakentamiseen liittyvästä tiedonantovelvollisuudesta.
Saadut tarjoukset
Määräaikaan, 21.1.2020 klo 9.00, mennessä tarjouksen jätti neljäkymmentäyksi (41) yritystä.
Tarjouksista kuusitoista (16) koski osa-aluetta 1, kahdeksantoista (18) osa-aluetta 2 ja yhdeksän (9) osa-aluetta 3.
Saaduista tarjouksista laadittiin avauspöytäkirja.
Avauspöytäkirja on nähtävänä kaupunkiympäristön toimialan Elimäenkatu 5:n toimitiloissa.
Soveltuvuusvaatimusten täyttymisen ja tarjousten tarkastus
Tarjouspyynnössä asetettujen soveltuvuusehtojen täyttymisen ja tarjousten tarjouspyynnön mukaisuuden tarkastuksen yhteydessä todettiin, että:
Rakennusliike Väätäinen Oy:n osa-aluetta 3 koskeva tarjous ei täytä tarjoajan referenssikohteille asetettuja vähimmäisvaatimuksia, koska tarjouksessa ilmoitetut 2. ja 3. referenssikohde (koulujen tilamuutoksia) eivät ole asuntoremonttikohteita. Tarjouspyynnön vähimmäisvaatimusten mukaan osa-alueen 3 tarjoajan tulee ilmoittaa yritystä koskevina referenssikohteina kolme (3) vuonna 2018 tai sen jälkeen valmistunutta asuntoremonttia. Rakennusliike Väätäinen Oy:n osa-aluetta 3 koskeva tarjous tulee näin ollen sulkea pois tarjouskilpailusta.
H. Kanto Oy:n osa-aluetta 1 koskeva tarjous ei täytä tarjoajan referenssikohteille asetettuja vähimmäisvaatimuksia, koska tarjouksessa ei ole ilmoitettu yhtään referenssikohdetta. Tarjouspyynnön vähimmäisvaatimusten mukaan osa-alueen 1 tarjoajan tulee ilmoittaa yritystä koskevina referenssikohteina kolme (3) vuonna 2018 tai sen jälkeen valmistunutta rakennusteknisiin korjaus- ja muutostöihin kuuluvaa toimeksiantoa. H. Kanto Oy:n osa-aluetta 1 koskeva tarjous tulee näin ollen sulkea pois tarjouskilpailusta.
CCHR Rakennus Oy:n ei täytä tarjouspyynnön ehtoja, koska tarjoaja oli antanut tarjouksen osa-alueisiin 1, 2 ja 3. Tarjouspyynnön ehtojen mukaan tarjoajat voivat antaa tarjouksen vain yhteen osa-alueeseen ja mikäli tarjous annetaan useampaan kuin yhteen osa-alueeseen, johtaa se koko tarjouksen hylkäämiseen. CCHR Rakennus Oy:n osa-alueita 1, 2 ja 3 koskeva tarjous tulee näin ollen sulkea pois tarjouskilpailusta tarjouspyynnön ehtojen vastaisena.
MiTa Saneerauksen (yksityinen elinkeinonharjoittaja) osa-aluetta 2 koskeva tarjous ei täytä työsuorituksista vastaavalle henkilölle asetettuja vähimmäisvaatimuksia, koska tarjousasiakirjoissa ei ole ilmoitettu yhtään työsuorituksista vastaavaa henkilöä. Tarjouspyynnön vähimmäisvaatimusten mukaan osa-alueen 2 tarjoajan tulee nimetä vähintään yksi (1) ammattitaitoinen henkilö, joka vastaa toimeksiantoja koskevista työsuorituksista. Tarjouspyynnön mukaan tarjoajan tuli ladata nimetyn henkilön koulutusta ja työkokemusta koskevat tiedot tarjouksen liitteeksi. MiTa Saneerauksen osa-aluetta 2 koskeva tarjous tulee näin ollen sulkea pois tarjouskilpailusta.
Taleb Oy:n osa-aluetta 3 koskeva tarjous ei täytä tarjoajan referenssikohteille asetettuja vähimmäisvaatimuksia, koska tarjouksessa ilmoitettu 1. referenssikohde (toimistot remontti) ei ole asuntoremonttikohde. Tarjouspyynnön vähimmäisvaatimusten mukaan osa-alueen 3 tarjoajan tulee ilmoittaa yritystä koskevina referenssikohteina kolme (3) vuonna 2018 tai sen jälkeen valmistunutta asuntoremonttia. Taleb Oy:n osa-aluetta 3 koskeva tarjous tulee näin ollen sulkea pois tarjouskilpailusta.
Jalkarannan kauppakeskus Oy:n osa-aluetta 2 koskeva tarjous ei täytä tarjoajan rekisteröitymiselle asetettuja vähimmäisvaatimuksia, koska tarjoava yritys ei kuulu ennakkoperintärekisteriin. Tarjouspyynnön ehtojen mukaan tarjoajan on oltava rekisteröitynyt ennakkoperintälain mukaiseen ennakkoperintärekisteriin, jos lainsäädäntö sitä edellyttää. Hankintayksikön näkemyksen mukaan rakennuspalveluja tuottavan yrityksen tulee kuulua ennakkoperintärekisteriin. Hankintayksikkö pyysi tarjoajalta selvitystä rekisteröimättömyyden perusteista, mutta selvityspyyntöön ei vastattu annettuun määräaikaan mennessä. Jalkarannan kauppakeskus Oy:n osa-aluetta 2 koskeva tarjous tulee näin ollen sulkea pois tarjouskilpailusta.
Insinööritoimisto Peltomäki Oy:n osa-aluetta 3 koskeva tarjous ei täytä työsuorituksista vastaaville henkilöille asetettuja vähimmäisvaatimuksia, koska tarjouksen liitteenä toimitetussa nimettyjen henkilöiden koulutusta ja työkokemusta koskevassa selvityksessä on nimetty vain yksi henkilö. Tarjouspyynnön vähimmäisvaatimusten mukaan osa-alueen 3 tarjoajan tulee nimetä vähintään kaksi (2) ammattitaitoista henkilöä, jotka vastaavat toimeksiantoja koskevista työsuorituksista. Tarjouspyynnön mukaan tarjoajan tuli ladata nimettyjen henkilöiden koulutusta ja työkokemusta koskevat tiedot tarjouksen liitteeksi. Insinööritoimisto Peltomäki Oy:n osa-aluetta 3 koskeva tarjous tulee näin ollen sulkea pois tarjouskilpailusta.
Agit Rakennus Oy:n osa-aluetta 2 koskeva tarjous ei täytä tarjoajan referenssikohteille asetettuja vähimmäisvaatimuksia, koska tarjouksessa ei ole ilmoitettu yhtään referenssikohdetta. Tarjouspyynnön vähimmäisvaatimusten mukaan osa-alueen 2 tarjoajan tulee ilmoittaa yritystä koskevina referenssikohteina kolme (3) vuonna 2018 tai sen jälkeen valmistunutta rakennusteknisiin korjaus- ja muutostöihin kuuluvaa toimeksiantoa. Agit Rakennus Oy:n osa-aluetta 2 koskeva tarjous tulee näin ollen sulkea pois tarjouskilpailusta.
Tarjoajien tasapuolisen ja syrjimättömän kohtelun periaate edellyttää, että tarjouksia arvioidaan sellaisina, kuin ne on toimitettu hankintayksikölle tarjousten jättämiseen asetettuun määräaikaan mennessä. Hankintayksikkö ei voi myöskään pyytää tarjoajaa toimittamaan kokonaan puuttuvaa olennaista asiakirjaa, joka on tullut liittää tarjoukseen. Tarjouspyynnön kohdassa ”Muut ehdot” on ilmoitettu, että tarjoajan on soveltuvuusvaatimuksia koskevissa kohdissa täytettävä kaikki vaaditut tiedot ja, että puutteellisesti tai virheellisesti täytetyt tiedot tai vähimmäisvaatimuslomakkeet johtavat tarjouksen hylkäämiseen, mikäli kyse on sellaisista puutteista tai virheistä, joita hankintayksikkö ei voi pyytää tarjoajaa täsmentämään. Tarjoaja kantaa vastuun tarjouksensa sisällöstä.
Tarjouspyyntö on nähtävänä kaupunkiympäristön toimialan Elimäenkatu 5:n toimitiloissa.
Tarjousten vertailu
Tarjouksen vertailuperusteena on tarjouksen kokonaistaloudellinen edullisuus, josta hinnan osuus on 100 %. Hintavertailuun perustuva kilpailutus on perusteltu, koska ainoastaan tarjoajille asetetut soveltuvuusvaatimukset täyttävät yritykset pääsevät mukaan vertailuun ja laatutekijät on huomioitu asetetuissa soveltuvuusvaatimuksissa.
Tarjouksen vertailuhinnan laskenta
Yksittäisen yksikköhinnan vertailuhinta muodostuu tarjotun yksikköhinnan ja sille määritellyn hankittavan määrän tulosta. Tarjouksen vertailuhinta muodostuu yksittäisten yksikköhintojen vertailuhintojen summasta.
Tarjousten vertailuhintataulukot ovat liitteenä 1.
Puitesopimukseen perustuvien toimeksiantojen tilaaminen
Tilaukset puitesopimustoimittajilta tehdään ensisijaisesti puitesopimuskilpailutuksen sijoittumisjärjestyksen perusteella. Jos etusijajärjestyksen perusteella ensisijainen puitesopimustoimittaja ei pysty toteuttamaan tilausta, toimeksiantoa koskeva kattohintatarjous pyydetään etusijajärjestyksessä seuraavalta puitesopimustoimittajalta.
Etusijajärjestyksestä voidaan poiketa, jos poikkeaminen on välttämätöntä esimerkiksi siitä johtuen, ettei etusijajärjestyksessä ensisijaisella puitesopimustoimittajalla ole vaadittua erityisosaamista tai resursseja tilauksen toteuttamiseen, valitaan kaupungin kannalta puitesopimustoimittajista kokonaistaloudellisesti edullisin.
Tiedot tarjolla olevasta urakasta toimitetaan urakoitsijalle joko puhelimitse tai sähköpostitse kattohintatarjouksen tekemistä varten. Urakoitsijan on vastattava viipymättä, ottaako se urakan tehdäkseen vai ei, ilmoitus on sitova. Vastauksen puuttuminen tulkitaan kielteiseksi vastaukseksi.
Koko sopimuskauden ajan ko. puitesopimustöissä hankintayksikkö järjestää ennakoidulta arvoltaan kansallisen kynnysarvon ylittävissä toimeksiannoissa puitesopimustoimittajien kesken minikilpailutuksen (= kevennetty kilpailutus).
Minikilpailutuksessa Tilaaja toimittaa yhtäaikaisesti hankinnan edellytykset omaaville puitesopimustoimittajille tarjouspyynnön, jolla Tilaaja pyytää katto- tai kokonaishintaisia tarjouksia suoritettavista töistä. Valintaperusteena on hinnaltaan halvin vähimmäisvaatimukset täyttävä tarjous. Minikilpailutetuissa hankinnoissa noudatetaan puitesopimuksen sopimusehtoja.
Poikkeuksena edellä kuvattuun menettelyyn ovat äkilliset ja ennalta arvaamattomat työt (ns. hätätyöt), joista Tilaaja sopii Urakoitsijoiden kanssa tapauskohtaisesti. Toimeksiannoista tehdään erilliset kirjalliset tilaukset.
Yksittäisiä työtilauksia tullaan tekemään vain niiltä Urakoitsijoilta, joiden tilaajavastuulain mukaiset selvitykset on sopimuskaudella toimitettu Tilaajalle tai ne ovat Tilaajan saatavilla sopimuksen kohdan Urakoitsijalta vaadittavat asiakirjat ja selvitykset mukaisesti.
Urakoitsija ei voi ilman perusteltua syytä kieltäytyä vastaanottamasta työtilausta.
Tilaajan työmaille voidaan tilata sopimuskautena ko. toimialan töitä myös yksittäisiä hankkeita koskevilla erillisillä hankintamenettelyillä.
Tilaajalla ei ole määräostovelvoitetta. Muissa asiakirjoissa mahdollisesti esitetyt hankintavolyymit ovat vain arvioita, eivätkä ne ole Tilaajaa sitovia. Puitesopimus ei tuota Toimittajalle yksinoikeutta tuottaa Tilaajalle sopimuksen kattamia töitä.
Puitesopimuskumppanien valinta
Tarjouspyynnössä ilmoitettiin, että puitejärjestelyn piiriin valittavien sopimustoimittajien määrä, mikäli soveltuvia tarjoajia on näin monta, on osa-alueittain seuraava: osa-alue 1: 6 - 10 toimittajaa, osa-alue 2: 10 - 15 toimittajaa ja osa-alue 3: 5 - 8 toimittajaa.
Esitetään, että puitejärjestelyn piiriin valitaan sopimustoimittajia osa-alueittain seuraavasti: osa-alueelle 1: 10 toimittajaa, osa-alueelle 2: 12 toimittajaa ja osa-alueelle 3: 5 toimittajaa.
Kokonaistaloudellisesti edullisimmat tarjoukset osa-alueittain ovat järjestyksessä seuraavilla yrityksillä:
Osa-alue 1: Ennakoidulta arvoltaan arvioituna vähintään 15 000 euron (alv. 0 %) suuruiset toimeksiannot:
1. Rakennus- ja Maalausliike Helkar Oy
2. Saneeraus Sorsa Oy
3. Mirlux Oy
4. Tärkeät Tekijät Oy
5. Rakennushuolto Jarmo Vilèn Oy
6. Parmatic Oy
7. Uudenmaan Takuurakenne Oy
8. City-Air Oy
9. Oy Malgon Ltd
10. Sanerkas Oy.
Osa-alue 2: Ennakoidulta arvoltaan arvioituna alle 15 000 euron (alv. 0 %) suuruiset toimeksiannot:
1. Yrityspalvelu-Elegance Oy
2. Vilènin Rakennushuolto Oy
3. Precision Oy
4. Kattoässät Oy
4. SRK-Rakennus Oy
6. Länsi-Suomen Saneerauspalvelu Oy
7. Rakennus Suomi Oy
8. Spuc-Rakenne Oy
9. Vesivek Oy
10. Cateco Oy
11. Rakennuspalvelu Jarmo Mäntylä Oy
12. Trio Korjausrakentaja Oy.
Osa-alue 3: Kaupunkiympäristön toimialan rakennusten ja yleisten alueiden ylläpitämien asuntojen korjaus- ja muutostyöt:
1. Rakennus-Ferdi Oy
2. Vilkmar Rakennus Oy
3. Maalaus ja Saneeraus Selma Oy
4. Travid Oy
5. Renower Oy.
Päätöstoimivalta
Helsingin kaupungin hallintosäännön mukaan toimialalautakunta omalla toimialallaan päättää tai hyväksyy rajat, joiden mukaan viranomainen päättää hankinnoista lukuun ottamatta osakkeita (10 luvun 1 §:n 3 momentin 3 kohta). Kaupunkiympäristölautakunnan päätöksen (15.5.2018 § 243) mukaan kaupunkiympäristölautakunnan rakennusten ja yleisten alueiden jaostolla on yleishankintavaltuus yli yhden (1) miljoonan euron hankinnoissa. Kaupunkiympäristölautakunnan rakennusten ja yleisten alueiden jaosto on näin toimivaltainen päättämään hankinnasta.
Detta beslut publicerades 11.02.2020
MUUTOKSENHAKU HANKINTAPÄÄTÖKSEEN
Tähän päätökseen tyytymätön asianosainen voi hakea päätökseen muutosta vaatimalla hankintaoikaisua tai tekemällä valituksen markkinaoikeudelle taikka molemmat.
OHJEET HANKINTAOIKAISUVAATIMUKSEN TEKEMISEKSI
Oikaisuvaatimusaika
Asianosaisen on esitettävä vaatimus 14 päivän kuluessa siitä, kun asianosainen on saanut tiedon hankintayksikön päätöksestä tai muusta ratkaisusta.
Muutoksenhaku markkinaoikeuteen ei estä vaatimasta hankintaoikaisua.
Mikäli päätös on lähetetty tiedoksi käyttäen ehdokkaan tai tarjoajan hankintayksikölle ilmoittamaa sähköistä yhteystietoa, katsotaan vastaanottajan saaneen päätöksestä tiedon sinä päivänä, jolloin sähköinen viesti on vastaanottajan käytettävissä tämän vastaanottolaitteessa siten, että viestiä voidaan käsitellä.
Mikäli päätös on lähetetty tiedoksi tavallisena kirjeenä, ehdokkaan tai tarjoajan katsotaan saaneen päätöksestä tiedon seitsemäntenä päivänä kirjeen lähettämisestä, jollei ehdokas tai tarjoaja näytä tiedoksiannon tapahtuneen myöhemmin.
Tiedoksisaantipäivää ei lueta oikaisuvaatimusaikaan. Oikaisuvaatimuksen on saavuttava Helsingin kaupungin kirjaamoon viimeistään määräajan viimeisenä päivänä ennen kirjaamon aukioloajan päättymistä.
Jos määräajan viimeinen päivä on pyhäpäivä, itsenäisyyspäivä, vapunpäivä, joulu- tai juhannusaatto tai arkilauantai, saa oikaisuvaatimuksen tehdä ensimmäisenä arkipäivänä sen jälkeen.
Oikaisuvaatimusviranomainen
Viranomainen, jolta hankintaoikaisua vaaditaan, on Helsingin
kaupungin kaupunkiympäristölautakunta.
Oikaisuvaatimusviranomaisen asiointiosoite on seuraava:
Sähköpostiosoite: | helsinki.kirjaamo@hel.fi |
Postiosoite: | PL 10 |
00099 HELSINGIN KAUPUNKI | |
Faksinumero: | (09) 655 783 |
Käyntiosoite: | Pohjoisesplanadi 11-13 |
Puhelinnumero: | (09) 310 13700 (Yleishallinto) |
Kirjaamon aukioloaika on maanantaista perjantaihin klo 08.15–16.00.
Oikaisuvaatimuksen muoto ja sisältö
Hankintaoikaisuvaatimus pannaan vireille kirjallisesti ilmoittamalla
- hankintayksikön päätös tai muu ratkaisu, johon hankintaoikaisuvaatimus kohdistuu
- miten päätöstä tai muuta ratkaisua halutaan oikaistavaksi
- millä perusteella päätöstä tai muuta ratkaisua halutaan oikaistavaksi.
Sähköinen asiakirja täyttää vaatimuksen kirjallisesta muodosta.
Oikaisuvaatimuksessa on mainittava oikaisua vaativan nimi sekä tarvittavat yhteystiedot asian hoitamiseksi. Jos oikaisua vaativan puhevaltaa käyttää hänen laillinen edustajansa tai asiamiehensä tai jos oikaisuvaatimuksen laatijana on joku muu henkilö, oikaisuvaatimuksessa on ilmoitettava myös tämän nimi sekä tarvittavat yhteystiedot.
Oikaisuvaatimukseen on liitettävä asiakirjat, joihin oikaisua vaativa haluaa vedota vaatimuksensa tueksi, jollei niitä ole jo aikaisemmin toimitettu viranomaiselle.
Pöytäkirja
Päätöstä koskevia pöytäkirjan otteita ja liitteitä lähetetään pyynnöstä. Asiakirjoja voi tilata Helsingin kaupungin kirjaamosta.
VALITUSOSOITUS MARKKINAOIKEUDELLE
Valitusaika
Valitus on tehtävä 14 päivän kuluessa päätöksen tiedoksisaannista.
Mikäli päätös on lähetetty tiedoksi käyttäen ehdokkaan tai tarjoajan hankintayksikölle ilmoittamaa sähköistä yhteystietoa, katsotaan vastaanottajan saaneen päätöksestä tiedon sinä päivänä, jolloin sähköinen viesti on vastaanottajan käytettävissä tämän vastaanottolaitteessa siten, että viestiä voidaan käsitellä.
Mikäli päätös on lähetetty tiedoksi tavallisena kirjeenä, ehdokkaan tai tarjoajan katsotaan saaneen päätöksestä tiedon seitsemäntenä päivänä kirjeen lähettämisestä, jollei ehdokas tai tarjoaja näytä tiedoksiannon tapahtuneen myöhemmin.
Hankintaoikaisun vireilletulo ei vaikuta siihen määräaikaan, jonka kuluessa asianosaisella on oikeus hakea muutosta valittamalla markkinaoikeudelle.
Tiedoksisaantipäivää ei lueta valitusaikaan. Valitus on toimitettava valitusviranomaiselle viimeistään valitusajan viimeisenä päivänä ennen valitusviranomaisen aukioloajan päättymistä.
Jos valitusajan viimeinen päivä on pyhäpäivä, itsenäisyyspäivä, vapunpäivä, joulu- tai juhannusaatto tai arkilauantai, saa valituksen tehdä ensimmäisenä arkipäivänä sen jälkeen.
Valitusviranomainen
Valitus tehdään markkinaoikeudelle.
Markkinaoikeuden asiointiosoite on seuraava:
Postiosoite: | Radanrakentajantie 5 |
00520 HELSINKI | |
Sähköpostiosoite: | markkinaoikeus@oikeus.fi |
Faksinumero: | 029 56 43314 |
Käyntiosoite: | Radanrakentajantie 5 |
Puhelinnumero: | 029 56 43300 |
Valituksen voi tehdä myös hallinto- ja erityistuomioistuinten asiointipalvelussa osoitteessa: https://asiointi2.oikeus.fi/hallintotuomioistuimet
Valituksen muoto ja sisältö
Valitus on tehtävä kirjallisesti. Myös sähköinen asiakirja täyttää vaatimuksen kirjallisesta muodosta.
Valituksessa, joka on osoitettava valitusviranomaiselle, on ilmoitettava
- päätös, johon haetaan muutosta
- miltä kohdin päätökseen haetaan muutosta ja mitä muutoksia siihen vaaditaan tehtäväksi
- perusteet, joilla muutosta vaaditaan.
Valituksessa on ilmoitettava valittajan nimi ja kotikunta. Jos valittajan puhevaltaa käyttää hänen laillinen edustajansa tai asiamiehensä tai jos valituksen laatijana on joku muu henkilö, valituksessa on ilmoitettava myös tämän nimi ja kotikunta.
Valituksessa on lisäksi ilmoitettava postiosoite ja puhelinnumero, joihin asiaa koskevat ilmoitukset valittajalle voidaan toimittaa.
Valittajan, laillisen edustajan tai asiamiehen on allekirjoitettava valitus. Sähköistä asiakirjaa ei kuitenkaan tarvitse täydentää allekirjoituksella, jos asiakirjassa on tiedot lähettäjästä eikä asiakirjan alkuperäisyyttä tai eheyttä ole syytä epäillä.
Valitukseen on liitettävä
- päätös, johon haetaan muutosta valittamalla, alkuperäisenä tai jäljennöksenä
- todistus siitä, minä päivänä päätös on annettu tiedoksi, tai muu selvitys valitusajan alkamisen ajankohdasta
- asiakirjat, joihin valittaja vetoaa vaatimuksensa tueksi, jollei niitä ole jo aikaisemmin toimitettu viranomaiselle
Ilmoitus valituksen tekemisestä hankintayksikölle
Valittajan tai hänen edustajansa on ilmoitettava kirjallisesti hankintayksikölle asian saattamisesta markkinaoikeuden käsiteltäväksi. Ilmoitus on toimitettava viimeistään silloin, kun hankintaa koskeva valitus toimitetaan markkinaoikeudelle.
Ilmoitus on tehtävä osoitteeseen:
Sähköpostiosoite: | helsinki.kirjaamo@hel.fi |
Postiosoite: | PL 10 |
00099 HELSINGIN KAUPUNKI | |
Faksinumero: | (09) 655 783 |
Käyntiosoite: | Pohjoisesplanadi 11-13 |
Puhelinnumero: | (09) 310 13700 (Yleishallinto) |
Kirjaamon aukioloaika on maanantaista perjantaihin klo 08.15–16.00.
Odotusaika
EU-kynnysarvot ylittävien hankintojen osalta hankintasopimus voidaan tehdä aikaisintaan 14 päivän kuluttua siitä, kun ehdokas tai tarjoaja on saanut tai hänen katsotaan saaneen päätöksen ja valitusosoituksen tiedoksi.
Oikeudenkäyntimaksu
Markkinaoikeus perii asian käsittelystä maksua 2050 euroa, jos hankinnan arvo on alle 1 miljoona euroa; 4100 euroa, jos hankinnan arvo on vähintään 1 miljoona euroa ja alle 10 miljoonaa euroa; ja 6140 euroa, jos hankinnan arvo on vähintään 10 miljoonaa euroa.
Pöytäkirja
Päätöstä koskevia pöytäkirjan otteita ja liitteitä lähetetään pyynnöstä. Asiakirjoja voi tilata Helsingin kaupungin kirjaamosta.
Föredragande
Mer information fås av
Jari Kitunen, hankinta-asiantuntija, puhelin: 09 310 84081
Maarit Johansson, hankinta-asiantuntija, puhelin: 09 310 43148
Pasi Lönnberg, yksikön päällikkö, puhelin: 09 310 31851
Jouko Snellman, yksikön päällikkö, puhelin: 09 310 40334